Régebben, a különböző hazai koncertek és
JRock / vk bulik kapcsán sokszor került szóba, hogy, ha úgy tünik van
már rá elég nagy érdeklődés, akkor előbb-utóbb hozzánk is elkeveredik majd
egy visual kei banda. És végül, 2007 április 22-e lett azon jeles dátum,
mikor ez bekövetkezett és az első vk zenekar kicsiny országunk földjére tette a
lábát. Ráadásul mennyi lábat egyszerre. Merthogy a szóban forgó zenekar, a Gram-Maria nem
aprózza el a dolgokat és hat taggal, egy énekessel, basszerossal, szintissel,
dobossal nomeg két gitárossal rendelkezik. A jeles eseményről kicsit
felemás emlékeket őrzök, mivel, habár a két korábbi soundofjapan.hu égisze
alatt létrejött koncert, a Bathtub Shitter és a
Euthanasie esetében is
voltak kisebb kavarodások a szervezés folyamában, azok eltörpülnek
azokhoz, a néha már-már vígjátékian kaotikus eseményekhez képest, amik ezt
a fellépést előzték meg. Ellenben maga a koncert kiugróan jól sikerült és
mind a zenekar, mind pedig a közönség látványosan jól érezte magát, ami
már önmagában elég ahhoz, hogy úgy érezzem, hogy, no, azért érdemes volt
ezt megcsinálni, de azért persze akkor is ott vannak azok a fránya negatív
tapasztalatok. No, de ne rohanjunk ennyire előre a végkövetkeztetésekig,
nézzük csak az elejétől, hogy mi és hogy és miért is történt úgy ahogy.
Magáról a zenekarról 2006-ban hallottam először, mikor felreppentek a
hírek, hogy októberben egy koncertre ellátogatnak Lengyelországba. Ezt
akkor furcsállottam kicsit, hogy ugyan, ha már egyszer átjönnek Európába,
miért csak egy koncertet adnak, de gondoltam, hogy biztos van valami
okuk rá, így annyiban is hagytam a dolgot. Aztán december vége fele, pont
valamikor a Euthanasie koncert után nem sokkal, megkeresett egy lengyel
hölgyemény / leányzó (kinek melyik verzió szimpatikusabb), hogy ő a G-M
európai kontaktja és a zenekar jönne majd vissza turnézni tavasszal és
jönnének hozzánk is szívesen, ha van rá érdeklődés. Ekkor alaposabban
meghallgattam azt a pár számot, amit időközben sikerült levadászni tőlük,
meg jobban utánanéztem a zenekarnak és nagyon megtetszett a tipikus visual kei
hangzást heavy metal elemekkel ötvöző zene, nomeg körbekérdezgettem kicsit
és
úgy tünt másoknak is bejön a muzsika, így rábolintottam a dologra, hogy
oké, érdekelne minket a koncert. Előbb azért utánakerestem a szervezőnek
is és mint kiderült, a Calmando Qual és a Euthanasie lengyel fellépését is
ő intézte, tehát profinak és megbízhatónak tünt. Pedig ha tudtam volna...
A zenekar kötségei (utazás, szállás, megsatöbbi), a sok tag miatt, amihez
ráadásul jött még plusz egy fő személyzet is, nem kissé voltak magasak,
így a jegyárat, még abszolúte optimista becslések mellett is eléggé
magasra kellett belőni, így 2500 ft lett a vége, de még így is kellett
volna bő 120 ember ahhoz, hogy, összeszámolva mindent, a csapat és a klub
költségeit is, nullán legyen a dolog. Plusz aggodalmaskodási ok volt az
is, hogy ugyebár turnék alatt nem nagyon lehet válogatni a napok közt,
azzal kell kezdeni valamit ami még szabadon van, és nekünk végülis egy
vasárnap jutott, ami kissé szerencsétlen időpont ugyebár. Ellenben, miután
a decemberi Euthanasie koncert a még alkalmatlanabb hétfői napon is képes
volt több, mint százhúsz főt becsalogatni, így reméltem, hogy most sem
lesz majd gond.
