Rock Japánban - rokabiri, eleki és társaik
Az amerikai megszállás alatt gyakorlatilag az összes nyugaton
akkoriban meglévő zenei irányzat beszivárgott Japánba. Habár minden műfajnak
felbukkantak a helyi képviselői is, és voltak például country, blues vagy éppen
hawaii zenét játszó előadók, ekkoriban az egyetlen nyugati eredetű stílus ami a
jazz-en és pop-on kívűl igazán sikeres lett és nagy hatással volt az ottani zenei
élet alakulására a rock volt. Azonban míg az egyéb műfajokkal szemben nem
nagyon volt ellenállás a legkonzervatívabb erők részéről sem, addig a rock
meghonosodása kezdetben igencsak nehézkesen ment a folyamatos betiltások
miatt.
A kora ötvenes években Japánba is kitört Bill Haley-nek, Elvis
Presley-nek és társaiknak köszönhetően a rockabilly őrület. A japán rockabilly
(vagy ahogy ott hívták: 'rokabiri') eleinte egybefonódott a country és bigband
szintérrel és a helyi előadók csak az amerikai dalok japán nyelvű feldolgozásait
adták elő, azonban természetesen idővel megjelentek az első saját számok is és
kezdett mind népszerűbbé válni a műfaj... egyre több rockabilly klub nyílt, valamint
divatba jöttek a bőrdzsekik és tupírozott frizurák. 1958 februárjában rendezték
meg Tokióban a Western Carnival nevű egyhetes zenei fesztivált, ahol számos rokabiri
előadó is fellépett szó szerint zajos sikert aratva. Vad tánc, sikitozás, szinpadra
rohangáló hisztérikus rajongók, bugyidobálás, ésatöbbi. Logikusan úgy tünt, hogy
ezzel eljött a rock nagy áttörése és fényes jövő előtt áll a műfaj de nem így
lett.
Az idősebb, még a háború előtt, teljesen más értékrend
szerint felnevelkedett generáció ugyanis, mely már amúgyis rossz szemmel
nézett a tradicionális értékektől való elfordulásra és az amerikai zenék
sikereire, a fesztiválon tapasztalt örjöngésben végre okot talált az
ellenlépésre és hadjáratot indított a rokabiri ellen. Minden ilyen jellegű
zenét játszó előadót kitiltottak a tévéből (mely ekkorra már a
legmeghatározóbb médiumnak számított) és koncerteket is szinte képtelenség
volt szervezni. Ez idővel megfolytotta a műfajt és a rockzene jóidőre
teljesen háttérbe szorult. Azonban szerencsére ez nem sokáig maradt így.
A műfaj következő, már jóval
maradandóbb hullámának kezdetéért egy amerikai, instrumentális rockot játszó
zenekar, a Ventures volt felelős. A lendületes, akkori standardok szerint vad zenéjéről
ismert együttes 1962-től
kezdve rendszeresen koncertezett Japánban, és habár Amerikában is igen népszerűek
voltak a hatvanas években, Japánban egyrészt sokkal tartósabb maradt a sikerük,
másrészt az ottani zenei életre jóval mélyebb hatást gyakoroltak. A japán
fiatalokat lenyűgözte az újfajta hangzás és mindenek előtt az új hangszer,
az elektromos gitár.
A zenekar sikereinek köszönhetően a hatvanas évek közepére kitört az eleki mánia (eleki =
electric = electric guitar... a japánok hatalmas lelkesedéssel csavarják ki az angol
szavakat) és minden fiatal gitárt akart magának. Csak '65-ben közel nyolcszázezer
elekromos gitárt adtak el és százával alakultak a zenekarok. A cenzorok és a
konzervatív erők újra megpróbáltak közbelépni, mint ahogy tették a rokabiri esetében
is, de
szerencsére most későn reagáltak, mikor az eleki már bőven túl elterjedt volt
ahhoz, hogy meg lehessen állítani.
A korszak legnépszerűbb zenakarai közt volt a Bluejeans és
a Bunnys
(melyek között az összekötő kapocs, a különleges játékstílusáról és
kisérletező kedvéről ismert Takeshi Terauchi volt, aki olyan
különlegességekért is felelős, mint a rockot és tradicionális japán zenét
ötvöző 'eleki bushi' című nagylemez), valamint a szinészként indult, de
a Ventures hatására a zenélésbe is belekóstoló Yuzo Kayama vezette Launchers.
Utóbbi zenekar lelkesedése és tehetsége olyanannyira lenyűgözte a Ventures tagokat,
hogy végűl két Launchers dalt fel is dolgoztak.
