J-Rock fitness show, avagy Gackt Budapesten

2011 augusztus 4, csütörtök, SYMA csarnok

(A cikk eredetileg a Mondo magazin 2010 szeptemberi számában jelent meg. Szöveg: Case, képek: Baldy (koncertfotók) és Case (kinti képek).

Mr. Celeb
"Gackt Budapesten" - Még most, a koncert után is valahogy olyan irreálisan és hihetetlenül hat ez a szóösszetétel. Mert habár ahhoz már hozzászokhattunk, hogy elkeverednek ide a legnépszerűbb J-Rock és visual kei bandák is, de a színtér egyik legsikeresebb és legellentmondásosabb alakjának számító Gackt azért mégiscsak valami egészen más kategória mint a többiek. És, hogy miért? Elsősorban azért, mert ő már rég nem csak énekesként, hanem sokkal inkább általános médijelenségként van számontartva és ha van olyan, akire a J-Rock zenészek közt ráillik a celeb jelző, akkor egyértelműen ő az: talkshowkban, filmekben, játékokban, sorozatokban, reklámokban szerepel és még ki tudja mi mindent csinál. Viszont emellett a rengeteg elfoglaltság mellett a korábban abszolút prioritást élvező zene gyakran háttérbe szorult, a 2005-ös Diabolos album óta csak kislemezekre és válogatásokra volt ideje és habár töretlenül sikeres volt, abban azért nagyjából mindenki egyetértett, hogy ideje lenne újra jobban az énekesi karrierre koncentrálnia.

Sárga sült csirkék
2010-ben azonban végre úgy néz ki megmozdult valami és Gackt a nagy visszatérést azzal készítette elő, hogy pár váratlan húzással alaposan felkavarta az állóvizet maga körül. Egyészt egy rövidebb, 2008 óta tartó független időszak után, amikor is saját, Dears nevű kiadójánál adta ki a zenéit, leszerződött a legnagyobb helyi lemezcég gigászhoz, az Avexhez, bevallása szerint mindenféle nagyszabású tervekel a tarsolyában, másrészt pedig alaposan átalakította a kisérőzenekarát is. Korábban a köré csoportosuló, több-kevésbé állandó tagokkal rendelkező háttércsapat GacktJob néven futott, 2010-től azonban már a finoman szólva is furcsa Yellow Fried Chickenz (a továbbiakban YFC) név alatt koncerteznek. Elvileg az eddigi énekes + kisérők felállás helyett ez a formáció jobban hasonlít majd egy hagyományosabb zenekarra, így például a hírek szerint a zeneszerzésben is nagyobb szerepet kapnak a többiek (viszont mindeközben saját név alatt is ad ki dalokat, fokozva a kavarodást).

A tavalyi év másik nagy eseménye pedig természetesen az volt, hogy bekövetkezett amit korábban senki nem tartott esélyesnek: Gackt Európába jött turnézni. A júliusi, exkluzív, öt állomásos és mindenhol limitált férőhelyes (nomeg teltházas) turné sikere után sejthető volt, hogy előbb-utóbb jön majd még errefelé, arra viszont még ekkor sem számított senki, hogy hozzánk is ellátogat. Pedig de: a május végén nyilvánosságra hozott, tizenhárom állomásos turnénaptárban ott díszelgett az augusztus negyedikei budapesti dátum is.

Budapest!!
A bejelentés utáni itthoni reakciók azonban meglepően vegyesek voltak: a rajongók persze majd kiugrottak a bőrükből és még a hazai viszonylatban szokatlanul magas, de a fellépő személyének ismeretében természetesen abszolúte érthető jegyár (9900 Ft) se tudta őket letörni. Ugyanakkor egyik korábbi hazai J-Rock koncetnél sem volt ennyi negatív visszajelzés, mint most. Ez leginkább a pár évvel ezelőtti állapotokhoz képest volt meglepő változás, amikor Gackt még általános közkedvencnek számított (emlékszik még valaki pl. a Mondo fórumot régebben folyamatosan ellepő "Gackt posztert!! Gackt posztert!!" hozzászászólásokra?), úgy látszik azonban, hogy sokaknak olyannyira betett a sok évnyi túlzott celebkedés, hogy végérvényesen kiábrándultak a botoxolt arcú médiahősből és ennek a koncerthír kapcsán minden létező fórumon hangot is adtak.

