A Dir en grey Budapesten
2011 augusztus 18, csütörtök, Club 202
(A cikk eredetileg a
Mondo magazin 2010
októberi számában jelent meg. Szöveg: Case, képek:
Baldy (koncertfotók) és Case.
Augusztusban nagyon el voltak kényeztetve a hazai J-Rock rajongók, mivel
nem sokkal egymás után ketten is felléptek nálunk a műfaj legnagyobb
nevei közül: a hónap elején Gackt járt
itt, majd két héttel később a japán rockbandák közül mind itthon,
mind nemzetközileg az egyik legnagyobb és legstabilabb rajongótáborral
rendelkező Dir en grey látogatott el végre Budapestre.
Míg Gacktnak ez volt az első hosszabb turnéja Európában, a Dir en grey
már számtalanszor járt a kontinensen, sőt, annak idején úttörő szerepet
játszottak ilyen szempontból. 2005-ben, az ő, a jó háromezer férőhelyes
berlini Colubmia Halléban adott minden szempontból maradandó
élménynek
számító, kis híján káoszba fulladt teltházas fellépésük volt az első
igazi, komoly J-Rock koncert Európában, ami megnyitotta a kapukat a
további turnék előtt, mind számukra, mind pedig a többi zenekar számára.
Azóta rengeteg turnéjuk és fesztiválfellépésük volt, néhány egész közel
(Ausztria, Lengyelország), de hozzánk eddig nem keveredtek el, éppen
ezért is volt annyira kiéhezve rájuk a hazai közönség, főleg annak az a
többségi része, akiknek eddig a külföldi koncertjeikre sem volt
lehetősége eljutni. Miután áprilisban jött a hír, hogy a nyáron
megjelenő új albumhoz (lemezkritika) kapcsolódó turnén végre megtörik a jég és
fellépnek Budapesten is, a hazai vk közösség olyan szinten felbolydult,
amihez hasonlót az első Miyavi koncert óta nem lehetett látni, kitört az
általános eufória, mindenki a koncertről beszélt és sokan már akkor
elkezdték a hátralevő napokat számolgatni. De még a kevésbé heves vérű
rajongók is egyetértőleg bólogattak, hogy nos igen, ezt biza meg kell
majd nézni.
Teltek-múltak a hónapok, egyre közelebb került a várva-várt dátum,
ráadásul közben kijött a lehengerlően erőteljesre sikerült új album is, többen annyira nem bírták a
feszültséget, hogy elzarándokoltak a klubhoz, felderíteni a helyet, mert
ha már a koncertet nem lehet előbbre hozni, akkor legalább a helyszín
meg akarták ismerni. Merthogy új (mármint J-Rock szempontból új) helyen
volt a koncert, annak köszönhetően, hogy a Diesel klub, amihez annyi
szép koncetemlék fűződik, sajnos végleg bezárt tavasszal. A régebben
Wigwam név alatt üzemelő Club 202 egy kissé világvégi helyen, a
Móricztól még negyed óra villamosozásra van és egy kissé bizarr hely: az
eredeti nevéhez hűen belül vadnyugati, indiános dekor várja a látogatót,
akire mindenhonnan festett bölények, totemoszlopok és tolldíszes apacsok
néznek vissza a szintén azt a korszakot idéző fa bútorok és építmények
közül, sőt, az egyik sarokban még egy kenu is lóg a plafonról.

A klubnak, a különleges kiépítésű Diesellel szemben hagyományosabb
koncertterem jellege van és ami a lényeg, valamivel nagyobb is annál:
míg oda 650-700 ember fért be kényelmesen, vagyis pont annyi, amennyien
a sikeresebb vk koncerteken voltunk, ide ennél jó kétszázzal többen
bejöhetnek, de mint kiderült ez sem volt elég. Elővételben is szépen
fogytak a jegyek, de sokan
tervezték, hogy majd csak a helyszínen
vesznek jegyet, amivel egy ideig úgy tünt, hogy nem is lesz gond. Habár
persze voltak most is olyanok, akik reggel, vagy előző este kitelepültek
a klub elé (sőt, pár nem normális már napokkal korábban a környéken
dekkolt), de még később délután fele is inkább csak lézengés volt a
bejárat előtti kerthelységben. Azonban folyamatosan és egyre nagyobb
számban érkeztek az emberek (köztük persze megint jónéhányan a környező
országokból), olyannyira, hogy a hatos kapunyitás előtt már szinte
mozdulni nem lehetett bent, bőven kintre az utcára ért a sor vége és
mikor végül megkezdődött a lassú és hosszadalmas beengedés, akkor sem
akart fogyni a tömeg. Csak jöttek és jöttek az újabb csoportok, még majd
fél órával a nyitás után sem ért be a sor vége az utcáról és nagyjából
ekkor jött a hír, hogy leállítják a helybenvétes árusítást, mivel az
eladott jegyek száma elérte a helyre kirótt, manapság nagyon szigorúan
vett hatósági limitet... így ez lett az első hazai teltházas, sold out
J-Rock koncert itthon.
