Főoldal » Cikkek, Feature, SoundOfJapan+ hírek » SoundOfJapan – Az első 10 év

SoundOfJapan – Az első 10 év

A SoundOfJapan.hu ma, azaz november 28-án lett tíz (!) éves és emiatt, nomeg az egy hónapal ezelőtti teljes megújulás kapcsán talán érdemes végigvenni, hogy mi is történt ez alatt az idő alatt magával az oldallal, mi valósult meg az eredeti tervekből, mit sikerült elérni, mit nem és mi várható a továbbiakban. No, de kezdjük a leges-legelején:

2002 – a kezdet

A pár hónapnyi tervezgetés utáni indulásnál még igazából nem volt sokkal több ez az egész egy szimpla kis rajongói oldalnál: a kinézet kedvesen esetlen és szedett-vedett volt, nem volt normális saját domain, sőt, habár erre talán már nem is emlékszik senki, de eleinte még a név is más volt (Blurry Eyes, a klasszikus L’Arc~en~Ciel szám után). A fő téma persze nagyjából a JRock / JPop volt, de emellett már akkoriban is előfordultak a legkülönbözőbb egyéb stílusokkal (elektronika, zajzenék, stb) foglakozó írások is és hamarosan elkezdett kikristályosodni a célkitűzés, hogy egy olyan hellyé kellene alakítani az oldalt, ami egyszerre infóforrás (cikkekkel, hírekkel, előadói profilokkal, stb) és amolyan online gyülekezőhely azok számára, akiket itthon érdekelnek a japán zenék. Az első komolyabb lépés ezirányba a fórum december végi beindulása volt, amire hamarosan fel is regisztrált a kb. teljes akkori hazai japcsi pop-rock rajongó társaság (azaz úgy kb. 15-20 ember), megteremtve a későbbi közösség alapjait. És innentől szépen lassan elkezdtek beindulni a dolgok.

Az első egy-két évben egy külön címlapon keresztül lehetett eljutni a főoldalra, melyből ez a kis csunyácska valami volt az első verzió.

Ez pedig a főoldal első, szintén nem túl hosszú ideig megmaradt változata volt.

Aztán váltottunk erre a már valamivel vállalhatóbb kinézetű címoldalra.

2003 – JRock bulik, Eve Of Destiny és SoundOfJapan.hu!

2003-ban aztán három olyan dolog is történt, ami nagyban meghatározta a továbbiakat:

Az első hazai JRock buli hirdetése.

Az első, hogy áprilisban összehoztuk a mai Nippon Shoxx bulik előfutárát, ami ekkor még a fantáziadús “JRock & Visual kei Party” néven futott és amihez hasonló furcsamód akkoriban igazából nem nagyon volt máshol Európában. A franciáknál és talán még a németeknél voltak hasonló kezdeményezések, de azok inkább csak alkalmi rendezvények voltak, nem igazi bulisorozatok. A helyszín a Blahától nem messze található Marco Polo Club volt és az első pár évben az LD50.hu cyber-goth-industrial portál főnökével, d4m4g3-el szerveztük a partikat, nagyjából negyedéves sűrűséggel.

A második meghatározó esemény az Eve Of Destiny májusi, budapesti koncertje volt. A volt Malice Mizer gitáros Közi és a régi japán goth-punk-rock csapat, a The Zolge ex-énekese, Haruhiko Ash által alkotott duót egy korábbi, svájci koncertjük után készített interjú (és az angol nyelvű, egy angol lánnyal közösen fenntartott EoD fanoldal, az Industry) révén ismertem meg és ennek köszönhetően sikerült meghívni őket hozzánk is, persze megintcsak az LD50-el közös szervezésben. A helyszín megintcsak a Marco Polo Club volt totális teltházzal (jó, ez nagyjából 130 embert jelentett, de az akkori viszonyokhoz képest ez elképesztően jó eredmény volt) és habár ezután évek teltek el a következő saját szervezésű koncertig, ez volt az az este, ami bizonyította, hogy ezt meg lehet csinálni, el lehet hozni ide azokat a bandákat, akiket szeretnénk, csak akarni kell, meg persze sok és kemény munka, nomeg egy kis szerencse kell csak hozzá.

És részben ez, részben a bulik beindulásának köszönhetően is egyre növekvő közösség volt az, ami hamarosan egyértelművé tette, hogy biza kicsit összeszedettebbé, meg komolyabbá kellene tenni magát az oldalt is. Így nekiálltam dolgozni az ügyön és végül szeptember közepén startolt el a SoundOfJapan.hu, immár saját domain címmel, teljesen megújult kinézettel… és persze nagy tervekkel.

A címoldal utolsó verziója, ami egészen 2006-ig húzta. Az akkor lezavart designváltás után viszont már rögtön a főoldalra jutott aki bepötyögte az oldal címét.

