What's My Name? - Miyavi Re-Loaded!
Miyavi újra Budapesten
2011 április 8, péntek, Petőfi Csarnok
(A cikk eredetileg a
Mondo magazin 2010
májusi számában jelent meg. Szöveg: Case, képek:
Baldy és Case. A Miyavi-val a koncert előtt készült interjút
itt olvashatjátok.
A J-Rock színtér igazi nagy nevei közül Miyavi volt az első aki
ellátogatott hozzánk még 2009 októberében és
szintén ő lett az első aki visszatért. A helyszín újra a Petőfi Csarnok
volt, de ezt leszámítva igazából több különbség, mint hasonlóság volt a
két koncert közt. 2009-ben igazi
szenzáció
volt, hogy végre nálunk is fellép egy vérbeli J-Rock sztárelőadó, így,
érthető mód mindenki ott akart lenni, akit egy kicsit is kedvelte és
már-már tömeghisztériára emlékeztett az esemény körüli felhajtás. A
jegyirodákat szinte szó szerint megrohamozták az emberek, a koncert
napján már kora délután hosszú, tömött sor kígyózott a PeCsa előtt, az
összegyűlt nagyjából másfél ezer ember pedig majd' háromnegyedig
megtöltötte a nagytermet. Most ellenben (habár persze voltak megint egy
nappal korábban kitáborozó fanatikusok) még késő délután is maximum
párszáz ember lézengett a bejárat előtt, sokan csak kényelmesen, az
utolsó pillanatban érkeztek, de a végére sem gyűlt össze több bő hatszáz
embernél. Így az a vicces helyzet állt elő, hogy míg az első fellépését
eredetileg a Diesel klubba tervezték, de végül a nagy érdeklődés miatt
áttették a PeCsába, addig a mostani simán elfért volna a Dieselbe is,
amit pont kényelmesen megtöltött volna ez az embermennyiség.
Persze igazából lehetett tudni előre, hogy most közelsem lesz akkora
felhajtás, mint legutóbb. No nem mintha maga Miyavi lenne kevésbé
népszerű manapság, hanem mert egyrészt most már ő is "csak" visszatérő
vendég volt, másrészt pedig egyébként is rendszeressé váltak az itthoni
J-Rock és visual kei koncertek, szóval már közelsem akkora horderejű
hír, hogy minket is érint egy turné, mint 2009-ben volt. Nomeg
természetsen ott volt az év eleji koncertrdömping is, ami erősen
megcsappantotta a hazai rajongók anyagi forrásait, ami miatt sokan
választásra kényszerültek és persze inkább néztek meg olyanokat, akiket
eddig még nem láthattak élőben.