A rajongókat ez persze csöppet sem zavarta, megrohanták a jegyirodákat és beindult a szokásos szervezkedés és visszaszámlálás, a felemás visszajelzések miatt azonban nem igazán lehetett megtippelni sem, hogy mennyien leszünk majd a koncerten. Az mondjuk hamar világossá vált, hogy olyan veszély nem áll fenn, hogy a helyszínen, vagyis a Syma B csarnokában nem férünk majd el, vagy, hogy megdöl az első budapesti Miyavi koncert létszámrekordja. A helyzetet pedig tovább bonyolította, hogy a kevésbé elkötelezettek közül, akik inkább kiváncsiságból nézték volna meg Gackt-ot, sokakat vagy a jegyár riaszott el, vagy pedig úgy gondolták, hogy elég nekik egy koncert augusztusra és inkább választották a Dir en grey jóval korábban bejelentett, mindössze két héttel későbbi első hazai fellépését.

Végül nagyjából 850 ember gyűlt össze, ami a körülmények ismeretében nem is olyan rossz eredmény, még akkor sem, ha én speciel eredetileg arra tippeltem, hogy lazán átviszi majd a nézőszám az ezres határt. Pangás viszont szerencsére nem volt: kint, a bejárat előtt már délután hosszas sor állt (egy arra ténfergő járókelő biztosra vette, hogy valami valóságshow szereplőválogatásra gyűlt oda a nép), ami a hat órás kapunyitás közeledtével rohamosan gyarapodott és a meglepően gyors beengedés (szűk fél óra alatt bent volt mindeki) után egész szépen megtöltöttük a színpad előtti tágas teret. Mivel a kezdés nyolcra volt kiírva, így bőven volt idő körbenézni, átbogarászni a merchendise pult kinálatát, elszörnyedve az árakon (kilencezer egy turnépólóért? Ugyanmár...), nomeg elgondolkodni azon még egyszer utoljára, hogy ki mit is vár a koncerttől.

Az elvárások
Habár soha nem voltam egy világraszólóan nagy Gackt rajongó, de alapjában véve mindig is szerettem a zenéjét: tetszett, hogy kitalált magának egy jellegzetes stílust és hangzásvilágot, amihez, az alkalmankénti műfajbéli kalandozások mellett is következetesen ragaszkodott, úgy, hogy a néhol önismétlésbe hajló, kevésbé sikerült dalok mellé mindig becsúszott egy-egy újabb kiemelkedő darab, ami instant-klasszikusként azonnal bekerült a rajongói közkedvencek közé. Vagyis bizonyította, hogy mindmáig meg van benne az a potenciális slágergyáros kvalitás, ami annak idején a csúcsra segítette.

De sok más jel is mutatott arra, hogy jó koncertre számíthatunk, ilyen volt mindenek előtt az a két idei, már a YFC korszakot dokumentáló DVD is, melyek közül az egyiket egy japán klubbulin, a másikat pedig a tavalyi EU turnén rögzítették és amelyeken lendületes, hangulatos fellépéseket láthattunk. Persze Gackt igazából a monumentális, hatalmas díszletekkel és látványos showval operáló megakoncertjeiről híres, amiket nyilvánvaló volt, hogy Európába nem fog áthozni, de a DVDk után én speciel bebiztosítva éreztem, hogy ezek nélkül a külsőségek nélkül sem lesz semmi hiányérzetünk.

A másik amire nagyon kiváncsi voltam az a tavaly óta gyökeresen átalakított YFC volt, aminek a tagsága Gackt két elmaradhatatlan kisérőjét, a gitáros Yout és Chachamarut leszámítva teljesen lecserélődött és egy harmadik gitáros (Takumi), nomeg egy új basszeros (U:Zo) mellett csatlakozott hozzájuk egy igazi élő J-Rock legenda, a Luna Sea dobos Shinya is. És ez a felállás még úgy is nagyon igéretesnek hangzott, hogy általános rajongói értetlenkedést kiváltva, bevettek még egy Jon néven futó énekest is, akiről nem sokat lehetett tudni, leszámítva azt, hogy amerikai és, hogy egy Fade nevű noname bandának a frontembere. Némi tanakodás után a rajongók többsége azonban arra jutotott, hogy biztos, csak amolyan háttérénekesről van szó, aki majd az angol részekben segít be Gacktnak.