Miután tisztázódott az időpont, lefoglaltam a szállást a zenekarnak és
rátértünk volna a részletekre, kezdődtek a problémák és innentől kezdve
fulladt egyre inkább káoszba a szervezés. Kezdődtek olyanokkal a gondok,
hogy alapvető információkra, mint példul, hogy milyen technikára lesz szüksége a
zenekarnak vagy, hogy hogyan és mikor érkeznek majd és mikor indulnak
tovább, amit azért nem lett volna rossz időben tudni, csak finoman szólva nagynehezen
érkezett válasz. A lengyel kontakt sokszor csak többhetes, emailes,
myspace-es noszogatás után rukkolt elő a kért infóval, ha egyáltalán. A
dolgokat nehezítette, hogy, mivel a
nagy poggyászok még jobban megdobták
volna az egyébként is durva utazási költségeket, sok mindent helyben
kellett nekik beszerezni, egy sor, a klubban megtalálható technikai kütyü
mellett kellett nekik dobszerkó, ráadásul valami speckó cin-tartókkal (azt
is egy külön tortúra volt kideríteni, hogy a cineket hozzák-e ők, vagy az
is kell nekik), egy jókora szintetizátor (ebben hosszas keresgélés és
agyalás után Aenigma sietett a segítségünkre, kölcsönadva a sajátját.
Millió hála neki ezúttal is!), nomeg persze szintetizátorállvány és még egy
halom ez-az. Végül mindent sikerült beszerezni, de a költségek kezdtek az
egekbe szökni, az időpont egyre közeledett és több kérdésre, mindenekelőtt
az utazásra vonatkozóra, továbbra sem kaptam semmi választ. Mentek
folyamatosan az emailek, de minden eredmény nélkül, ha meg mégis jött
valami, akkor egy "jaj, bocsi, sok dolgom volt" stílusú mentegetőzéssel le
lett tudva minden késlekedés, ami egy ilyen kaliberű eseménynél azért nagyon durván
csontsovány indok. Már bőven benne jártunk a koncert hetében, a zenekar
már elvileg rég Lengyelországban volt, de továbbra sem tudtam, hogy,
hogyan és mikor keverednek majd ide, ha egyáltalán és még az is megfordult
a fejemben, hogy inkább lemondom a fenébe az egészet, mert ez így nem
állapot. Aztán végül, egy nappal a koncert előtt, jött az üzenet
végre-valahára, hogy nohát, akkor majd megérkeznek kisbusszal koradélután.
Elgondolkodtam, hogy a kedves szervezőleánynak lehet nem véletlen egy
"Speed Kills" feliratú teknős az avatarja myspace-en, nomeg, hogy esélyes,
hogy mielőtt nekiugrott a turnészervezgetésnek, nem gondolt bele, hogy ez
azért kissé komplikáltabb, nomeg felelősségteljesebb dolog, mint otthon, a
saját városában (amely egyébként Varsó) leszervezni egy-két koncertet a
helyi klubba, az odalátogató zenekarok számára. Írtam vissza, hogy jó, az
tökéletes lesz, úgyis be kell csekkolni a hotelbe még valamikor délután és
akkor tudnak még nyugiban kajálni és lesz idő bőven a hangpróbára, meg
sminkelésre is.

Kezdtem megnyugodni, hogy, miután végre ez is tisztázódott, nem lesz már semmi
komoly probléma, de azért valhol éreztem, hogy, áhh, esélytelen, hogy
ennyivel negússzam. Arra a totális fejetlenségre azonban nem
voltam felkészülve, amit a következő nap hozott. Szombat este jött még egy
sms, hogy a basszeros elvesztette a varsói koncerten a pengetőjét és
ugyanmár szerezzek egy basszusgitár pengetőt. Ez, hogy egy zenekar egy
darab pengetővel induljon útnak és még azt is elkeverje, kezdte az
abszurditás határait súrolni, de írtam vissza, hogy oké, oké, semmi baj,
nyugi van, intézkedem és szerencsére sikerült is gyorsan orvosolni a
dolgot. Vasárnap reggel még azért a biztonság kedvéért küldtem egy sms-t,
hogy aggodalomra semmi ok, megvan a pengető és úgy mellékesen
megkérdeztem, hogy akkor ugye a megbeszéltek szerint érkeznek majd délután
kettő fele. Jött is a válasz, hogy jujdejó, hogy lesz pengető, hurrá,
jahmeg, nem, nem érnek ide délután, csak olyan este 8, vagy inkább 9 fele.