Az elekit azonban hamarosan
háttérbe szorította egy új őrület, köszönhetően annak, hogy mint a világon mindenhol,
természetesen Japánban is hatalmas sikerekat aratott a Beatles és a többi akkori angol zenekar. Az angol példaképeket (mint
a
The Animals, The Birds, The Kinks, stb..) nem csak zeneileg és kinézetben követték a
Groups Sounds (avagy röviden csak GS) összefogó elnevezéssel illetett együttesek,
hanem névválasztásban is. Így lepték el rövidesen a klubbokat olyan zenekarok mint
The Spiders, The Tigers, The Tempters, The Jaguars vagy éppen The Fingers. Habár az
első beat zenekarok már '64/65-ben megjelentek az igazi áttörést a Beatles 1966
júniusi tokiói fellépése hozta. Ezután tömegesen alakultak az új együttesek és egy-két
év múlva már a GS volt a vezető rockzenei irányzat, a zenekarokat pedig hisztérikus
rajongók tömege követte mindenhova. Azonban a GS bandákat egy dolog
különböztette meg nagyban az angol példaképektől. Mégpedig az, hogy
(legalábbis a sikeresebb bandák) kevés kivételtől
eltekintve nem saját maguknak írták a dalokat és abszurd szinten szigorú
produceri és kiadói felügyelet alatt álltak. Ez az ellenörzés időnként olyan szintig
fajult, hogy még azt is megtiltották a zenészeknek, hogy más GS bandák tagjaival
találkozzanak, mégha különben barátok is voltak, mivel a kiadó szerint rossz
hatással lett volna a zenekar hírnevére, ha együtt mutatkoznak a 'riválisokkal'.
Egy idő után azonban a cenzoroknak újfent
elege lett a gyanús kinézetű fiatalokból, valamint a vad koncertekből és
ismét
megpróbáltak közbelépni, kitiltva a beat zenekarokat az NHK (vagyis a japán állami
tévéadó) műsoraiból, az iskolákban pedig a konzervatív szülőknek és tanároknak
köszönhetően keményen felléptek mindenkivel szemben aki a 'veszélyes' zenét
hallgatta. Azonban ezek a lépések vissszafelé sültek el és csak tovább növelték a
zenekarok népszerűségét. Azonban végül a műfaj saját magát tette tönkre.
Egyrészt egy idő után kezdtek mindent ellepni az egyre jellegtelenebb GS bandák,
merthogy a kiadók ekkorra már tehetségtől függetlenűl mindenkit leszerződtettek a
siker és nagyobb bevételek reményében, másrészt egyre több zenakar finomított
hangzásán, kinézetén és a vad hosszúhajú lázadókból, jólfésült, mosolygós
fiatalemberek lettek, aki jól mutattak a képernyőn és nem zavarták annyira az
idősebb generáció esztétikai érzékét. Ennek következtében a műfaj szépen lassan
elvesztette minden érdekességét és vonzerejét, az eredetiséget és új hangzásokat
kereső fiatalok pedig más zenék felé fordultak. A hetvenes évek elejére a GS
együttesek többsége feloszlott, a volt tagok közül néhányan szólóban folytatták
(közölük a volt Tigers énekes Kenji Sawada vált a legsikeresebbé), mások tévés
személyiségként bukkantak fel újra, legtöbbjükre azonban hamarosan a feledés nagy, sötét
leple borult.
Szerencsére azonban eddigre már egész sor
újabb rockbanda bukkant fel a szigetországban, akik nem a korai beathullám
hatására kezdtek zenélni és a hetvenes évek elejére a japán rockzenészek egyre
inkább kezdték megtalálni a saját hangjukat. Az eleki/GS korszak alatt született
zenék is sokszor egészen kiválóak voltak, azonban az esetek többségében túlzottan
követték nyugati példaképeket, az újabb bandák azonban már sokkal kisérletezőbb
kedvüek voltak. Közéjük tartozott a '66-ban még eleki csapatként induló, később
vad és furcsa koncertejeiről ismert, pszichedelikus csapattá alakuló The Mops, akik
számtalan új stúdiótechnikai fogást és zenei hatást honosítottak meg Japánban.
Végül 1974-es feloszlásuk előtti években súlyos, a punk energiáját megelőlegző
rock'n'roll hangzás felé fordultak.
Rajtuk kívül is sorra bukkannak fel az izgalmas új hangzásokkal
kisérletező zenekarok, mint példáúl az 1972-ben alakult Sadistic Mika Band (akik
némi nemzetközi ismertségre is szert tettek mikor a Roxy Music meghívta őket
előzenekarnak '75-ös angliai turnéjára), a Happy End, ahol a később a legendás, a
japán elektronikus zenék pionírjának szímító Yellow Magic Orchestra tagjaként ismertté
váló Harumi Hosono kezdte karrierjét, a Sugar Babe ahonnan a később
szolóénekesként meghatározó egyéniséggé váló Tatsuro Yamashita indult, vagy
éppen a '72-től '75-ig létező Carol, ahonnan pedig Eikichi Yazawa startolt a
szupersztár státusz felé és vált a hetvenes évek legtöbbet kereső zenészévé,
aki többek közt látványos és extravagás koncertjeiről vált ismertté (volt,
hogy Cadillacel
hajtott be a szinpadra és egyéb hasonló bohóságokat művelt). Ők és a többi
hetvenes
évek eleji rock-zenekar (Carmen Maki and Oz, Flower Travelling Band, Hachimitsu Pie,
stb..) már teljesen másképpen áltak hozzá a zenéhez mint elődeik. Nem nyugati
példaképeket próbáltak vakon követni, nem akartak a közizlésnek megfelelni és ami
talán a legfonotosabb, nem irányították őket mindenható producerek. Az ő
munkásságuknak köszönhetően vált a japán rockzene igazán sokszinűvé és
részben nekik köszönhető, hogy a nyolcvanas években kialakult egy nagyon
erős, rengeteg izgalmas produkciót a felszínre dobó underground zenei
színtér az országban. Ez azonban már túl messzire vezetne minket a
mainstreamtől, tehát inkább nézzük meg, hogy a hetvenes években rockzenei
szempontból, hogy nézett ki a toplisták világa.
