Jóideje megvolt már a szándék, hogy az oldal készítése és a Nippon Shoxx
partyk mellett belefogok koncertszervezésbe is, elsősorban amiatt, mert
egyre zavaróbb volt, hogy egy sor
jobbnál-jobb japán zenekar turnézik rendszeresen Európában, de hozzánk csak
nagyritkán jut el közülük egy-egy. Pedig sok esetben jönnének szívesen, ha
tudnának róla, hogy van közönség és érdeklődés, csak nekik helyi kontaktjuk
nincs, itthon pedig koncertszervező nincs aki ismerné és elhívná őket.
Persze időnként így is elkeveredik ide egy-egy közismertebb előadó, vagy
olyanok akiknek az európai turnészervezője rendelkezik itteni
kapcsolatokkal, de úgy gondoltam, ahelyett, hogy az európai turnék
programját nézegetve reménykedünk, hogy csak-csak eljut ide valaki, akár meg
is lehetne próbálni tenni valamit az ügy érdekében. Ennek amolyan előzménye
volt a 2003-as Eve Of Destiny koncert, de azt
akkor még nem követe semmi más próbálkozás úgy két évig, amikoris becsúszott
néhány hamvaiba halt terv, köztük egy újabb EoD koncert, nomeg az ezekből
leszűrt tapasztalat, hogy megfelelő háttér és kézzelfogható tapasztalatok
nélkül a hazai és a külföldi szervezők sem nagyon állnak szóba senkivel.
Ezért amikor jött a lehetőség, hogy el lehetne hozni ide a Japán legjobb és
legismertebb grindcore bandái közé tartozó Bathtub Shitter-t, már jóval
óvatosabban fogtam a dolgokhoz és azonnal elkezdtem keresni a megfelelő
embereket, akik segíteni tudának a szervezésben.
A zenekar énekese, Masato először még elöző év végén keresett meg,
valószínüleg annak köszönhetően, hogy kiszúrta, hogy a
Nippon Groove egyik korábbi adásában
lement a kedvenc BS számom, a Fireworks. Rövid emailezés után először egy
promo CD futott be tőlük, majd amikor 2006 tavaszán elkezdték szervezni az
európai turnét jött a kérdés, hogy nem tudok-e valami helyet ahol tudnának
játszani, mert jönnének szívesen. Körbekérdezősködtem kicsit és egy, a Tilos Rádióban kapott tipp alapján jutottam el, a Human
Error basszgitárosához, aki mint kiderült
Wartime Party néven futtat egy
koncert-sorozatot és külföldi grind és crust bandáknak szervez fellépéseket.
Szerencsére őt is érdekelte a dolog, így innentől kezdve együtt szervezkedtünk tovább és pár hét alatt letisztázódtak
a részletek, többek közt, hogy előzenekarnak jönnek ők, valamint egy szintén
hazai Step On It nevű zenekar. A legnehezebb a megfelelő klub megtalálása
volt, merthogy természetesen újra előjött a probléma, hogy minden klub vagy
túl drága, vagy túl kicsi, vagy túl nagy, vagy rossz helyen van, vagy a
vezetőséggel vannak problmák. Végülis a Gyár néven is ismert Music Factory
lett a helyszín, amire a fenti problémák közül a rossz helyen van kitétel
vonatkozik, mivelhogy a Boráros tértől busszal van nagyonmessze, a Soroksári
út végefele, egy részben elhagyatott gyárépület kacskaringós udvarában.
Vagyis amolyan világvége hangulatú helyen. Szóba került egy-két más klub is,
de semmelyik nem lett volna igazán jó, leginkább azért, mivel túl sokba
kerültek volna, mert, habár a zenekar szinte irreálisan keveset kért a koncertért (valószinüleg az
útiköltségüket sem fedezte az
összeg), de még így is nagyon benne volt a pakliban, hogy bukás lesz a
dologból. Azonban szerencsére a lehető legjobban alakult minden és nem lett az;
mondjuk nyereséges sem, de ez mellékes, nomeg ne szaladjunk ennyire előre.
