Megint eltelt egy
év és japán pop-ipara a 2001 második felére és 2002-re jellemző viszonylagos
eseménytelenség után úgy tűnik végre kezd némileg felkavarodni. A szűken vett
csúcsmezőnyben ugyan egyenlőre ebből sok nem látszik. Ayumi Hamasaki
továbbra is letaszíthatatlanul ül a JPop királynői trónján, zsinórban a harmadik
évben megnyerve a Japan Record Award legjobb előadó díját, Utada
Hikaru viszont némileg lemaradt mögötte, de csak azért mert az év
második felét a 2004 elejére tervezett amerikai debütre való felkészüléssel
töltötte, s így nem adott ki semmi új anyagot. Misia és az egyre
elképesztőbb zenei kalandozásokba fogó Shena Ringo szintén tartja
magát, Namie Amuro pedig, aki a kilencvenes évek második felében volt
a JPop koronázatlan királynője, hosszas kihagyás után jelentkezett új albummal,
melyen, mint ahogy előző, 2001 eleji albumán is, az RnB volt a fő zenei irányvonal.
Szerencsére szinvonalban is megint tudta hozni a tőle elvárhatót, olyannyira, hogy az
RnB előadók között, természetesen az utólérhetetlen Double-t
leszámítva, nem nagyon veheti fel vele a versenyt senki.
A JPop női vonalán továbbra is Mika Nakashima
éri el a legnagyagyob sikereket az újabb, utóbbi egy-két évben feltünt
generációból. A többi viszonylagos újonc, mint például Aya Ueto, Nami Tamaki vagy Nana Katase
szintén nagyon sikeres volt, de ez sajnos, csakúgy mint Mika Nakashima esetében nem
igazán társult semmi igazán újító hangzással, vagyis még mindig bizonyítaniuk
illene, hogy a siker mellé tehetség is párosul-e. Mindenképpen említést érdemel a
pop/hip-hop/kitudjamégmiminden nagyon szórakoztató keverékét nyujtó Halcali
lányduó, akik üditő szinfoltjai voltak a múlt évnek. A messze legbíztatóbb új
tehetség azonban a nagyszerű hangú Yo Hitoto, aki még 2002 végén
debütált, de igazán ebben az évben futott be, dalaiban izgalmas keverékét nyújtva a
különböző műfajoknak, a pop-tól, a rock-on át a folk és enka elemekig. Nem
véletlen, hogy az évet lezáró Japan Record Award díjkiosztón ő kapta a 'Best
Newcomer' elismerést.
A korábbi néhány év nagy felfedezettjei közül Onitsuka
Chihiro és Yaida Hitomi is tartja
magát szinvonal és siker szempontjából is, habár Yaida mintha egy kicsit kezdene
veszíteni korai kisérletező kedvéből és idei dalai habár továbbra is nagyon jók
voltak, sok újat nem mutattak. Hajime Chitose viszont nem tudta
megismételni a 2002-es 'wadatsumi no ki' singlenek köszönhető zajos sikerét és idei
albuma csak a 44. helyig jutott az összesített éves eladási listán, míg kislemezei a
top100-ba sem jutottak be.
Férfiak között a már tavaly is nagy sikereket elkönyvelő Chemistry
RnB duó mellé a japán boyband piacot a 80as évek óta meghatározó Johnny's
Entertainment új üdvöskéi a Tackey & Tsubasa került a toplisták
élmezőnyébe, a szokásos B'z, SMAP, Mr.
Children, Porno Graffiti, Southern All Stars, Fukuyama
Masaharu, stb. társaságba, míg a tavaly nagyhirtelen elharapódzott ska-core
mánia szerencsére mostanra igencsak alábbhagyott.