A fent említett,
kisérletező kedvű együttesek felbukkanásán kívül a hetvenes évek másik fontos
rockzenei eseménye a Bob Dylan, Joan Baez és társaik példáját és hangzásvilágát
követő énekes-dalszerzők megjelenése volt. Az általuk képviselt "new music"
néven emlegetett folk-rock/soft-rock hangzás mindmáig hatalmas népszerűsének örvend,
legfontosabb alakjai pedig Takuro Yoshida, a napszemüvegéről és borzas hajáról
könnyedén felismerhető Yosue Inoue, valamint két énekesnő, Miyuki Nakayima és Yumi
Matsutoya akit rajongói általában csak becenevén (Yuming) emlegetnek. Azonban ez a
műfaj is hamar elvesztette forradalmi, újító jellegét és a japán mainstream rockzene az
évtized végére langyos, állóvíz jelleget öltött. Szép volt és kellemes és
szerették sokan, de történni nem nagyon történt semmi. Yuming, Yosui, a Keisuke
Kuwata vezette Southern All Stars és a többi megszokott arccá vált kedvenc adogatta ki
szépen sorban új lemezeit, csinálta nagysikerű koncert-turnéit, de új előadók, új
hangzások egy-két kivételtől eltekintve nem bukkantak fel. A kivételek közül egyik
legfontosabb az 1982-ben alakult BOOWY volt, akik némi friss vért hoztak a rockba,
valamint kinézetben és hangzásvilágban is kicsit megelőlegezték a nyolcvanas évek
végén bekövetkező Visual-kei robbanást.
Azonban habár a rockzene is kétségtelenül fontos szerepet
játszott a 70es/80as években és sokszor sikerült betörnie a toplisták
csúcsmezőnyébe, a korszak
fő zenei irányvonala valami egészen más volt. A rock mindigis inkább a lázadó
kedvű fiatalok zenéje volt, azonban akkoriban a japán fiatalság túlnyomó
részének eszébe sem jutott, hogy lázadozzanak és ki akarjanak tünní a
többiek közül. Ők
nagyon jól elvolak azzal a zenével amit a tévék és rádiók adtak naphosszat és
amire jóváhagyólag rábólintott az idősebb generáció is. Ez volt a végtelenül
kommersz és felszines, azonban a maga módján mégis lenyűgöző és magávalragadó
idol-music, ami közel két évtizeden keresztül szinte egyeduralkodónak
számított és még ma is nagyon fontos része a japán populáris zenének.
Idol-music
A hatvanas
években a kayokyoku virágkorát élte, azonban kezdett egyre inkább átalakulni. A
lemezcégek hatása egyre erősödött és egyre jobban ellenőrzésük alatt tartották
az énekesekeket és rajtuk keresztül a közizlést. Mivel a közönség mindig
valami újra vágyott a sztárok is gyorsan cserélődtek és csak kevesen voltak akiknek
a sikere elég tartósnak bizonyult ahhoz, hogy két-három
évnél tovább a csúcson tudjanak maradni. A kivételek közé tartozott az 1968-ban
debütált Akiko Wada, aki aminek híján volt kinézetben azt pótolni tudta különleges
hangjával és erős egyéniségével. A toplistákat ekkoriban egyre inkább ellepték a könnyen
emészthető, ártalmatlan pop-dalocskák és ez a trend elképesztően tartósnak
bizonyult, mivel a producerek olyan szinten elégedettek voltak a kialakított
sikerreceptjeikkel, hogy évtizedekig a zenei hangzás időnkénti frissítését
leszámítva gyakorlatilag mindenféle változtatástól elzárkóztak.
