Az idei éves Oricon lista nem sokban különbözik az elmúlt két év összesítettjétől, nagy meglepetések most sincsenek, csak előre borítékolható eredmények. A kislemezlista első felébe zsúfolódtak össze az AKB-s és Johnny-s csapatok, a lista második felének nagy részét pedig a koreai csapatok japán nyelvű kiadványai foglalják el. Az albumoknál jórészt válogatásalbumok kerültek az élmezőnybe, és természetesen innen sem hiányozhatnak az idolok.
2012-es éves Oricon kislemez lista első 10 helyezettje:
01 – Manatsu no Sounds good! – AKB48 (1,820,056)
02 – GIVE ME FIVE! – AKB48 (1,436,519)
03 – Gingham Check – AKB48 (1,303,407)
04 – UZA – AKB48 (1,215,079)
05 – Eien Pressure – AKB48 (1,073,499)
06 – Wild At Heart – Arashi (649,114)
07 – Face Down – Arashi (619,940)
08 – Kataomoi Finally – SKE48 (592,947)
09 – Kiss Datte Hidarikiki – SKE48 (587,993)
10 – Ai Shite Love Ru! – SKE48 (581,612)
éves 100-as lista
A kislemezek közt mindössze három csapat fért be a legjobb tíz közé, és az AKB48 most is verhetetlen volt. Az elmúlt évhez képest a lányok népszerűsége stagnálni látszik, év végére talán volt is egy kis visszaesés, de még a legnépszerűbb tag távozása sem tudta annyira visszavetni a rajongók vásárlókedvét, hogy az eladásaik milliós szám alá essenek. Ezzel bebiztosítva az első öt helyet a kislemezek közt. Az albumoknál viszont nem sikerült megkaparintaniuk a vezető pozíciót, minden idők egyik legsikeresebb japán zenekarának, a Mr.Children-nek dupla válogatáslemeze leszorította őket a harmadik helyre.
AKB48 – Manatsu no Sounds good! (Dance ver.)
A majd kétmillió példányos Manatsu no Sounds good zeneileg kétségkívül nem volt a lányok legerősebb produktuma idén, viszont szavazócédulákért cserébe volt, aki felvásárolt egy félboltnyit belőle. Persze a többi kislemezhez is kapcsolódott valami okos marketingfogás, de minden bizonnyal az éves Senbatsu még mindig az egyik legnagyobb esemény a lányok háztáján.
Arashi – Wild At Heart
A 2010-ben trónfosztott Arashi idén is „csak második”. Igazából a fiúk semmit nem változtattak, ők évről évre hozzák a tőlük megszokott eladásokat, mint a legsikeresebb Johnny csapat, csak időközben kiderült, hogy az otakuknak mélyebb a zsebe, mint a legtöbb fiatal lánynak.
SKE48 – Kataomoi Finally
Harmadik helyre szorult a 48-as család második legnépszerűbb csapata, a nagoyai delegáció. Az SKE48 fent említett három kislemeze mellett idén adta ki első albumát is, Kono Hi no Chime wo Wasurenai (143,648) címmel. A kiadvány bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe, mivel minden tag kapott egy saját videót, így összesen 63 videóval kiérdemelték a legtöbb videoklip egy albumon címet.
Nem sokkal maradtak le testvércsapataik mögött az NMB48 tagjai sem, az osakai lányok mind a négy kislemeze befért a top 20-ba (12, 13, 14, 17 helyezés). Nem volt ilyen szerencsés a felnőtt közönséget megcélzó SDN48, akik nem hoztak eleget a konyhára, így márciusban feloszlatták a csapatot. Utolsó kislemezük a Makeoshimi Congratulation (90,507) azért még szerepel a 88. helyen.
Az NMB48 után Johnny csapatok egész sora következik, a 23. helyet megszerző Mr.Childrenig nincs, aki megtörné a sort. Elsőként a Kanjani8 a 13. helyről, három idei kislemezük közül a legtöbb példányszámban eladott ER-rel, ami a főszereplésükkel készült Eight Ranger film betétdala is volt.
Őket követik a 16. helyen a 2011-ben debütált ifjoncok, a Kis-My-Ft2 és kislemezük a WANNA BEEEE!!! / Shake It Up (355,374).
A NEWS első Yamashita Tomohisa és Nishikido Ryo nélkül rögzített kislemeze a Chankapana (305,407) a vicces videójával együtt a 20. helyre volt elég, bizonyítva, hogy a fiúk még a folyamatosan csökkenő létszám ellenére is népszerűek.
