-
03.07.26 -
*A
kilencvenes évek második felének talál legsikeresebb lánycsapata a Speed
újra összeáll egy jótékonysági koncert turné erejéig. A csapat 2000-ben történt
feloszlása óta (ami után mind a négy tag szóló karrierbe kezdett, több-kevesebb
sikerrel) nem ez az első alkalom, hogy újra együtt lépnek fel, de eddig ez a
legnagyobb szabású közös szereplésük. A hét várost érintő, tizennégy koncertes
turné Oszakában indul október elsején és a befolyó összegek a Save The Children
alapítványhoz fognak befolyni.
*Az egyik legnagyobb amerikai
anime-con, az AnimeFest vendége lesz idén az avex kiadóhoz tartozó move
együttes. Utóbbi időben egyre gyakrabban fordulnak meg japán pop/rock előadók
amerikai anime-rendezvényeken, azonban mind vagy a lefutott sztárok közül kerülnek
ki, vagy a hazájukban befutni képtelen csapatok közül, akik hajlandóak az
animerajongók előtt haknizni. Utóbbi csoportba tartozik a Duel Jewel
és a Blood, két visual/JRock csapat akiknek Japán nem igazán van
rajongótábora, köszönhetően vérszegény és ötlettelen zenéjüknek, azonban az
amerikai visual-rajongók között hatalmas népszerüségnek örvendenek, köszönhetően
fellépéseiknek. A move pedig a másik csoportot gazdagítja... a Tetsuya Komuro féle globe
mintájára összeállított, de annak zsenialitását teljes mértékben nélkülöző
együttes néhány éve még a toplisták állandó lakója volt, utóbbi időben viszont
igencsak megcsappant a népszerüségük. Jóideje az egyetlen dolog, amivel sikerült
feltünést kelteniük, a nagysikerű Initial D animéhez készitett zenéjük volt és a
meghívást is ennek köszönhetik.

*A végére pedig egy kis
frissítés a rovat legelső hírével kapcsolatban: A fra-foa
énekesnőnek, Chisako Mikami-nak, május 10-én megszületett a kislánya. A Judy And Mary volt énekesnője, Yuki pedig ápr 18-tól egy kisfiú
boldog anyukája (az apa szintén zenész, a mostanában egyre ismertebbé váló Yo-King
énekese). Yuki a hivatalos oldalán közzétett bejelentése szerint ezt az évet
teljesen a gyereknek akarja szentelni, vagyis idén már nem fog újabb zenei anyaggal
jelentkezni.. reméljük, hogy a kihagyás után ugyanolyan erőbedobással és
szinvonalon folytatja majd mint eddig.
-
03.06.27 -
*Megint feloszlott két fontosabb visual zenekar, az első a nem
túl izgalmas zenét játszó Ronde volt. A '97 decemberében alakult
zenekar, mely rendelkezett bár egy eléggé szolid rajongói táborral, de soha nem ért
el különösebb sikereket, május 25-én, az oszakai Nanba Rocketsben adott koncerttel
fejezte be pályafutását.
A másik zenekar
megszünése már sokkal sajnálatosabb. A '98 óta létező Jyakura az
egyik legjobb példája volt annak, hogy eleinte meglehetősen jellegtelen tucat-visual
zenét játszó zenekarok, hogy nővik ki magukat kiválló, egyedi hangzású
csapatokká. A zenekar utolsó néhany kiadványa, főleg a tavaly évközepi
énekesváltás után megjelent 'Russian roulette kara no seikansha' a mostanság létező
legizgalmasabb és legigéretesebb bandák közé juttatta őket, de aztán jött a hír,
hogy egy június 9-i nagoyai búcsúkoncert után befejezik a közös zenélést. Persze
nagy valószínüséggel a tagok hamarosan felbukkannak újabb zenekarokban, ahogy az már
visual körökben szokás, de akkor is nagyon sajnálatos a dolog, mivel érdekes lett
volna látni, hogy merre haladnak tovább együtt.

*A már korábban is emlegetett, igen
követhetetlen történettel rendelkező Lareine-ben újabb kavarás
történt. Ezúttal egy roppantmód örömteli meglepetéssel szolgáltak rajongóiknak,
mikoris kiderült, hogy visszatér a bandába az eredeti gitáros Mayu. Így most újra
együtt van a klasszikus Lareine felállás háromnegyede. Az egyetlen hiányzó a dobos
Machi, aki inkább szolómunkáin dolgozik továbbra is. Ráadásul a nagy visszatérés
teljesen váratlanul érte a rajongókat... egy május 16-i nagoyai fellépésen még a
beugró-gitáros Motokival kezdték a koncertet, de ő az első dal után levonult a
szinpadról és átvette a helyét egy törékeny kis alak. A közönség egy ideig
értetlenül szemlélte a jelenetet, de mikor rájöttek, hogy ki is az illető kitört az
ünneplés. A koncert vége felé pedig Motoki is visszatért és így ötösben
játszották el az utolsó pár számot.
*Június 22-én megtartotta korábban
beharangozott búcsúkoncertjét a cali=gari. A beszámolók szerint
fantasztikusan jó koncert után a tagok máris új zenekaraikkal vannak elfoglalva: a
együttesvezető Ao FIGURE'71 nevű csapatának augusztus 10-én lesz az első koncertje a
Shinjuku Loft-ban, majd tíz nappal később az énekes Shuuji meglehetősen fura nevű
formációja, a goatbed mutatkozik be ugyanott. A sort viszont Kenjirou kezdi aki már
júli 16-án játszik új zenekarával, a MAGNET-tel az Ebisu Guilty nevű klubban,
miközben Makoto még csak a zenésztársak keresésénél tart.