A hetvenes évek végére az enka
már egyre inkább megfáradt, fejlődésre képtelen és anakronisztikus lett, ami
miatt rohamosan csökkent a népszerűsége a
fiatalok körében, a rock pedig kezdett mind jobban és jobban rétegzenévé válni,
vagyis az ekkorra már találóan idol-zeneként (idol: angolul bálvány) emlegetett
új műfaj mindinkább vetélytársak nélkül maradt. Egyre kevesebb köze volt a kayokyoku-hoz, a
számtalan műfajt egybeolvasztó, némi tradicionális hatással megtámogatott hangzás
helyett fokozatosan a könnyed popdalok vették át a főszerepet melyek szövegileg
többnyire szerelemről, barátságról és hasonlókról szóltak, nélkülözve minden
mélységet. Habár a zene továbbra is nyugati mintákon alapult, az énekesek körül
kialakult sztárkultuszhoz, a totális produceri teljhatalom és az előadók
teljességgel mesterkélt image-e egészen sajátos helyi jellegzetesség volt. A
sztárok legkisebb esetleges botlása azonnali bukáshoz vezetett, szigorú
szerződés kötötte őket és szinte semmi önállóságra nem volt lehetőségük. A
legtöbben nem csak énekesek voltak, hanem szinészként is szerepeltették őket tévésorozatokban és
esetenként mozifilmekben,
valamint a legkülönbözőbb termékeket reklámozták velük, nomeg persze tömegével lehetett kapni a
mindenféle hozzájuk kapcsolodó termékeket: poszterek, fotóalbumok, arcképükkel
díszített bögrék, tányérok, ésatöbbik. Vagyis a producerek mindent megtettek azért, hogy a várhatóan
rövid karrier alatt a lehető legnagyobb nyereséget hozza a sztárok tánc- és
énekképzésébe, valamint a promócióba fektetett pénz, miközben maguknak az énekesek
népszerűségüktől és a befolyó pénzösszegektől szinte teljesen független,
nevetségesen alacsony havi fizetést kaptak csak.
Azonban míg az idol-pop iparszerű
háttere nem éppen vidám és mosolygós világ, a nagyközönség ebből gyakorlatilag
semmit sem érzékelt. A sztárokat súlyos titoktartási kikötések tiltották attól,
hogy a szerződésükről, vagy bármi másról beszéljenek ami árthatott volna az
imageüknek. Ami mindebből a felszinen látszódott, az egy magávalragadó és lenyűgöző
világ volt. A kellemes, könnyen megjegyezhető, fülbemászó kis dalokat éneklő idolok
többnyire 16-18 éves lányok voltak, akik kinézetben többnyire meglehetősen
átlagosnak számítottak és emiatt azt a benyomást keltették, hogy
igazából csak egyszerű, teljesen hétköznapi tinik és hogy végülis bárkiből lehetne olyan
híresség mint ők. És éppen emiatt bálványozták őket a fiatalok milliói. A
viselkedésmintaként szolgáló idolok látszólag nem különböztek tőlük
semmiben, miközben a csillogó, gondtalan világuk mégis oly távolinak és
elérhetetlennek tünt. Azok a fiatalok elértek valamit ami miatt fel lehet
nézni rájuk; kiemelkedtek a
tömegből, de közben mégis megmaradtak egyszerű tiniknek. A szövegek is ehhez a képhez
igazodtak és általában szerelmi ügyekkel és a diákok egyéb aprócseprő
problémáival foglalkoztak.
A hetvenes évek második
felében, ami az idol-pop első igazi aranykorának számít, a legnagyobb sztárnak Momoe
Yamaguchi és Hiromi Iwasaki számított. Ők a későbbi idolok prototípusai: kedves,
egyszerű lányok,
akik szolid, hétköznapi ruhákban járnak és aranyosan mosolyognak, vagy éppen
(valószínűsithetően valami reménytelen szerelem miatt) szomorú bociszemekkel néznek
ránk a fotókról és maximum a fellépésekhez vesznek fel néha-néha valamilyen
különlegesebb ruhakölteményt. Már ekkor is számtalan hozzájuk hasonló idol harcolt a közönség
kegyeiért, köztük Warabe, a Candies, valamint a Mothra filmekben való
szereplésüknek köszönhetően némi nemzetközi ismertségre is szert tevő The Peanuts
duó.
A hetvenes évek második felének messze legemlékezetesebb alakja
azonban két shizuokai lány
volt, akik minden szempontból kilógtak kortársaik közül. Mitsuyo Nemoto és Keiko
Masuda duója, a Pink Lady 1976-ban bukkant fel a Star Tenjo című tehetségutató
tv-műsorban, mely később is számos idol karrierjének volt kezdőpontja. Az innentől
kezdve csak Mie és Kei néven ismert lányok eredeti folkos stílusukat a producerek
tanácsára hamar lecserélték lendületes diszkó slágerekre és az akkoriban Japánban
teljesen újdonságnak számító zenével, valamint kihívó kiskosztümeikkel és vad
tánckoreográfiájukkal pillanatok alatt a legnépszerűbb előadók közé kerültek.
Kiadványaik kivétel nélkül a toplisták élén startoltak és mindenki imádnivalóan idétlen szövegeiket
énekelgette. Egyik legnagyobb sikerük, a UFO példáúl arról szól, hogy a földi
pasik milyen uncsik és milyen jó is lenne összeakadni egy helyes földönkívüli
fiúval akivel telepatikus úton lehetne társalogni. Érdekes egy elképzelés az biztos.
