Nippon
Shoxx #6
~ JRock / Visual-kei Party ~
2007~December~14 - 21:00
Vörös Yuk (Bp. Fényes
Adolf utca 28)
DJk: Case & Ji-chan
Furcsa így másfél év távlatából visszaolvasni a 2006
nyári Nippon Shoxx 5 beszámolóját. Ott akkor azt írtam, hogy remélhetőleg
nem kell sokat várni a következő bulira. Aztán mégiscsak, sokat kellett, messze sokkal
többet mint bármikor eddig. Persze, mikor az íródott még nem tudtam, hogy
a bulisorozatnak 2003-as indulása óta helyt adó (és közben -no persze nem
miattunk!- egyre feltünőbben lepusztuló) Marco Polo Club
nem sokkal később meg fog szünni, pontosabban egy alapos átalakítás előtt
áll, ami azóta lezajlott és a klub más néven, más koncepcióval nyitott
újra. Az Európa első J-Rock és visual kei zenékre koncentráló
partysorozatai közt indult kis rendezvényünk így helyszín nélkül maradt,
ráadásul egy egyébként is nagyon nehéz időszakban, amikor sorra zártak be
a klubbok amik egyébként szóba jöhettek volna. Azonban hosszadalmas keresgélés és
sok-sok kavarodás után végre valahára megtaláltuk a megfelelő új helszínt, a
budai Kék Yuk/Vörös Yuk klubkomplexumban és itt került megrendezésre a
hatodik Nippon Shoxx party, ami, ha a névválasztás előtti bulikat is
számoljuk, már a tizenharmadik hazai vk/jrock összejövetel volt.
No persze a Nippon Shoxx nélkül eltelt másfél év alatt sem volt
teljes a csend, éppen ellenkezőleg, rengeteg fontos dolog történt:
egyrészt a szokásos féléves, őszi / tavaszi AnimeCon az eddigi
helyszíneket k inőve átköltöltözött a Petőfi Csarnokba, és itt, a hely
adottságainak, pontosabban a kisteremnek és a szükséges technika
meglétének, köszönhetően, állandó programmá vált a tánci-tánci japán zenés
afterparty. Először 2006 őszén volt ilyen,
majd idén tavasszal és ősszel is (utóbbin a nézősereg immár az új hely befogadóképességének határait
is súrolgatta felülről, de jövő tavasszal még maradunk ott,
mivel a probléma ideig-óráig orvosolva lesz azzal, hogy felhúzunk egy
jókora plusz sátrat a Pecsa elé, ezzel kibővítve a helyet) és a közönség
láthatólag megszerette a pluszprogramot és eddig mindig nagyon jó
hangulatú bulik kerekedtek a dologból. A másik, még sokkal fontosabb esemény,
hogy, a SoundOfJapan.hu oldalhoz, nomeg a Nippon Groove
rádióműsorhoz
kapcsolódva, beindult a koncertszervezés is, így végre nem arra kell várnunk, hogy
ugyan, ki hozza el Budapestig az Európában bóklászó japán előadókat.
Saját szervezésében elsőnek tavaly nyáron, a legismertebb japán grind core csapat, a nevéhez
hasonlóan elborult szövegeiről ismert, Bathtub Shitter látogatott el
hozzánk, majd őket követte az electro és goth keverékében utazó
Euthanasie decemberben, idén pedig először a visual kei és metal határán
mozgó Gram-Maria lépett is fel, majd az időközben Gothika-ra nevet váltó
Euthanasie tért vissza. Persze ezek még egyenlőre csak relatíve kis
bandák, de szerencsére többnyire sikeresek voltak a koncertek, így a sorozat folytatódik tovább és
jövőre remélhetőleg újabb, közismertebb zenekarok is eljutnak majd hozzánk.
