Mikor
kb. egy héttel a party előtt megláttam az utcán a nagy DJ Krush feliratú plakátot
jó ideig csak álltam ott, pislogva, hogy most mi van... rosszul látok vagy mifene?
Krush... ITT? Olyan szürreálisnak tünt az egész, hogy egy ideig tényleg alig tudtam
elhinni, hogy ez most itt van és lesz és tényleg. Pedig ez az év szolgált már
egy-két hasonlóan elképesztő meglepetéssel (a Death In June/NON koncert, valamint KK
Null szerepeltetése az XPeripherián), ami felkavarta az évek óta rettentően sivár
koncert- és partykinálatot, de ez még így is teljesen váratlanul ért. Ráadásul
pont akkor történt az egész, amikor egyébként is egy ideje pont a japán hiphop volt
az éppen aktuális fő érdeklődési köröm.
Amellett, hogy elrohantam azonnal jegyet venni, rögtön elkezdett kattogni az
agyam, hogy hogyan lehetne igazán különlegessé tenni ezen ritka alkalmat és végül
egy kis szervezkedésnek és szerencsés kapcsolatoknak köszönhetően sikerült
becsempésznem magam a fellépés előtti sajtótájékoztatóra.
A sajtótájékoztató, ami valójában egy rövid fotózás utáni félórás
beszélgetés volt, az asztaltetőn ücsörgő nagymester és az őt kérdezgető 5-6
ember között, a Nyugati tér közelében elterülő Rigoletto étteremben zajlott.
Először egy Freee Magazinos újságíró tett fel kérdéseket, majd jöttek a többiek
és innentől kezdve többnyire sikerült átvenni a fő kérdezgető szerepét. Ritka az
olyan alkalom, mikor az utóbbi években hihetetlen pezsgésnek indult, de nemzetközileg
szinte teljesen ismeretlen japán hiphop szintérről elsőkézből lehet informácíót
szerezni, tehát próbáltam maximálisan kihasználni a lehetőséget, főleg, hogy a
műfaj legismertebb ottani alakját volt szerencsém kérdezgetni. Természetesen
közelsem tudtam megkérdezni mindent amit akartam, ehhez egy hosszadalmas külön
interjú kellett volna, de így is a lehető legjobban sült el minden és a többiek is
többnyire izgalmas témákról faggatták Krush-t, aki udvariasan és részletesen
válaszolt mindenre.
Sajna az újságban aminek szineiben odakommandóztam végül nem jelent meg a cikk, de
igazából nem nagyon bánom, mert a kezdetektől fogva inkább ide szántam az egészet.
Csakhát az oldal akkor még igen távol volt attól, hogy készen legyen, egy nemlétező
site nevében meg azért mégsem lehet felbukkani valahol. Tehát aki el akarja olvasni
miről folyt a csevely valamint kiváncsi a képekre, az csusszanjon át ide.
Mikor véget ért a kérdésözön, Krush egy rövid fotózás után elsuhant étkezni,
én pedig felpattantam a metróra és a Népliget fele vettem az irányt. A fellépés a
Planetáriumba lett szervezve, ami kétségtelenül érdekes helyszín, azonban mint
kiderült közelsem alkalmas olyan mennyiségü ember befogadására amennyien kiváncsiak
voltak Krush-ra, aminek következményeként természetesen már napokkal korábban
elfogytak a jegyek mindenhol és sokan lemaradtak az eseményről, azonban sajnos ezzel
nem merültek ki a problémák.

Jóval a meghirdetett kapunyitás után értem oda, ennek ellenére az emberek még mind
kint toporogtak a bejárat előtt és pislantgattak befele, hogy egyszer majdcsak
felbukkan valaki és kinyitja az ajtót. Aztán végül csak elkezdték beengedni az
embereket és ekkor jött a következő kellemetlen meglepetés, az ajtón éktelenkedő
'a kupolába fényképezőgép és kamera bevitele TILOS' felirat képében. Hogy miért
arról egy szó se, azonban emiatt sajnos nincsenek képek a beszámolóhoz. Ekkor voltam
igazán boldog amiatt, hogy legalább az interjú alatt tudtam fotózni. Ennek ellenére
jónéhányan becsempészték kameráikat és fotóztak (az egyik szerencsés képei
megtalálhatóak itt),
azonban én sajnos még az elsők közt mentem be, mikor még éberebbek voltak a
biztonságiak és ennek az lett az eredménye, hogy egy morcos szekrény elkísért a
ruhatárig és végignézte amint beadom a gépet a cuccommal együtt.
Jó jelnek tünt viszont, hogy az előtér valóban nagyon szépen be volt világítva.
Gondoltam ha ezt ilyen szépen megcsinálták a buli tiszteletére, akkor majd bent lesz
ám az igazi, de sajnos nem. A teremben csupasz falak fogadtak, amire a szett alatt
vetitettek ugyan ezt-azt, de a hely sajátosságait és lehetőségeit messze nem
használták ki.
Ez persze önmagában még nem lett volna gond. Az igazi problémák ott kezdődtek, hogy
a kupola ülőhelyes volt. A hiphop pedig, mégha oly absztrakt és experimentális is
mint Krush-é, abszolút nem egy ücsőrgős zenefajta. A székekkel a másik nagy
probléma az volt, hogy ugye a Planetáriumot arra találták ki, hogy az emberek a
plafonon nézzék a vetítést... Krush pedig természetesen nem a plafonon játszott,
vagyis az első néhány sorban ülőket kivéve a 3900-ért ülőjegyet váltók nagy
részének esélye sem volt arra, hogy lásson valamit abból ami a lemezjátszóknál
tőrténik. Szerencsére én az állójegy mellett döntöttem és így sikerült
megcsípnem az egyik legjobb helyet a szinpad jobboldalán. Itt helyet foglaltam egy
kényelmesebbnek tűnő hangfal tetején és mégegyszer végigmértem a termet, sajnálva
azokat akik a hátsóbb részeken ültek.
 
Szerencsére minden problémáról megfeledkeztem attól a pillanattól kezdve amikor
elkezdődött amire mindenki várt. Az ezen alkalomra egy szaxofonossal kiegészült Cadik
és Mango páros már megteremtette az alaphangulatot az előtérben, így mikor
elkezdték beengedni az embereket a kupolába már mindenki rá volt hangolódva a finom
kis zenékre. A csigalassú beáramlás és a terem adottságai miatti általános sokk
elülte után, össznépi üdrivalgás közepette besurrant a mester a pultja mögé és
megkezdte a bódítást. A szett gerincét (többnyire instrumentális) experimentális
hiphop adta, megkavarva egy kis jazz-el, tradícionális és klasszikus zenével,
reggae-vel és még ezzel-azzal. Egymást követték a fajsúlyos, szétcsúszott
és széttört ütemekkel megpakolt számok, amiket Krush nem véletlenül legendás,
kifinomult scratch-technikája tett még lenyűgözöbbé. Ami zeneileg ott folyt, azt nem
nagyon lehet szavakkal visszaadni. Érdemes
inkább a Krush mixalbumot, a Code 4190-t meghallgatni, ami némileg képet adhat arról, hogy milyen is volt a buli,
de persze az sem tudja teljesen visszaadni azt amit a mester élőben művelt a
lemezekkel, tehát reménykedjünk, hogy még visszatér hozzánk és akkor majd valami
olyan helyen lép fel, ahol mindenkinek lesz esélye
bejutni és semmitől sem zavarva élvezhetjük amint a szettjével elkábít minket.

|