A tévében a Star Tenjo-n
kívül is számtalan zenei adás ment ekkoriban, melyek közül a legtöbb nem
igazán volt több
amolyan csillogó-villogó idol reklám-műsornál, de azért természetesen voltak komolyab
programok is. Ezek
közül az egyik a mind a mai napig az év legfontosabb zenei eseményének számító, minden
év december 31-én élőben közvetített kohaku uta gassen (kb. vörös-fehér
dalverseny) volt. Az ötvenes években még rádióprogramként indult műsorba az adott
esztendő legsikeresebb előadóit hívják meg, valamint néhány hírességet a régmúltból,
akik két csoportra osztva (a nőké a vörös csapat, férfiaké pedig a fehér)
'küzdenek' egymással, ami abból áll, hogy mindenki előadja az azévi
legnagyobb slágerét és a végén a közönség és zsűri tetszésindexén alapuló pontszámok
alapján kihirdetik, hogy melyik csapat a győztes. Azonban a dolog versenyrésze igazából
keveseket érdekel, ami az igazi lényeg az az év zenei eseményeinek összefoglalása
egy látványos show keretében ahova a meghívás hatalmas megtiszteltetésnek számít.
Az új évtized
generációváltást hozott az idol-popban. A Pink Lady sikere nem bizonyult hosszú
életünek és '79-től kezdve zuhanórepülésbe kezdett a karrierjük, így a nekik
köszönhető vad kis kitérő után minden visszatért az eredeti kerékvágásba,
habár azért a diszkókorszak hatása, ha visszafogottabb formájában is, megmaradt és beépült az
általános idol-pop hangzásba. Momoe Yamaguchi 1980-ban férjhez ment és visszavonult,
és ezzel lezárult az idol-pop első nagy korszaka. Ekkorra tünt el véglegesen a
tradicionális értelemben vett kayokyoku és az újabb szerzeményekre már a szintiszta pop/diszkó
hangzás volt jellemző. Az ekkoriban felbukkant új generációnak legnagyobb alakjává az 1980-ban
debütáló Seiko Matsuda vált, aki pillanatok alatt Japán legnépszerűbb énekesnője
lett és jó ideig úgy tünt senki a nyomába sem érthet a sikereinek.
Népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy karrierje még a később
rendszeressé váló botrányait is túlélte. Azonban hamar
vetélytársa akadt Akina Nakamori, az idol-pop ezen korszakának messze legkíválóbb
énekesnője személyében.
Akina
Nakamori, akinek gyerekkori álma volt, hogy énekesnő legyen, a Pink Lady-hez hasonlóan
a Star Tanjo-ból indult el a hírnév felé. Ebben a nagyszabású műsorban, ahol a
tizenéves jelentkezőknek egy általuk kiválasztott dallal kellett a zsűrinek
bizonyítaniuk, hogy ők bizony tényleg tehetségesek, Akina 1981-ben szerepelt harmadszor. Az
előző két évben nem aratott sikert, azonban '81-ben, egy Momoe Yamaguchi dal
segítségével végre megtört a jég, olyannyira, hogy Akina a műsor addigi
történetének legmagasabb pontszámával nyert. Ezután természetesen jött a
lemezszerződés és az első kislemezek, köztük a zseniális Shojo A, valamint a
lassú, szomorú Second Love, ami a legnagyobb sikerének bizonyult és közel egymillió
darab fogyott belőle. Azonban sok más idoltól eltérően az ő sikere tartós maradt
és ahogy az évek múltak mindenki mást túlszárnyalt népszerűségben. Ez
nagyrészben, karakteres, képzett, mély hangjának és annak az elkötelezettségnek
köszönhető amivel az énekléshez viszonyult. Hosszú éveken keresztül minden
kislemeze óriási siker volt és 1985-ben tehetségének elismeréseként neki ítélték
a hatalmas megtiszteltetésnek számító, minden év végén kiosztott Record Taisho díjat. Korábban
elképzelhetetlen lett volna, hogy ezt a díjat idol-énekes nyerje, de Akina
tehetségével toronymagasan kiemelkedett a többiek közül. Nem véletlen, hogy a következő
évben rákontrázott a meglepő sikere és újra ő vihette haza a Record
Taisho-t.
1989-ben azonban majdnem tragikus
fordulatot vett a történet. Mint gyakorlatilag az összes többi sztár ebből az
időszakból, Akina is számos filmben és tévésorozatban játszott és a talán
legnagyobb sikerének számító Ai Tabidachi másik főszereplőjével, Kondo
Masahiko-val nem csak a filmben, hanem a valóságban is egyre közelebb kerültek
egymáshoz. Évekig meg is voltak nagyon jól, azonban idővel válságba került a
kapcsolatuk, ami Akina-t nagyon megviselte és mikor '89 júliusában kirobbant a botrány
Kondo és Seiko Matsuda afférjáról Akina öngyilkosságot kísérelt meg. Szerencsére
túlélte, azonban jóideig nem talált magára és hónapokra elvonult a világtól.
1990-ben az Oricon lista első helyén tért vissza Dear Friends című
kislemezével, azonban habár pár évig még tartotta magát a toplisták
élmezőnyében az egykori népszerűsége lassan elhalványult.