A búcsúkoncerten készült felvétel szeptember 21-én jelenik meg DVDn és a tervek
szerint továbbra is úgy van, hogy egyszer majd újra összeáll a zenekar, akik egyes
találgatások szerint azért szüntették be működésüket, hogy így kerüljenek ki a
tavaly aláírt major szerződés alól. Mégegy újabb bizonyíték arra, hogy visual
bandáknak nem valók a nagy kiadók. De ebből láthatólag nem tanulnak a többiek,
sőt...
*Az utóbbi időben sorra kötik a major szerződéseket a visual
csapatok. A lagymatagabb zenéket játszók előbb-utóbb általában valamelyik nagy
kiadónál kötöttek ki eddig is, de mostanában a sokkal extrémebb és sokkal jobb
bandák is egyre inkább hajlanak erre, pedig a 1999/2000 évi feloszlás-hullám és
visual-kei mélyrepülés után egy jóideig nem történt semmi ilyesmi. Aztán tavaly a
cali=gari és az Onmyo-za kezdte a sort, majd őket követte a baroque
és a Mucc, most pedig a zeneileg és kinézetileg is a legextrémebbek
közé tartozó +déspairsray+ és Nightmare van soron.
Habár technikailag nem szerződtek le a majorökhöz, csak terjesztési szerződést
kötöttek velük, miközben megmaradtak a kis független kiadóknál, már ez is éppen
elég lehet a problémákhoz.
Míg a cali=gari és az Onmyo-za is tudta tartani a tőlük megszokott szinvonalat, a
baroque-nak már utolsó indies kislemeze, a februárban megjelent Chaplin is csalódás
volt, csakúgy mint a Mucc, a rajongók pénztárcáját célbavevő tripla (!) május
végi major-debüt kislemeze, a 'Ware, Arubeki Basho'. Remélhetőleg a Nightmare (akiknek
első major kislemeze a roppant eredeti elnevezést viselő Believe szintén három
különböző verzióban jön majd ki augusztus 21-én) jobban tudja majd tartani a
szinvonalat. Azonban igazából mindenki a +déspairsray+ miatt aggódik jobban, mivel a
jellegzetes visual hangzás brutálisabb ágának jóideje ők voltak a talán legjobb és
legmegbízhatóbban szinvonalas képviselői, így a rajongók csak reménykednek, hogy
nem követik a Kagerou és néhány más zenekar példáját és kezdenek el jellegtelen,
rádióbarát dalocskákat irogatni.
A fentebb említett baroque-hoz kapcsolódó hír, hogy dobosuk yuuji memóriazavarral
járó betegsége miatt sajnos úgy döntött, hogy otthagyja a zenekart, mert nem
akarta, hogy tovább várjanak rá volt társai és így hátráltassa a zenekar
munkáját. A már jóideje kisegitő dobosokkal fellépő baroque most új tagot keres
akivel tovább tudják vinni a zenekart.
-
03.06.23-
Július elsején, kedden Pesten játszik a japán kisérleti
rock-zene egyik meghatározó zenekara, a Mono. A négytagú, 2
gitár/basszusgitár/dob felállású, kisérleti instrumentális rockot játszó banda
2000-ben alakult és hamar hírnevet szereztek maguknak, részben köszönhetően annak,
hogy már első lemezük az avantgarde gitár-zseni, John Zorn kiadójánál jelent meg.
Az eleinte eléggé jellegzetes post-rock hangzásba idővel egyre több egyedi elemet
vittek és mára kialakult az eltéveszthetetlen Mono hangzás... a gyönyörű, hosszas,
már-már meditatív gitárfolyamokat melyek időnként átmennek félelmetes
zajkollázsokba már az albumokat hallgatni is katartikus élmény, a koncertekről
azonban legendákat lehet hallani.
Már a zenekar websiteja
is tökéletesen mutatja sokoldaluságukat: a nyitóoldal háttérzenéje végtelenűl
szép és megnyugtató, ez azonban ijesztő zajba és morgásba megy át egy pillanatra
amikor a továbbra klikkelünk, ezt pedig a menüoldal nyugtalanító loopja követi.
Aki kicsit is érdeklődik a kisérletezőbb hangzású zenék iránt, vagy kiváncsi
arra, hogy milyen fantasztikus hangokat lehet kihozni egy gitárból, ha nem úgy
használják ahogy azt elvileg kellene annak kötelező a koncert, de mindenki másnak is
erősen ajánlott.
Helyszin, a Liszt Ferenc téri Est Café, kezdés este tízkor, előzenekar a magyar
Flagrum és Pozwakowski a belépő pedig 1300 HUF.
-
03.04.25 -
A japán techno legnagyobb alakja Ken
Ishii, május 2-án Budapestre látogat! Ishii kilencvenes évek eleji
európai sikerei hatalmas szerepet játszottak abban, hogy Japán legalább az
elektronikus zenék vilában megkapja a megérdemelt nemzetközi figyelmet. Már korai,
Yoga és Rising Sun név alatt kiadott egyedi hangzású szerzeményeivel is felkeltette
sokak figyelmét, a techno igazi nagyjai közé azonban igazából Extra cimű számával
és annak többszörös díjnyertes videójával került be. Az Extra-t is tartalmazó
95-ös Jelly Tones album a műfaj egyik klasszikusa és azóta kiadott hasonlóan kiváló
munkáival, valamint DJ szettjeivel azóta is tartani tudta magát a techno élvonalában.
További infót a partyt szervező deadcode
oldalán találhattok. A partyval az egyetlen probléma mindösszesen az, hogy ugyanaznap
lép fel Tujiko Noriko az XPeripheria fesztiválon...