Megvolt tehát a
helyszín és minden egyéb is le lett egyeztetve a zenekarral, habár az
akadozós kommunikáció miatt néha kicsit nehézkesen, de úgy tünt rendben lesznek
a dolgok, tehát beindult a hírdetés, plakátokkal, online ajánlókkal, a Tilos
Rádióban egyrészt a stílusba vágó
GoreZone műsorában, nomeg persze a
Nippon
Groove-ban és itt az oldalon, meg ahol
még lehetett. Az mondjuk pár nappal a koncert előttig nem igazán volt tiszta, hogy a
zenekar hogy is akar idekeveredni, csak annyit tudtunk, hogy tőlünk az
Észak-Csehországban, egy kisváros közelében évente megtartott hírneves grindcore
fesztiválra, az Obscene Extreme-re mennek tovább, majd pedig Németországban
nyomnak le egy háromkoncertes mini-turnét két helyi bandával, a
Necromorph-al és a Goregast-tal. Végül szinte utolsó pillanatban kiderült, hogy Németországig
jönnek repülővel, onnan pedig bérelt kocsival autókáznak le hozzánk.
A zenekar a koncert előtti nap futott be és némi kommunikációs zavarok után
egy lelkes helyi japánok által fenntartott mini-hostelben kötöttek ki. Ide
mentem el értük szerda dél körül és a kötelező bemutatkozás és rövid
koncerttel kapcsolatos megbeszélés után úgy döntöttünk, hogy még estig simán
belefér a napba egy városnézés, így először a Parlamentet és a Dunát vettük célba, majd
pedig a várat, ahol nézelődés közben beszereztek pár random szuvenírt a
folklórbódéknál, egy adag karkötő,
valamint egy rugós fa-teve (vagymi) formájában. Közben persze kérdezgettem
őket erről-arról és kifejezetten jól
elboldogultunk angolul, annak ellenére, hogy kissé azért mind hadilábon
álltak a nyelvvel. Ez alól az egyetlen kivétel talán a dobos Keisuke volt, aki
egyébként az énekes Masato mellett az egyetlen megmaradt alapítótag a zenekarban. Mint kiderült
ő régebben két évig lakott Németországban, így ott ragadt rá több idegen
nyelv is, nomeg emiatt az autóvezetést is nagyrészt rábízták a többiek, merthogy
jobban hozzá volt szokva az európai balkormányos normákhoz. A hostel felé
még útba ejtettünk egy fözelékest, ahol azonban sikerült
eléggé belenyúlniuk a magyar kajáknak abba a vonalába, ami nagyon nem az
japán ízlésvilágnak lett kitalálva, főleg a gitáros Daisuke borzadt el
utólag attól amit választott és panaszkodtt egy sort,
hogy már a reggelinél is megjárta, mert ott is valami egészen rémségeset
sikerült választania (amiről kép alapján kiderült, hogy az biza egy
túrógombóc volt, ami tényleg maga a horror).
A hostelben még gyorsan összepakolták a
cuccaikat, majd bedobálták őket a kocsiba és megindultunk a messzi messzi klub
felé,
először végig a kőrúton, majd a Soroksárin ki a végtelenbe. Mint fentebb már
említve lett, a punk
körökben Music Factory, a gothok közt pedig Gyár (illetve régebben Gyáripari
Romantika) néven ismert klub eldugotabb helyen nem is lehetne. A
Boráros térhez közeli, rövid, még lakott rész után a gyár- és raktártelepek
végtelen során, valamint kihalt, senkiföldjén átvezető Soroksári út vége felé
kell befordulni egy nagyobb áruház után
levő, első ránézésre teljesen
elhagyatottnak tűnő gyár udvarára. Ott még meg kell kerülni az ősrégi,
részben bútorraktárakat és hasonlókat rejtő, részben pedig teljesen üresen álló,
romos épületeket, majd egy belső udvar sarkában található,
jelzés nélküli kis ajtó mögött rejtöző, kivilágítatlan lépcsőn felmenni
egy emeletet és ott van a nagyjából 250 fős koncertterem. Persze a maga
módján hangulatos az egész, de azért először odatévedő látogatóknak
garantáltan kissé abszurd lehet, hogy ilyen helyen legyen egy klub. Maga a hely egyébként
közelsem olyan lepukkant, ahogy ezek alapján gondolni lehetne, sőt,
kifejezetten korrektül meg lett csinálva és némileg központibb fekvéssel
egészen nagyszerű helyszín lehetne koncerteknek, azonban így némileg érthető mód elijeszti az emberek egy
részét.