Ráadásul a Nippon Shoxx bulik hosszas szünetét okozó helyszínprobléma is
ezeknek a koncerteknek köszönhetően oldódott meg végül. A, még az LD50.hu
aktív közreműködésével összehozott Euthanasie koncert volt az első amit a
budai Yuk klub minikomplexumban lett megtartva (habár ez nem teljesen
igaz, mivel a vk bulik Kollektíva party-s vendégszereplésére is ott került
sor még 2004 szeptemberében, de ahhoz szervezésileg még nem volt közöm,
nomeg akkor még megvolt a stabil helyünk a Marco Polo-ban), ami áll
egyrészt a tágasabb, kéttermes Kék Yukból, valamint a kicsit kisebb,
régebben inkább punk koncerteknek otthont adó, de mostanra a Kékhez
hasonlóan sokoldalúvá vált Vörös Yukból. Miután a koncertek alatt nagyon jól
belaktuk a helyet, nomeg az ottani szervezők is látták, hogy van ezeknek
a zenéknek közönsége, szóba került, hogy, lehetne itt folytatni a
kényszerpihenőn levő partysorozatot és ennek eredménye lett a december
14-én, szinte napra pontosan egy évvel a Euthanasie koncert után
megrendezett Nippon Shoxx #6.
Az időpont körül volt egy kis kavarodás, mivel a klub eléggé tele volt év
végére és nagy volt a káosz a tervezett programokkal, de végülis
csak letisztázódott a dátum is és az is, hogy ezúttal a Vörös Yukban leszünk,
ahol a Gram-Maria koncert is volt tavasszal. A régi, MPC-s NS bulikban az LD50 guru
d4m4g3-el együtt
ügyködtünk a DJ pult mögött, az idei két con
afterparty-n, valamint a Gothika koncert után azonban már Ji-chan is
besegített és most, mivel d4m el volt havazva egyéb teendői miatt,
szintén Ji-vel kettesben feleltünk a zenékért. Mivel csak pár héttel a buli előtt
derült ki, hogy lesz szabad időpont, ezért a behirdetést, szervezést
eléggé kapkodva kellett intézni, de ettől függetlenül azért sikerült
még időben mindenhova kipakolni az infót. Kivételesen két különböző flyer is készült:
mivel nem tudtam dönteni a két terv-verzió közt, így végül mindkettő be
lett fejezve és random váltakozva bukkant fel különböző helyeken, vagy az
egyik vagy a másik. A design nagyon különbző volt, de abban megegyeztek,
hogy mindkettőnak a Malice Mizer volt a témája, mivel
már a Marco Polo-s idők óta tervben volt, hogy ők egyszer kapnak egy külön
blokkot, mint a legmeghatározóbb visual kei zenekarok egyike és erre most,
végre-valahára, sor is került.
A kezdés hivatalosan kilencre volt kiírva, de volt egy kis késés, mivel a
tervezettnél később is futottunk be és a technika megfelelő belövésével is
elvacakoltunk egy ideig. Utóbbi miatt aggódtam is egy kicsit előzetesen, mivel,
míg a jobban felszerelt Kék Yukban soha nem volt gond a hanggal, a
Vörösben a Gram-Maria utáni afteren emlékezetesen pocsékul szólt minden. Azonban
úgy néz ki akkor tényleg az lehetett a gond, hogy a koncertre beállított
hang nem lett megfelelően átállítgatva a buli kezdete előtt, mivel most kifejezetten korrektül
sikerült belőni mindent és még a Kékben folyó drum'n'bass partyból
átszürődő hangokat is simán sikerült elnyomni. Kilenc után nem sokkal
munkába lendült kint a kassza és elkezdett leszállingózni az ekkorra már
jókorára duzzadt tömeg, miközben lent, eleinte még mindig a hangot
csekkolgatva, elkezdődött a party warm-up része, ami, szintén a régi jó
MPC-s hagyományokat folytatva, teljesen más vonalon mozgott, mint maga a
buli és vk, JRock helyett Shibuya kei ment, meg hip-hop, meg RnB, meg
dancehall, meg pár egyéb japán tánci-tánci ez-az. Mikor annak idején először
próbálkoztam ilyesmivel a partyk elején, még csak nagyon mérsékelt sikere
volt a dolognak, azonban idővel egyre inkább ráhangolódott a közönség a
dologra és szerencsére most is ez a trend folytatódott és még én is meglepődtem,
hogy mennyien jöttek be már ekkor táncolni. Ezután jöhetett a következő
felvonás, a huszonpár perces Para Para táncbemutató. Ez is, mint a bulin
oly sok minden más, a régi
szép Marco-s idők felidézése volt, ugyanis ott indult
be az
egész hazai PP mánia, egy meglepetésszerű EuroBeat blokkocskával (a EuroBeat
ugyebár az a speciális zenei stílus, amire a megszabott
mozdulatsorozatokból álló Para Para-t táncolják) még valamikor pár éve és ebből nöttek ki
állandó programmá a
bulikezdő PP bemutatók, amelyek aztán az animeconoknak is rendszeres
részévé váltak. A megszokott Ji-chan & Megumi páros mellé már a
legutóbbi con-on, nome most is csatlakozott Syunikiss (avagy Kimochi-chan,
avagy Orsi) és hárman tartották a bemutatót, de a közönségből is egész
sokan beszálltak a táncikálásba, amit az egyik arra járó biztonsági méla
megdöbbenéssel szemlélt, megállapította, hogy olyan az egész, mint valami
aerobik gyógytorna, majd miután megnyugtattam, hogy nem, Japánban nem
mindenki így táncol a bulikban, gyorsan tovább is állt, próbálva túltenni
magát a sokkon.