Live Chickenz
Szóval én abszolúte pozitívan, nagy várakozással álltam hozzá az estéhez, azonban amit végül bő két órába sűrítve kaptunk, az egy koncertnek csak nehezen nevezhető, igencsak kiábrándító produkció volt. Negyed óra csúszás és egy angol nyelvű, eredetileg talán viccesnek szánt, de végül csak végtelenül közönségesre és fárasztóra sikeredett, motherfuckingassholeozástól nyűzsgő bevezetőszöveg után végre elsötétedett a terem és egyenként felvonultak a színpadra a zenészek. Utolsónak persze maga az est sztárja, Gackt érkezett
és amint ő is elfoglalta a pozicióját, már bele is kezdtek az egyik vadiúj dalba, a The End of the Daybe. Ez egy jófajta, rockosabb szám, utána pedig egy régebbi kedvenc, a Nine Spiral következett, vagyis a felütés jó volt, de aztán jöttek a gondok. Igazából magával a zenével sem ekkor, sem később nem volt gond, csak hát sajna, ahogy haladtunk előre, a zene úgy kapott egyre kevesebb és kevesebb szerepet. A problémák valahol ott kezdődtek, hogy Gackt és a ki tudja honnan összeszedett, mint kiderült nem háttérvokalistaként, hanem teljes jogú társénekesként szereplő Jon, a csapat egyenruhájának számító tapadós térdnadrágban és szintén feszülős, ujj nélküli fehér ingben lenyomott, mozdulatról-mozdulatra előre megtervezett, mindenféle spontenitást nélkülöző pózolása és összehangolt koreográfiája miatt inkább nézett ki eltévedt fitnessoktatónak, mint énekesnek. Ez persze önmagában még közelsem volt gond, még úgy sem, hogy a színpad kettejük számára épített magasított pódiumán előadott produkció már-már kellemetlenül komikus volt, az igazi probláma sokkal inkább az volt, hogy egy idő után abban is elkezdett hasonlítani a koncert egy fitness bemutatóra, hogy a zene egyre inkább másodlagos, háttérzörej szintre degradáldott és helyette a folyamatos pózolás került előtérbe.

Gay aerobik

Ez akkor
vált végleg irritálóvá, amikor egy idő után már rendszeresen, szinte minden szám után négy-öt perces leállások voltak, melyek alatt Gackt és Jon tovább folytatta a kimért mozdulatokkal előadott, fanservice-el és egymáshoz dörgölőzéssel megspékelt, buzibár hangulatot idéző aerobik műsort, valahol a koncert harmada felé (persze megintcsak szigorúan szinkronban előadott) ingleszaggatással, miközben a japán koncerteken megszokott, közönséggel csevegős részek helyett Gackt beragadt automata módjára ismételgetett néhány, erősen döcögős angolsággal előadott és sok fucking ez-meg-azzal teletömött mondatot.

Közben néha-néha újraindult a zene, szinte észrevétlenül eljátszottak egy-egy számot, majd újabb szünet és még több tornamutatvány következett. Különösen zavaró volt, hogy nem csak Gackt játszotta elképesztő mód túl a szerepét (tőle megszoktuk az ego-tuningolást), hanem az újonc
Jon is, pedig neki aztán semmiféle oka nem volt arra, hogy két órán keresztül kvázi semmit ne csináljon, mint istenítse magát. Merthogy az itt nyújtott produkciója közelsem volt meggyőző, hacsak azt nem tekintjük produkciónak, hogy elő tudta adni a számára kitalált koreorgáfiát. A hangja színtelen és jellegtelen volt, ami főleg Gackt képzett, karakteres éneke mellett volt feltünő és a kettős vokál sem adott hozzá semmit a produkcióhoz. Sokáig próbáltam rájönni, hogy vajon mi lehet a szerepe és végül arra jutottam, hogy alighanem Gackt valamiért úgy gondolta, hogy nagyon jól nézne ki egy olyan, teljesen szimmetrikus színpadkép, ahol a dobost két-két gitáros fogná közre (ez megmagyarázza az indokolatlanul sok gitáros jelenlétét is), miközben elől két teljesen szinkronban mozgó énekes tornáz.. énekel a pódiumon. És lehet, hogy még működött is volna a dolog, ha nem dönt úgy, hogy ez annyira jó ötlet, hogy szólhatna erről az egész koncert, a zene, mint olyan, pedig majdhogynem mellékes.