Nem sokkal hét előtt értünk oda és miután
felcuccoltunk a kocsiból és kiderült, hogy a két előzenekar nagy része, a
felszerelésekkel együtt, majd csak később ér oda, a Bathtub Shitter tagsága
kollektíven kidölt aludni a terem ücsörgős részén, én
pedig elmentem plakátolni kicsit, hogy könnyebben
kiigazodjanak az útvesztőszerű gyárudvarokon az először errejárók.
Nyolc előtt nem sokkal szépen lassan elkezdtek befutni az első vendégek, de
egyenlőre a padokon ébredező japánokon és a pakolászáson kívűl sokat nem
láthattak, mivel a zenekarok cuccai
csak
kis késéssel érkeztek meg, így a program is csúszott, nagyjából szűk egy
órányit. Végül megérkezett minden cucc, többek közt egy plusz erősítő, nomeg
dobszerkó és mire az első banda a szinpadra lépett, olyan hatvan ember
gyűlthetett össze körülbelül, amihez később még csatlakoztak páran. Ez
persze első hallásra nem egy nagy szám, azonban ahhoz képest, hogy mennyire
rétegzenéről volt, szó, nomeg, hogy ráadásul még hétköznap is volt, teljesen
korrekt volt a létszám és pont elegen voltunk ahhoz, hogy meglegyen a
zenekarnak járó pénz és még a helyi bandáknak is jutott benzinre és
hasonlókra.
Az első fellépő, a Step On It már az oldalukon
található
zenék alapján is elég súlyosnak hangzott, de, ahogy kell, élőben még sokkal
brutálabbak voltak. Ha nem hallok korábban stúdiófelvételeket, valószínűleg
csuklóból rájuk mondtam volna, hogy metal-core, pedig sokkal inkább vannak
valahol az old-school és nu-school hc közt, csak
élőben
leginkább a brutál, de technikás rész jött át zenéjükből.
A magyar zenei színtér egyébként ugyebár nagyon sok szempontból siralmas
állapotban van, azonban szerencsére van egy-két műfaj ami kivételt jelent,
köztük a hard core-ral és az ahhoz kapcsolódó stílusokkal és ezt a Step On
It is bizonyította, akik egyébként nem sokkal a koncert után indultak egy
hosszabb angol turnéra. Nagyjából fél órát játszottak és a közönség már
ekkor is megmozdult párszor, de bármennyire is jó, meg közvetlen volt a
hangulat, itt ez még inkább csak visszafogott headbangre és pogózgatásra
korlátozódott.
Az átszerelés alatt egy időre átvettem a jegyszedést és még ekkor is
érkezett egy-két vendég, valamint az ld50 főállású koncertbeszámoló
gyártója, Marvin is ekkor futott be (aki aztán később össze is hozott egy
nagyon korrekt kis riportot erről az estéről is. Link majd a cikk végén). A
közönség egyébként a legkülönbözőbb helyeken történt behírdetésnek
köszönhetően nagyon vegyes volt. A Wartime Party rendezvények standard
grind/crust/hc törzsközönsége
mellett
jónéhányan jelen voltak a nipponshoxx bulik és a soundpofjapan.hu fórum látogatói közül is, páran
az ld50-re kikerült ajánló
miatt jöttek el és volt néhány egyéb random érdeklődő is. Még a
zenekar első napi lakhelyéűl szolgáló mini-hostel üzemeltetői, vagyis egy fiatal japán párocska, valamint egy valamelyikükhöz
tartozó anyuka, is felbukkant és utóbbi békésen végigüldögélte és nézelődte a
brutál-zúzda koncerteket.