-
03.04.17 -
*Több más honfitársuk után az öt tagú koreai lánycsapat, a Baby
VOX is elhatározta, hogy megpróbál betörni a japán piacra. A döntés fő
oka valószínüleg a szintén koreai BoA elképesztő sikere volt (BoA gyakorlatilag pár
hónap leforgása alatt került Japánban a legnépszerübb énekesek közé).
Az első japán minialbumuk, a Go március 13-án jelent meg és a címadó dal négy
verziója mellett még két másik szám található rajta.
Korábban a mára már sajnos feloszlott S.E.S trió is tett egy kisebb kiruccanást a
JPop világába, azonban annak ellenére, hogy kiemelkedően tehetségesen voltak és
egyik Japánban készült albumuk, a Prime volt talán pályájuk legkiválóbbja, nem
igazán értek el komolyabb sikereket. A Baby VOX, mely az S.E.S feloszlása óta (a
Fin.K.L mellett) a legnépszerübb lánycsapat Koreában, már öt albumot tudhat a háta
mögött, azonban az ennek köszönhető tapasztalat sem biztos, hogy elég lesz a japán
sikerhez a kellő promóció hiányában... az pedig sajnos egyenlőre hiányzik, s így a
Go visszhangtalanul tünt el a számtalan új kiadvány között.
*Mindeközben a japán
popzenét évek óta uraló Ayumi Hamasaki pedig Európa felé
kacsintgat: Németországban április 7-én jelent meg Ayu név alatt Connected című
kislemeze, amely a címadó dal hét különböző verzióját tartalmazza. A trükk az
egészben csak annyi, hogy a dal már alapból nem az eredeti verziójában szerepel,
hanem a német nagyközönség (és elsősorban a klubbok) számára sokkal emészthetőbb
trance remixként, melyet a holland Ferry Corsten jegyez és amely eredetileg a tavaly
megjelent ayu-trance II remixalbumra készült.
Ayunak (nomeg kiadójának, az avex trax-nek) régi szokása, hogy a helyi és a
nemzetközi DJk legjobbjaival készíttet töménytelen mennyiségű remixet a számaiból
és ezek a nagy neveknek köszönhetően már korábban is többször keltették fel a
figyelmet Japánon kívül is. Egyik régebbi dalának (M) remixe például egy-két éve
fekerült az angol DJ toplistákra és már több alkalommal is felbukkantak különböző
Ayu remixek mix-lemezeken és válogatásokon. Ráadásúl a Connected, valamint több
más Ayu dal (a Depend On You például) DJk számára bakeliten már korábban is
kapható volt Európában és Amerikában, azonban ez az első alkalom, hogy CDn jelenik
meg tőle valami Japánon kívül. Vagyis az alapok már megvoltak és a kiadó Warner
records láthatólag mindent megtesz a sikerért: a német tv-kben megy a kislemez
reklámja, valamint a lenyűgöző komputeranimácós videója is. Utóbbi eredetileg
szintén az ayu-trance II albumhoz készűlt és az a stúdió felelős érte, mely
korábban olyan animék készitésében vett részt mint például az Akira és az ő
nevűkhöz fűződik Ken Ishii Extra című számához készült többszörös díjnyertes
videóklipp is.
Remélhetőleg lesz a dolognak folytatása, valamint sikere és a japán kiadók ezután
talán ráeszmélnek, hogy az amerikai áttörés helyett sokkal inkább a jóval
nyitottabb és fogékonyabb európai közönségre kellene odafigyelnük.

 *Az RnB, pop és Hip-Hop sajátos keverékét játszó m-flo,
hosszas titkolódzás után bejelentette, hogy ki került Lisa helyére aki 2001 végén
hagyta ott a zenekart és kezdett szolókarreirbe. Igen nagy meglepetésre az új
énekesnő nem más mint Crystal Kay, aki már jóideje a pop/RnB vonal
egyik elismert alakja. Hogy a szoló karrierjével mi fog így történni az egyenlőre
nem ismert, de annyi már biztos, hogy első közös kislemezük június 18-án fog
megjelenni.
Az utóbbi idők
legmeglepőbb híre pedig kétségtelenül a Pink Lady visszatérése a
zenei életbe. Mint ahogy a JPop történetét összefoglaló cikkben
is meg lett említve, a Mie és Kei által alkotott duó a hetvenes évek második
felében uralta a JPop toplistákat és azóta csak egyszer álltak össze, 1996-ban egy
nagyszabású válogatásalbum megjelenése alkalmából. Akkor egy kislemezt jelentettek
meg Pink Eyed Soul címmel majd újra eltüntek a szinről.. egészen mostanáig. Az új
kislemez, a Televi ga Kita Hi május másodikán jelenik meg és egyenlőre még nem lehet
tudni, hogy mennyire lesz hosszútávú az újjáalakulás, de ha megint tudják hozni azt
a szinvonalat mint 96-ban akkor csak remélhetjük, hogy sokáig.

-
03.04.08 -
Áprlis
25-én JRock, Visual-kei és japán goth party a Marco Polo Clubban (Budapest, VII., Nyár
u. 6. )! A party a klub pénteki LD-50
szervezésében folyó goth/industrial estjeinek keretében kerül megrendezésre, vagyis
a zenék is többnyire úgy lesznek összeválogatva, hogy illeszkedjenek ebbe a
vonulatba. Buck-Tick, Luna Sea, Malice Mizer, Baiser, Blam Honey, Dir en grey, stb... és
persze Eve of Destiny.. A két DJ, az LD-50-es d4m4g3 valamint jómagam leszünk.. :)
Kezdés 21.00 körül, belépő 500.-, olyan 23.00 környékéig csak japán zenék,
onnantól keverve a klub szokásos repertoárjával, de azért azután is lesz rengeteg
japán cucc, tehát érdemes maradni egész éjjel. Megjelenés feketében.. :)
Mindenkit várunk sok szeretettel.
