A Calmando Qual nem az a fajta csapat
amelynek különösebben nagy rajongótábora lenne, ellenben akik szeretik,
azok annál fanatikusabbak. És mivel ez így van itthon is, természetesen nagy
volt az
öröm, amikor 2006 elején elöször felbukkantak a hírek, hogy a goth és a visual kei színtér határán egyensúlyozó zenekar ellátogat
Európába. Eleinte úgy tünt, hogy már márciusban, az első
itteni turnéjuk alatt sikerül elcsípni őket, de
végülis, egy sor különböző kavarodás után, csak júliusban jutottunk el egy
koncertjükre, az ellenben a lehető legtökéletesebbre sikeredett majd'
minden szempontból. A turnét egyébként az az Astan magazin szervezte,
amely az Eve Of
Destiny-vel kiépített kapcsolata óta különös figyelmet szentel a japán
goth- és visual kei színtérnek. Egy idő után, amellett, hogy természetesen az újság
egyre nagyobb részét ez a téma töltötte ki, koncerteket is elkezdtek
szervezni és a Calmando Qual-al is így kerültek kapcsolatba. Az első,
márciusi turné alatt már felbukkant egy bécsi időpont a koncertnaptárban,
de ezt végülis lemondták, amikor kiderült, hogy ugyanazon a napon, vagyis
19-én, lesz, a mindössze két állomásos Moi dix Mois turné német
állomása és a szervezők úgy gondolták, hogy Bécsből majd úgyis inkább
Berlinbe megy mindenki megnézni Manáékat, így nem lenne elég közönség a
Calmando koncerten. Hogy ez mennyire volt reális ok, az nem tudom, de
nem volt mit tenni, várnunk kellett az esetleges következő turnéra, mivel
sajnos Németországban csak olyan városokban lépett fel a banda, ahova egy
kisebb vagyon lett volna eljutni.A második
forduló április vége felé következett, amikor, alig egy hónappal a sikeres
márciusi kiruccanás után, újabb
dátumok
bukkantak fel az Astan oldalán, köztük egy fellépés a legnagyobb és
legfontosabb német goth / industrial fesztiválon, a Wave-Gotik-Treffen-en.
Azonban hiába vártunk újabb hírekre, végülis még ezek az időpontok is
lekerültek az oldalról és nemcsak a turné, de maga a
WGT-s szereplés is elmaradt. Szerencsére nem kellett sokáig várni az újabb hírekre és
a zenekar végülis egy július végétől
augusztus elejéig tartó, nagyon korrekt, kilenc állomásos
turnéra jött Európába, ami júli 22-én, a kölni Amphi fesztiválon kezdődött és
nagyrészt egyébként is Németországra koncentrált, azoban az ottani dátumok
mellé becsúszott még egy-egy koncert Francia- és Lengyelországba is,
nomeg, ami számunkra a legfontosabb, július 28, péntekre beírva ott
díszelgett a listában Bécs is, így végre tényleg elkezdhettük a
visszaszámlálást a koncertig.
Végülis öten mentünk a koncerte, Bylon és Erisz egy
korábbi vonattal, hogy legyen idejük egy kis városnézésre is, Kagero, Zoska és én pedig
később délután követtük őket, hogy a pályaudvari találka után még együtt
kavarjunk a városban pár órát. Különböző kalandok (egy gyorsétterem
asztalának spontán sminkszobává alakítása, mini városnézés és némi
ücsörgés a hírneves Stadtpark-ban) után célbavettük a klubbot, ami egyik
kedvenc bécsi helyem, a The Monastery volt, mely korábban többek közt az
Eve Of
Destiny-t és a Melt-Banana-t is vendégül látta. Jóval a nyitás előtt
értünk oda, így természetesen még nem találtunk ott mást csak néhány a
bejárat környékén lézengő helyi vk fant, köztük két kiugróan rettenetes
kinézettel rendelkezőt,
akik a csiri-csáré színekről,
valamint csatok és egyéb
random kiegészítők tucatjairól ismert japán decora streetfashion
irányzatot próbálták adoptálni katasztrofális következményekkel. A látvány
által kicsit sokkalva figyeltük tovább, ahogy
gyülekezett szépen lassan az elég vegyes helyi közönség. A visual
kei rajongókat leszámítva természetesen képviseltették magukat a gothok
is, de odakeveredett néhány random érdeklödő is, azonban mire kis késéssel
kinyitották a klubbot sem gyűlt össze százegynénánynál sokkal több ember,
vagyis (a Balzac koncerthez hasonlóan) újra szomorkodtam egy sort,
hogy ennyi erővel simán lehetett volna a koncert Pesten is, mert itt simán
több embert lehetett volna becsalogatni, mint amennyi Bécsben felbukkant.