Mikor úgy tünt, hogy már tényleg nem jönnek többen lezártam a kasszát és
elnéztem a merchendise pult felé, ahol a hazai bandák cuccai mellett
természetesen töménytelen Bathtub Shitter CD, vinyl és ez-az volt, többek
közt nagy örömömre kitűzők is. A pult mögött éppen Masato tevékenykedett,
míg a többiek a setlista összeírásával foglalatoskodtak és persze nem bírtam
megállni, hogy rá ne kérdezzek, hogy ugye lesz majd a Fireworks is
a koncerten, mire vigyorogtak egyet és mutatták a még félkész listán a
címet.
Nagyjából ekkor hangzottak
fel az első gyanús hangok a színpad felöl, tehát gyorsan arrafele vettem az
irányt, megnézni a hazai crust-büszkeséget, a Human Error-t.
A zenekar nagyjából tíz éve létezik és én még az
első
koncertjeik valamelyikén voltam, ha jól emlékszem a Jailhouse klubban, a
Trafó mellett, azonban akkor nem igazán tettek rám mély benyomást. Nem úgy
mint most.
Az akkori meglehetősen amatőr hangzásnak szerencsére semmi nyoma nem maradt,
azonban a számaik, a műfajhoz illően továbbra is iszonyú nyersek és tömények
maradtak, csak a sok-sok év alatt összeszedett tapasztalat és profizmus
sokkal brutálisabb és kiforrotabb hangzást eredményezett. Nem csoda,
hogy
pillanatok alatt beindult a pogo, stagediving, megsatöbbi és én is ekkor
nyugodtam meg végleg, hogy most már rendben lesz itt minden és nem lesz
semmi probléma. Volt elég ember, pokoli jó volt a hangulat, ráadásul a
klubban a régebben eléggé rosszhírű technikát is beújították kicsit, amit
még a zenekarok saját erősítői is felturbóztak, így a korábbi Gyáras
koncertekkel ellentétben kiemelkedően jól
szólt minden. A crust egyébként gyakorlatilag a punk és a hard core
kereszteződése, mely előbbitől főleg a nyers hangzás, a politikus,
társadalomkritikus, Do It Yourself hozzáállást,
utóbbitól
pedig a rövid és tömény számszerkezetet vette át és ebből adodóan sokszor
nagyon közel áll zeneileg a grindcore-hoz és emiatt a közönségük is
többnyire azonos. A Human Error pedig, akiknek
ez volt első
fellépése az új dobosukkal, maximálisan tartja magát a műfaj kereteihez, de mégis képesek voltak frissnek hatni, ellentétben azzal az évekkel ezelőtti
koncerttel, ahol még nagyon zavaró volt, hogy mennyire ugyanúgy hangzanak, mint
rengeteg régebbi zenekar.
A
Step On It-hez hasonlóan ők is nagyjából fél órát játszottak, majd
jött az újabb szünet és átszerelés. A teremben a nyitott ablakok ellenére
kezdett egy kicsit tömény lenni a levegő, így a többség lebóklászott a ház
elé szellőzni.
A zenekar felpakolta a cuccait a színpadra,
átszerelték
a dobszerkóra a saját cinjeiket, majd gyors hangpróbát tartottak, ami alatt
el is kezdett visszaszivárogni a közönség kintről, így, mikor Masato
megeresztett egy rövid hello-t,
ami
után azonnal bele is kezdtek az első számba, már
ott várakozott a többség a
szinpad előtt. Elsőnek a
nyakatekert című "M.A.D.S. (Mentality Against The Delicious Shits)" szólt a
2000-es Wall Of World Is Words EP-ről, majd a "Hello Alone" az új albumról
és végig meg is maradtak a régebbi és új darabok váltogatásánál, habár azért
inkább a régebbi cuccok voltak többségben. Ez nem is csoda, azt számítva,
hogy rengeteg kiadványuk jelent meg '96-os alakulásuktól 2003 végéig, amikor
Keisuke német kiruccanása miatt egy hosszabb szünetet tartottak. 2005
közepén indult be újra a zenekar és ekkor, pár már beszerezhetetlen lemez
újrakiadása után, részben új felállásban kezdtek el dolgozni az új
nagylemezen, ami az év végén jött ki "Dance Hall Grind" címen.