Az évek óta
félelmetes minőségi mélyrepülést produkáló Morning Musume/Hello!Project
társaság idén is folytatta sikersorozatát, követhetetlen mennyiségű al-csoportot
produkálva és visitozó kistinik újabb hordáit lökve a reflektorfénybe. Szerencsére
azonban most izgalmas dolgok is kikerültek a H!P cirkusz házatájáról: az újonc Yuki
Maeda enka dalai eddig igencsak meggyőzőek és ő talán képes lesz pótolni a
volt MoMusu vezér Yuko Nakazawa által hagyott űrt, aki
szolómunkáiban eleinte szintén enka műfajban mozgott, de később sajnos áttért
meglehetősen jellegtelen popdalokra. A legjobb munka azonban a mostani MoMusu vezető Kaori
Iida kezei közül került ki. A MoMusu még aktív alapítótagjai közül ő
volt az egyetlen aki korábban soha nem jelentkezett igazi szolóanyaggal, így már
igencsak esedékes volt a dolog, nomeg persze nagy volt a várakozás is, azonban a
végeredmény mindenkit megdöbbentett. Ahelyett, hogy a szokásos pop vonalon indult
volna el, inkább fél-tradicionális olasz, görög, francia, stb. kedvenceket szedett
elő... eredeti nyelven (!) előadva őket. Az igencsak kockázatosnak tűnő
vállalkozás, minden várakozást felülmúlóan kiválóan sikerült és az első
albumot pár hónappal követő folytatással együtt az év legjobb lemezei között van
a helye, Kaori-t közelebbi rokonságba hozva olyanok munkáival, mint a nagyszerű
bossa-nova feldolgozásokat éneklő Ann Sally, mint bármivel amihez
valaha is köze volt a H!P akármelyik tagjának.
Míg az egykori Sharam Q tag Tsunku által dirigált H!P
lánysereg jelenlétéhez hozzászokhattunk már az idők folyamán, az évek óta tartó
sikersorozatuk igancsak aggasztó folyamatokat indított el a japán popipar más
kiadóinál is és egyre több tizenkét-tizenhárom éves átlagéletkorú lánycspat
bukkant fel. A Sony Music mellett (ők felelősek a furcsa nevű Newman Co., Ltd.-ért
és a nyilvánvalóan a H!P-s minimoni mintájára kitalált Pipo*Angels-ért)
az avex kiadó jeleskedett leginkább e téren. Kezdődött az egész azzal, hogy a régen
három tagú dream-et, a vezető Mai kiválása után, a várt feloszlatás helyett teljesen átalakították, nyolctagú
lánycsapatot kreálva belőlük, de szintén idén debütált náluk az ugyancsak
mimimoni mintára összállított Fruit Punch is, valamint mind közül a
legellenmondásosabb, az öt tagú SweetS. Utóbbi csapatnak igazából
nincs semmi köze a MoMusu-s vonalhoz, inkább egy korábbi, mára már szétesett avex
girl-group, a Folder 5 folytatásának számítanak és zeneileg még
egészen jók is lennének, de nem is azzal van a probléma... hanem azzal, hogy az
tizenkét-tizenhárom éves tagok feszülő kis rucikban ugrálva olyan dalokat
énekelnek, mint "Lolita*Strawerry in Summer" és "Love*Raspberry
Juice" Ha ezek után valakinek még kétségei voltak afelöl, hogy milyen
közönségnek is szánják őket, azoknak az szolgáltatta a végső bizonyítékot, hogy
a SweetS, az avex előadóknál megszokott gyakorlatnak számító utcai
meglepetéskoncertet, nem a szokásos helyszinek valamelyikén, Shibuya-ban, vagy
Harajuku-ban tartotta, hanem az irodaházakkal zsúfolt üzleti negyedben, ahol ezrével
kószálnak a magányos, középkorú salaryman-ek.