NEWS – Chankapana
2012-es éves Oricon album lista első 10 helyezett:
01 – Mr.Children 2005 – 2010 <macro> – Mr.Children (1,170,298)
02 – Mr.Children 2001 – 2005 <micro> – Mr.Children (1,105,080)
03 – 1830m – AKB48 (1,029,954)
04 – Popcorn – Arashi (847,671)
05 – EXILE JAPAN/Solo – EXILE / EXILE ATSUSHI (767,274)
06 – I LOVE YOU -now&forever- – Kuwata Keisuke (757,831)
07 – ALL SINGLES BEST 2 – Kobukuro (693,659)
08 – [(an imitation) blood orange] – Mr.Children (612,507)
09 – Matsutoya Yumi 40-Shunen Kinen Best Album Nihon no Koi to, Yu-min to. – Matsutoya Yumi (549,541)
10 – OPUS ~ALL TIME BEST 1975-2012~ – Yamashita Tatsuro (518,906)
éves százas lista
Évről évre hátrébb szorulnak a listákon a japán pop királynői, császárnői és egyéb hangzatos jelzőkkel teleaggatott énekesnői. Még ha a kislemezeknél sereghajtóknak is számítanak, az albumoknál a folyamatosan csökkenő eladásokkal is igen jól teljesítenek. Nézzük kik szerepelnek az első 30-ban.
A listán elsőként Matsutoya Yumi nevével találkozhatunk, aki már igazán rutinos rókának számít, hiszen 1972-ben kezdte karrierjét, és idén ünnepelte 40. évfordulóját. Számtalan rekorddal a háta mögött ő a második legtöbb lemezt eladott női előadó Japánban. Talán már nem olyan aktív, mint a kezdetekben, amikor még évente akár két albumot is megjelentetett, de pár évente még most is jelentkezik új anyaggal, és egy válogatás albummal még mindig képes megszerezni az éves összesítés kilencedik helyét.
Amuro Namie – In The Spotlight (TOKYO)
Őt követi a tizenegyedik helyen az idén 20 éves évfordulóját ünneplő Amuro Namie és az Uncontrolled (517,603). Ez lett a legmagasabban végzett eredeti album női szólóelőadótól, ami nem meglepő azok után, hogy az album a megjelenését követően három hétig listavezető volt, ráadásul nem sokkal maradt le a Past<Future eladásai mögött.
Nishino Kana negyedik albuma a Love Place (313,835) hiába lett jobb a rajongók véleménye szerint, mint a tavalyi Thank you, Love ez az eladásokban nem mutatkozott. A lemez végül a 17. helyen végzett.
A JUJU által megjelentetett BEST STORY ~Life stories~ (239,520) a 21., míg a BEST STORY ~Love stories~ (213,804) a 28. lett. Ha azt nézzük, hogy az utolsó eredeti albuma 300 ezer példány felett fogyott, ez nem is olyan kiemelkedő egy válogatásalbumtól.
Az utóbbi évek egyik legnagyobb meglepetése Che’Nelle, aki annak ellenére szerepel az éves listán két kiadvánnyal is, hogy soha nem került első helyre heti listán. Második japán nyelvű lemeze a Believe (238,849) 22. lett, és júliusi megjelenése óta folyamatosan szerepel a legjobb 100 között. Tavalyi hasonló sikereket elérő feldolgozás albuma a Luv Songs (128,856) még idén is felkerült a 49. helyre.
27. lett az év feldolgozás albuma, a COVERS (215,682) BENI-től. Mondhatjuk, hogy e korong és a Luv Songs váratlan sikerének köszönhetően indult az idei évre jellemző feldolgozásdömping, viszont pont a túlkínálatnak köszönhető, hogy év végére ki is ölték az érdeklődést a hasonló lemezek iránt. BENI második nekifutása a COVERS 2 (113,416) azért még befért az 58. helyre.
Végül a top 30 utolsó női előadója ayaka, aki a 29. helyet szerezte meg a The beginning-gel (210,215), ami egy független kiadó által megjelentett lemeztől igen jó helynek számít.
Ugyan nem fértek be az első 30-ba, de essen szó Koda Kumi és Hamasaki Ayumi idei albumairól is.
Koda Kumi -Boom Boom Boys
Koda Kumi egyik legerősebb anyagával jelentkezett rögtön év elején, ráadásul a lemezen található összes dal kapott videót is. Bár a terhessége miatt a JAPONESQUE-t (151,343) népszerűsítő turnét és a legtöbb fellépést lemondták, az éves összesítésben így is megszerezte a 37. helyet.
Rögtön őt követi a 38. helyen Ayumi Party Queen– re (148,290) keresztelt nem túl partizós albuma. Az A SUMMER BEST (139,567) válogatás album a 42. lett, míg a LOVE (88,345) mini-album a 76. helyen végzett, az again viszont nem fért be a legjobb 100 közé. Annak ellenére, hogy az idei év elég termékeny volt az énekesnő számára, mégis megtört a „minden évben egy listavezető album” sorozata, ráadásul az eladásai aggasztó méretben kezdtek csökkenni.
Hamasaki Ayumi – Shake It♥
Azzal mind egyetérthetünk, hogy az éves lista nem vág egybe a legjobb megjelenések listájával, inkább csak egy számszerű adat arról, hogy mely előadók kiadványaira költöttek a japánok a legtöbbet. Éppen ezért érdemes meghallgatni olyan előadókat is, akik közelébe sem kerültek a legjobb száznak ebben az évben.