DJ Krush, a japán hip-hop nemzetközileg
messze legismertebb alakja, aki mostanra talán már úgy nagy
általánosságban is a legismertebb japán zenésszé vált, immár negyedik
alkalommal járt Budapesten. Két korábbi látogatásáról itt, a
soundofjapan.hu-n is lehetett olvasni annak idején, a kettő közti,
Aerocafé-s fellépés ellenben kimaradt, de arról azóta is csak rosszakat
lehet hallani mindenhol (no persze nem Krush-al volt a baj, hanem a
beszámolók szerint a helyszínnel és a hangosítással), tehát talán annyira
nem is baj, hogy oda nem sikerült eljutni. Ez alkalommal a legutóbbi
fellépés helyére, az A38-ra tért vissza és most a szervezést is átvette a
hajó legénysége. Krush még mindig növekvő népszerűségét nagyszerűen
bizonyítja az is, hogy habár már legutóbb is sikerült megtölteni a hajót,
de akkor még nyagyon komoly (és ötletes) reklámkampány előzte meg a nagy
eseményt, most azonban már semmi ilyesmire nem volt szükség, sőt... A
február utolsó utáni napjára időzített fellépés híre még valamikor január
elején bukkant fel először és az elővételes árúsítás is ekkor kezdődött és
mindenféle extra hirdetés, flyer, plakát nélkül, csak szájhagyomány útján
terjedt a buli híre, de ennek ellenére már hetekkel a várva várt időpont
előtt elfogyott az összes jegy és a rendezvényre kikerülhetett a teltház
felirat.
A turné apropója egyébként a tavaly megjelent, háromlemezes History Of DJ
Krush DVD volt, amin egy régebbi fellépés, az eddigi PVk gyüjteménye,
nomeg természetesen egy rengeteg infóval, dokumentummal,
fellépésrészlettel kiegészített történeti áttekintés található, mindez az
absztrakt hip-hop nagymester pályájának tizenötödik évfordulójára
időzítve. Maga a turné is ennek
megfelelően nagyszabású volt, bejárta
egész Európát és, ahogy a korábbi sikeres fellépések után vártahó volt,
eljutott hozzánk is. Még 2002-ben, Krush első itteni látogatásakor volt
szerencsém részt venni az akkori mini sajtótájékoztatón, akkor még csak
egy újságíró ismerős segítségével és most sikerült ezt megismételni, de
most már hivatalosabb úton-módon, a soundofjapan.hu színeiben. Az
érdeklődés megugrását mutatja az is, hogy míg az akkori
újságíró-találkozón összesen talán 5-6 ember volt jelen, most vagy húszan
nyüzsögtünk a hajó színpad mögötti bárjában. A szűk egy órás beszélgetés
nem sokkal nyolc előtt kezdődött és abban is különbözött a hat évvel
ezelőttitől, hogy a résztvevők láthatóan sokkal felkészültebbek voltak és
az akkori, sokszor igencsak suta kérdésekkel szemben most szinte kivétel
nélkül érdekes témák kerültek elő. Az én tervezett kérdéseimet is sorra
lőtték el a többiek, így csak kétszer kértem szót, de nem is baj, mert így
is nagyon informatívra sikeredett a kérdezz-felelek, aminek a teljes
szövegét itt olvashatjátok. A magyar-japán
tolmács is nagyon profi volt, így teljesen gördülékenyen folyt a
beszélgetés, maga Krush pedig, lemezjátszó alakú gyűrűvel a kezén, nomeg
persze a már-már különös ismertetőjelének számító kalapjában, a turnétól
láthatóan kicsit fáradtan válaszolgatott mindenre, olyan részletesen,
ahogy tudott, a fogósabb kérdéseknél el-elgondolkodva és hümmögve egy
sort.
A sajtótájékoztató után bevártam a többieket és már együtt szállingóztunk
vissza a hajó gyomrába a kapunyitás után. Lent kis kavarodások után
sikerült megtalálni a két szegedi Nippon Groove törzshallgatót, vagyis a
Mikereem-et és Bindocs-t, majd közösen célba vettük a színpad előtti
sorokat.
