Versailles & Matenrou Opera
2008.04.03
Kleine Georg-Elser Halle, München, Németország
Ahogy az már sejthető volt a tavaly velük készült
interjú idején is, a Versailles
rekordtempóban került a legismertebb visual kei zenekarok közé, de ezen a
tagokat ismerve nem is igazán lehet meglepődni. Már az interjúban is szóba
került, hogy az akkor még a stúdiómunka fázisban tartó lemez megjelenése
után valamikor terveznek egy európai körútat és erre szerencsére nem is
kellett sokat várni. A szóbanforgó mini-album, a Lyrical Sympathy október
végén jelent meg, mind Japánban, mind Németországban és mivel utóbbi
kiadásért a CLJ Records volt felelős, így várható volt, hogy a turnét a
partnercégük, a többek közt az Ayabie, a The GazettE vagy a Plastic Tree
fellépésekért is felelős Rock:Identity szervezi majd. Az első ezzel
kapcsolatos hírek már januárban felbukkantak és pár hét alatt
véglegesedett is a turnéútvonal, amely, ahogy várható volt, megmaradt a
kontinens nyugati felén, de szerencsére a hat dátum közt ott szerepelt a
jól bevált célpont, München is, így azonnal eldölt, hogy ezt biza
semmiképpen sem lehet kihagyni.
Időközben
megjelent
mégegy kislemez A Noble was Born in Chaos címen, ami kiugróan jóra
sikeredett és méginkább meghozta a hangulatot az utazáshoz, ráadásul, ha
ez még nem lett volna elég, bejelentették, hogy a Versailles vezér Kamijo
által vezetett kiadó, a Sherow Artist Society legújabb felfedezettje, a
Matenrou Opera is elkiséri őket Európába, amolyan plusz meglepetésként.
Itthon is sok rajongója van a Versailles-nak, de ilyen-olyan okok miatt a
többség nem tudta bevállalni a koncertet, így végülis mindössze hárman,
Ji-chan, Jude és jómagam vágtunk neki a vonatútnak a bajor bőrnadrágok és
az Oktoberfest hazája felé. Maga a koncert április harmadikán, csütörtökön
volt, de mi már kedd éjjel befutottunk Münchenbe, remélve, hogy így végre
lesz idő egy komolyabb városnézésre, nem csak a már unalomig ismert utat
járjuk be a hostel és a Neo Tokyo boltja közt, ehelyett azonban
végignézhettük,
ahogy a kellemes tavaszi idő valami hűvös, esős, jégesős szörnyüséggé
változik. Emiatt a tényleges városnézés kimaradt (kezdem feladni a
reményt, hogy valaha is eljutok a Városliget ottani, English Garden néven
futó megfelelőjébe), de legalább a kinézett boltokba eljutottunk. Ezek
közt volt persze a kötelező látogatnivalónak számító Neo Tokyo is, ahol
egyrészt végre beszereztem a régóta hajkurászott Versailles borítós Cure
magazint, másrészt újra a fejemet fogtam a Gan-shin/Neo Tokyo és a
CLJ/Rock:ID kombók közti óvodás szintű ellenségeskedésen. Az egy dolog,
hogy a CLJ kiadású CDkből alig-alig volt valami, Gazette példul egyáltalán
nem, Versailles pedig csak japán verzióban, de még a következő esti
koncertről sem volt egy plakát, vagy flyer sem
sehol. Persze nem lehet tudni, hogy ez most éppen melyik fél miatt volt
így,
de
az kétségtelen, hogy bármennyire is a német a legnagyobb vk piac
Európában, az nagyon nem tesz jót a színtérnek, hogy látványosan fúj
egymásra az a pár cég, mely a témával foglalkozik. Ezen kivül még
beugrottunk 1-2 Saturnba, egy kis spooky mütyüröket áruló üzletbe,
valamint az Optimal lemezboltba, amit egy magazinban Európa egyik
legnagyobb független lemezboltjaként jellemeztek és habár méretre valóban
elég nagy, a kinálat már sokkal kevésbé volt meggyöző, de azért így is
sikerült megcsípni egy-két finomságot. Ezt leszámítva szépen, nyugisan
telt a két nap, sok
fotózgatással,
thai-vietnami étteremmel, késő éjjeli pizzázással, Ji pedig még valami
gyanús kaját is bevállalt a nem túl bíztató, Halal Food nevezetű török
étkezdében. A hostel, ahol most a dorm
helyett egy háromágyast vettünk ki, hozta a megszokott magas színvonalat,
a környék azonban mintha egyre lepattantabb lenne, vagy csak nekem nem
tünt fel korábban a gyanúsabbnál-gyanúsabb üzletek tömege. A rémgiccses
hip-hop, bling-bling szakbolt azonban tartja magát stabilan, a sarki
cipőbolt még a megszokott szintet is alulmúlta a mostani kinálattal, de
legalább, végre-valahára, egy nagyobb élelmiszerboltot találtunk a
környéken, mégha relatíve ócskát is. Vagyis egyre otthonosabban mozgunk
Münchenben, ami, elsősorban az olcsó vonatjegy miatt, már jóideje a fő
célpontnak számít a hazai közönség közt, ha európai visual kei turnékról
van szó.
