Gothika
Wet Lips
2010 január 30 - 21:00
Kék Yuk
A Gothika már majdhogynem hazajár a Kék Yukba: előszőr
még 2006 végén voltak itt, akkor még
Euthanasie néven, majd, immár Gothika név alatt és a végleges duó
felállásban tértek vissza a következő, majd
az azutáni évben is. Ezután egy relatíve hosszabb
szünet következett, részben a már-már túlzott gyakoriság miatt, részben
pedig azért, mert a 2009-es év eléggé sűrű volt: amikor a
közelben koncerteztek, mindig volt itthon valami olyan más esemény, aminek környékére nem lett
volna szerencsés mégegy koncertet beszervezni. Viszont a legutóbbi
látogatás óta elég sok minden történt a zenekar házatáján: a 2008 végi
koncert után nem sokkal egy hosszú turnéra indultak Oroszországba a Das
Ich-el közösen, aminek az lett az eredménye, hogy a németek
leszerződtették őket az általuk igazgatott Danse Macabre kiadóhoz, a
csapat második nagylemeze, a ZeitGeist már itt jelent meg októberben, a
két zenész pedig a továbbra is szinte folyamatos európai koncertezéseket
megkönnyítendő áttette a székhelyét Tokióból Berlinbe.
A több, 2009-es időpontcsúsztatás után végül egy év eleji dátumban egyeztünk meg velük,
melyből a klubbal
történt egyeztetések után január 30, szombat lett, ami tökéletes is lett
volna, ha a természet nem tesz nekünk elég csunyán keresztbe és nem
előző éjjel kezdődött volna a tél legdurvább, az egész országot masszív
hótakaró alá temető havazása. Miután szombat reggel, szerencsére csak bő fél órás
késéssel, befutott a vonatuk, Ji vezetésével átvágtak a várost borító hóbuckákon a szállóig, én pedig
délután elugrottam velük ebédelni egy belvárosi, tipikusan pesti kis
étterembe ebédelni. Ezután vissza is mentek a hotelbe készülődni és mikor
fél hét körül értük mentem, a szálló portársai ledöbbent arccal
nézték végig, amint a kifestett Andro és a haját egy hatalmas tüskébe
beállító Yoshiki lesasszéztak a lépcsőkön a taxiig (amibe Yoshiki a haja
miatt csak nagyóvatosan tudott beülni).
Eddig szinte minden a Yukban tartott
koncertnél sikerült valahogy kicsúszni az időből a hangpróbák
alatt, hol kevésbé, hol jobban, hol technikai hiba, hol egyéb
kavarodások miatt, most azonban
szerencsére hibátlanul és gördülékenyen ment minden. Mire odaértünk hétre, az előzenekarként már a
Sins Of The Flesh koncert előtt is bemutatkozott
Wet Lips tagságának fele már ott volt, így gyorsan el is tudtunk kezdeni
készülődni és felcuccolni a csapatok felszerelését a színpadra, és mivel
eközben befutottak a többiek is, rögtön ezután kezdődhettetek is a beállások. Elsőnek a
Gothika, majd a Wet Lips nyomta le a hangpróbát és habár kisebb, gyorsan
megoldott
technikai zűrök (kontakthibás kábel, vacakoló delay effekt és hasonlók)
persze most is voltak, de egyébként olyan simán ment minden,
hogy fél kilencre már végeztünk is mindennel.
A DJ pultot már nem tudtuk hova összerakni a színpadon így a kilences
nyitás után csak hátulról, a keverőpultból szólt Ji egyik
random industrial
CDje, mialatt a közönség elkezdett szállingózni lefele. És sajna tényleg
nem nagyon volt más mint szállingózás: fél tíz környékére talán ha 50-60
ember összegyűlt és habár még később is jöttek jópáran, összesen alig
voltunk többen száznál. Valószinüleg sokakat tartott távol a havazás,
főleg a vidékiek egy részét, akik vagy ténylegesen nem tudtak feljutni
Pestre, vagy csak a kedvüket vette el
a hótömeg attól, hogy nekivágjanak az útnak. Persze valószínüleg nem csak
emiatt voltunk mindössze feleannyian, mint a legutóbbi Gothika koncerten, de
utólag már nem igazán lehet és érdemes találgatni, hogy mi volt az ok,
nomeg a lényeg, hogy szerencsére
ez nem igazán befolyásolta végülis sem a koncerteket, sem a hangulatot.