A tánci performance után pedig végre elkezdődött maga a buli, amire oly
sokan vártak immár másfél éve. Bevezetőnek a legutóbbi The GazettE album
intrója szólt, majd ugyanarról a lemezről jött a legfőbb közkedvenc, a Filth In The
Beauty. Ezután Ji át is vette a pultot, kezdve egy kis hide emlékblokkal
(a party előtt pár nappal lett volna a volt X-japan gitáros
születésnapja), majd jöttek a mindenféle régi és új közkedvencek, én pedig
végre nekiindulhattam alaposabban körülnézelődni a klubban. Sokan voltunk, többen mint
bármelyik korábbi buliban (kivéve az abszolút csúcstartó Gothika
koncertet) és, ahogy várható volt, rengeteg volt az új ember is, olyanok,
akik a koncerteken lehet, hogy már voltak, de a régi Nippon Shoxx bulik
idejében még nem keveredtek bele ebbe az egész kis csuda visual kei
dologba. Persze nem csak a közönség (nomeg a helyszín) változott, hanem
sok minden más is, mindenek előtt a zenei
közizlés. Amikor az NS bulik, még
simán csak "JRock & Visual kei Party", néven futó előzménye
indult 2003
elején, olyan régi klasszikusok számítottak az abszolút
közönség-favoritnak, mint a Malice Mizer, Pierrot, L'Arc~en~Ciel, vagy a
Luna Sea, a következő pár évben felbukkanó újak közt ellenben már sokkal
inkább a Dir en grey, DéspairsRay és társaik voltak a fő kedvencek. Azóta
azonban sok minden változott; időközben a Gazette nőtte ki magát az egyik legnépszerűbb
csapattá és szorosan mögé felzárkózott pár még újabb banda, mint az
Alice nine, vagy a csillivilli oshare An Cafe. Természetesen a buli zenei
kinálata is ehhez igazodva változott, de sokszor azért nagyon nehéz dolog eltalálni a
megfelelő arányokat a régi és újabb favoritok közt úgy, hogy mindenki
elégedett legyen, de azért remélhetőleg több-kevésbé sikerült.
Befejezve a bő egy órányi csatangolást, csevegést, fotózgatást,
visszabóklásztam a DJ pult mögé és jöhetett az oly régóta tervezett,
speckó Malice Mizer blokk. Ami persze nem csak a visual kei műfajba
számtalan új elemet (klasszikus zene, nomeg a barokkosan megalomán
kosztümök) hozó csapat számaiból állt, hanem a volt tagok későbbi
zenekarai (Moi dix Mois, Eve Of Destiny) és szólómunkái is felbukkantak,
nomeg egy track erejéig befigyelt a MM vezér Mana producerkedése alatt
működött Schwarz Stein is. Persze lehetett volna még egy csomó minden,
például kimaradtak végülis az egy ideig az MdM élén ügyködő
Juka
szólócuccai, vagy az utolsó Malice Mizer énekes, Klaha régi zenekarának, a
Pride Of Mind-nak a dolgai, de ettől függetlenül asszem kifejezetten korrektre
sikeredett az órás blokk és végig nagy pörgés volt a tánctéren. Ezután
újra Ji jött és ekkortól nagyjából óránként váltogattuk egymást.