Nippon Shoxx @ MPC (2003-2006)

Míg az első bulikon még osztozott egymással a japán vonal és az LD50 partikon megszokott goth-industrial irányzat, összesen pár tucatnyi embert bevonzva, de mivel szépen lassan elkezdett nőni az érdeklődés a japán zenék iránt, egy év után, a negyedik bulin végül elhagytuk a nyugati zenéket és maradt a JRock és visual kei. Az erre az időszakra jellemző 50 fős átlaglétszám 2005-re, mikor végre váltottunk a Nippon Shoxx névre nagyjából a duplájára duzzadt, majd szépen lassan növekedett tovább és 2006 nyarára már teltházas bulikat csináltunk az MPC-ben. Ekkor azonban a klub, amit egyébként is kezdtünk kinőni, megszünt és egy bő egy éves kényszerszünet következett, mivel egy jó ideig egyszerűen nem találtunk megfelelő új helyet.

Az utolsó “JRock & visual kei” és az első, már Nippon Shoxx néven futó buli flyere.

Koncertek: Bathtub Shittertől a Versailles-ig (és tovább!)

Ez a kis szünet azonban végül nagyon fontosnak bizonyult, mivel ezalatt indultak be a saját szervezésű koncertek. Elsőnek egy nemzetközi szinten is viszonylag ismert japán grindcore csapat, a vicces nevű Bathtub Shitter keresett meg meglepetésszerűen, hogy ha van rá lehetőség, akkor szívesen jönnének ide és egy hasonló vonalon mozgó hazai együttes, a Human Error segítségével sikerült is őket elhozni hozzánk 2006 nyarán.  Őket követte az év végén a goth-industrial csapat, az Euthanasie (akik később, immár Gothika néven még háromszor is visszatértek hozzánk), majd 2007 tavaszán a Gram-Maria lett az első visual kei zenekar, akik felléptek itthon. 2008-ban a Sins Of The Flesh következett, de végül 2009-ben indultak be a dolgok úgy igazán. A Black Love Fantom duó mellett ekkor hoztuk el Budapestre a garage-rockban utazó Detroit7-t és az X-Japan gitáros  Pata saját bandáját, a Ra:IN-t és, habár mindkét koncertre elég kevesen jöttek el, így vaskosan veszteségesek lett, de ezeknek a koncerteknek köszönhetően alakult ki nagyon jó kapcsolat azzal a turnészervező céggel, akiknek köszönhetően 2010 nyarán megkaptuk a lehetőséget a Versailles budapesti koncertjének leszervezésére.

We Are Versailles!

Ez amellett, hogy koncertként is abszolúte felejthetetlen volt egyben komoly fordulópontnak is bizonyult, mivel a kis zenekarokkal eltöltött évek után, miközben szépen lassan belerázódtunk abba, hogy hogyan is megy ez az egész koncertszervezősdi, itt kellett élesben kipróbálni, hogy mennyire tanultuk ki a leckéket: bő 670 látogató, bérelt hang- és fénytechnika, biztonsági szolgálat, catering, a zenekar és népes kisérőszemélyzetük városon belüli szállítása, hotelfoglalás, hirdetés, ezek összekordinálása, mindezt persze úgy, hogy a műfaj egyik legfelkapottabb zenekarának tagjai és a velük utazó menedzserek is maximálisan elégedettek legyenek. Hát huhh… Elképesztő stressz volt leszervezni, de szerencsére minden az elképzelhető legjobban sikerült és leírhatatlan érzés volt úgy nézni egy ilyen nagyszabású koncertet, hogy tudtuk, hogy mi szerveztük le sok hónapnyi kemény munkával.

Innentől kezdve azonban már megvolt a rutin, így a Versailles óta összehozott koncertek már sokkal simábban, györdülékenyebben, meg főleg stresszmentesebben mentek szervezésileg. És koncertből szerencsére volt azóta is jópár: Kokia, Nana Kitade, OZ, Screw, Keisho Ohno, a dubstep DJ/producer Goth-Trad, nomeg a pár napja, a szülinapos koncertsorozat keretében idelátogató három zenekar: a lloy, a Speecies és a ZIZ… utóbbiban az egykori Eve Of Destiny tag, a kilenc és fél év után visszatérő Közi. Mondjuk, a korábbi, kis koncertekhez hasonlóan, ezek, a Versailles-t és a Mondocon által meghívott Kokiát és Keisho Ohnót kivéve mind masszívan veszteségesek lettek, a bulik ellenben szerencsére időközben eléggé beindultak ahhoz, hogy azoknak köszönhetően, habár sokszor eléggé neccesen, de továbbra is tudtuk / tudjuk fedezni a minuszos koncerteket, úgy, hogy a jegyárakat sem kellett az égig feltornászni. Szóval akkor ugrojunk is vissza a party témára:

Nippon Shoxx + Nippon Groove!