-
03.04.01 -
Áprlis elsején a
kora esti órákban öngyilkos lett Leslie Cheung, Hong Kong egyik
legkiválább és nemzetközileg is legelismertebb szinésze. A 46 éves Cheung a város
központi részén levő, a városkép ismert részének számító Mandarin Hotel
ablakából vetette ki magát. A hátrahagyott búcsúlevel tartalma és tettének okai
egyenlőre ismeretlenek. A sok más hong kongi szinészhez hasonlóan pop-énekesi
pályát is egyengető Cheung, aki énekesként és szinészként is a legnépszerűbbek
közé tartozott bő húszéves karrierje alatt, olyan klasszikusokban játszott mint John
Woo legendás gengszerfilje, az A Better Tomorrow, a városállam szórakoztatóiparát
kifigurázó vígjáték, a He Is a Woman, She Is a Man, a Chinese Ghost Story sorozat
első két része, vagy a hazai mozikban is játszott Happy Together (Édeskettes),
nemzetközileg legnagyobb sikerét pedig Chen Kaige, Farewell To My Concubine (Isten veled
ágyasom) című Cannes-i nagydíjas filmjének főszerepében aratta.
Halálával egyik legnagyobb szinészegyéniségét vesztette el a hong kongi filmipar.
Más hírek: A JRock/visual-kei szintér hozza szokásos formáját: feloszlások,
leállások, újjáalakulások, zenészek csatangolása ide-oda zenekarok között,
ésatöbbi. A gyakran igen nehezen követhető sebességgel pörgő események közül a
legutóbbiak:
*A Dope HEADz időlegesen felfüggesztette
tevékenységét, hogy "újragondolják, zenei stílusukat és, hogy milyen irányba
haladon a zenekar" Mindeközben Pata, aki egykor a legendás X-Japan gitárosa volt
nagyon úgy néz ki, hogy ottahgyta a bandát és tavaly november óta már Ra:IN (vagyis
'Rock and Inspiration'... hát nem tartozik a zenetörténelem legötletesebb
együttesnevei közé az biztos) nevű új csapatával turnézik. A Ra:IN tagjai rajta
kívül a basszgitáros Michiaki, az énekes BONZ (habár ő furcsa módon itt-ott lemarad
a tagnévsorból..) és még egy dobosuk is van, de az ő nevének megfejtésével még
küzdenek a szakértők (ej, a régi szép idők mikor még JRock körökben nem volt
divat japánul irni a neveket) Pata-nak ez már a harmadik együttese az X-Japan 1997-es
feloszlása óta. Már az X-es időkben is jelentetett meg szolóalbumokat, 98-99-ben
pedig egy P.A.F. (vagyis Patent Applied For) nevezetü bandában tünt fel, majd 2000-ben
jött a Dope HEADz (hogy ezeket a neveket honnan szedik?). A Ra:IN habár igen aktívan
koncertezik a közeljövőben nem tervez semmit megjelentetni, tehát zenei
irányvonalukról max. találgatásokba lehet csak bocsátkozni...
*Nagyon úgy néz
ki, hogy feloszlik a félelmetesen komolytalan (és szórakoztató) videóiról és
dalszövegeiről ismert JRock/metal/vicczenekar a Sex Machineguns. A hír
hivatalos oldalról még úgy igazán nem lett megerősítve, de több megbízható
forrás alapján sajnos nagyon úgy néz ki, hogy ez a helyzet. Azonban ha ezeknek a
forrásoknak hinni lehet a tagok máris tervezgetik, hogy (habár már külön utakon) mit
fognak a jövőben művelni. Amint több információhoz jutunk az itten szépen majd
közölve lesz. Yey.

*Feloszlik a
viszonylag középszerű JRock csapat, a Vivid is. Utolsó koncertjüket
június 14-én a Shibuya ON AIR WEST-ben tartják.
*A Lareine, mely eddig is
okozott egy-két meglepetést rajongóinak fenállása során újra kavart egyet. A 94-ben
alakult zenekar, hosszú és sikeres indies periódus után 99-en szerződött le a
Sonyhoz és mint sok más visual zenekart a majorré válás őket is rövid úton
elintézte: 2000 augusztusában az énekes Kamijo magára maradt, mert a másik három tag
(Machi, Mayu és Emiru) egyszerre jelentette be, hogy otthagyja a zenekart. Kamijo még
egy ideig vitte tovább a nevet szólóban, majd feladta és új zenekart alapított New
Sodmy néven. Azonban mikor már mindenki végleg eltemette a Lareine-t Kamijo otthagyja a
New Sodmy-t és újjáalakítja az együtest. Habár hivatalosan ő volt az egyetlen tag,
a többiek (akik közben más zenekarokban, vagy szolóban dolgonak) besegítettek
koncerteken és a studióban is. A legújabb hír pedig, hogy a március 26-i koncerten
végre bejelentették, a hivatalos felállást, miszerintis Kamijo mellé visszatért a
basszusgitáros Emiru és magával hozta az időközben feloszlott Ribbon-ból (amelynek a
Lareine leállás után alapítótagja volt) a dobos Kazumi-t (ex-Orivia). Gitárosuk
továbbra sincs, de nem-hivatalos tagként egyenlőre a volt New Sodmy roadie Motoki
tölti be ezt a posztot.