A Wet Lips
fél tízkor lépett színpadra és annak ellenére tízpontos
koncertet adtak, hogy még nem tudták teljesen rendezni a soraikat azóta,
hogy a basszgitárosuk nemrég kilépett a csapatból. Zeneileg simán ott vannak a
legjobbak közt az utóbbi években egyre növekvő hazai electro-industrial
/ industrial-rock színtéren és élőben is nagyon meggyőzőek: persze
érezni még mindig, hogy egy relatíve fiatal bandáról van szó és, hogy
nincs mögöttük hatalmas színpadi rutin, de ezt lazán ellensúlyozzák
azzal, hogy koncert közben nagyon jól tartják a kapcsolatot a
közönséggel, amire sok hasonló kaliberű zenekar közelsem fektet elég
hangsúlyt. Nomeg a szükséges zenei tudás nagyon érezhetően ott van
mögöttük, így nem csoda, hogy egyre stabilabb kis rajongói bázist
építenek ki maguknak. A kicsi, de annál
lelkesebb közönséggel együtt tökéletesen megteremtették az
alaphangulatot azalatt a bő negyven perc alatt amit játszottak.
Miközben a színpadon ment az átszerelés, a tánctéren folytatódott a
spontán industrial party, majd miután Andróék helyrepakolták
és előkészítették a szintit és egyéb kütyüiket, még
levonultak egy-két percre és rendbeszedték magukat. Azonban Yoshiki
hamarosan visszatért, elindította az intrót, a színpadot elborította a füsttenger
és a villódzó fényár, majd megjelent Andro is és belekezdtek a tavalyi
album nyitódalába, a
japán goth / industrial színtér egyik különcével, Selia-val közösen
összehozott Gusano-ba. A középtempós indítás után a már lendületesebb
Titan-nal folytatták, de a koncert az előző lemezről származó Beyond God
and Evil és Fata Morgana Android kettőssel indult be igazán. Ami nem is
csoda, mivel a közönség is azt az albumot ismeri jobban, a számok maguk
is közkedencek, nomeg... az új album annyira nem is lett erős mint az
elődje. Vannak rajta eltaláltabb darabok, de a hangzás végig kissé
erőtlen
sajna és hiányoznak róla az igazán erőteljes, aggresszívabb, lendületesebb
számok. Viszont az kétségtelen, hogy élőben lényegesen jobban átjöttek az új dalok is, ami
csak még jobban megerősítette bennem azt a gyanút, hogy a felvételeknél
a keveréssel lehetett valami gond vagy egyszerűen csak arról volt szó, hogy a stúdióban nem sikerült
annyira kihozni a számokban levő potenciált. Hogy így, konceten összehasonlíthatatlanul jobban működtek a számok,
abban persze benne
van az is, hogy ilyen hangerővel minden ütősebbnek hangzik, de
a hangzás is teltebb volt, nem olyan kicsit üres és erőtlen, mint a lemezen, nomeg ott volt Andro és Yoshiki, hogy eladja nekünk a zenét.
És ez pokoli jól ment nekik.
Mikor előszőr jártak itt még inkább a lelkes amatőr zenekar kategóriába
tartoztak, majd mindig jobbak és jobbak lettek, de most az utolsó
látogatásukhoz képest is nagyon látványos volt a változás és itt már
egy maximálisan profi csapat állt a színpadon, akiknek minden mozdulatán
látszott az a színpadi rutin ami a folyamatos turnézásnak köszönhetően
rájukragadt az évek alatt. A régi, virágos, piros kimonójában nyomuló
Andro is lényegesen magabiztosabb volt, mint korábban, igazi
frontemberré érett az évek alatt, a ruhájával, sminkjével és hajával egy
b-vonalas science fiction filmből elszabadult dzsungelharcos cápaemberre
emlékeztető Yoshiki pedig maga volt az élő adrenalinbomba. Óriási
beleéléssel énekelte a háttérvokálos részeket, időnként pedig -hol
mikrofonnal, hol anélkül- előrerohangált hergelni és lelkesíteni a
közönséget. A színpadi megjelenéshez sokat hozzáadott a Yuk alap
fénytechnikája is, amit Andro még kiegészített egy jókora saját
sztroboszkóppal, plusz a zenekar kérésére a füstgép is be lett
üzemelve, így két-három számonként elárasztotta a színpadot a gomolygó
füsttenger, nomeg a közönség is nagyon kitett magáért, csápoltak, hadonásztak,
sikítoztak, páran időnként
énekelték a szövegeket is, szóval igazi jó
kis vérbeli koncerthangulat uralkodott. Az Army march drawn sword police
előtt Andro lenyomott egy kis sztiptízt és előtünt a kimonó alól a
fotózásaikról már ismert katonai egyenruha (hogy addig, hogyan bírta
duplaruhában az amúgyis meleg színpadon, az számomra rejtély), Yoshiki pedig előszedett egy
eléggé extrém kinézetű gázmaszkot és abban nyomta le a számot. Nem
sokkal későb jött egy rövidebb, dumálós rész, ahol gyorsan elmondták,
hogy mik történtek velük az utolsó látogatásuk óta, hogy a koncert után
lehet majd venni CD-t, meg persze kérdezgették a közönséget, hogy jól
érzik-e magukat, amire heves helyeslés volt a válasz.