Azonban szerencsére nem csak ilyen, producerek
pénzcsalogató bábjaiként működő tinik bukkantak fel az idén, hanem ott volt Asuka
Hayashi is, aki mindenben ellentéte a fent említett médiatermékeknek. A
debütálása kor még csak tizenhárom éves
Asuka egyrészt olyan kiforrott, érett hanggal rendelkezik amilyet felnöttől is ritkán
hallani, másrészt dalait és szövegeit is saját maga írja. A Toshiba EMI
producereinek Asuca zongoratanára küldött egy kazettát amin a lány énekelt és ez
azonnali lemezszerzőséshez vezetett. Ha sikerül egy kicsit csiszolnia egyenlőre még
kicsit túlzottan kedvenceimek árnyékában mozgó hangzásvilágát nagyon nagy jövő
áll előtte. Arra is jó példát láthattunk idén, hogy a JPop világában soha nem
szabad túl gyorsan ítéletet hozni és a kevésbé jónak tűnő előadók újabb
munkájáit is érdemes időről időre meghallgatgatni: a már korábban is
jónéhányszor tapasztalt jelenség, mikor egy jellegtelen tucatidolként induló énekes
fokozatosan kibontakozik és saját hangját megtalálva figyelemreméltó tehetséggé
alakul ismét megismétlődni látszik. Most éppen az először a félelmetesen rossz EE
Jump duó egyik feleként felbukkanó, majd annak szétesése után
szolókarrierbe kezdő és finoman szólva is merész fanservice-el teletömött videók
sorát a nézőközönség nyakába zúdító Sonim az aki kislemezről
kislemezre egyre meggyőzőbb produkciót nyújt.
A japán rock világ két
nagyszerű csapatot is elvesztett idén: először márciusban a zseniális girl-punk
csapat a Softball jelentette be feloszlását, majd szeptemberben a
garage-rock legenda Thee Michelle Gun Elephant követte őket. Ezt
valamelyest ellensúlyozta két korábban feloszlott csapat volt tagjainak visszatérése:
a volt Seagull Screaming Kiss Her Kiss Her énekesnő Aiha
Higurashi két nagyszerű kislemezt adott ki eddig, a hosszú évekkel ezelőtt
elvileg csak ideiglenesen leálló hard-rock banda The Yellow Monkey
tagjai közül pedig először a basszgitáros Heesey, majd az énekes Yoshi
Lovinson is igencsak jól sikerült szolómunkával jelentkezett.
A japán zenei szintérnek jóideje legnagyobb erősségei
közé tartoznak az énekesnő által vezetett, vagy éppen csak nőkből álló csapatok.
Van néhány néhány zenekar amely a nagy lemezcégek műhelyeiben született (mint
például a Do As Infinity vagy a My
Little Lover) az igazán izgalmas csapatok azonban mindig is a független kiadók
világából származtak. Idén is rengeteg nagyszerű zene érkezett ebből az
irányból, a Screaming Seagull és a Softball feloszlása és az énekesnő szülési
szabadsága miatt pihenőpályára állított fra-foa hiánya ellenére.
A legemlékezetesebb pillanatokat talán a Go!Go!7188 okozta, akik annak
idején amolyan közepes, semmi különlegesebben újat nem nyújtó csapatként indultak,
utóbbi időben azonban sorra ötletektől hemzsegő, félelmetesen jól megírt
darabokkal képesztik el a közönséget. Az inkább pop-ba hajló Garnet Crow
és Love Psychedelico is egyre jobb és jo bb anyagokat ad ki, a Strawberry Jam és a
kevésbé ismert, de annál jobb Noodles (akik egyre inkább
emlékeztetnek zeneileg a szépemlékű Seagulls-ra) pedig szintén hozta a tőle
megszokott formát. A korábban nagyon zúzós rockban nyomuló Bleach
szinvonalából szerencsére mit sem veszítve jócskán finomított a zenéjén és a
leginkább talán a fentemlített Strawberry Jam-hez hasonlító indie-rock hangzásban
nyomul manapság, az inkább jazzes vonalon mozgó Paris Match pedig
továbbra is rendre jobb számokkal rukkol elő mint a stílusban hasonló, de sokkalta
népszerübb Orange Pekoe. Az újabb jövevények közül pedig a Yum!Yum!Orange
ska-csapat talán a legigéretesebb.