Nippon Shoxx: először a Yukban

A Nippon Shoxx a szünet után, 2007 végén a Vörös Yukban indult újra, ahol d4m4g3 helyett immár Ji volt a társ-DJ, társ-szervező és ahol a koncertek és az LD50-es kapcsolatok miatt kaptunk lehetőséget. Amikor pár alkalom után látták, hogy közönség is van, meg hangulat is, átköltözhettünk a klub tágasabb, profibb, jobb technikával felszerelt Kék Yuk részébe, ami azóta is a Shoxx bulik otthona. Ennek azonban időközben ugyebár lett egy testvér-sorozata is Nippon Groove néven, ahol az ázsiai pop, electro, R&B és hasonlók vannak előtérben. Ezek a zenék még a Marco Polós időkben, a Shoxx bulik elején, bevezetőként bukkantak fel először, majd pedig az animeconos aftereken és, ahogy egyre nőtt az igény erre a irányvonalra, felvetődött az ötlet, hogy időnként kellene egy-egy külön pop buli is. (Ezekhez hasonló akkoriban még egyébként megintcsak nem volt Európában, csak pár olyan buli volt, ahol kiegészítésként bukkant fel némi japcsi pop is. Ha meg azt vesszük, hogy nálunk a kezdetektől jelen volt a KPop is, akkor aztán meg annyira nagyon úttörök vagyunk, hogy húú.). Ezzel együtt arra is egyre inkább volt igény, hogy az ázsiai zenés színtérnek is legyen valahol saját szilveszteri bulija, így végül összevontuk a két dolgot és az első, poposabb Nippon Groove-ra 2007 szilveszterén került sor az Astoria melletti, ELTÉs Könyvtár Klubban. A szilveszteri évzárókból azóta rendszer lett (csak később átköltöztünk a Yukba), az év közbeni NG bulikat azonban, a stabil siker ellenére kicsit nehézkesebb volt beindítani a szokásos helyproblámák miatt. 2008 nyarán egy, majd 2009-ben két buli volt az A38 tetőteraszán, de végül csak 2010-től lettek rendszeresek a partik, amikor is egy Mappa Clubos kitérő után bekerültünk a tágas és exkluzív Dieselbe.

Innen, a hely megszünése után 2011 nyarán költöztünk át a Kashmirba (azóta már Club Pulse), ahol végre tényleg rendszeresen, havi szinten tudjuk tartani a Nippon Groove bulikat azóta is. Vagyis jelenleg egymással párhuzamosan fut a két sorozat, plusz ezek mellé vannak a zeneileg a kettő közt levő szilveszteri bulik, időnként az industrialos (mert ezzel a színtérrel az LD50-es kezdetek óta is tartósan jó a kapcsolat, plusz a közönségben is sok az átfedés) Night Of Terror csapattal összehozott speckó Shoxx-ok, nomeg idén először, de a tervek szerint közel sem utoljára, vidéken is összehoztunk egy partit (habár ez az elsőség nem egészen igaz, merthogy sok évvel ezelőtt Nyiregyházán volt már egy bulink, igaz az “csak” amolyan animecon afterként).

Az első szilveszteri és az első A38-as Nippon Groove party:
 

Animecon, Mondo, rádió, webshop, és még ki tudja mi minden.

A hazai animés közösség is velünk kb. egy időben kezdett el komolyabban szerveződni, miután 2003 nyarán megalakult a MAT és elkezdték összehozni az első animeconokat, melyeken a japán zenei téma már a kezdettől, azaz a legeső, Salgótarjánban tartott contól fogva szerepet kapott. Az afterparty azonban csak pár évvel később, a Petőfi Csarnokban lett  igazából stabil és közkedvelt része a programnak, de ezek mellett a zenei videóvetítés is már a kezdeti időktől állandó programpont volt. Ezek mellett, ahogy egyre többen kerestek japán CD-ket, beindult a SoundOfJapan webshop része is (ami a conokon pulttal is képviselteti magát), a 2007-ben startoló Mondo magazinba is én szállítom a zenei cikkeket, valamint a Tilos Rádióban 2005 óta minden szombaton jelentkezik a másfél órás japán zenei műsor, a Nippon Groove (igen, innen jött a bulik neve is), ahol a lehető legátfogóbb képet igyekszek nyújtani a szigetország zenei életéről.