Azonban Akina komolysága, tehetsége és a rá jellemző femme-fatale
image minden volt, csak általánosan jellemző nem. A nyolcvanas évek második felében
következett be az addigi legnagyobb idol-robbanás: '85-'87-ban sorra debütáltak az újabb és újabb
énekesek és együttesek akiket mára már az idol-pop legnagyobb legendái közt
tartanak számon. Azonban ekkora vált igazán találóvá az idol elnevezés,
mivel az egykor oly fontos
jó hang és tehetség egyre inkább háttérbe szorult; élőben szinte természetesek
voltak az elcsúszott, fals hangok, de sokaknak stúdióban is problémát okozott egyes
hangok kiéneklése. Ezek mellett szinpadi
megjelenésben, mozgásban és kamera előtti szereplésben is bőven lett volna mit
tanulniuk az elődöktől (az ekkori tévéshowkban megszokott látványt jelentettek az
'umm-most-mit-is-kellene-csinálnom?' arckifejezéssel bóklászó idolok). Ez azonban
a kiadók szempontjából nem
jelentett problémát, mert ez is csak az 'egy-a-millióból' benyomást
erősítette, a rajongók pedig végtelenül aranyosnak tartották ezeket az apró kis botlásokat. Részben éppen az
ilyen apróságok adták a korszak báját, mint például amikor Nami Shimada
egyik tévés fellépésén egyszercsak meglepődötten pislant
körbe, hogy 'oh! mi ez a sok füst itt körlüttem hirtelen!? Meg miért indult
be a zene?! Jaaah! Hogy most én következek!?!' A bájos Nami Shimada mellett
Noriko Sakai, Moritaka Chisato, Tomomi Nishimura és Yui Asaka vált legnépszerűbbé a többtucatnyi
ezekben az években debütáló női szólóénekes közül. Mind a korszak elvárásainak megfelelően
aranyosan és kedvesen néztek ki, cuki kiskosztümben vagy éppen fürdőruhában
pózolva a fotózásokhoz, imádnivaló kis diszkó, vagy néha akár new-wave alapú
pop-dalokat énekelgetve.
Szintén a nyolcvanas
évek közepén jöttek nagyon divatba a többtagú lánycsapatok. A trend kezdetét a
JPop történetének egyik legelképesztőbb sikerdala indította el, a JPop történetének
egyik legelképesztőbb csapatának előadásában. Ez a dal az 1985 nyarán megjelent,
hihetetlenül sikamlós szövegű 'sailor fuku wo nugasanai de' volt (ez kb.
annyit tesz, hogy 'a matrózruhát hagyd magadon' - ami utalás a japán diáklányok
matrózruha szerű iskolai viseletére) az ekkor még 'csak' bő egy
tucatnyi tagot számláló Onyanko Club (Cicamica klub) előadásában. A siker hisztérikus volt.
A közönség imádta őket, kislemezeik sorra a toplisták élmezőnyében kezdtek és rövidesen
már saját tévéműsora is volt a cicáknak. A tagok pedig szinte követhetetlen
sebességgel cserélődtek. Az Onyanko Club alig kétéves története alatt több mint ötvenen (!)
fordultak meg a csapatban, a népszerűbb tagok pedig azonnal szolókarriert kezdtek vagy éppen
kisebb al-csapatokba tömörülve növelték a lemezcég bankszámláját.

A cicamicák 1987 szeptemberében tartották búcsukoncertjüket, hatásuk viszont
már kitörölhetetlen maradt és ettől kezdve sorra bukkantak fel az egyéb
lánycsapatok, azonban ezek a produkciók már sokkal visszafogottabbak voltak létszám szempontjából
és megmaradtak a duó vagy trió felállásnál. Eleinte a Babe és a Pumpkin volt a fő
közkedvenc, de aztán eljött 1988, mikoris felbukkant a Wink és ettől a pillanattól
kezdve esélye sem volt a többieknek.
A Sachiko Suzuki és Shoko Aida alkototta duó
nagyon különbözött a többi hasonló csapattól. Erre videóik talán a legjobb
példák... az ekkoriban oly jellemző harsány, mosolygós, tengerparton rohangászós
PVkkel szemben az ő videóikból valami megkapó, melankólikus hangulat áradt. A
képeken is többnyire szomorú szemekkel néznek a kamerába és ez a
visszafogottság, az érzéki hangjuk, meg persze olyan nagyszerűen eltalált
dalok mint a 'Sabishii Netaigyo', a 'Sexy
Music' vagy a 'Sugar Baby Love' tették őket annyira sikeressé amiről a többiek csak
álmodhattak. Az idolok legnagyobbjainak mind volt külön, csak a velük kapcsolatos
termékeket árusító boltja és a Wink népszerűségére jellemző, hogy nekik csak Tokió
Harajuku negyedében volt három ilyen. Akkoris, amikor '89-'90-ben felbukkant a CoCo, a
Ribbon, a Qlair és a Cotton, vagyis a lányzenekarok újabb hulláma, a köztük
kirobbanó versengés megmaradt a toplisták középmezőnyében és egy pillanatra sem
tudott veszélyt jelenteni a Wink megingathatatlan poziciójára. Az egyetlen hasonlóan
sikeres lánycsapat a rockosabb hangzásban utazó Princess Princess volt, azonban
nekik a zenéjük és célközönségük is más volt, tehát nem igazán voltak egymás
vetélytársai.