Az RnB és hip-hop továbbra is folytatta térnyerését a
japán toplistákon. RnB téren a fentebb már említett új Namie Amuro és Double
albumokon kívül, még a szintén Namie nevéhez kötödő év eleji Suite Chic
project érdemel említést, ahol az összes dalt ő énekelte, de egyrészt számtalan vendégénekes szinesítette a képet, másrészt a dalok mind más
és más producer (vagy producerek) kezei közül kerültek ki. A Suite Chic főproducerei
között volt az a Verbal is aki egyébként az RnB, hip-hop és pop nagyon
közönségbarát, de ettől függetlenűl nagyon jó és eredeti keverékét játszó m-flo
egyik tagja, akik az eredeti énekesnő Lisa kiválása után leálltak egy jóidőre,
azonban idén vendégénekesekkel kiegészülve műfajilag és szinvonalban is ott
folytatták, ahol annak idején abbahagyták. Míg néhány, már régebb óta aktív
énekesnő, mint pl. Tyler és Michiko továbbra is
viszonylag szinvonalas produkciót nyújtanak, az olyan újonnan felbukkant, az
egyébként sem különösebben meggyőző Heartsdales RnB/hip-hop
lányduó mintájára összeállt csapat mint a Soulhead, vagy a Bennie
K legjobb mintapéldái a műfajt a siker hatására egyre jobban fenyegető
minőségzuhanás veszélyének
Ez a veszély méginkább fenyegető a hip-hop esetében,
mivel míg az RnB azért mindig is sokkal inkább toplistabarát műfaj volt, a hip-hop az
undergroundból kikerülve szinte mindig jócskán veszít erejéből. A már jóideje
reménytelen sell-out-nak elkönyvelt Zeebra-n kívül erre legszomrúbb
példa a korábban kiváló munkákkal előrukkoló DJ Masterkey idei
albuma, mely régi darabjainak minden erejét nélkülöző, jellegtelen tucat-számokkal
volt tele. Szintén aggasztóak a Nitro Microphone Underground
MC/DJ-kollektíva egyes tagjainak (Dabo és S-Word
elsősorban) rohamosan gyengülő szinvonalú produkciói, habár szerencsére más tagok
(elsősorban a hibázni képtelen Deli) nem okoztak most sem csalódást
és azért, ha az NMU közösen csinál valamit azokra az esetekre minden tag összekapja
magát.
Szerencsére azért bőven vannak olyanok is, mint a Rhymester,
az Ozrosaurus, a Gaki Ranger, vagy a műfaj talán
legjobbjának számító K-Dub Shine akik továbbra is maximális
teljesítményt nyújtanak és egyenlőre úgy tűnik, hogy a volt M.O.S.A.D
tag Tokona-X, aki nemrég kapott major szerződést is képes lesz
tartani korábbi munkáinak szinvonalát. Nomeg persze azért ott mozgolódik már az új
generáció is (akik közül az MS CRU, az infumiai
kumiai, és DJ Napey nyújtották eleddig a legmeggyőzőbb
produkciót), akik egyenlőre még abszolút underground szinten, a kis klubbok
világában mozognak, de éppen ezért sokkal hajlamosabbak a kisérletezésre és a
bevett formulák ismételgetése helyett inkább új ötletekkel teli, nagyon erőteljes
munkákkal rukkolnak elő. A dj honda lemezcégénél debütált Hime
személyében pedig végre van Japánban egy igazán jó női rapper is. Dancehall
körökben semmi igazán forradalmi nem történt idén, de azért a már hosszú évek
óta megbízhatóan minőségi munkákkal előálló énekesnő Pushim
és a nemzetközileg is elismert Mighty Crown csapat pár tagjának
projectjeként működő Fire Ball nagyszerű, táncolható darabokkal
teli új albumai mindenképpen említést érdemelnek.