A napos
/ kellemes és az esős / rusnya állapot közt váltogató idő
csütörtökre sem javult, sőt, ha lehet még rosszabb lett, így gyanakodva,
az égbolt felé pillantgatva vettük célba a Kleine Georg-Elser Halle-t,
ahol korábban többek közt a Merry is
fellépett. Sajna a gyanakvásunk nem volt alaptalan és a sorbanállás alatt
is a virgoncan fröcskölő felhőkkel és a hideggel kellett megküzdenünk
és hogy még rosszabb legyen a helyzet, az általában hajszálpontos
kapunyitás elmaradt és majd egy órával tovább kellett kint dekkolnunk.
Ellenben újra összetalálkoztunk Gishokitty-vel, Münchenbe szakadt
hazánklányával, és a kellemes kis csevegés valamelyest elvonta a figyelmet az egyre
kellemetlenebb
hidegről. Még indulás előtt sikerült elcsípni egy rajongói
beszámolót az egyébként Ästhetik Revolution néven futó turné nyitó, stockholmi fellépésről, ahol,
mint kiderült, nagyjából háromszázan
várták a zenekart és reménykedtünk, hogy itt is lesznek majd legalább
annyian, de végülis bejött a szokásos vk turnés papírforma és megintcsak a
müncheni koncertre jöttek el legkevesebben. Mikor odaértünk, a 19:00-ra
kiírt nyitás előtt vagy egy órával, elkerekedett szemmel néztük a maximum
pártucatnyi embert és nem hittük el, hogy tényleg csak ennyi lesz a
közönség. Persze később még jöttek páran, de így is maximum ha 150 ember
gyült össze, amiben ráadásul a mi
három+egy fős magyar különítményünk
mellett voltak olaszok és más külföldiek is. Ez már kint is eléggé
szomorúan nézett ki, de bent, a legalább 7-800 főre méretezett teremben
pláne feltünő volt, hogy milyen kicsit a közönség. Amely egyébként
nagyjából olyan volt, mint szokott lenni... a többség 15-20 év körüli
volt, főleg persze lányok, volt egy-két gothosabb kinézetű ember is,
néhány látványosan metálos kinézetű illető, pár olyan férfi női ruhákba
öltözve, akiknek nagyon, de nagyon nem kellett volna női ruhákba öltözni,
de legalább a rettenetes, teleragasztgatott és firkált táskákból most
kevesebb volt a megszokottnál.
A Matenrou Opera nyolc után nem sokkal lépett a színpadra, nemrég
megjelent kislemezük címadó számával nyitva, amit a
talán legjobb daluk, a honey drop követett és ezzel meg is adták a
szükséges alaphangulatot és a közönség is gyorsan
belelendült
a tombolásba. A csapat abszolút újoncnak számít, a koncert idején még csak
két kislemezük volt, így a mindössze 8-9 számos koncerten is becsúszott
pár új dalt. A tagok is nagyon fiatalok és ez hallatszik a játékukon is
egy kicsit, de az is egyértelmű, hogy van bennük potenciál bőven, nem
véletlen, hogy Kamijo lemezcége felkarolta őket. Az énekes, Sono hangja
kifejezetten erőteljes és nagyon illik a hol lassú és lírai, hol pedig
tempósabb, kissé metal beütésű visual kei zenéjükhöz. Néha megpróbált
kommunikálni a közönséggel, de ez, angoltudás látványos hiányában, kissé
nehézkesen ment, de a próbálkozást így is nagyon
értékelte mindenki. Most végre, nagyrészt a Mondo magazinnak
köszönhetően kiépült kapcsolatoknak hála, sikerült sajtójegyet szerezni,
így nem volt a gond a fényképezés sem, habár a Rock:ID-s szervezők, akik
egyébként sem álltak a helyzet magaslatán (mint Gishokitty-től megtudtuk,
a koncert egészen pontosan nulla promóciót kapott helyileg, ő is csak
véletlenül tudta meg, hogy lesz és csak a szokásos fórumos, online
szájhagyomány útján terjedt az esemény híre a rajongók közt), itt is
bénáztak egy sort. A kettő darab jelen levő szervező már beengedésnél is
esetlenkedett egy kissé, majd koncert közben mindketten rákérdeztek, hogy
milyen jogon is fényképezgetek, pedig már letisztáztuk a dolgot korábban.