A közönség az első szám alatt még
viszonylag passzív volt, (ami érthető is, mert nem sokan ismerték a zenekart
korábbról) és csak páran kezdtek
el
mocorogni és bólogatni, de ahogy kezdtek ráhangolódni a zenére úgy indult be
a kissé komolyabb mozgolódás, majd valamikor a második vagy harmadik szám
környékén, hirtelen, minden különösebb előzmény nélkül beindult a zúzda és
onnantól elszabadult a
pokol. Páran, amint az hc és grind
koncerteken szokás, elkezdtek futkosni körbe-körbe, majd újabb és újabb
emberek szálltak be és hamarosan egész komoly kis moshpit alakult ki a
színpad
előtt
és innentől kezdve végig ment a pogo, a rohangálás,
egymásraugrálás, nomeg szörfözés a közönség
tetején, ami a relatíve kisszámú közönség, nomeg az alacsony színpad miatt
inkább úgy ment, hogy a valakit felkaptak a többiek, majd egy ideig
cipelghették ide-oda a teremben és rohangásztak vele, csak, hogy előbb-utóbb
kis halomba omoljanak össze és kezdjék az egészet,
vagy éppen a pogózást, ésatöbbit előlről. Vagyis pokoli jó volt a hangulat és
egyáltalán nem volt érezhető, hogy a banda kvázi tökismeretlen a többségnek
és nem volt meg az a passzív távolságtartó viselkedés sem, amit a hazai
közönség képest időnként produkálni.
A zenekaron is ugyanígy érezhető volt, hogy baromi jól érzik magukat.
Míg Keisuke hatalmas lelkesedéssel verte a dobokat, a
basszgitáros
Yuki és a gitáros Daisuke inkább el volt merülve a zenélésben és a színpadot
kétségtelenül Masato uralta, aki amellett, hogy elképesztő hangokat adott ki
magától, végig futkosott, ugrált és hadonászott, vagy éppen cséphadaróként
pogózott egyhelyben. Egyébként a
Bathtub
Shitter lemezei alapján sokan tippelik úgy elsőre, hogy a zenekarnak két
énekese van, mert tényleg nehéz
elképzelni, hogy a brutál, mély hörgéseket és a magas visitozás-szerű éneket
ugyanaz az ember produkálja, pedig természetesen mégis ez a helyzet. Masato
minden átmenet nélkül, egy pillanat alatt képes váltani egyikről a másikra
és ez így élőben még elképesztőbb élmény volt, mint a stúdiófelvételeken,
ráadásul élőben a hörgések még sokkal durvábban hangzottak mint a lemezeken
és lazán besorolták Masato-t a legbrutálabb hangú grindcore énekesek közé.
Mindeközben a többiek pokoli precízen nyomták a zúzdát és időnként a
basszgitáros Yuki beszállt a vokálokba is.
Összesen úgy szűk egy órát játszottak és mint következő nap Keisuke
említette, egyébként rövidebb fellépésekhez vannak szokva, mivel többnyire
nagyjából fél órát szoktak kapni (ami sokfellépős grind
koncerteken
az átlagnak számít). Így mikor a koncert előtt kérdezték, hogy mennyit
játszhatnak és mondtuk, hogy kb. egy órányit, de végülis igazából annyit
amennyit akarnak, akkor kicsit meglepődtek és gondban is voltak a setlista
összeállításánál. A
koncert végén, mielőtt levonultak a színpdaról Masato meghajolt a közönség
felé, de persze az
összegyűltek
nem hagyták annyiban a dolgot és visszakiabálta őket még pár számra.
Egyébként valamikor a koncert fele környékén sorra került a Fireworks is,
vagyis részemről is teljes volt a boldogság és láthatólag mindenki más is
elégedett volt, még a közönség legszkeptikusabb tagja is, egy
újságíró-gyakornok lány, akinek az index számára kellett volna kritikát
gyártania, természetesen az ott többnyire általános lehúzós stílusban, de a
koncert után kijelentette, hogy ez az egész annyira pokoli jó és
magávalragadó élmény volt, hogy erről még ha kellene sem nagyon tudna semmi
rosszat írni (egyébként ha jól tudom végül nem lett semmi a cikkből, ki
tudja miért).