Hidegzuhany. Nyitás tízre lett betervezve, erre ők beesnek kilencre, mikor
azt mondták, hogy egy óra kell nekik beállásra, meg mégegy legalább a
sminkelésre..? És ráadásul ezt így, véletlenül tudom meg, maguktól még
csak nem is szóltak volna. Kissé elképedve álltam a helyzet előtt, de
gondoltam, oks, most már késő bármin idegeskedni, megoldom ezt is
valahogy, ennél már rosszabb úgysem lehet, de persze lett. Írtam nekik,
hogy azért ez így kissé durva, főleg, hogy ugye a hotelbe is be kellene
jelentkezniük, mert a szállodák nagyon nem szeretik üresen tartani a
szobákat késő éjjelig, de mondtam okkké, intézem, hogyne intézném, csak
siessenek, ahogy tudnak, hogy legalább a klubban majd a lehető legkevesebb
csúszás legyen. Már kezdtem volna az új fejlemények szerint átszervezni a
napot, mikor jött a hab a tortán stílusú sms a kedvenc turnészervezőmtől,
hogy ugye foglaltam szobát neki is? Erre már csak pislogni tudtam,
merthogy soha ilyen kérést nem küldött, egy olyan jött csak még bő egy
hónappal a koncert előtt, hogy elképzelhető, hogy jönne ő is a zenekarral,
meg esetleg pár más ember is Lengyelországból és hogy tudnék-e nekik
ajánlani valami szállást, vagy, hogy vajh lesz-e hely abban a hotelben
még, ahol a zenekar is lesz. Válaszoltam is, hogy hely nem tudom, hogy
lesz-e, megadtam nekik a hotel weboldalát (ahol nem mellékesen lehet is
szobát foglalni online), hogy tegyen amit jónak lát, vagy ha
kiderül, hogy jön(nek)-e, akkor szóljon és próbálok intézni valamit. Erre
aztán soha semmi reakció nem jött, gondoltam intézik maguknak, a megadott
infók alapján, nekem közöm nincs hozzá amúgy sem, nekem a zenekarról kell
gondoskodnom, nem a lengyel rajongókróé. Tehát írtam vissza, hogy nem, nem foglaltam, miért is
foglaltam volna, sose kérte. Jött a válasz (utalva a fentemlített
üzenetre), hogy háddedehogynem! És én most és azonnal szerezzek szállást
neki, méghozzá abban a hotelben, ahol a csapat is el van szállásolva, és mikor
írtam, hogy hátbazzokké, intézem ezt is, intézek én mindent, de garantálni
nem tudok semmit, mert ha tele van a hotel, akkor nem tudok a semmiből
üres szobát varázsolni, időben kellett volna szólni esetleg, akkor
érkezett a már tényleg vígjátéki szinteket súroló válasz, hogy, de hát ez,
nem így megy és ha nincs ott üres szoba, akkor a zenekar sem megy oda,
keritsek egy olyan hotelt, ahol elférnek mind. Ezt így érkezés napján,
koradélután, amikor nem hogy szállást nem lehetne találni sehol, max
horribilis összegekért, de a meglevő hotelt sem lehet már lemondani, mert
mindenképpen ki kellene fizetni nekik a teljes foglalási díjat. Nem tudom
ő hol élt eddig, hogy ilyen alap dolgokkal ne legyen tisztában, meg főleg,
hogy ha ennyire el van tévedve a világban, akkor miért kezdett turnét
szervezni bárkinek is?
Mivel amúgyis késő lett volna már bármit csinálni, nomeg vészesen fogyott
az idő estig, elkezdtem ügyködni. Telefon a hotelnek, ahol szerencsére egy
jóindulatú recepcióst fogtam ki, akit, az utazási-irodás
kapcsolatokat és nagyon, nagyon sajnálkozó stílust bevetve, sikerült
rábeszélni, hogy ne problémázzanak azon, hogy a normális délutáni érkezés
helyett jó esetben is legkorábban éjjel egy felé érkeznek majd a vendégek, sőt, még üres szoba is
akadt, ellenben mondta, hogy ez minden jóindulata ellenére sem tudjuk
telefonon lerendezni, hanem, ha nem csillagászati összegekért akarom a
szobát, akkor a hivatalos ügymenet szerint, céges papíron lefaxolva tudják csak elfogadni a
foglalást. Az idő egyre inkább szorított, de nem volt más lehetőség, tehát
szépen elszaladtam, hogy elintézzem ezt is, ami külön szép történet volt,
tekintve, hogy vasárnap volt ugyebár. Mikor megvoltam, ment az sms,
hogy oké minden, találkozunk a klubbnál. Rohanás haza összepakolni a CDket
az afterpartyhoz, villámgyors kaja, majd rohanás tovább, immár a klub
felé. Ekkor már nyolc után jártunk és a szervezkedés során is sok
mindenben segítő Ji-chan-al közösen haladtunk éppen a buszon a Yuk felé,
mikor jött az újabb sms, hogy hát ők most értek oda, én hol vagyok,
miért nem vagyok már ott, meg különben is!? Erre már nem is válaszoltam,
mert minek, hanem mikor mi is beestünk tizenegypár perc múlva, első dolgom
volt megkeresni a már nagyban fontoskodó, enyhén mélaarcú lengyel
csodalényt és elmagyarázni neki, hogy hát igenbiza, késtem kicsit, de hát
ők is, laza fél napot majdnem, meg egyébként is, odaértem volna én, ha nem
az ő csuda kis szobácskája miatt rohangásztam volna fel-alá a városban.