Mivel többen is mondogatták korábban, hogy a régi favoritoktól túl
sokszor mennek ugyanazok a számok a bulikban, ezért most előkerült több
olyan dolog is, ami korábban nem ment, nomeg nagyobb hangsúly volt az
újdonságokon is, mint példul a L'Arc~en~Ciel nemrég kiadott, kissé ütődött karácsonyi
dala, hiánypótlónak ment viszonylag sok ez-az Miyavi-tól, plusz volt egy-két kitérő erre-arra,
más stílusok felé is
(mintpéldul egy-egy szám Namie Amuro-tól és Koda Kumi-tól).
Eredetileg négykor lett volna zárás, de mivel semmi jel nem mutatott arra,
hogy leülne a hangulat, vagy fáradna a közönség, ka ptunk plusz fél órát,
így tovább folyhatott a tánci, a csevegés, a csocsóasztal nyaggatása, a
szappanbuborékok kergetése és a többi mindenféle móka. Néhányan egyéb,
fakultatív programokkal szórakoztatták magukat, mint például a
"firkáltassuk össze magunkat filctollal" project, vagy furcsa pózokban
történő bealvás a klub kétségtelenül túl kényelmes és hivogató
foteljeiben. Végül fél ötkor, egy Deg féle
Repetition Of Hatred zúzda után jött a szokásos retro befejezés, most
éppen egy régi-régi Momoe Yamaguchi dal képében. Erre még néhányan
elandalogtak, idült mosollyal az arcukon, majd szépen lassan kiürült a
tánctér és mindenki elkezdett szedelőzködni és elindulni kifelé. Voltak
páran, akiknek némi nehézséget okozott a mozgáskordináció és az egyenes
vonalon történő előrehaladás (tehát remélhetőleg a bárpultosok is boldogak
voltak, hogy volt elég forgalmuk), de végülis mindenkinek sikerült kijutni
épségben, így mi is összeszedtük a cuccokat és elindultunk hazafelé.
Vagyis jól sikerült a Nagy Visszatérés és ahhoz is voltunk bőven elegen,
hogy a klub főnöksége is lássa, hogy jó dolog ez, meg van értelme folytatni,
tehát úgy néz ki végleg megoldódott a borzasztómód hosszú kihagyást és
ezzel sok mindenféle problámét okozó helygond és mostantól végre újra
rendszeresen lesznek Nippon Shoxx bulik. Persze tanulságai is voltak a
partynak, van egy-két apróság amin majd alakítani kell még, igazodni kell új
dolgokhoz, nomeg megfogadni az esetleges kritikai megjegyzéseket. Példul
többen hiányolták az electro-industrial vonalat most, és igaz, a Baal, a
Despair és társaik most sajna tényleg kimaradtak, pedig régebben fontos
részeit képezték a buliknak, nodehát legközelebb akkor ez is pótolva lesz
majd bőven. A
túlvezérelt basszust is többen kifogásolták, de sajnos, csak utólag, pedig
ott helyben pillanatok alatt lehetett volna orvosolni a dolgot, de majd
legközelebb erre is jobban odafigyelünk, plusz lesz még egy-két változás,
nomeg a mostani kényszerű kapkodás után a következő partyra már lesz időnk
normálisan felkészülni és várható pár meglepetés is. Az időpont,
ha nem jün közbe addig semmi kavarodás, akkor február 29, péntek lesz és
ezúttal a Kék Yuk lesz a helyszín. Előbb azonban lesz még egy szilveszteri
party is, a Astoria melletti ELTE épületben található Könyvtár Egyetemi Klubban,
ahol kivételesen nem a JRock / visual kei vonal lesz előtérben, hanem
minden egyéb japán zene, ami táncolható és passzol egy szilveszeri
partyhoz. Node ez nem is ide tartozik, meg van róla elég infó
szerteszéjjel az oldalon, tehát következzék inkább a végére a kötelező
tracklista, nomeg persze mégegyszer köszönet mindekinek aki tiszteletét
tette ezen a fent ecsetelt nagy eseményen.