Node nem csak ebben nem hasonlított a két koncert, hanem zeneileg és a
show szempontjából is ég és föld volt a kettő.
Míg legutóbb tejes
zenekarral érkezett Miyavi és velük nyomott le egy látványos, de sok
szempontból azért erősen hakni-szagú fellépést, addig most ennek a
szöges ellentétét kaptuk. Már a What's My Name? című legújabb, tavaly
októberben megjelent lemeze is éles váltás volt az elődökhöz képest és a
korábbi teltebb, a legkülönfélébb műfaji hatásokkal átitatott zenét
felváltotta egy sokkal nyersebb, szimplább, gitár-dob központú,
leginkább indie-rock zenekarokat idéző hangzás. Ami azonban a lemezen
nem igazán működött úgy, ahogy kellett volna. Kicsit olyan hatása volt a
számok többségének, mintha Miyavi számára is túl hirtelen lett volna a
váltás és egyszerűen nem érzett volna rá igazán ennek a fajta zenének
ízére. Pedig az indie-rock, garage-rock műfajban, a nyers, ösztön-zene
szerűsége miatt, pont, hogy az talán a legfontosabb, hogy átjöjjön
rajta, hogy a zenész mennyire zsigerből, szívből játszik, mennyire rá
van hangolódva arra, amit csinál, ez pedig itt hiányzott és emiatt
helyenként üres ujjgyakorlatnak tünt a lemez.
Élőben azonban
egészen más volt a helyzet. A daloknak nagyon jót tett a
stúdiósnál sokkalta teltebb, dinamikusabb élő hangzás, ami megadta nekik
a hiányzó erőt és sodrást és így már összehasonlíthatatlanul jobban
átjött az amit valószínűleg a lemezen is szerettek volna elérni:
egyszerű, de hatásos, maximálisan ritmusközpontú rockmuzsika, ahol a
show helyett tényleg a zene van a központban. A minimál felállás, vagyis
az, hogy Miyavit és a dobosát, Bobo-t (aki egyébként egy
behatárolhatatlan stílusú, kisérletező kedvű, 54-71 néven futó csapatban
játszik) leszámítva mindössze egy rakat gitárerősítő és effektpedál volt
a színpadon, szintén sokat hozzáadott a fellépés ember és
zenecentrikusságához. Nomeg ennek, a kisebb léptékű, abszolúte nem a
látványosságra támaszkodó előadásmódnak volt a velejárója az is, hogy a
koncertnek már-már családias hangulata volt, sokkal közvetlenebb volt az
egész, mint a 2009-es produkció és emiatt egyátalán nem volt
kellemetlen, hogy a teremnek csak bő negyede volt tele.
Hogy itt biza most lemezbemutató koncertről van szó, azt már a legelején
egyértelművé tették, merthogy nyitásnak rögtön az album címadó dala, a
What's My Name? került elő és a későbbiekben, három-négy kivétellel
szépen sorra vették az album többi számát is, így előkerült a tavaly
ősszel egy
videóklippel megtámogatva kiadott Torture is, ami a hosszabb
szünet utáni visszatérést jelentette Miyavi számára és egyben az új
hangzás első ízelítőjeként szolgált a rajongók számára. Persze azért a
régebbi dalok kedvelői sem voltak teljesen elhanyagolva, több olyan,
természetesen a mostani felálláshoz áthangszerelt nagy favorit is
felbukkant, mint az Are You Ready to Rock?, a maratoni című subarashiki
kana, kono sekai -What A Wonderful World- vagy a Boom-Hah-Boom-Hah-Hah,
aminek némileg kalandos lett az előadása: a szám közepén ledöglött
valami hátul, a gitárerősítők hegyei közt, de mivel ez pont az egyébként
is együtténekelgetős, nem éppen túlbonyolított refrén (lásd a számcímet)
alatt történt, így Miyavi elegánsan megoldotta a dolgot és szépen
továbbénekeltette a közönséget, megversenyeztetve egymással a
jobb-bal-közép szekcióit is, hogy kik tudnak hangosabbam bummhááázni,
miközben a háttérben fejvesztve rohangásztak a technikusok, próbálva
úrrálenni a helyzeten.
És nem csak ekkor, hanem végig sokkal jobban tartotta a kapcsolatot a
közönséggel, mint legutóbb, sokkal közvetlenebb volt és ez már önmagában
is lényegesen szimpatikusabbá tette az egész produkciót. Esélyes, hogy
ez, a közönséghez és minden egyébhez való lazább hozzáállás volt az oka
annak is, hogy míg más vk koncerteken mindig külön, nyomatékosan
kikötik, hogy a fotózás és videózás szigorúan tilos, addig most
mindössze annyi kérés volt, hogy vakut ne
használjon senki, így
rengetegen serényen kattintgatták végig a képeket, magát a koncertet
pedig másnapra már vissza is lehetett nézni youtubeon szinte az elejétől
végéig. Miyavi kinézetileg is következetesen alkalmazkodott a mindent
átható egyszerűséghez, így nem volt semmi tupírozott hajzat,
csilli-villi ruha, mindössze egy szimpla, kicsit szakadozott fekete
pulcsi és egy rozzant nadrág volt rajta, a koncert második felében pedig
zeneileg még az egyszerűt is egyszerűbbre váltva befigyelt egy rövid kis
akusztikus blokk is. A már ismert számok mellett meglepően sok új dal is
felbukkant, és ezek jelenlegi állapotukban úgy tűnik, hogy nagyjából
követik tovább a jelenlegi zenei vonalát, de persze, ismerve Miyavi
hajlamosságát a zenei kalandozásokra és stílusváltásokra, lehet, hogy
még komolyabb változásokon mennek át majd később.
A koncert alatt természetesen szóbakerült a márciusi katasztrófa is,
Miyavi beszélt arról, hogy milyen nehéz volt a döntés, hogy egyáltalán
elinduljon-e a turnéra, vagy maradjon inkább otthon, segíteni amiben tud
és, hogy végül azért döntött az indulás mellett, mert úgy érezte, hogy
talán azzal tehet a legtöbbet, hogy megmutatja az otthoniaknak, hogy
mennyire mellettük állnak az emberek a világ többi részén is. Emiatt a
turné összes koncertjén, így nálunk is, a stáb tagjai a koncert előtt
kint fotózták a rajongók által, a japánoknak írt bátorító, lelkesítő
üzeneteket, melyek aztán felkerültek a turnénaplóba, a koncert közben
pedig, a Gravity előtt egy perces csenddel emlékeztek meg a tragédia
áldozatairól.
Node persze elsősorban nem erről szólt az este, hanem a pörgésről,
tombolásról és a közönség ebben is nagyszerű partner volt: eszméletlen
jó hangulat volt végig, sokan még a hátsó sorokban is végig táncoltak és
ugráltak, talán ezért is volt, hogy szinte fel sem tünt, hogy ritka
hosszú, a ráadásokkal együtt két órás is megvolt a koncert, így az
elégedetten, de még némileg kábán vigyorgó tömeg csak tizenegy fele
áramlott ki, a PeCsa elé. Míg az előző koncert nézőszámban, ez most
színvonalban szárnyalta túl a várakozásokat és, azt pedig, hogy esélyes,
hogy Miyavi is érzi, hogy ezek az új dalok mégiscsak élőben működnek
igazán, az is bizonyítja, hogy a turné egyik első koncertjét, amire még
március közepén, Londonban került sor, fel is vettek és gyorsan ki is
adták, egyelőre csak online letölthető verzióban, de mire a magazin
megjelenik, már a CD verzió is a boltokban lesz, szóval (a youtube
mellett) majd azzal is pótolhatják az élményt azok, akik most nem
jutottak el a PeCsába.

Setlist:
01.What's My Name?
02.Universe
03.Hell No
04.Chase
05.Ossan ossan ore nanbo
06.Chillin’ Chillin’ Money Blue$
07.Boom-Hah-Boom-Hah-Hah
08.I Love You, I Love You, I Love You, And I Hate You.
09.Gravity
10.Justice
11.Music Free
12.(cím nélküli új dal)
13.Shelter
14.Moon
15.We Love You
16.Torture
17.Are You Ready to Rock?
18.Futuristic Love
Ráadás:
20.subarashiki kana, kono sekai -What a Wonderful World-
21.Survive
Miyavi hivatalos oldal

|