A régi bérházak alatt megbúvó középkori pincékbe található klub most is pont
ugyanolyan hangulatos volt mint máskor; a mélybe tekergő lépcsősorok, az
évszázados falak, a félhomályos világítás nagyon furcsa, de ugyanakkor
nagyon baráti és kellemes atmoszférát kölcsönözött a helynek, a párszáz fős
terem és a kis színpad pedig tökéletes fellépőhellyé teszi a Monastery-t kisebb bandák
számára. A kezdés kilencre volt kiírva és, az itthon megszokott
gyakorlattal ellentétben, szinte nem volt semmi csúszás, így kilenc után
nem sokkal már a színpadra is lépett az öt zenész: a gitáros Tak, a
basszeros Kenka, az akkor még relatíve újoncnak számító dobos Shio, a
szintis Task és persze végül az énekes Hibiki, akiről kiderült,
hogy ő is a kiugróan alacsony japán rock-énekesek hosszú-hosszú sorát
gyarapítja.
Nagyon kiváncsi voltam, hogy miket játszanak majd,
nomeg, hogy hogyan hangzanak majd élőben, mivel a páréves fennállásuk
alatt sokat változtak zeneileg. A korai kislemezeikről nekem sokszor az
ugrott
be,
hogy olyanok mintha a DéspairsRay kissé még kiforratlan kistestvérei
lennének, ellenben a 2005 nyarán megjelent debüt-album, a Heretical God
már egészen más képet mutatott. Ott sokkal profibbnak és
összeszedettebbnek tűntek, mint addig bármikor, viszont a lemez néhány
számot leszámítva meglepően visszafogottra sikeredett és nem volt annyira
átütően energikus mint a korábbi dolgaik. Hogy még kiszámíthatatlanabb
legyen a dolog, 2005 végén kihoztak egy remixalbumot is, ami ellenben
nagyon húzósra sikeredett és amin egy-két abszolút telitalálat új
szám
mellett a Heretical God dalainak egy része, valamint pár régebbi darab
volt újrakeverve, felturbózva, nomeg megdobva egy adag elektronikával és
ez már maximálisan az a fajta zene volt, amit nagyon is el tudtam képzelni
egy pokoli jó kis zúzós koncert alapanyagként. Mint kiderült láthatólag a
zenekar is így gondolta a dolgot és a koncert gerincét ezek az átdolgozott
számok adták, kiegészítve néhány eltaláltabb régebbi darabbal, vagyis
maximálisan kihasználták a repertoárjukat úgy, hogy a lehető legütősebb és
legemlékezetesebb estet lehessen kerekíteni belőle. Nekem az abszolút
csúcspont a nagy kedvencem, a 'bigaku' volt, a felejthetetlen kis
zongorabetéttel a közepén, de az egész koncert úgy volt tökéletes, ahogy
volt.