Rock'n'roll
A legnagyobb tragédia
pedig az volt ebben az egészben, hogy a zene maga hibátlan lett volna. Kicsit fura volt ugyan, hogy nagyon erőltetik az új, még kiadatlan dalokat, de igazából ezzel sem volt semmi gond, főleg, hogy ezek közül több már így, első hallásra is kifejezetten tetszett. Merthogy jól megírt, rockosabb számok voltak, melyek nagyszerűen passzoltak a régebbi dalokhoz, az egyetlen ami nem jött be, az a moso-Girl című fura kis szösszenet volt félúton, de lehet ott is inkább csak az zavart, hogy a torzított éneket nem effekteléssel, hanem rettenetesen rosszul előadott playbackeléssel oldották meg. Ezt leszámítva azonban Gackt hangja pont ugyanolyan erős volt és ugyanolyan tökéletesen szólt, mint a lemezeken, meg persze a többi zenész is hibátlan teljesítményt nyújtott. Az olyan számok alatt, mint a mega-klasszikus Vanilla vagy az újabb kedvencek közé tartozó Jesus nagyon felpörgött a show, tombolt a közönség és engem is elkapott végre az igazi, hamisítatlan koncerthangulat, csak hát aztán az újabb és újabb szünetek visszarántottak a nagy büdös valóságba és újra belémsúlykolták, hogy nem, nem koncerten vagyok, ez csak hamis illúzó, ez valójában egy chippendale show és egy fitness óra elfuserált szerelemgyereke, éppen csak a háttérzene jobb, mint amit egy ilyen helyen elvárhatnánk.

A fő blokk záródarabja a tavaszi földrengés után írt All My Love volt, ami megintcsak egy kifejezetten jól sikerült dal, majd rövid szünet következett, ami után ráadásnak megkaptuk még a jópofa, lendületes Uncontrolt búcsúzóul. Persze nem ez volt a vége, még ezutánra is jutott közel tíz percnyi önfényezés, ami alatt viszont végre a zenészek is kaptak a jól megérdemelt reflektorfényből egy kicsit és ennek örömére elszórtak egy halom pengetőt, dobverőt, vizesflakont és egyéb ezt-azt az első sorokba.

A koncert után a közönség egy ideig még fel-alá bolyongott a helyszínen, áthatolhatatlan tömeg alakult ki a merch pult körül és persze azonnal megindult a koncert kiértékelése. A legtöbbeknek amolyan beteljesült álom volt, hogy látták Gacktot élőben, meg persze voltak akik éppenhogy örültek a sok fanservicenek, de azért akadtak nem kevesen akik húzták a szájukat amiatt, hogy ők nagyon nem erre számítottak és nem erre fizettek ki egy tizest. Szóval, ahogy várható volt, nagyon vegyes volt a megitélése annak a valaminek, ami a színpadon folyt, de azt hiszem abban mindenki egyetért, hogy jobban jártunk volna, ha egy, a körülményekhez és a helyhez sokkal inkább illő klubkoncertet kaptunk volna, ha nem alig hatvan percnyi zene lett volna kihúzva két órára és ha az üresjáratok helyett inkább olyan új és régi favoritokat hallhattunk volna, mint mondjuk az Ever, a Mirror vagy a Ghost. Talán majd legközelebb...

setlist:
The End of the Day
Nine Spiral
Speed Master
Last Kiss
Episode.0
Mind Forest English
moso-Girl
Vanilla
Justified
Jesus
You Are The Reason
All My Love

ráadás:
Uncontrol

Gackt hivatalos oldala / A Yellow Fried Chickenz hivatalos oldala