A
warm-up részért Suhaid, a két korábbi Krush fellépés szervezője felelt,
időnként kiegészülve a trombitás Barabás Lőrinccel és a scratch-felelős DJ
Future-al. Zeneileg eléggé eklektikus volt a
felhozatal, de leginkább a hip-hop, soul, funk vonal uralkodott és a
háttérben forgó hatalmas diszkógömbnek és a fényeknek köszönhetően kissé
eluralkodott a teremben a kicsit chill-out-os diszkóhangulat. A majd
kétórás, nagyon kellemes kis bemelegités után Krush szinte percre pontosan
éjfélkor vette át a terepet, először a techikusával közösen gyorsan
csekkolták, hogy rendben van-e minden, majd végre ránkszabadultak a
várva-várt súlyos ütemek és hírneves scratch-ek. A következő egy óra,
annak ellenére, hogy kétszer már láttam őt élőben, megint valami teljesen
új, friss élményt nyújtott, mivel most is valamiegészen mást láthattunk
tőle mint a két korábbi alkalommal. Először, még 2002-ben, a
Planetáriumban egy amolyan igazi, hangulatos,
elszállós Krush szettet kaptunk, két évvel
később pedig elkisérte az éppen aktuális "Jaku" album egyik
vendégzenésze, a shakuhachi mester Shuuzan Morita és akkor az egész
program a közös produkció köré épült. Most ellenben nem DJ szettel, hanem
live acttal érkezett hozzánk Krush és maguknak a lemezjátszóknak alig volt
szerepe, inkább csak arra szolgáltak, hogy a tipikus, leheletfinom Krush
féle scratch-ek se maradjanak el azért, a lényeg sokkal inkább a kis
állvány tetején pihenő hófehér laptop volt, nomeg a hozzá kapcsolódó egyéb
kütyük.
Zeneileg is kaptunk bőven újdonságot, mivel annak ellenére, hogy a turné a
jubileumi DVD-hez kapcsolódott, nem valami
történeti
összefoglalót kaptunk Krush karrierjéről, hanem nagyrészt vadonatúj
szerzeményeket hallhattunk. Persze azért becsúszott pár klasszikus
közönségkedvenc is, mint a C.L. Smooth-al közös "Only The Strong Survive",
de inkább a készülőfélben levő új albumból kaptunk izelítőt. Az absztakt hip-hop guru stílusa elég
látványos változáson ment keresztül az elmúlt években és a 2002-ben
megjelent "shinsou - The Message At The Depth"-en volt először nagyon
feltünő, hogy a korábban többnyire jellemző belassult, elszállós ütemek
helyét egyre inkább átveszi egy sokkalta aggresszívabb, sötétebb hangulatú
hangzás, amit Krush akkor az akkoriban nagyon durva mélyponton levő
nemzetközi politikai hangulattal magyarázott.
Úgy tünik ez az irányváltás tartós lett, mivel az új számok, habár annyira
talán már nem lengi körül őket a dühös és nyomasztó hangulat, talán a
legsúlyosabb, legaggresszívabb és ugyanakkor legpörgősebb darabok, amiket
eddig hallhattunk tőle, de mindemellett
azért
továbbra is ottvan bennük az a jellegzetes, eltéveszthetetlen Krush-féle
hangzás. Érdekes, hogy elég sokszor ugrottak be róluk DJ Baku újabb
munkái, aki az utóbbi pár évben vált a japán underground hip-hop színtér
egyik legjelentősebb alakjává, többek közt az MSCru
kollektívával
közös munkáinak köszönhetően, de volt olyan rész is, mely már majdhogynem
a breakcore határait súrolta. Ezek
után pláne kiváncsi leszek az új albumra, mert ha az is hozza ezt a
hangzást, ezen a színvonalon, akkor alighanem az lesz az ex-jakuza egyik
legmasszívabb eddigi lemeze. Már önmagában azt is öröm látni, hogy egy
ilyen régóta a pályán levő zenész nem önmagát ismételgeti, vagy a régi
sikereiből akar megélni, hanem továbbra is folyamatosan új utakat és
hangzásokat keres és képes minden egyes lemezén megújulni és valami
izgalmasat letenni az asztalra. És hogy ez a folyamatos haladás és
változás mennyire tudatos, azt már a korábban említett DVD egyik lemezének
címe ("ko-no-michi", vagyis "Egy életen át tartó tanulás") is nagyszerűen
mutatja.