Ide kapcsolódik még az a hír is miszerint Emiru egy egészen fura, Maple Kiss nevezetű websiteot
inditott, mely hivatalosan majd csak április hetedikén nyit és a 'Fairy Web Brand Shop'
elnevezés alatt fut...
-
03.03.16 -
*Az idei év nagyon erősen indul
japán koncertek szempontjából... Előszőr Toby Izui járt itt,
majd mint korábban is említettük, március 29-én Takkyu Ishino
látogat el ide, május 15-én pedig az Eve of Destiny lép fel a Marco Polo Clubban. A legújabb hír
pedig, hogy május másodikán az idén négyéves XPeripheria fesztiválon Tujiko Noriko lesz az egyik
meghívott vendég. A furcsa, álomszerű pop és kisérleti elektronika határán
egyensúlyozó zenét játszó, oszakai születésű, Tokióban élő énekesnő az
utóbbi egy-két évben vált szélesebb körben ismertté. Európai népszerüsége
jórészt annak köszönhető, hogy az elektronikus zenei szintéren igen nagy névnek
számító osztrák Mego kiadó adja ki lemezeit. Az XPeripheria, ahol már tavaly is volt
japán fellépő, a noise-nagymester KK Null személyében idén május 2-án és 3-án
lesz megrendezve és a program minden eddiginél erősebb. Tujiko mellett a kisérleti
elektronika legzúzósabb vonalának olyan nagyjai lépnek fel mint a Scorn, vagy a
Funkstörung, a fesztivál csúcspontja pedig a német digital-hardcode terrorista, Alec
Empire fellépése lesz.
*Megint egy Puffy hír (már a harmadik kicsiny
rovatunk történetében): Megszületett a Puffy duó egy felét képező Ami és a GLAY
énekes Teru kisbabája. A március 9-én világrajött kislány Ami-nek az első, a
némiképp kaotikus előélettel rendelkező Teru-nak pedig a harmadik gyereke. Ami a
hivatalos Puffy oldal naplójába írta, hogy egy ideig szeretné minden idejét a
gyerekkel tölteni, de hamarosan visszatér a Puffy-ba, hogy folytassa a munkát Yumi-val
(aki jelenleg éppen Kaliforniában bóklászik valahol)
*Meghatározatlan időre felfüggeszti működését, a visual-kei egyik legfontosabb és legnagyobb hatású zenekara a
cali=gari. A leállás előtti utolsó koncertet június 22-én adják a Hibiya
Yagai Ongakudou klubban.
A hírt az együttesvezető Ao jelentette be és külön kiemelte, hogy a leállas csak
ideiglenes, valamint, hogy míg az együttes többi tagja nagy valószerűséggel
valamilyen formában folytatja a zenélést, ő még nem döntött, de valószínüleg
inkább utazgatni fog a világban. Ezzel a bejelentéssel az egyik legrégebbi és
legegyedibb visual zenekar jövője került veszélybe... A zenekar '93-ban alakult, de
hosszú évekig szinte teljesen ismeretlenek maradtak, köszönhetően többek közt a
folyamatos tagcseréknek. A nagy áttörést 1998/99 hozta el számukra mikor megjelent
első nagylemezük és azonnal a figyelem középpontjába kerültek a visual-ba
számtalan új elemet hozó zenéjükkel és egyedi kinézetükkel. Nekik köszönhető az
utóbbi évek legizgalmasabb és legkisérletezőbb visual zenekarainak többségét
tömörítő eroguro nevű alirányzat kialakulása, de hatásuk egyre inkább érezhető
a nem oda tartozó bandák zenéjén és kinézetén is.
*Bejelentette feloszlását a Gill'e Cadith. A
tavalyi év egyik legnagyobb új visual kedvence március 30-án adja utolsó koncertjét.
A zenekar 2000-ben alakult, de akkor pár hónap után ideiglenesen leálltak mielőtt
kiadtak volna bármit, azonban újjáalakulásuk után rövid időn belül a szintér
egyik legnagyobb kedvencévé váltak, dallamos, de mégis nagyon zúzós dalaikkal.
Fenállásuk alatt mindössze egy demókazettát és két mini-albumot adtak ki, de ez is
elég volt annak bizonyítására, hogy a legjobb új visual zenekarok között vannak.
Remélhetőleg a tagok, a műfaj szokásaihoz híven hamarosan felbukkannak új
csapatokban.
*Végére maradt a
legrosszab hír: tegnap bejelentette feloszlását a Softball, minden
idők legjobb lány punk-zenekara. A leginkább talán a legendás amerikai Tiger Trap-re
hasonlító, melódikus punkban nyomuló trió még lebonyolítja utolsó turnéját
március/áprilisban és annak utolsó állomásán vesz végleg búcsut rajongóitól. Ez
hatalmas veszteség a japán punk-szintérnek, ahol habár minden más országnál nagyobb
mennyiségben találhatók lányokból álló punk-zenekarok (melyek többségégében
ráadásul nagyon jók is), de az 1999-ben debütált Softball magávalragadó zenéjének
nyomába sem érthet egyikük sem.