Mivel a nyolcas kezdésig még volt idő bőven, így sokan már a koncert
előtt megrohamozták a merch pultot, ahol a legújabb album mellett
összesen hat (!) fajta turnépólót és még pulcsit lehetett beszerezni,
majd igyekeztek valami jó helyet megcsípni. Szinte érezni
lehetett a
teremben a feszültséget és várakozást, majd elhallgatott a háttérzene,
felkapcsolódtak a vérvörös színpadi reflektorok és elkezdődött az, amit
igazából nem egy könnyű vállalkozás irásban visszaadni. Merthogy a Dir
en grey nem csak zeneileg tett meg nagy utat a kezdetek óta, hanem
koncertek szempontjából is. A korai, visual kei időszak jelei persze
addigra már jórészt mind a múltba vesztek mire elkezdtek Európában
turnézni, de eddig háromszor volt szerencsém látni őket és ez idő alatt
is rengeteget változtak. Az első, 2005-ös koncerten, ha kinézetben nem
is, de viselkedésre még nyomokban valamennyire megvoltak a vk korszak
jellegzetességei, a tipikus mozdulatokat, pózokat nem vetkőzték még le
teljesen (főleg a vicces önéltetésben kiugró teljesítményeket nyújtó
gitáros, zenekarvezető Kaoru), látványos showt nyomtak, volt
kontakt a közönséggel, meg úgy általában, az egésznek hagyományosabb
rock-koncert érzete volt.
De ez az idővel egyre inkább átalakult és mára egy Dir en grey koncert
valami egészen különleges, egyedi élménnyé vált. Ahogy a zene egyre
inkább haladt a lassabb, irgalmatlanul súlyos, egyre sötétebb
tónusú és
egyszerre egyre inkább kisérletező irányba, úgy változott a körités is:
mára a kapcsolattartás a közönséggel nulla közelire redukálódott, néha
egy-egy mosoly, vagy biccentés a közönség felé, vagy egy visszafogtabb
"na ki a fasza gyerek?" mozdulat Kaorutól (aki hitelesen hozta a "most
szabadultam egy doom rock zenekarból" kinézetet), de ezt leszámítva
szinte senki, látszik rajtuk, hogy mindegyikük el van merülve a zenében
és maximálisan a hangszerére koncentrál, Kyo pedig... Nos, ő egy
külön téma, ahogy a mikrofonja főlé görnyedve járkál fel-alá a
színpadon, vagy inkább, ahogy áll, gugol, térdel, fekszik, tekereg a
rácsos fém emelvényén, énekel csukott szemmel, vagy a távolba meredve,
miközben alulról megvilágítják a mélyvörös fények, a színpadon kavarog a
füst, ő pedig idönként olyan hangokat ad ki magából, melyek már-már nem
is emberiek. Olyan kicsit az egész, mintha a színpad valami külön világ
lenne, ott van karnyújtásnyira, de mégis távoli és megfoghatatlan, de ez
így van jól, hogy semmi külső tényező nem bontja meg azt ami ott
történik, nem szakítják meg kommentárokkal, szünetekkel a zenét, néha
szinte egybefolynak a számok, így lesz egy homogén, komplex egész a
koncert és ennek köszönhetően lesz valami leírhatatlan, szinte túlvilági
atmoszférája annak ami előttünk történik.