Az is szerencsésen jött ki, hogy zeneileg
nagyon változatosra
állították össze a programot: a legtöbb szám persze az új lemezről
szólt, de az elődjéről is sokat játszottak, előkerült két
feldolgozás is (a már a korábbi fellépéseiken is játszott OMD féle Enola
Gay, valamint a tavaly kiadott Blam Honey cover, a Rink), nomeg persze a
Precious Earth és zárásnak az Adonis, melyek az új albumon is
szerepeltek, de eredetileg az első két, még 2003 / 2004-ben Euthanasie
néven kiadott mini-albumokról származnak. A különlegesen hangulatosra
sikeredett Adonis remake után levonultak a színpadról, de persze azonnal
beindult a vissza-vissza tapsikolás és hangoskodás, szóval egy újabb
átöltözés után, ezúttal egyszerű fekete öltönyökben hamarosan visszatértek és
következett a négyszámos ráadás, ami számomra a koncert csúcspontja
volt, köszönhetően annak, hogy a Queer Chronicle
mini-albumról származó Angel's Trumpet után előkerült az egyik
legnagyobb kedvencem tőlük, az igazi ősleletnek számító, 2004-es 52
Centripetal 25. Ez lazán az egyik legjobb és egyben legdurvább
számuk, amolyan igazi
jó kis régivonalas electro-industrial aggresszívkodás, ráadásul utána a
szintén hasonló stílusú Lage Kokeshi Doll következett, ami meg a 120
Days Of Sodom albumról a személyes favorit. Tökéletes lezárásként még
következett az Elflock, szintén erről a lemezről, majd végleg levonultak
a színpadról. Messze a legjobb eddigi koncertjüket adták, a közönség is
nagyon kitett magáért és az utólagos visszhangok is abszolúte pozitívak
voltak, még az olyanoktól is, akik inkább a Wet Lips miatt jöttek, vagy industrial rajongóként kiváncsiságból néztek le a koncertre.
Az egyetlen egy dolog ami hiányzott nekem, az a Delusions A Go Go!!
volt, node semmi sem lehet tökéletes.
Gyorsan átszereltük a színpadot, öszedobtuk a DJ pultot, majd Ji kezdte az aftert a szokásos
Nippon Shoxx féle zenékkel, miközben, egy kis pihenés után, Yoshiki
kijött a merch árusítást igazgatni, noneg persze aláírásokat osztogatni.
A merch kinálatban egyébként a két album, az utolsó, még Eutanasie címen
kiadott EP, egy régebbi turnéról származó póló, meg egy kupac Das Ich
kitűző szerepelt.
A legnagyobb
kereslett persze az új CDre volt, főleg, hogy nagyon baráti áron,
mindössze kétezerért árulták és Yoshiki az autogram és közösfotó kérő
rohamokat is jól állta, meg persze Andro is, már amikor a papírral és
tollakkal felszerelkezett üldözők megtalálták, hogy a klub melyik
pontján bóklászik éppen. Már ha pont nem a színpadon volt. Mivel Ji első
blokkja után jött az est meglepetése: Andro DJ szettje (amit egyébként
mi is csak
aznap délután tudtunk meg, mikor Andro előállt az ötlettel). Persze ő nem
a vk, jrock, stb. vonalat vitte tovább, hanem az
ő stílusukhoz jobban
passzoló industrial, EBM és hasonló zenéket játszott, sok ismertebb
darabbal (Rammstein és társaik), plusz pár különlegességgel. Ezalatt
időnként még Yoshiki is beállt táncolni a többiek közé, aki egyébként is
egész éjjel kintmaradt a backstage-en kívül ücsörögni és beszélgetni az
emberekkel. Andro után jöttem én, majd megint Ji és a koncertek alatti
jó hangulat szerencsére megmaradt az afterre is és szerencsére annak ellenére, hogy
alapból sem voltunk túl sokan, még a végefelé sem igazán
fogyatkoztunk meg és egyáltalán nem punyadt be a buli.
Öt előtt levezetésnek még bekereült egy régi-régi Puffy kedvenc, a
tündéri Puffy De Rhumba, majd összepakoltuk a cuccokat, hívtam a
zenekarnak egy taxit, elbúcsuztunk tőlük (jó, én csak ideiglenesen, mert
következő nap még segítettem nekik kicuccolni a vonathoz), majd mindenki
más is hazafele vette az irányt.

(teljes méretért klikk a képre)
Gothika setlist
01.Gusano (featuring Selia)
02.Titan
03.Beyond God and Evil
04.Fata Morgana Android
05.Night In My Hands
06.Papilio
07.Master Sergeant
08.Army march drawn sword police
09.Partisan
10.Abattoir
11.I'm sorry for my birth.
-MC-
12.Enola Gay (OMD)
13.Precious Earth
14.RINK (Blam Honey)
15.Echolalia
-MC-
16.Adonis
encore
01.Angel's Trumpet
02.52 Centripetal 25
03.Lage Kokeshi Doll
04.Elflock
|