Softball
Haruna (basszusgitár/vokál) - Rie (dobok/vokál) - Moe (gitár/ének)

-
03.03.05 -
*Az idei budapesti Maydayen
fellép a japán techo egyik legismertebb alakja Takkyu Ishino. A
március 29-én a Hungexpo F és F2 pavilonjaiban megtartott rendezvényen fellépő
többi DJ nagy része azonban sajnálatos módon (de a Mayday hagyományokhoz hűen) a
nemzetközi és hazai techno szintér legaljából lett összeválogatva, a jegy pedig
ötezer ft felett van valahol magasan... Ha valakit ennek ellenére érdekel a dolog,
minden szükséges további infót megtalál a magyar Mayday oldalon (és ha valaki elmegy esetleg
akkor természetesen szivesen látunk fotókat vagy élménybeszámolót :) ). Ishino
DJként és zeneszerzőként is mindig kissé túlzottan követte a német irányvonalat,
de azért jónéhány nagyonis kiváló és emlékezetes darab fűződik a nevéhez (pl. a
Bote című igen súlyos szerzemény). A Denki Groove nevű Yoshinori Sunahara-val és
Pierre Taki-val közös
zenekara pedig a műfaj néhány legőrültebb és legszórakoztatobb darabjáért volt
felelős. Ezen kívül arról is ismert, hogy ő volt Tomoe Shinohara pruducere, aki a
JPop 90es évek beli történetének egyik legfurcsább és legzavarbaejtőbben
imádnivaló alakja volt. Egyébként a tavalyi Maydaynek is volt japán vendége... akkor
Takaaki Itoh jött el, de ő szerencsére év vége fele visszatért egy nagyszerűen
sikerült party erejéig.
*Két oldalra is kerültek fel képek a február közepi Toby Izui
partyról: partyarcok.hu
és noise.hu.
A közönség még az ilyesmi bulikon megszokottnál is riasztóbb és elrettetőbb volt,
azonban Mr. Izui láthatóan jól érezte magát.
*Időközben kiderült, hogy a múltkor említett Sarino/Shion/Kikasa/Mai banda neve
Shelly Trip Realize lesz. Újabb bizonyíték arra, hogy a visual zenekarok
hajlamosak a létező legfurcsább neveket kiválasztani.
-
03.03.02 -
A visual szintér jóideje arról ismert,
hogy szinte követhetetlen sebességgel oszlanak fel a zenekarok és alakítanak a volt
tagok új bandákat. Utóbbi időben két nagyon igéretes új csapat is alakult. Az egyik
a legendás Madeth gray'll énekesének, Hisui-nak új zenekara a Grotesque
Romantica. A társai a szintén ex-Madeth tag Airi, valamint Ko-zi, aki pedig a
doremidan-ban nyomult korábban. Hisui a Madeth feloszlása óta eddig csak egy nagyon
rövid életű, de annál kiválóbb csapatban a Jelly Berry-ben bukkant fel.
A másik bandának egyenlőre nincs neve, de annyit lehet már tudni, hogy a Kreis
kiadónál vannak és a tagok három olyan zenekarból jöttek melyek az utóbbi néhány
év legsikeresebbjei között voltak és mind tavaly oszlottak fel. Az énekes Sarino az
Aioria-ban volt korábban, Shion a Syndrome-ban dobolt, a basszusgitáros Kikasa pedig a
Dué le quartz tagja volt. Az egyetlen tag aki korábban nem játszott semmilyen visual
bandában a gitáros Mai. Kikasa jelenléte azért furcsa, mert egyes hírek szerint a
Dué éppen amiatt oszlott fel mert ő úgy döntött, hogy abbahagyja a zenélést, vagy
legalábbis a visual szinteret hagyja a háta mögött... ehelyett meg a szolópályára
állt Miyabi mellett ő a legaktívabb az ex-tagok között.
Az utóbbi zenekarról egyenlőre csak ennyit lehet tudni, a Grotesque Romantica viszont
már bejelentett egy koncertet (közösen a vidoll-al, porori-val, Karen-el és
charlotte-al), júliusban pedig egy válogatás CDn fog megjelenni tőlük egy szám.
A Mar'derayla szintén egy új banda,
őrájuk amiatt érdemes odafigyelni mert a volt Syndrome énekes Kisaki a producerük és
az ő új kiadójánál az Under Code Production-nél fog megjelenni első mini-albumuk
májusban. A tavaly december 21-én alakult csapat első koncertjét Kisaki előző
kiadójának, a Matina-nak utolsó rendezvényén (Matina Final Show) adta. Az Under Code
kiadónál rajtuk és Kisaki saját projectjén (melyről egyenlőre semmit sem lehet
tudni) kívül egyenlőre az egyetlen zenekar a tavalyi év egyik nagy felfedezettje, a
régebben a Matina-hoz tartozó vidoll, akiknek következő kislemeze március közepére
várható.
De azért, hogy ne csak jó hírek legyenek: a Mist of Rouge bejelentette, hogy
áprilisban feloszlik. Pffff...
-
03.02.24 -
*A Puffy
duó Amerikában elérte azt ami csak igen kevés pop-csapatnak jut osztályrészéül...
játékfigurákat fognak róluk mintázni! Hrmm... szóval, a következő történt: mint
azt már korábban említettük eddig is értek el igen komoly
sikereket odaát és a Stevenson Entertainment ezek alapján úgy gondolta, hogy most már
emiatt minden kisgyereknek saját Ami és Yumi baba a vágya. A cégnek ez nem az első
ilyen jellegü válalkozása, Smiti játéksorozatuk keretében korábban is olyan
együttesekkel terhelték a boltok
polcait mint a KISS, No Doubt vagy a Powerman 5000. Puffy-ékról nem ez lesz az első
játékfigura... régebben a Takara cég már mintázott róluk Jenny babákat (a Barbie
japán megfelelője) azonban most esélyük van, hogy világszerte betörjenek a gyerekek
lelkivilágába. A babákhoz kiegészítők is járnak: a lányok kedvenc háziállatainak
méretarányos verziói... Yumi kedvenc cicája Janken társaságában fog felbukkani,
Ami-hoz pedig (nemrégiben sajnálatosan az örök répaföldekre távozott) nyuszijának
miniatürizált verzióját kapjuk bónuszba.