Természetesen, nem csak női idolok voltak, hanem jócskán akadtak férfiak
is, nomeg persze fiúcsapatok. Utóbbiak mögött többnyire egy ember, az ezen a
piacon a hatvanas évek elejétől mindmáig
meghatározó szerepet játszó Johnny Kitagawa és ügynöksége, a Johnny's
Jimusho állt. Az ő produceri munkájának
terméke volt a Shonentai, valamint a '87-ben felbukkant Hikaru Genji, mely első '87-es
sikerei után pillanatok alatt befutott és '88-ban az évvégi összesített Oricon
kislemez-toplistának mindhárom dobogós helyén az ő dalaik álltak. Ezekben a
csapatokban minden megvolt ami egy fiúbandát ellenszenvessé tud tenni.
Táncolni tudtak, de a tehetségük ezzel nagyjából véget is ért és ezt
szenvelgő gesztikulációval és a kinézetükkel próbálták pótolni. Szerencsére azonban
voltak (nem a Johnny's Jimusho-hoz tartozó) kivételek is, mindenekelőtt a Checkers, mely megmutatta, hogy hogyan is kell az ilyet igényesen
és gerinccel csinálni. Habár ők is a diáklányok hevesen dobogó szivecskéit vették
célba, közben viszont zeneileg maradandót sikerűlt alkotniuk, némi new
wave-es hatásokat felhasználva és szinpadi
produkciójuk is messze túllépett a Hikaru Genji-re oly jellemző szívszaggató pillantásokon.
Rajtuk kívül is volt még jópár figyelemreméltó csapat, mint a '87-ben
debütált, rockosabb hangzásban utazó Unicorn, valamint a TM Network, azonban
utóbbiról, a zenekarvezető Tetsuya Komuro későbbi korszakalkotó produceri
tevékenysége miatt majd a cikksorozat következő részében lesz szó bővebben.
A férfi szólóénekesek többsége természetesen szintén csöpögős,
romantikus dalocskákkal boldogította a rajongókat, azonban volt egy nagy kivétel: Ozaki
Yutaka. Ô amellett, hogy a kor legnagyobb idoljainak egyike volt, az önpusztító
rocksztárok útját járta. Leszámítva persze azt az apróságot, hogy zenéje inkább volt
pop mint rock, ezt azonban bőven pótolta elkötelezettségével, lázadó
szellemével, nomeg botrányaival. Már a kezdetek is problémásak voltak: 1982-ben,
amikor beindult a karrierje, még iskolába járt, ahol azonban rendszeresen botrányokba keveredett
és végül elege lett a ránehezedő megszoritásokból és elvárásokból, ezért félbehagyta
tanulmányait és innentől kezdve csak a zenéjének élt. Ezt a konformizmus elleni
lázadást és szabadságvágyat szőtte bele dalszövegeibe is, melyekből áradt az
egyéniséget megfojtó társadalom és a felnőttek hazug, kiábrándító világa ellen irányuló düh és ellenszenv. Ezzel az őszinte, szókimondó és
gyakran önmarcangoló hozzáállással hatalmas népszerűségre és elismerésre tett
szert a fiatalok közt, akik habár valószínüleg ugyanúgy utálták a tömegbe való
beolvadás gondolatát, nem voltak eléggé elszántak ahhoz, hogy kövessék is Ozaki
példáját. Persze ilyen hozzáállással nehezen válhatott volna belőle
tini-bálvány a minden miatt aggodó producerek által uralt zenepiacon,
azonban kinézetének, tehetségének, kiváló dalainak, nomeg persze annak
köszönhetően, hogy nem direkt, támadó módon fogalmazta meg a nézeteit, mégis
sikerült korának egyik legsikeresebb énekesévé válnia. Néhány évig jól is ment minden, azonban idővel Ozakiból újra kitört a
nyughatatlan, lázadó szellem és ezúttal már nem ártalmatlan iskolaigazgatókkal,
hanem a törvénnyel gyűlt meg a baja. 1987-ben másfél év felfüggesztetett kapott
kábitószer birtoklásáért és ennek következményeként évekre lemezszerződés
nélkül maradt és egyre inkább az alkohol rabjává vált. Habár 1990-ben visszatért
a zenei életbe és mint kiderült népszerűsége semennyit sem csökkent a kiesett idő alatt, innen
már nem volt visszaút. 1992 április 25-én, részegen, az utcán heverve találtak rá
és az évek során teljesen tönkretett szervezete még aznap végleg megadta magát.
Halála után méginkább legendává vált, az a hely pedig ahol rátaláltak
zarándokhellyé vált, ahova manapság is tömegesen járnak a fiatalok és az egykori
rajongók, emlékezni a japán pop történetének egyik legemlékezetesebb és
legőszintébb alakjára.