De ez végülis mellékes,a lényeg, hogy születtek használható fotók a
koncertekről.
A közönség nagyon kitartó volt, így ráadásnak kaptunk egy
újrázást a honey drop-ból, majd egy kis szünet után eljött a
várva
várt pillanat, felgyúltak a vérvörös fények a színpad felett és egyenként
felvonultak a Versailles tagjai, legutolsónak természetesen a vk színtér
egyik élő legendájának számító Kamijo. Az intro alatt drámai pózban
meredtek a messzeségbe, majd a Love From A Dead Orchestra-val elkezdődott
maga a koncert. Ami elsőnek feltünt, hogy bármennyire is jók voltak az
eddigi kiadványaik, élőben sokkal töményebben, energikusabban szól minden
és még a hosszú, hullámos hajától nem sokkal a turné előtt megszabadult, a
többiekhez hasonlóan látványos, arisztokratikus kosztümben pompázó Kamijo
hangja is sokkal erőteljesebb volt így. A koncert eleje felé még láthatóan
feszélyeszte őket a nagy koncertteremben szinte elvesző embermennyiség, de
szerencsére amilyen kicsi, olyan lelkes és hangos volt a közönség és ez
hamar feloldotta a zenészek hangulatát is. Pár szám után már teljesen
fesztelenül játszottak, a koncert vége felé pedig szinte le sem lehetett
törölni az arcukról a félmosolyt és látszott rajtuk, hogy borzasztóan
élvezik a fellépést. Mivel még nekik sincs ugyenbár sok kiadványuk, így,
ahogy várható volt, az
összes eddig megjelent számuk előkerült a koncert alatt,
de emellett szolgáltak pár meglepetéssel is: két dal becsúszott az élőben
még zavarbaejtőbben nőies
 gitáros,
a törékeny porcelánbabára
emlékeztető Hizaki szólólemezeiről, az est egyik csúcspontja pedig az
volt, amikor Kamijo, magára maradva a színpadon, szimpla zongora
kisérettel elénekelte régi, mára már legendás hírű zenekarának, a
Lareine-nek egyik legszebb számát, a
Metamorphose-t. Látható volt rajta, hogy mennyire elérzékenyült közben és,
hogy milyen odaadással adta elő a régi kedvencet, miközben kavargott
körülötte a színpadot elárasztó füst és nézte, ahogy a közönség pár tagja
a zenekar jelképének számító rózsákat a magasba emelve követte a dallamot.
Ezt egy rövid dobszoló követte Yuki jóvoltából,
majd
az egyik Hizaki-s szólódarab, az instrumentális Race Wish alatt gitárosoké
volt a főszerep, utána pedig a nem sokkal a koncert előtt megjelent
kislemez egyik száma, az Aristocrat's Symphony
következett. Ahogy várható volt, nekem az abszolút csúcspont a szintén
erről a kiadványról származó Zombie volt, ami messze a legdurvább
számuk,
(a békés, kisfiús kinézetű gitáros, Teru által szolgáltatott)
halálhörgéssel és gitárzúzdával. A zenekar egyébként is erősen hajlik a
metal hangzás felé, de általában inkább a nagyívű, monumentális
szerzemények jellemzik őket, azért is volt oly meglepő a kislemezen ez a
hirtelen durvulás, ami viszont ennek ellenére nagyon is illik hozzájuk. A
turné előtt nem sokkal beújított ruháik hozták a tölük megszokott stílust,
vagyis visszanyúltak kinézetben a barokkos pompához,
jócskán túlbillenve a giccsesség ingatag határvonalán, de Kamijo-t mindig
is ezért a túlzásba vitt, de mégis olyannyira magával ragadó giccsözön
miatt (is) szerettük annyira. Ő maga előkelő arisztokrata úriember
benyomását keltette, ruha és viselkedés terén is, míg Yuki és Teru amolyan
ifjonc, középkori nemesnövendéknek nézett ki. A legeltúlzottabb ruhája
természetesen a mindig
 is kicsit transzvesztitás kinézetű basszgitárosnak,
Jasmine You-nak volt, a legfőbb látványosság azonban természetesen a
színpad jobb felén illegő-billegő Hizaki volt. Előkelő úrikisasszonyos
ruhájában és ahhoz félelmetesmód illő, sokszor szinte már kislányos
mozgásával újra bizonyította azt a régi tételt, hogy jópár férfi visual
kei zenész sokkalta nőiesebb, mint a nők nagyrésze. A koncert eleje felé
még inkább csak a rá jellemezően virtóz és hibátlan gitárjátékra
összpontosított, de ahogy oldódott a hangulat úgy lett egyre oldottabb ő
is és az utolsó számok alatt már vidáman ugrabugrált ide-oda, pacsizott a
közönséggel és már-már olyan benyomást keltett, mintha egy Shibuyából
odaszabadult, középkori kosztümbe bújtatott életvidám tinilány lenne.