Látványban az elöző A38-as fellépés verhetetlennek bizonyult: akkor a
vetités is telitalálat volt (a színpad hátterében, két jókora vásznon, a
zenéhez hasonlóan, tradicionális japán elemekkel átszőtt képek peregtek)
és a terem falai is be voltak vetitve, ami már önmagában is egészen
különleges hangulatot kölcsönzött annak a fellépésnek. Vetités végülis
most is volt, de csak pár
 kisebb vásznon a közönség feje felett és semmi
olyan nem volt benne, ami úgy igazán lekötötte volna a figyelmet. No
persze nem is ezen volt a hangsúly, hanem a zenén, az pedig ugyebár
teljesen rendben volt és a termet teljesen megtöltő, a Krush fellépéseken
megszokott igencsak vegyes közönség is látványosan elégedett volt.
Panaszra maximum amiatt lehetett esetleg okunk, amire legutóbb is, hogy
idő szempontjából most sem igazán voltunk elkényeztetve: Krush mindössze
egy órát játszott és habár egy rövid szünet és a közönség lelkes
hangoskodása után visszajött még egy ráadásra, de az is mindössze pár
perces volt. De ez, hogy ilyen rövid volt, igazából csak utólag tünt fel,
mivel az az idő amit velünk töltöt annyira tömény és változatos volt és
annyira totálisan lekötötte a figyelmet, hogy valahogy sokkal többnek
tünt, mint egy órának. Mikor a ráadás is véget ért, Krush mégegyszer
meghajolt a közönség felé, majd távozott a backstage felé és miközben a
technikusok elkezdtek pakolászni a színpadon, a négy évvel ezelőtti
fellépéshez hasonóan, most is Cadik vette át a DJ pultot.
Eleinte azt hittem, hogy a backstage rész le van zárva a közönség elöl, de
aztán feltünt, hogy ki-be mászkálnak az emberek, így mi is benéztünk és
mint kiderült Krush ott ücsörgött a felső szintre vezető
vaslépcső
alsó fokain, tucatszám osztogatta az autogrammokat és kedélyesen
beszélgetett minkivel aki odament hozzá és csak akkor ment fel, jóval
később, a zenészeknek fenntartott részbe, amikor elfogytak az emberek és
mindenki, aki akart gazdagabb lett egy, a sztárallűröktől teljesen mentes
zenészzsenivel közös fotóval. Mindeközben kint, az eleinte elég meredek,
de tökéletesen eltalált stílusváltásokat produkáló Cadik végleg ráállt a
dubstep irányra és úgy mellékesen újfent megerősítette azt a véleményem,
hogy ő a legjobb hazai DJ. Habár a következő napi korai kelés miatt
(merthogy szombat révén Nippon Groove volt, ahol ez alkalommal speciális
vendégként jelent volt a szegeden szintén rádiózó Mikereem is) már el
kellett volna indulni hazafele, de jóideig egész egyszerűen nem tudtam
elszakadni a színpad környékétől. Mikor egy Goth-Trad darab is sorra
került, akkor mondtam azt, hogy no, ezt aztán már tényleg nincs hova
fokozni, ennél jobb már úgysem jöhet, így még bevártuk a követzező számot,
majd végre nekivágtunk az éjszakának egy újabb egészen kiemelkedő
élménnyel a hátunk mögött. |