Eközben a zenekar már nagyban cuccolt le a Vörös Yukba, gyorsan köszöntem
nekik, útbaigazítottam őket, hogy mi, hol, merre van lent, majd
visszatértem a lengyel szervezőzsenihez és kezdtem volna előszedni az
egyéb problémákat is, mikor jött az újabb csavar a sztoriban, amikor pedig
már tényleg úgy tünt, hogy ennél rosszabb nem lehet. Miközben a
csapattagok pakolgatták ki a cuccaikat és látták, hogy (a tőlük kapott
infók szerint), miket szereztünk nekik, közölték, hogy, dehát ez a
dobszerkó, nem is olyan, mert ennek nem pont olyan a cintartója, ami nekik
kell. Jah, meg a szinti az csudajó, de szintiállványból nem szimpla, hanem
dupla kell nekik és hát így ők nem tudnak játszani. Mélylevegő, gyors
megbeszélés az énekes / zenekarvezetővel (akinek persze rémes az angolja)
és Lengyelföld büszkeségével (neki se sokkal jobb), előbbi magyarázza
nekem, hogy miért nem figyeltem, hogy mit kértek, mire persze jött a
kivül-belül nagyon szőke szervezőkisasszony bealázása, hogy hát figyeltem
volna én, ha lett volna mire figyelni, mivel ez a ragyogó tehetség semmi
használhatót nem mondott, de legalább azt is lassan és pontatlanul. Közben
a
klub emberei, valamint az LD50 főnök d4m4g3 (miután szintén rövid távon
kibukott a hisztérika stílusától), gyorsan elkezdett telefonálgatni és
rohangászni fel-alá, hogy megoldjuk a helyzetet valahogy és mai napig
szinte hihetetlennek tartom, hogy, hogyan sikerült ennyire pillanatok
alatt intézkedniük,
de alig fél óra múlva ott volt minden ami a koncerthez kellett. Közben
befutott a Darkness étteremtől a hirdetésért cserébe adott kaja, amire
rögtön le is csapott a banda és oda-vissza voltak, hogy milyen finom
minden, nomeg közben, aki tudta az el is kezdte a beállást. Az már meg sem lepett, amikor a hangpróba közben
kiderült, hogy a két, japán és európai szabványú csatlakozók közti
átalakítóból az egyik varázslatos módon elromlott az elöző koncertjük óta.
A "Nincs véletlenül kéznél egy?" kérdésen csak vigyorogni tudtunk max, de
persze ez is meg lett végül oldva, mikor egy rakat, össze-vissza tekergő
pluszkábel betoldásával rá lett minden kötve az egyszem működő
átalakítóra.
Mikor minden készen állt, elkezdődött a normális hangpróba és innentől
kezdve végre-valahára simán ment minden. A beállás alatt felbukkant pár
részlet a jól ismert számokból, melyek így, élőben is ütősek voltak és
ekkor éreztem először, hogy no, lehet mégsem sül ez el olyan rosszul a
végén.
A csapat majdnem pontosan tíz körülre fejezte be a hangpróbát és gyorsan el is
vonultak sminkelni, de előtte még kezembe nyomtak két CDt, hogy akkor ezek
lennének az intróik, az egyik kb. negyven (igen, 40!) perces, a másik, meg
azutánra egy rövidebb. Már csak a vállam vonogattam, hogy jó, jó, persze,
elrohantam elintézni, hogy elkezdjék beengedni a nem túl barátságos
áprilisi idő miatt, már kissé fagyoskodó látogatókat, akik kint
összegyűltek, odaadtam a technikusnak a CDket és kiderült, hogy az első
tényleg majd háromnegyed órányi sejtelmes morajlás csak, majd végre
elkaptam egy kicsit a naccerü turnémanagert, elküldtem melegebb
éghajlatokra, majd kimentem a beözönlő emberek közé, üdvözölni az
ismerősöket, nomeg próbáltam kissé visszalassulni normális állapotra és
lenyugodni, hogy most már minden jó és száp és vége a káosznak.