A korábban említet rózsák is újra előkerültek,
 amikor Kamijo elvett
egyet-kettőt azok közül amit a közönségből nyújtottak felé, majd jól
irányzott dobásokkal becélozta velük a dobok mögött ügyködő Yuki-t, aki
alig győzött elhajlongani a felé szálldosó növényzet elől. Végig érezhető
volt, hogy a csapat tagjai mennyire jól összeszoktak, mind zeneileg, mind
emberileg a Versailles megalakulása óta eltelt egy év alatt, ami persze ez
nem is csoda, tekintetbe véve, hogy a tagok többsége már mióta a szakmában
van. Hogy az eleinte kicsit visszafogott hangulat mennyire megváltozott a
végére, annak legjobb bizonyítéka, hogy kétszer is visszajöttek ráadást
játszani, a legvégén újra előadva első kiadott számukat, a The Revenant
Choir-t, majd hosszadalalmas búcsuzkodás után végleg levonultak a
színpadról.
Mi még bóklásztunk egy kicsit a teremben, meglátogattuk a merchendise
pultot, ahol a Lyrical Sympathy mellett
lehetett
kapni (nem kicsit drágán) a Japánban csak egy koncerten árusított új
kislemezt, valamint plakátot, fotószetteket, turnépolókat és egyéb
apróságokat. Kicsit később sikerült a zenekar éppen a színpad
szétszerelését figyelő managerét elkapni pár szóra és lelkesen újságolta,
hogy, attól függetlenül, hogy az addigi állomások közül, ahogy sejthető
volt, tényleg itt voltak a legkevesebben, a zenekar nagyon élvezte a
koncertet, meg úgy általában az egész turnét és mindenképpen tervezik,
hogy visszatérnek majd később is Európába. Később, mások beszámolóit
olvasva, kiderült, hogy a többi koncert is gond nélkül, sikeresen
zajlott le, a párizsi, Moulin Rouge melletti La Loco klubban pedig, ahogy
az várható volt, teltházat produkáltak nagyjából hétszáz fős közönséggel.
A turné egyébként a már
említett,
stockholmi nyitókoncert után Finnországban, pontosabban Helsinkiben
folytatódott. Ezt követte a két német dátum, először a frankfurti (ahol
napokkal a koncert előtt történt egy hirtelen, meglepetészerű
helyszínváltás, ami megzavarta kissé az odalátogatókat), majd a müncheni,
utána pedig, két nap szünetet közbeiktatva, jött Párizs és végül
Barcelona. Nagynehezen rászántuk magunkat, hogy elinduljunk vissza, a
hostel felé és kint az időközben lezajlott nagyobb eső nyomaival, valamint
néhány, valószínüleg magasabb helyről érkezett kocsi tetején hóval
találtuk szembe magunkat. Reggel a pályaudvaron felszerelkeztünk az
elmaradhatatlan paradicsomos-mozarellás szendvicsekkel, majd megkezdtük a
bő hétórás vonatutat hazafelé, mely során kiderült, hogy nem csak mi
mentünk ki aznap koncertezni Münchenbe, hanem másik két lány is.. igaz ők
nem a japán arisztokratákat nézték meg, hanem a szintén afelé járó
Backstreet Boys-t. Mi mindenesetre egy újabb felejthetetlen
koncertélménnyel gazdagodtunk és remélhetőleg, amikor legközelebb erre jár
a Versailles, már többen vágunk majd neki az utazásnak, vagy a zenekar
koncertezik hozzánk közelebb. Alább a több-kevésbé pontos tracklitsák,
valamint még néhány kép a koncertről.

Matenrou Opera
ruriiro de egaku niji
honey drop
Twilight Parade
kokuu kara no tegami
sara
Plastic Cell
boukyaku Celluloid
alkaloid showcase
encore: honey drop
Versailles
Intro
Love From A Dead Orchestra
The Revenant Choir
Shout and Bites
Beast of Desire
Solitude
Zombie
Sforzando
Metamorphose
Yuki Drum Solo
Race Wish
Aristocrat's Symphony
Suzerian
Sympathia
Forbiddden Gate
encore 1: The Red Carpet Day
encore 1:
The Revenant Choir |