Talán az egyetlen kis kivétel még a nyitó hageshisa to, kono mune
stbstb közepén volt, mikor Kyo elüvöltötte magát, hogy "Hungary!",
de ez is annyira be volt épülve magába dalba, hogy aki egy kicsit nem
figyelt az simán
lemaradhatott róla, egyébként azt a benyomást keltette
végig, mint aki be van zárkózva a saját kis külön világába és ez
különösen erősen érződött az Inward Scream néven futó, évek óta a
koncertek szerves részét képező improvizatív énekszólói alatt, ahol
aztán végképp eleresztette magát és embertelen dolgokat művelt a
hangjával. Egyébként időnként előfordulnak olyan koncertek, ahol Kyo
hangja nincs igazán csúcsformában, de nekünk szerencsénk volt és mind az
éneklés, mind pedig a death metal / grindcore vokalistákat idéző mély
hörgések és sikolyok tökéletesen szóltak. A többiek meg persze
mindeközben nyújtották Kyo produkciója mellett a hibátlan zenei
köritést. Szerencsénkre a hangosítással sem volt semmi gond most, így
letaglózó élmény volt a masszív, brutális hangzás, a valószerűtlenül
hosszú basszgitáron játszó Toshiya hangszere különösen jól szólt
és nagyon az előtérbe lett tolva, ami, a dobok mögött eltünő Shinya
játékával együtt megadta az egész zene mély, lüktető alapritmusát, amire
rásimult Kaoru és Die néhol dallamos, de többnyire inkább
kegyetlenül zúzós gitártémái.
A csapat éveken keresztül, miután végleg szakítottak a korai visual kei
időszakukkal, egyáltalán nem játszotta annak a periódusnak a dalait, de
szerencsére ez a gyakorlat az utóbbi
években megváltozott és a
kislemezeken sorra vették elő a régi klasszikusokat, persze alaposan
átalakítva, a mai hangzásukhoz igazítva, majd ezeket beépítették a
koncertekbe is. Ennek köszönhetően nálunk is bekerült a kinálatba pár
régiség és az első nagylemezükről, a saját korszakának egyik
legtökéletesebb visual kei mesterművének számító Gauzeról is
előkerült két szám, a Zan és a tsumi to batsu, amiket
sokáig azt hittem, hogy soha nem fogok élőben hallani. Meglepő módon
viszont az ezutáni albumokról alig-alig szólt valami. A Macabre
és a Vulgar egy-egy számmal képviseltette magát, a kisou
és ami még furcsább, a Withering to Death ellenben teljesen
hiányzott. Az új hangszerelés és az énekrészek átalakítása miatt a régi
dalok is tökéletesen illeszkedtek a koncert egészét jellemző súlyos,
sötét, masszív hagzáshoz, az egyetlen kivétel a ráadást nyitó lassú,
csendes ballada, az ain't afraid to die volt, ami az utólagos
visszhangok szerint sokaknak az este egyik csúcspontja volt, nekem
viszont az egyetlen olyan momentum, amit a szívem szerint kihagytam
volna, mivel soha nem szerettem azt a számot, de hát ennyit azért persze
bőven túl lehetett élni, tekintve, hogy mind a folytatás, mind pedig úgy
általában az egész koncert tíz pontos volt.
A koncert legvégén pedig kicsit megtört a jég és a távolságtartás, mert
habár Kyo viszonylag gyorsan eltünt hátul (hol vannak már azok a régi
szép idők, amikor még jóval a többiek levonulása után is a színpadon
botorkált, csapzottan, egy üres fémvödörrel a fején?), a többiek
maradtak egy kicsit búcsuzkodni, pengetőket és dobverőket dobálni a
közönség közé, sőt, Shinya szokatlan módon még pár dedikált dobbőrt is
elszórt az első sorokban állók közé. Sokat kellett várni arra, hogy
elkeveredjenek hozzánk, de maximálisan megérte a várakozás. A koncert
után is csupa elégedett arcokat láttam mindenfelé és nekem is teljes
mértékben azt hozta az este amit vártam: a korábbi koncertélmények,
valamint az új album ilyesmikhez maximálisan megfelelő alapanyaga után
számítottam arra, hogy egy lépéssel még tovább mennek az atmoszférára
építő, szinte már-már egy monumentális szeánszra emlékeztető fellépések
felé.
setlist:
kyoukotsu no nari
hageshisa to, kono mune no naka de karamitsuita shakunetsu no yami
Obscure
Lotus
The Fatal Believer
Agitated Screams of Maggots
Different Sense
Decayed Crow
Inward Scream
"yokusou ni Dreambox" aruiwa seijuku no rinen to tsumetai ame
Bugaboo
Rotting Root
tsumi to batsu
Inward Scream
Amon
-Zan-
reiketsu nariseba
ráadás:
ain't afraid to die
Mr. Newsman
rasetsukoku
outro: Vanitas (New Instrumental Mix)
A Dir en grey hivatalos oldala

|