A csapat szerencsére sietett a sminkeléssel és mire lefutott az intro
készen is álltak és a második, immár mozgalmasabb, nomeg rövidebb bevezető
után, az ekkorra már a színpad előtt tömörülő közönség üdvrivalgása
közepedte felbukkantak szépen sorban, felvették az előkészített
hangszereket és belekezdtek az első számba. Mivel nem sok mindent adtak ki és mp3ban azokat is csak nehezen és
részben hiányosan lehetett beszerezni, így a közönség csak a számok egy
részét ismerte, azonban mikor azok kerültek sorra még az általánosnál is
nagyobb sikitozás és örömködés tört ki. A néha a jellegzetes visual kei
hangzás, máskor pedig inkább a dallamos metal felé húzó dalok élőben még
sokkal jobban szóltak, mint a stúdiófelvételeken, nomeg a sok tag miatti
komplex és változatos hangzás is sokkalta jobban érvényesült így. Középen
a csapat vezetője, az énekes Shi-no uralta színpadot, aki egyébként is
nagyon vékony, de a kisérteties smink miatt még inkább úgy nézett ki, mint
valami túlvilágról az
élők közé visszabolyongott szellem, a viselkedése
viszont szöges ellentétben állt ezzel. Végig látszott rajta, hogy
tele van lelkesedéssel és teljes odaadással teszi a dolgát, folyamatosan
szaladgált ide-oda (amennyire a hely és a hat zenész okozta tömeg
engedte), hergelte és lelkesítette az embereket, a számok közt próbált
velük kommunikálni, kérdezgette, hogy jól érzik-e magukat és néha
elmondta, hogy miről szól majd az éppen soron következő szám. Vagyis
tökéletesen hozta azt, amit egy jó frontembernek kell. Jellegzetes hangja
is kiválóan
érvényesült és a közönségre is simán átragasztotta a saját lelkesedését.
No nem mintha egyébként nem pörgött volna a közönség különben is, nagyon
érezhező volt, hogy borzasztó jól érzik magukat és végig
tomboltak,
sikongattak, páran énekelgették az ismert számokat, néha, több-kevesebb
sikerrel, próbálták taperolgatni a zenekartagokat, nomeg olyan lényeges és
halaszthatatlan dolgokat próbáltak eldönteni, hogy akkor most a csinifiú
dobos, vagy a nagyonvisual gitáros néz-e ki jobban, valamint, hogy a
szintis akkor most lány-e, vagy fiú-e (előbbi), ami mondjuk visual kei zenekarok
esetében sokszor tényleg nem egyszerű kérdés. Az emített szintis, vagyis
Sayo, egyébként a 2003-ban alakult zenekar egyetlen állandó tagja, a többi
zenész sokszor cserélődött a kezdetek óta, habár a koncert idején aktuális
felállás (a két alapító tagon kívül: Rai: gitár, Keiji: gitár, Yuna: basszgitár és Yasu: dobok)
azóta is nagyrészt változatlan maradt, csak Yasu lépett ki pár hónappal
később.
Valamikor a koncert fele környékén egy húrszakadás borzolta a kedélyeket,
de az emiatti kis szünetet a zenekar és a közönség is kedélyesen kezelte,
majd folytatódott tovább minden
 onnan
ahol félbemaradt. Elnézve az önfeledten szórakozó közönséget, valamint a
láthatólag szintén maximálisan elégedett zenekart, azt gondoltam, hogy
mégiscsak megérte az a regeteg vesződés, hercehurca és idegeskedés, amivel
járt a szervezés, nomeg persze azért én is élveztem a koncertet nemkicsit.