SoundOfJapan.hu -> SoundOfJapan+

A régi oldal utolsó, a tizedik évfordulós váltásig használt változata

Vagyis, főleg ahhoz képest, hogy honnan indultunk 2002-ben, nagyon durván beindultak a dolgok, sok-sok százasra bővül a közösség, egymást érték a bulik, a koncertek, viszont ezek, meg a magazin, rádió, plusz a kismillió egyéb projekt mellett pont arra jutott egyre kevesebb idő, ami az egésznek az alapja volt: magára az oldalra. A régebbi rovatok (hírek, toplisták, lemezismertetők, előadói profilok, miegymás) szépen lassan, időhiány miatt szinte teljesen leálltak és habár a fórum még ezután is évekig pörgött, de új felhasználók egyre kevésbé akadtak, főleg a hagyományos fórum formátumot mindenhol visszavető facebook / twitter korszak beköszönte után. Az oldallal emellett a legnagyobb gond viszont talán az volt, hogy felépítésileg iszonyatosmód elavult: a 2003 végi megújulás után még egy relatíve nagyobb, azonban akkor is csak a designra koncentráló átalakítás volt még 2006-ban, a negyedik évforduló alkalmával, de ezt leszámítva igazából azóta változatlan formában és szerkezettel üzemel minden. És mivel szimpla html-ben készült az egész, a frissítés is pokoli macera volt, ráadásul emiatt más bele se tudott nyúlni, így, már csak kényszerűségből is egyszemélyes projekt volt az egész. Idő és energia viszont, minden ellenkező szándék ellenére már ki tudja mióta nem jutott másra, csak a bulikkal + koncertekkel kapcsolatos infókra és beszámolókra.

Ez az állapot persze tarthatatlan volt, ötletként már évek óta megvolt, hogy meg kell csinálni a teljes átalakítást, ez tavaly nyáron kezdett konkrétabb tervvé válni, de végül csak idén nyár elején kezdődtek el az előkészületek, a megfelelő platform és sablon keresése, majd testreszabása, átalakítása, kiegészítése, az oldal új verziója mögött álló csapat összeszervezése, plusz bónuszba egy szerverváltás és fórum update és ezek után végül október tizedikén indult útjára a totálisan megújult, gyakorlatilag nulláról újrainduló, immár wordpress motorral futó SoundOfJapan+ (az oldal restartról sokkal bővebben itt olvashattok).

És most újra ott vagyunk, ahol 2002-ben is: tele tervekkel és lelkesedéssel, most azonban már egy egyre stabilabban összerázódó online és offline csapattal és sok tapasztalattal. Így próbáljuk egyrészt továbbvinni azt, amit eddig képviseltünk, plusz a tervek szerint megintcsak belevágunk majd új dolgokba is.

A soundofjapan.hu korábbi verziója (ahonnan egyébként jópár cikk átkerül majd ide, az új oldalra is) az újraindulás óta nem volt elérhető online, most azonban, a szülinap alkalmából archivált változatban visszakerült minden és a következő linken (illetve később majd a fenti menű “SoundOfJapan+/Kontakt” pontja alól) elérhetitek az emúlt tíz év összes anyagát: SoundOfJapan.hu archívum

A 2003 és 2012 közt használt logó

Zárásként pedig egy flyer-galériával kiegészített lista az eddig leszervezett koncertjeinkről. Rengeteg felejthetetlen emlék, melyek remélhetőleg jövőre újabbakkal bővülnek majd (igen, tervek vannak már!).

És végül-végül: hatalmas köszönet mindenkinek aki az elmúlt 10 évben, akár rendszeresen, akár alkalmi szinten követte, olvasta, támogatta az oldalt, lejárt a bulikba, eljött a koncertekre. Igyekszünk tenni arról, hogy ezután is érdemes legyen rendszeresen benézni ide és reméljük, hogy sikerült valami olyat létrehoznunk, ami miatt sokan kellemes emlékekkel gazdagodtak, ismerősöket, barátokat szereztek, jókat buliztak, nomeg ami végülis a lényeg: sok jó zenét fedeztek fel. Luv ya all! <3 (és kommentelni szabad ám! :D)

2003.05.15 – Eve Of Destiny
2006.07.12 – Bathtub Shitter
2006.12.18 – Euthanasie
2007.04.22 – Gram-Maria
2007.09.14 – Gothika
2008.09.17 – Sins Of The Flesh
2008.10.10 – Gothika + Black Love Fantom solo unit
2009.04.15 – Detroit7
2009.06.20 – Ra:IN
2009.11.27 – Black Love Fantom
2010.01.30 – Gothika
2010.07.11 – Versailles
2010.10.02 – Kokia
2011.01.23 – OZ
2011.04.21 – Nana Kitade
2011.11.12 – Goth-Trad
2012.06.02 – Screw
2012.10.14 – Keisho Ohno
2012.11.23 – lloy
2012.11.26 – ZIZ + Speecies

Tags:

1 komment

  1. avatar MaKo says:

    Kiraly.

    Nem kis nosztalgia volt ezt vegigolvasni :) Boldog szulinapot es csak igy tovabb < 3

Szólj hozzá

© 2002-2018 SoundOfJapan+ · RSS · Japán és ázsiai zene + szubkult · Facebook: SoundOfJapan FB