*Nyilvánosságra
hozták a japán zeneipar tavalyi évi megoszlását lemezcégek szerint. A listavezető
szokás szerint az Avex Trax. Az ő részesedésük 13.52% volt (ennek 34.91%-a Ayumi
Hamasaki-nak köszönhető), míg a második helyezett Toshiba-EMI több mint 3%-al
lemaradva kullog utánuk (10.37%.. ebből 39.52% Utada) A
harmadik helyezett Universal Music részesedése már csak 7.69%, a sort pedig a Victor
Entertainment (7.6%), BMG Fun House (7.38%) és a Warner Music Japan (5.41%) folytatja. A
Sony Records-nak ugyan csak a 8. helyet sikerült megcsípnie, azonban ha nem külön
kiadónként, hanem cégcsoporttokként számoljuk az eredményeket ez az eredmény
igencsak megváltozik. Az első így is az Avex marad természetesen (16.48%-al), viszont
a Sony így már a sokkal előkelőbb második helyen található 15.49%-os
részesedéssel, több mint 5%-ot ráverve a harmadik Toshiba-EMI-ra (10.37%).
-
03.02.11 -
Február 14-én az M47 klubban játszik a tokiói
illetőségü DJ, Toby Izui. A probléma az, hogy ez a klub egy Sáránd
nevezetű falu/város/valami-ben van (mely Debrecentől nem messze, a kietlen puszta
közepén található valahol) Bővebb info a klub weboldalán (ugyanitt olvasható egy igen korrekt kis összefogalás
Izui munkásságáról) Az est másik külföldi vendége az olasz Marco Carola.
Toby-ról annyit illik tudni, hogy Takkyu Ishino-hoz hasonlóan ő is inkább a techno
német vonalát követi és emiatt Japánon kívül leginkább ott népszerű. A
kilencvenes évek közepe óta sokat lép fel Európában, több (főleg német) DJvel
dolgozott együtt és a tokiói Manaic
Love rezidens DJ-je. Ha esetleg valaki olvassa ezen sorokat, megy az említett
eseményre és esetleg kedve lenne írni róla egy beszámolót és/vagy küldeni
fotókat azt oldal számára az jelentkezzen bátran.
:)
-
03.02.07 -
*Február 18 és 20
között előadásokkal egybekötött anime-vetités lesz az Örökmozgó Filmmúzeumban.
Meghívott élő anime-legendák: Matsutani Takayuki és Rin Taro! Bővebb info itt. A hely kis befogadóképessége és az érdeklődők várható
nagy száma miatt tolakodásra ajánlott felkészülni.
*Feloszlik a Morning Musume!! Habár sajnos nem teljesen, de legalább
többé már nem fognak szégyent hozni a régi névre. Történt ugyanis, hogy a (valaha
oly kiváló, manapság viszont siralmas, óvodásoknak szánt bohócműsorra
emlékeztető, 13-14 éves átlagkorú) Morning Musume producere, a sikerbe látványosan
beleőrűlt Tsunku bejelentette, hogy miután egy újabb régi tag, Kei Yasuda is ott
fogja hagyni a csapatot a Morning Musume megszünik létezni. A tagok két új, Morning
Sakura és Morning Otome név alatt futó csapatba lesznek szétosztva. A mindenkit igen
meglepő döntés valószinüleg annak köszönhető, hogy az emberek az eladási
statisztikáknak szerint egyre inkább kezdenek beleunni a visongató tinikbe és Tsunku
most így próbálja újra felkelteni a figyelmüket és a toplisták élére juttatni
pártfogoltjait.
*Utada Hikaru férje,
Kiriya Kazuaki, aki eddig fotósként és zenei videók rendezőjeként volt ismert,
felcsap anime rendezőnek. Gyerekkora kedvenc anime sorozatának, a Shinzou Ningen
Kyashan-nak fogja a moziverzióját rendezni és a főcímdalt pedig előreláthatólag
Utada énekli majd, de ez még egyenlőre nem lett véglegesen eldöntve. Az általa
jegyzett PVk (pl. az Utada Hikaru féle Sakura drops és traveling) valamint lemezboritók
(többek közt a Misia-nak készített legendás munkái) alapján lenyűgözően
látványos filmre számíthatunk.

-
03.01.21 -
*A közel egy éves
kihagyás után visszatérő Tomomi Kahala új kislemezdala, a Pleasure,
lesz a népszerű (és teljesen agyament) Crayon Shin-chan anime sorozat új
főcímzenéje. Ms. Kahala-t már többször fenyegette a feledés homályába merülés
veszélye, de szerencsére végül mindig sikerült visszaküzdenie magát a köztudatba.
Habár olyan sikereket már soha nem fog elérni mint a producer/zseni Tetsuya Komuro-val
közös évek alatt, de továbbra is a JPop egyik üde, imádnivaló kis szinfoltja marad.
:)
*A
pop/indie-rock fura, egyéni keverékében utazó Puffy lány-duó, mely
a kilencvenes évek végének egyik legsikeresebb csapata volt, második fénykorát
éli.. ezúttal Amerikában. Míg Japánban az utóbbi egy-két évben folyamatosan
szorultak ki a toplisták éléről, addig tavalyi amerikai klub-turnéjuk hatalmas siker
volt. Végig teltházas koncerteket adtak, számtalan tévéadó, köztük olyanok is mint
a CNN, készített róluk riportot... és most itt a folytatás. A Warner Brothers őket
kérte fel új rajzfilm sorozatának, a legendás (többek közt Superman-ért és
Batman-ért is felelős) DC kiadó képregényén alapuló Teen Titans főcímzenéjének
elkészítésére. A sorozat premierje jövő évben lesz a Cartoon Network csatornán
vagyis van esély, hogy előbb utóbb eljut majd hozzánk is.