Egy időre sikerült is elfelejteni a sok kavarodást, miközben néztem a
zenekart, nomeg mászkáltam ide-oda és próbáltam a nem igazán kedvező
fényviszonyok ellenére jó képeket csinálni. Megint bebizonyosodott az az
állítás is, hogy Japánban csak úgy hemzsegnek a képzettebnél képzetebb
zenészek és még az olyan kisebb, alig ismert zenekarokban, mint amilyen a
Gram-Maria, is maximálisan profi mindenki. Minden a helyén volt, a
gitárszólók alatt bizonyított a két gitáros, hogy tudnak ám ők nagyon és a
többiek is végig hozták a szintet és látszott, hogy a tagcserék ellenére
is nagyon összeszokott a zenekar és tökéletesen tudnak együtt dolgozni
mind a hatan. Nagyjából másfél órát játszottak, természetesen jutott a
végére ráadás is és a koncert abszolút csúcspontja a kisebb vk bandák
koncertvideóiról
 már
ismert, közönségmegmozgatós akció
volt, amit leginkább csak Visual Para Para-ként szokott emlegetni
mindenki, utalva a japánban oly népszerű táncfajtára. Az egész lényege az
volt, hogy egyik szám előtt Shi-no egy kis figyelmet kért és jellegzetesen
akcentusos angolsággal elmagyarázta és bemutatta a közönségnek a szóban
forgó számhoz kiagyalt koreográfiát, amit aztán figyelmesen, először külön
mozdulatonként, majd végül egyben is elpróbáltatott a közönséggel. Ezután
nekikezdtek a dalnak, a közönség pedig nagy lelkesedéssel kalimpált a
megadott minta szerint és egy időre tényleg elkapott az az érzés, mintha
nem is itt lennék koncerten, hanem valami kis tokiói klubban egy kicsi, de
annál lelkesebb közönséggel rendelkező csapat fellépésén.
Aztán, már éjfél után valamikor, véget ért a móka és hosszadalmas
búcsuzkodás, integetés, éljenzés után levonult a csapat a színpadról.
Ők elvonultak kicsit pihenni az öltözőbe, a közönség pedig betámadta a
zenekarral
érkezett plusz egy ember által felügyelt merchendise pultot, ahol a CDk és
egy halom fotósorozat mellett felbukkant pár furcsaság is, például
Gram-Maria
logós müanyagdosszié és asztali tükör (!) és ahol minden tele
volt kissé talán túlzásba vitt vevőcsalogató feliratokkal (Minden
limitált! Minden akciós!). Mindeközben én
összesítettem a szomorú eredményeket: ahhoz képest, hogy milyen
érdeklődéssel számoltunk és, hogy több mint százhúsz belépőnek el kellett
volna mennie ahhoz, hogy legalább nullán legyen a végeredmény,
mindösszesen nyolcvanegypár ember jött le a koncertre, vagyis eléggé
súlyos bukás lett a dolog vége. Ezen akkor azonban nem nagyon volt idő
siránkozni, mivel egy gyors átpakolás során behordtuk hátra a hangszereket,
összeraktuk a CDket és a keverőt
és
kezdődött az afterparty. Ezt, az ekkor már jó háromnegyed éve
kényszerszünetelő Nippon Shoxx bulik hagyományaihoz híven közösen
csináltuk d4m4g3-el, de közben persze mindketten szaladgáltunk ide-oda. Az
első szett az enyém
volt,
ezalatt ő elvonult tárgyalni a klub illetékeseivel, hogy megpróbálja
valahogy enyhíteni a bukás nagyságát és lecsiszolni a költségekből amit
csak lehet. Ez minden várakozást túlszárnyalóan jól sikerült, de persze
még így is több tízezres maradt a minusz. Közben a zenekar is összeszedte
magát és kimentek egy kicsit autogrammokat osztogatni és
csevegni a közönséggel, majd, mikor d4m4g3 átvette a pultot, összekapták a
cuccaikat és megindultunk ki a kisbuszhoz, melynek némileg morcos ábrázatú
lengyel sofőre egyébként a koncert nagy része alatt egykedűen ücsörgött az
egyik sarokban. Páran még a kocsinál is fotózkodtak
egy sort a banda tagjaival, én pedig, mivel a sofőr egy szót nem tudott
semmilyen idegen nyelven, jobb híján az ekkora már lenyugodott és
némiképpen bűnbánó turnémanagerutánzatnak próbáltam elmagyarázni, hogy hogyan
jutnak el a klubtól eléggé távol található hotelhez, reménykedve,
hogy nem tévednek el útközben (esélyes, hogy abban, hogy ez nem történt
meg, több szerepe volt a kocsiban levő GPS-nek, mint a térképnek, vagy a tájékozódási
képességeiknek).
Miután nekivágtak a nagy, sötét éjszakának, visszamentem és nyomtuk tovább
az afterparty-t ami azonban eléggé felemásra sikeredett. Egyrészt a
hangcucc valami borzasztóan szólt, valószínüleg azért, mert a koncertre
volt minden beállítva és ekkor már, nem volt sem idő, sem feles energia
arra, hogy elkezdjük hangolgatni a dolgokat, a színpadon meg aztán végképp
semmit nem lehetett hallani, csak valami hihetetlenül kásás, visszhangos
hangmasszát.