A koncert után, míg a zenekar összepakolt, a legtöbben még vetettek egy
pillantást a merch-pult felé, majd elszállingóztak, azonban néhányan
bevárták őket, pár közös kép és némi cseverészés erejéig. Ezután mindenki
becélozta az éjszakai buszt, majd, mivel ekkor már amúgy is éjfél után
jártunk, mi is gyorsan bepakoltunk a kocsiba és megindultunk hazafele.
Útközben persze szóba került a koncert is és szerencsére ők is nagyon
elégedettek voltak mindennel, a hellyel is és a közönséggel is, csak az
átlagnál hosszabb játékidő miatt eléggé le voltak még
fáradva.
Ekkor egyébként már nem a hostelben aludtak, hanem magamnál szállásoltam el
őket, így reggel onnan indultam velük folytatni az elöző napi városnézést.
Mivel a továbbindulást csak délutánra tervezték, így volt bőven időnk és
miután előkerült egy
Daisuke tulajdonát képező Európa útikönyv, nagyrészt az alapján terveztük
meg a napi programot. A könyvben egy külön oldal foglalkozott azzal, hogy
Budapest milyen hírneves fürdőváros és mivel rájuk is igaz volt a japánok
fürdőzés iránti rajongása, kérték, hogy javasoljak nekik egyet az ismertebb
helyek közül. Némileg tanácstalan voltam, de végülis a Széchenyi-t vettem
célba velük és míg ők bent úszkáltak egy órát én
körberohangásztam a Városligetet pénzváltót keresve. Mikor végeztek még gyorsan
hazaugrottunk felpakolni a cuccaikat, majd célbevettük a belvárost, ahol
- újfent Daisuke útikönyve alapján - a Váci utca, a Dunapart, valamint
néhány más random belvárosi nevezetesség
lett a célpont, valamint Daisuke beszerzett pár üveg Tokajit ajándéknak.
Mindenközben kérdezgettem Keisuke-t a japán grind életről és eléggé húzta a
száját és mondta, hogy nagyon kicsi az egész színtér, így nem is igen
szoktak ott játszani és sokkal szivesebben jönnek inkább Európába
koncertezni. Amikor tippeket kértem, hogy milyen helyi zenekaroknak érdemes
utánanézni először a Defiled-et említette (death metal banda, akik pár éve
jártak Pesten is, amikor a Mayhem-el turnézták végig Európát), majd még pár
más bandát, de végül kibökte, hogy abszolút kedvence japán zenekarok közül
azért mégiscsak a Puffy.
Egyébként
nekik is feltünt, ami minden idelátogatónak, hogy a magyar nyelv milyen
furcsa egy találmány és így végül meg kellett nekik tanítani az olyan
alapdolgokat mint például "jó napot" és "jó étvágyat", valamint, külön
kérésükre a "szeretem a nagy melleket" kifejezést is, mivel a kétnapos pesti
bóklászás alatt arra a következtetésre jutottak, hogy ez itt biztos
alapmondatnak számít. A belvárosi mini-túra után mégegyszer beültünk az
elöző napi fözelékeshez (ahol Daisuke újra eléggé mellényúlt, valami egészen
gyanús furcsaságot választva), majd átmentem velük Budára, hogy útba
igazítsam őket az autópálya felé. A búcsúzkodás alatt mégegyszer elmondták,
hogy (maximum a kajákat leszámítva) nagyon tetszett nekik Budapest is, nomeg
a koncert is és Masato igéretet tett, hogy ha, ahogy tervezik, 2007-ben
jönnek majd turnézni Európába, akkor újra próbálnak eljönni hozzánk is.
Alább linkek és még néhány kép és ha valaki továbbiakat szeretne látni,
akkor a zenekar a hivatalos oldalára is érdemes ellátogatni és körülnézni a
koncertgalériák közt.
 |