Hasznos linkek:
Kék Yuk/Vörös Yuk
Nippon
Groove @ MySpace (a galéria részben az összes korábbi party flyerével)

-Case / warm up-
Hiroki Esashika-kazane (Superchumbo Remix)
Capsule-MUZiC
Towa Tei-Take 5 Giddy Aunt
DJ100mado (hyaku mado)-Gangsta Stone100
DS455-Eguru Banka feat Ganxsta DX
Mr. Omeri-Specialist feat. Mikris, Spykk Law
S-Word-one time feat. Double
Pushim-Hey Boy
Fire Ball-City Jack
Namie Amuro-Hide & Seek
Capsule-Love Me
Aural Vampire-Economical Animal Superstar
The Yellow Monkey-barairo no hibi (Ram Jam World Remix)
Boom Boom Satellites-Six Forty Five
Captain Funk-Kung-Fu Ska
Gicode-G.I.C.O.D.E
-Para Para-
Franz Tornado & Yamanba-Girls-Ganguro
Ace-Play The Music
Princess F.-Shadows In The Night
Kiki & Kika-Easy Busy
Domino-PopTeen
Para Para Max 5-Keep On
Franz Tornado-Bandolero Comanchero
Tam Arrow-The Boom Boom Power
Joe Banana-Dum Dum Pistol
-Case-
The GazettE-Art Drawn By Vomit
The GazettE-Filth in the beauty
-Ji-chan-
hide-Rocket Dive
hide-Bacteria
hide-Doubt '97 (Mixed Lemoned Jelly Mix)
Dir en grey-Hydra
Mucc-bouzen jishutsu
Gazette-No.666
D'espairsRay-Dears
Gackt-Vanilla
Dir en grey-Increase Blue
Seo Taiji-Live Wire
AnCafe-Maple Gunman
Schwarz Stein-Queen Of Decadence
Laputa-Refrain Limit-Drug Habit
-Case-
Malice Mizer-Madrigal
Moi dix Mois-Deux ex Machina
Malice Mizer-S-Conscious
Gackt-Mirror
Közi-Innermost
Malice Mizer-Transylvania
Moi dix Mois-Pessimiste
Schwarz Stein-Bio Genesis
Malice Mizer-Beast Of Blood
Eve of Destiny-Mother
Gackt-Another World
Malice Mizer-au revior
Közi-Honey Vanity
Malice Mizer-Brise
Maximum The Hormone-zetsubo Billy
Namie Amuro-Namie's Style
-Ji-chan-
Dir en grey-Mr. Newsman
Alice nine-Kowloon ine Heads Rodeo Show
Vidoll-kichigai TV
cali=gari-Erotopia
Sadie-meisai
Kagerou-XII Dizzy
Miyavi-Kabuki Boiz
D'espairsRay-Maverick
Deathgaze-Chaos
Gazette-anata no tame no kono inochi
Miyavi-Neo Visualism
D'espairsRay-Garnet
Sads-Sandy
Madeth gray'll-[Zwei] dataisya to moumokuna tyuuzetsuzi..
-Case-
Buck-Tick-Cream Soda
Girugamesh-Robust Conviction
L'Arc~en~Ciel-Seventh Heaven
Penicillin-Romance
Merry-kimatteru taiyou
Metronome-zetsubousan
Koda Kumi-D.D.D. feat. SOULHEAD
AnCafe-kakusei Heroism -The Hero Without a 'Name'-
Dir en grey-Machiavellism
Luna Sea-Gravity
Gazette-Circle Of Swindler
Buck-Tick-Black Cherry
L'Arc~en~Ciel-Honey
Maximum The Hormone-What's Up, People!!
Dir en grey-Dozing Green
Sads-Spider
Aural Vampire-Innsmouth
-Ji-chan-
Akira Yamaoka-April Fool's Song
Iosys-Doll Gabber
Maximum The Hormone-zetsubo Billy
Dué le quartz-Rodeo
Kagrra,-kisai
Miyavi-Shindemo Boogie-Woogie
Gothika-Beyond God And Evil
Metronome-isshukan
Schwardix Marvally-Virgin Mary
Glay-Two Bell Silence
Gackt-Vanilla
-Case-
Dir en grey-Schwein no isu
Buck-Tick-maboroshi no miyako
D'espairsRay-Born
Gazette-Shadow VI II I
L'Arc~en~Ciel-Hurry Xmas
abingdon boys school-Howling
Dir en grey-Repetition of Hatred
Momoe Yamaguchi-arigatou anata
|