*Megint lesz
egypár új tag a Morning Musume-ban. Most éppen négyen: egyrészt az
eddig szolóban tevékenykedő 17 éves Miki Fujimoto, másrészt 3 új lány (Eri Kamei
[14], Reina Tanaka [13] és Sayumi Michishige [13]) Utóbbiak ugyanúgy néznek ki és
valószínüleg ugyanolyan tehetségtelenek is mint akárki az elmúlt másfél évben
csatlakozottak közül. Mint ilyenkor megszokott, mindannyian mondtak magukról pár szót
bemutatkozásként, ezek közűl Ms. Michishige ars-poeticája emelkedik ki leginkább:
"Szeretném gyorsan megmutatni az egyéniségem, meg szeretnék gyorsan népszerű
lenni" Hajrá. Végülis a MoMusu-nak már úgyis mindegy. Szinvonalban a mostaninál
lejjebb szűllyedni már úgysem lehet. Ja, egyébként így most éppen tizenhatan
vannak.

-
03.01.13 -
 Nem zenei hír de ettől függetlenűl nem lehet
említés nélkül hagyni: Hosszas, a rákkal folytatott küzdelem után 72 éves
korában, Tokióban elhunyt a japán filmvilág egyik kulcsfigurája Kinji
Fukasaku.
A rendező nevéhez olyan filmek kötődnek mint a Yukio Mishima forgatókönyvéből
forgatott Black Lizard, a Battles Without Honour and Humanity
yakuza sorozat, a háborús témájú Tora! Tora! Tora!, valamint számos
szamuráj és science-fiction film (utóbbiak közűl a Virus és a Green
Slime a legismertebb) valamint még számtalan egyéb, mára klasszikussá vált
alkotás. Habár mindig is a közönségfilmek világában dolgozott, minőségre való
törekvése, komprumisszummentes témaválasztása és tehetsége hatalmas elismerést
szerzett neki. Utóbbi időkben a Takeshi Kitano-val közösen
készített ellentmondásos Battle Royale-nak köszönhetően kerűlt
újra a figyelem középpontjába.
Tavaly év végétől a Battle Royale folytatásán dolgozott súlyosbodó betegsége
ellenére, azonban a hét végén kénytelen volt átadni a projectet és korházba
vonulni, ahol vasárnap érte a halál. A film rendezését fia, a korábban producerként
dolgozó Kenta Fukasaku vette át.
-
03.01.10 -
A zenekar managere
is bejelentette, hogy Május 15-én Budapestre látogat az Eve of Destiny.
A goth/industrial duó tavaly kétszer járt Európában és mindkét alkalommal hatalmas
sikert arattak. A japán punk és goth-rock szintér veteránjának, Haruhiko Ash-nek
szolóprojectjeként induló Eve of Destiny-hez 2001 végén csatlakozott a gitáros
Közi, előző zenekarának a Malice Mizer-nek feloszlása után. Ezután kezdtek
koncertezni és most eljutnak hozzánk is. :) A koncert helyszine a Marco Polo Club lesz,
a zenakarról pedig rövidesen bővebb információ is felkerül az oldalra (biográfia,
koncertbeszámolók, interjú, fotók, ésatöbbi~ ^_^)

-
03.01.09 -
JPop bébik
és fra-foa - Az utóbbi időkben igen felélénkült a JPop énekesnők
magánélete. Házasságok, válások.. és gyerekek. Utóbbi mostanában valami furcsa ok
miatt leginkább azokra jellező akik a pop és a rock határán mozognak stílusilag. Nem
sokkal azután, hogy Nanase Aikawa és Shena Ringo csatlakozott a világ boldog mamáinak
sorába az ex-Judy And Mary-s Yuki jelentette be, hogy terhes, most
pedig a fra-foa énekesnője, Mikami Chisako jelentette be ugyanezt, kiegészítve azzal,
hogy egyben meg is megházasodott. Emiatt az együttes koncertjei szünetelnek jövö
nyárig az ottani rajongók nagy szomorúságára. Azonban szerencsére stúdióban
továbbra is dolgoznak rendületlenül, ráasásul Mikami szoló projectet is tervez erre
az évre.
Izam szoló - Izam, a JRock egyik nagy klasszikusának, a
Shazna-nak énekese végre visszatért a zenei életbe. Akkor tünt el jóidőre évekkel
ezelőtt mikor Hinano Yoshikawa-val való házassága, majd nem sokkal későbbi válása
miatt mind a közvélemény, mind a rajongóinak egy része ellene fordult. Ezután egy
ideig teljesen visszavonult a nyilvános szerepléstől, majd előszőr akkor hallatott
magáról újra mikor két mozifilmben is főszerepet vállalt. Egy újabb hosszú
hallgatás után egy kis koncertet adott tavaly, ahol megigérte, hogy rövidesen
jelentkezik szoló-anyaggal, azonban ebből megint csak nem lett semmi... egészen
mostanáig.
Most végre a február 19-én megjelenő single (airis) után pont egy hónappal jön ki
az oly sokak által várt első Izam szolóalbum 'bi-ishiki kajou' címmel. A hírek
szerint Izam jócskán visszavett a korábbi kislányos kinézetéből és a zene sem a
Shazna időkben megszokott irányt követi, hanem a tavalyi koncert anyagához hasonlóan
a hatvanas/hetvenes évek pop-zenéjének világát idézi fel.
|