A közönség az első pár
szám
alatt még eléggé bizonytalan volt, de aztán egész tűrhetően beindultak,
a zenekar ellenben végig az abszolút maximumot hozta. Az elvadult ősember
style-ban nyomuló Kenka még viszonylag nyugisan elvolt a színpad balfelén,
azonban Tak néha már a Dir en grey-es Kaoru színpadi ego-akcióit
megszégyenítően sztároltatta magát a közönség nagy örömére, de mindmellett a gitárjátéka is iszonyat precíz és pontos volt,
vagyis végülis meg is érdemelte a bálványozást. Task megpróbált komornak és
szigorúnak tünni, de közben végig sütött róla, hogy mennyire jól érzi
magát és mennyire élvezi a koncertet, Shio csendesen, visszafogottan és
precízen dolgozott a dobok mögött, de jó frontemberhez méltóan
Hibiki
volt az aki gyakorlatilag egymaga betöltötte a színpadot és szinte
szétrobbant az enegriától. Rajta is nagyon látszott, hogy menyire élvezi a
koncertet és, hogy maximálisan elemében van, mert gyakorlatilag az egész
fellépést végigpörögte, rohangált fel-alá, grimaszolt, hergelte a
közönséget és általában úgy viselkedett, mintha nem egy electro-goth-rock
zenekarban lenne, hanem valami hardcore bandában. Már
ekkor egyértelmű lett, hogy nem csak zeneileg, de emberileg is abszolút
szimpatikusak és, hogy ez mennyire igaz, azt később még bőven volt
alkalmunk megtapasztani. A koncert egyetlen negatívuma egyébként a relatív rövidsége
volt: egy rövid ráadással együtt is alig játszottak többet, mint egy órát,
pedig simán el bírtunk volna viselni többet is. No, de ezzel szerencsére
nem volt még vége az estének. Az utolsó szám után
a banda egy időre elvonult a backstage részbe rendbeszedni magát, meg
pihenni egy kicsit, ezalatt mi
becéloztuk
a merchandise pultot, ahol a legutóbbi pár CD és a három PV-t tartalmazó
Inner Trip DVD mellett posztert, valamint két, pokoli jó, fotó-szettet árultak.
Bő negyed órával később kijött a zenekar az öltözőből, elfoglaltak egy
nagyobb asztalt és elkezdődött a hosszas autogrammosztogatás. Ez abszolút
nem valami kényszeredett, "aláírunk gyorsan mindent és megyünk haza"
stílusban zajlott, hanem éppen ellenkezőleg: mindenkivel hosszasan
fotózkodtak, cseverésztek és úgy általában látszott rajtuk, hogy pokolian
élvezik az egészet. Vagy háromnegyed órán át állták a közönség rohamát
mire sorra került mindenki, de még később is ki-kinéztek az öltözőből és
akárki leállíthatta őket a bárpultnál egy-két szóra,
vagy
egy közös fényképre. Időközben beindult az afterparty is, random visual kei és
JRock zenékkel, azonban míg nálunk ugyebár többnyire tele van a tánctér az
ilyen bulikban egészen hajnalig, itt a közönség
jórésze lelépett rögtön azután, hogy a zenekar végleg eltünt a színpad
mögött és még az a pár tucatnyi ember is, aki ottmaradt, nagyon ímmel-ámmal
mozdult csak meg. Inkább csak ücsörögtek és látványosan unatkoztak, mintha
kényszerből lennének ott. Mondjuk a
zenei kinálat is hagyott némi kivánni valót maga után, túl sok
szinte teljesen ismeretlen és érdektelen darab csússzant be a playlist-be,
de még a legnagyobb közkedvencek alatt is alig-alig volt bármi mozgolódás.
Ez még egy ideig így ment tovább, de végül a pultosok feladták a dolgot,
látva, hogy nincs se közönség, se fogyasztás és szóltak a DJ-nek, hogy
szüntesse be magát. Ez, a Monastery-ben is standardnak számító, négy körüli zárás helyett valamikor két
óra körül lehetett. Ez számunkra azért volt különösen kellemetlen, mivel
gondolva, hogy a klubban úgyis elleszünk hajnalig, nem foglaltunk magunknak
szállást, hanem az első reggeli vonattal akartunk hazamenni, az viszont
csak hat után indult, így
nem
maradt más választásunk, mint, hogy bóklásszunk pár órát a városban
éjszaka. Még a pályaudvar
épülete is zárva volt hajnali négyig, tehát megpróbáltunk a lehető
leglassabban haladni, beiktatva egy újabb ücsörgést a Stadtpark-ban, de így
is eléggé kínszenvedés volt hullafáradtan, céltalanul ténferegni az Opera
környéki központot leszámítva szinte teljesen kihalt városban. Végül persze csak túléltük a dolgot és eljött a várva várt pillanat, amikor
végre befutott a vonat. A bécsi közönség hozzáállásán azóta is
értetlenkedem, főleg, hogy ráadásul pénteken volt a koncert, vagyis a
következő napi korai keléssel sem lehetett bajuk, így abszolúte nem tudtam
mire vélni a feltünő passzítást. Node, ez persze igazából teljesen
mellékes és jelentéktelen probléma, merthogy amúgyis a koncert volt a
lényeg, az pedig 100%-osra sikeredett, panaszra tehát semmi okunk nem
lehetett. |