Míg a hetvenes évek környékéig minden nyugati zene ilyen vagy
olyan módon eljutott Japánba is és megvolt a helyi megfelelője, ez a folyamat az
idol-pop elterjedésével és mindenható uralmával igencsak lelassult. Ez-az azért
átszivárgott a szűrőn, de csak lassacskán és a hazai fiatalabb generációt
megcélzó pop-piac nagyrészét az idolok cukormázas világa uralta, míg az egy
korosztállyal idősebb generáció továbbra is a folk-rock és a kellemes, de
ártalmatlan Tatsuro Yamashita, Mariya Takeuchi és hasonlók nevével fémjelzett pop/soft-rock
bűvöletében élt. Persze underground szinten továbbra is rengeteg izgalmas
dolog történt és Japánba is eljutott a punk, a new wave és a többi ekkoriban felbukkant műfaj, de ezeknek, ellentétben a nyugati példákkal,
a mainstreamre gyakorlatilag semmi hatásuk nem volt. Néha azért a
fővonalbeli zenékben is felbukkantak új hangzások, de többnyire meglehetősen
esetlenül használva. Miután 1980 környékén a Yellow Magic Orchestra hazai és
nemzetközi sikerei szalonképessé tették az elektronikát, megjelent egy
furcsa, techno-kayo néven elhíresült alirányzat, ami aztán az évtized végéig
tartotta magát, jópár kisebb-nagyobb sikerdalt produkálva. Volt néhány
direkt erre a műfajra specializálódott előadó is, de leginkább
hagyományosabb pop-zenékben utazó énekesek tettek kitérőket ebbe az irányba,
sokszor a YMO tagjaival a zeneszerzői székben. Habár született néhány
emlékezetesebb, kisérletibb darab is, az esetek nagyrészében a techno-kayo
nem jelentett mást mint szimpla idol-pop, vagy akár enka-dalokat némi
elektronikus puttyogással megdobva és így inkább csak amolyan érdekes
kuriózumként érdemes emlékezni az irányzatra.
1990 környékétől egyre inkább lehetett érezni, hogy nagy
változások készülnek és az idolok hosszú egyeduralma
után szépen, fokozatosan kezdett megtörni a jég. A nyolcvanas években még csak
néha-néha törte meg a toplisták egyhangúságát egy-egy különlegesebb zenekar, mint például a
hetvenes évek fúvósszekciókkal és női vokálokkal alaposan megtűzdelt
funk-zenéjében utazó Kome Kome Club, azonban a kilencvenes évek elején,
amikorra az addigi idol mesevilág már végképp anakronisztikussá vált, egyre
több fiatal zenész bukkant fel, akik sikeresen törtek be a toplistákra a
nyugaton akkoriban divatos irányzatokat követve és a japán fiatalok többsége
a már semmi újat nem mutató idoloktól szépen lassan elkezdett átpártolni az
új kedvencekhez.
A lemezcégek is észbekaptak és a régi kedvenceket megpróbáltak mind
zeneileg mind pedig kinézetben az újabb igényekhez igazítani. A Wink lányok például
levágatták hosszú hajukat, ami azelőtt szinte védjegyük volt és rövid sportos
frizurával valamint modernebb hangzással próbálkoztak. Sikertelenül. Az akkorra már szinte kivétel nélkül
szétesett régi idol-csapatok után 1996-ban ők is bejelentették, hogy feloszlanak és
ezzel végleg lezárult a JPop első nagy korszaka és a klasszikus idolok uralma véget
ért.
Az egykori kedvencek nagy része végleg eltünt a
sülyesztőben, azonban jónéhány volt idol karrierje folytatódott tovább. Ez
elsősorban azoknak sikerült akik idővel bebizonyították, hogy nemcsak a fotókon és tévében
mutatnak jól, hanem tehetségesek is és egyre inkább részt vállaltak a szöveg és
zeneírásból és ennek eredményeként valamelyest önállósítani tudták magukat. Akina
Nakamori, Noriko Sakai, valamint Shizuka Kudo, az Onyanko Club egyetlen igazán sikeres szolókarriert
befutott tagja, mind a mai napig jelentkezik időnként új kiadványokkal. Akina
például 2002-ben jelentetett meg egy lemezt, amelyen régi sikerszámait adja elő
újrahangszerelve különböző stílusokban és ez a visszatérés olyan sikeres volt,
hogy hosszú idő után először újra meghívták a kouhaku uta gassen-be. Akiko Wada
mindmáig megmaradt a népszerűségi listák csúcsán, azonban esetében ez nem a
lemezeinek, hanem a televiziónak köszönhető, ahol népszerű műsorvezető lett, aki
határozottságával és erős jellemével a japán nők tömegeinek vált
példaképévé. Seiko Matsuda pedig amellett, hogy továbbra is ad ki új anyagokat,
Sayaka nevű lányának karrierjét is felügyeli, de időnként még a Pink Lady is
vissza-visszatér egy újabb kislemez és néhány tévészereplés erejéig.
(folyt. köv.)

|