Másrészt az egyébként sem túl nagyszámú közönségből sokan hazamentek,
akiknek iskola vagy munka volt következő nap és elérhető közelségben laktak,
akik maradtak azok közt többen túlzottan lefáradtak a koncert alatt és nem
nagyon volt már erejük táncolni, vagyis kicsit kényszeredett hangulata
volt az egésznek és ezt a punnyadást a klub személyete (akik érthető mód
egyébként sem voltak túl boldogak az őket is érintő bukás miatt) elég
gyorsan megelégelte és már valamikor három felé jöttek szólni, hogy akkor
ezt esetleg itten inkább be kellene fejezni. A vidékiek, nomeg akiknek meg
kellett várni a reggel beinduló nappali tömegközlekedést, mert csak azzal
tudtak hazajutni, érthető mód höbörögtek emiatt, de nem nagyon lehetett mit
tenni, a klub indokai is pont ugyanannyira érthetőek voltak, így szépen
mindenki összekapta a cuccait és elindult ki, az éjszakába.
Nekem sok pihenés nem jutott, mivel délelőtt találkozóm volt a szállodában
a zenekarral, akiknek kellett is indulnia vissza Lengyelországba. Miközben a
háromcsillagos szállók felsőbb kategóriájába tartozó hotel halljában
vártam őket, elgondolkodtam azon, hogy vajon mit szólhattak a recepciósok,
mikor késő éjjel beállított egy rakat roppant fura külsejű japán,
elkenődött sminkben, részben még a fellépőruhákban, hogy hello, jöttünk
becsekkolni. Mikor felbukkantak, gyorsan elintéztük a pénzügyeket, persze
levonva a megbeszélt összegből a turnébonyolító nőszemély szobájának árát,
majd elmentem velük pénztváltani. Ekközben kérdezgettem egy kicsit, hogy
egyébként milyen volt a turné és azt leszámítva, hogy megemlítették, hogy
a varsói koncert simán lement, inkább arról beszéltek, hogy a németeknél
milyen rettenet élményeik voltak, és, hogy azok után pláne milyen nagyon
elégedettek voltak azzal ami itt volt, hogy végülis mindent simán elintéztünk a sok
kavarodás ellenére (melyek miatt nagyjából bocsánatot kért a kishölgy,
node ez ilyen zűrzavar után édeskevés), meg, hogy hú, a szálló is milyen
jó volt, nomeg a koncert is jól sikerült, a közönségért meg különösen
odavoltak, hogy mennyire lelkesek és energikusak voltak és, hogy micsoda
óriási élmény ilyen
helyen játszani.
Kiváncsiságból utánakérdeztem, hogy mi volt
Németországban és elpanaszolták, hogy a szállás valami diákszálló szerűség
volt, tele visongatva rohangászó kiskölykökkel, nem kaptak normális
szintetizátort a koncerthez és még ráadásnak ki sem fizették őket
teljesen. Mikor kiderült, hogy a szervezésért Steff, az Astan
egyszemélyes stábja volt a felelős már nem csodálkoztam a dolgon, inkább
elszörnyedtem a gondolattól, hogy milyen lehet amikor összekerül egymással két ilyen
szervezési antitalentum. Maga a turné nagyon minimalista volt egyébként
is. Az egyszem német koncert után (ami ráadásul nem is klubkoncert volt,
hanem valami ConTopia néven futó animés csodán léptek fel egy kisvárosban),
volt közel egy hét szünet, majd elvileg két lengyel koncert következett,
végül pedig Budapest és ezzel be is fejeződött a dolog. Mint utólag
kiderült, hogy még jobb legyen minden, a lengyel fellépéseken is voltak
kavarások, sőt a második, ami valami fesztiválon lett volna, el is maradt,
állítólag a rendezvény szervezőinek hibájából, de azért ebben én nem
vagyok annyira biztos. A legfurcsább talán mégis az volt, hogy a maradék
egy varsói koncertre be volt harangozva mégegy vk banda, akik elvileg
ezért az egyszem koncertét látogattak volna el Európába. A "Nigatsu
Sanjuugo nichi (2:35)" nevű csapatról soha életben nem hallottam korábban,
de elvileg több ismertebb csapat (pl. a DEViL KiTTY és a Babylon)
ex-tagjai is benne voltak. Próbáltam utólag infót keresni, hogy akkor most
volt-e a koncert vagy sem és mint végül kiderült az utóbbi, csak ezt
valahogy elfelejtették bejelenteni (plusz poénnak még ott volt az is, hogy
legközelebb akkor hallottam a titokzatos bandáról, mikor pár hónappal
később bejelentették, hogy feloszlanak).