A 2000/2001 haldoklását követve
2002-ben új életre kelő, teljesen felbolyduló és rengeteg izgalmas új produkcióval
szolgáló indies visual szintér 2003-ban kicsit visszavett a lendületből, de
szerencsére a szinvonal és az erőteljes jelenlét megmaradt. A már jóideje a
legmegbízhatóbb csapatnak számító Deadman, valamint a két hozzájuk
közel álló zenekar, a Gullet és a Blast most is
nagyon jó dolgokat adott ki, de az előző évben felbukkant és pillanatok alatt az
érdeklődés középpontjába került Merry és Metronome
is a korábbi kislemezeik szinvonalához méltó albumokkal nyitotta az évet. Az év
legérdekesebb tendenciája viszont kétségkívül az indies csapatok sorának major
szerződése volt. Míg az utóbbi pár évben csak olyan finomlelkű zenekarok kerültek
nagy kiadókhoz mint a Wyse és társaik, most a legextrémebbek közül
kötöttek páran major szerződéseket. A folyamat még 2002-ben kezdődött az (idén
sajnos feloszlott) cali=gari-val valamint az Onmyo-za-val,
de ők annyira még nem voltak meglepő választások, nem úgy mint az ideiek: a Nightmare,
a Mucc és mindenekelőtt a +DéspairsRay+ a műfaj
kinézetileg és zeneileg is durvább vonulatába tartoznak, még akkor is, ha az előbbi
kettő új kiadványain máris hallatszanak a finomodás jelei. Ellenben a jóval
közönségbarátabb baroque szerződése sokkal kevésbé volt meglepő
és az évek óta a szintér legnépszerübb bandái közé tartozó Kagrra
Nippon Columbia-val kötött szerződése is már jóideje várható volt. Hogy ennek az
egész folyamatnak mi lesz az eredménye és, hogy hosszabb távon milyen hatással lesz a
műfajra még persze nem tudni, de ez is bizonyítja, hogy a visual-kei, melynek oly sokan
keltették halálhírét pár éve, sikeresen kievickélt a gödörböl és újra
növekedésnek indult. Az egyetlen aggasztó jelenség a kiemelkedően tehetségtelen és
nagyon-nagyon siralmas Miyabi/Miyavi aki igénytelen
zenéje ellenére stabilan vezeti a népszerűségi listákat.
A visual-kei-nek a major szerződések vészterhes és
veszélyes világától távol eső, elkötelezetten indies szegletében is nagyon
igéretes új csapatok bukkantak fel. A legizgalmasabb dolgok a szintér egyik kulcsfigurájának, a volt
Syndrome vezér Kisaki-nak környezetében történtek. Kisaki régi
kiadójának az idők során hatalmasra duzzadt, viszont sokszor finoman szólva is
közepes szinvonalú csapatokat felvonultató Matina-nak 2002 végi feloszlatása után
azonnal új kiadó szervezésébe fogott. Ez lett az Under Code Records, ahol az egyetlen
átszerződött ex-Matina csapat, a zseniális Vidoll mellett ezidáig
felbukkant zenekarok mind igencsak meggyőzőek. A Vidoll mellett a két
legizgalmasabb banda viszont nem közvetlenül az kiadóhoz tartozik, csak
terjesztői szerződésben állnak egymással: az egyik Kisaki régi nagy barátjának, a
volt Madeth gray'll énekes Hisui-nak új csapata az előző évtized
közepének/végének jellegzetes visual hangzását idéző Schwardix Marvally,
a másik pedig a szintér egyik legnagyobb reménysége, az első eroguro hullám legjobb
hagyományait folytató Macaroni.
A másik nagy öreg Michiru kiadója a Loop Ash Records is
belehúzott az idén és a Scissor és a kiadóvezér legújabb bandája,
a Mask is nagyon meggyöző dolgokkal rukkolt elő eddig. Azonban
szerencsére még rajtuk kivül is jónéhány izgalmas csapat ad reményt arra, hogy 2004
is hasonlóan érdekfeszítő esztendő lesz, például a pályát tévesztett rockabilly
banda kinézetével rendelkező denno:oblaat vagy a klasszikus
kilencvenes évek eleji visual zenék emlékét idéző emmurée.
A volt Malice Mizer tag Mana vezette Moi Dix Mois
idén kapcsolt teljes sebességre kiadva egy jó, de azért közelsem száz-százalékosra
sikerült nagylemzet, lebonyolítva számtalan fellépést az évet egy ezekről készült
DVDvel lezárva. A többi ex-Malice tag közül Yu~ki sajnos
továbbra is hallgat, Klaha nem nagyon eröltette meg magát és egy
márciusi kislemezen és pár koncerten kívül sokat nem csinált, jövő évre viszont
valami nagyszabású stílusváltást ígért be, mindannyiunk szivecsücske Közi
pedig egyrészt rengeteg sikeres Eve Of Destiny-vel
közös koncertet tudhat a háta mögött, másrészt pedig novemberben egy nagyszerűen
sikerült dupla-single-lel örvendeztette meg rajongóit és ha minden jól megy 2004
tavaszán egy német kiadó gondozásában végre-valahára megjelenik a régóta várt
és igért első EoD album is!
Major JRock körökben semmi
különlegesebben forradalmi dolog nem történt, de azért néhány esemény alaposan
megkavarta a kedélyeket. Az évet a Buck-Tick kezdte egy olyan
telitalálat albummal, ami nemcsak, hogy az ő egyébként is lenyűgöző
pályafutásuknak volt az egyik legjobbja, hanem úgy általában semmilyen más csapat
nem tudta túlszárnyalni idén azt a teljesítményt. A Pierrot egy
félelmetesen gyengus új album után egy igen kétséges kimenetelű, de végülis
meglepően jól elsülő kisérletbe fogott, miszerintis újra felvettek egy lemezre
valót a régi indies időszakukból származó dalaikból.
Hyde és Gackt egy
romantikus vámpír akciófilmmel szórakoztatta a nagyérdeműt és sepert be jókora
összegeket, az egykoron oly szórakoztató Sex Machineguns-ék pedig
valószínüleg megérezték, hogy újabban már nem tudják hozni a régi szinvonalukat
és bejelentették feloszlásukat, míg a szintér legeredetibb és legfurább figurája a volt Kuroyume vezér Kiyoharu
először kicsit ráijesztett a közönségére, majd megírta az év egyik legjobban
sikerült dalát. Először a Kiyoharu vezette Sads új nagylemeze, a
'13' okozott némi aggodalmat azzal, hogy bármennyire is jó munka volt, a korábbi
albumok szinvonalát nem tudta hozni, ráadásul a meglehetősen elvadult kinézetéről
ismert énekes és csapata is igencsak visszafogota magát. Már kezdték azt hinni a
rajongók, hogy végül őket is utólérte őket a JRock bandák végzete és a
közönségsiker hatására elkezdenek finomodni zeneileg és ezzel együtt ellaposodni,
mikor jött a következő sokk: bejelentették, hogy az együttes leáll és Kiyoharu
szolópályába kezd. Az aggodalom egyre nőtt, hogy mihez kezd majd egyedül, de aztán
megjelent a debüt-single, az Aurora ami nemhogy nem valami kis közönségbarát,
finomkodó darab, hanem az egyik legjobb szám ami valaha is kikerült Kiyoharu keze
ügyéből.
A legfontosabb esemény azonban kétségtelenül a L'Arc~en~Ciel újraegyesülése volt. Mikor az
évek óta pihentetett zenekar rajongói, akiket a tagok váltakozó szinvonalú
szolómunkákkal próbáltak szórakoztatni, már kezdték véképp feladni a reményt,
hogy valaha is látják még együtt kedvenceiket jött a
bejelentés, hogy június végén összeállnak egy hétnapos koncertsorozat erejéig.
Persze mindenki arra számított, hogy ez lesz a búcsúturné, de ezeket a
feltételezéseket eloszlatta a bejelentés miszerintis a koncert után elkezdenek új
dalokon dolgozni és 2004-ben jön majd a nagylemez is és ha az is olyan szintet tud
hozni, mint a december 26-i, az évet lezáró nagyszabású showműsorok sorát megnyitó
Music Station Super Live-ban debütáló új dal, akkor mindenki megnyugodva dölhet
hátra, hogy a japán rock egyik legjobb csapata a hosszas kihagyás ellenére képes volt
a múltjához illően folytatni a pályáját.