Vagyis nagyon úgy néz ki, hogy az egész turné eléggé elátkozott volt az
elejétől fogva. A zenekart azonban ez láthatólag annyira nem aggasztotta,
vagy csak még fel voltak dobva az elöző esti koncert miatt, de nagyon
jókedéjüek voltak és lelkesen mondták, hogy jönnének majd szivesen
máskor is. Borzasztó kedvesek és közvetlenek voltak és ekkor, a
búcsuzkodás alatt, újfent elfelejtettem kicsit, hogy milyen káosz uralkodott a
szervezés körül és azt is, hogy a megbeszélt összeget is csak azért tudtam
egyáltalán odaadni nekik, mert a hotelt, köszönhetően a jó idegenforgalmi
kontaktoknak, csak utólag kellett kifizetni (persze kölcsönből, amit aztán
hónapokig törleszthettem), és így még pont össze tudtam szedni hirtelen annyi
pénz ami kellett.
Miután kigurult a kisbusz a szálló elöl, hazafelé vettem
az irányt és ekkor gondoltam bele, hogy mennyire felemás élmény volt ez a
koncert. A közönség számára, akik szerencsére semmit nem éreztek abból ami
a háttérben folyt, egy abszolút pozitív élmény volt ez a vasárnap este,
egy nagyon lelkes zenekarral, akik a maximumot nyújtották. Magának az
együttesnek szintén csupa szép emlékei lehettek az itteni fellépésről,
mivel egy nagszerű közönségnek
játszhattak, azzal a tudattal, hogy az elfuserált turnénak legalább a vége
jól sült el. Aztán ott voltam én, aki agyonidegeskedte magát, sokszor
legszivesebben hagyta volna az egészet a francba, csak már késő volt hozzá
és nem lehetett visszafordulni, hanem csak előre volt út, arccal bele az
újabb és újabb, egyre abszurdabb problémákba. A végére pedig mindezért
jutalomként még egy jókora adósságot is sikerült felhalmozni.
Persze
közben azért ott volt a tudat, hogy a franc essen mindenbe, csak sikerült
összehozni a dolgot, csak sikerült (sokszor ugyan inkább a
szerencsének köszönhetően) kikászálódni a megoldhatatlannak tűnő helyzetek
mindegyikéből és magam mögött tudni mégegy (külső szemlélő számára
legalábbis) jól sikerült koncertet. Nomeg egy biztos, hogy
tapasztalatszerzésnek aztán nagyon jó volt ez a kaland. Ettől függetlenül
persze elgondolkodtam azon, hogy ilyen áron érdemes-e tovább próbálkozni a
koncertszervezéssel. Az időközben Gothika-ra nevet váltó Euthanasie
visszatérése ekkor már meg volt igérve, mind a zenekar, mind a közönség
felé és azt semmiképpen sem akartam visszamondani, így eldöntöttem, hogy
azon múlik majd minden, hogy az a koncert, hogy sikerül. Még nyár elején
jelentkezett újra a Gram-Maria is, hogy jönnek megint Európába, ezúttal a két
ex-Raphael tagból álló Rice-al közösen és, hogy jönnének ide is szívesen,
azonban ez, jórészt a fenti okok miatt, kimaradt, nomeg egyébként is túl hirtelen
lett volna az elöző koncert után, túl közel a Gothika fellépéshez is,
nomeg a plusz zenekar miatt még költségesebb lett volna az egész. Azóta ez
a turné is lezajlott és végülis ez is mindössze három állomásos lett,
ezúttal Münchent, Bécset és Katowice-t érintve. A Gothika koncert viszont
szerencsére minden várakozást felülmúlóan sikeres volt, ráadásul a
szervezés is szinte már zavarbaejtően simán és gond nélkül ment.
Köszönhetően ennek, mára újra
túlteng a lelkesedés és tenniakarás és remélhetőleg ennek 2008-ban
eredménye is lesz majd bőven, a Gram-Maria fellépése meg megmarad egy
kicsit fura élménynek, amire nem emlékszem igazán szívesen, de mindettől
függetlenül jó, hogy volt, jó, hogy megtörtént és elképzelhető, hogy
jönnek ők még mifelénk valamikor a jövőben. Alább, zárásnak jöjjön még néhány kép és link,
az afterparty tracklistája azonban elkeveredett valahol, így az most
kimarad, de ha ráakadok, akkor pótlom majd azt is.
Info-oldal a
koncerthez

(klikk a képre a nagyobb verzióért)

|