Azonban 2003 nemcsak Japánon belül volt igencsak
eseménydús és izgalmas év hanem nálunk is. Míg a korábbi években maximum évi
egynéhány elszórt japán zenével kapcsolatos esemény volt piciny hazánkban, addig
2003 során szinte egymást érték a koncertek és partyk. Jónéhány együttes, DJ és
egyéb előadó tette nálunk tiszteletét (habár a DJk rendre olyan helyen, időpontban
vagy körülmények között ami lehetetlenné tette, hogy meg is tudjam nézni őket, de
legalább jártak erre és remélhetőleg vissza is térnek majd a jövőben), áprilisban
beindult egy eddig három rendezvényt megélt JRock/Visual-kei party-sorozat a Marco Polo
Clubban, a szintén idén indult animeconok mindkettőjén előadással és egyebekkel
képviseltette magát a téma, nomeg természetesen magával az oldallal kapcsolatban is
történt pár fontos dolog...
Ezek között legjelentősebb persze az oldal
újraindítása volt. Miközben az akkor még a klasszikus L'Arc~en~Ciel dal, a Blurry
Eyes névét viselő site a nyár folyamán látszólag csak vegetált (ami persze
látványosan megmutatkozott a látogatószámban és a fórum haldoklásán is) a
háttérben nagy munka és tervezgetés folyt és mikor minden elkészült szeptember
közepén nagyjából változatlan tartalommal, de új névvel, saját domainnel és ami a legfontosabb
teljesen megújult külsővel és számtalan nagy tervvel raktáron megnyílt az oldal új
verziója. Az eredeti layouttal ellentétben teljesen vállalható új design, a gyakoribb
updatek, nomeg az újranyitást követő kisebb reklámkampány-szerűség szerencsére
megtette a hatását és látványosan megugrott az oldal látogatottsága és a fórum is
új életre kelt. Az egyébként is hosszabbtávú folyamatot igénylő tervek közül
eddig nem sok öltött még kézzelfogható formát, azonban az egyik régi terv, egy a
szokásos JRock/Visual műfajra koncentráló buliknál sokkal szélesebb zenei palettát
felvonultató party már megvalósult november végén, több egyéb dolog pedig jelenleg
is szervezés alatt van.
Mindannyiunk nagy örömére 2003-ban újra jónéhány új
rajongóval bővült nálunk a japán zenék iránt érdeklődők egyre népesebb tábora,
több új, a témával foglalkozó weboldal is nyílt és egyre inkább kezd kialakulni
egy stabil közönség/közösség amelyre lehet építeni bulik és egyebek
szervezésekor, vagyis ha minden így halad tovább 2004-ben is nagyszerű dolgokat hozhat
számunkra a jövő.
Case - 2004.01.06
Végezetül álljon itt egy komplett lista az 2003-as hazai
japán zenei koncertekről és bulikról. Reméljük 2004 végén majd egy hasonlóan
hosszú listára tekinthetünk vissza.
02.14 - Toby Izui (M47)
03.29 - Takkyu Ishino (Mayday)
04.25 - JRock/Visual-kei Party (MPC)
05.02 - Tujiko Noriko (XPeripheria4) (Kultiplex/Naphall)
05.02 - Ken Ishii (Citadella)
05.15 - Eve Of Destiny (MPC)
06.20 - june:d~eth visual party (MPC)
07.01 - Mono (Est Café)
07.04 - JRock előadás és JRock/JPop party (Hungarocon/Animecon)
08.06 - 1000travels of jawaharlal (Vörös Yuk)
09.12 - dj honda (Kultiplex)
09.13 - Makoto (Complex)
10.03 - JRock/Visual-kei Party (MPC)
10.03 - Tsuyoshi Suzuki (Rókahegy)
10.21 - Tanno Ken'ichi / Nomade~s (Budapesti Őszi
Fesztivál)
10.22 - Erehwon / Hiroaki Umeda (Budapesti Őszi
Fesztivál)
11.22 - JRock előadás & 1.Sound Of Japan Party (Animecon / MPC) |