L'Arc~en~Ciel

A L’Arc~en~Ciel (japán kiejtése: Laruku an shieru, röviden: Laruku) a JRock történetének egyik legjelentősebb együttese, egyike a kilencvenes évek "Legendás Nagyjainak." Nevükhöz ("szivárvány") illően ők a JRock egyik legegyedibb, és mindenképpen legszínesebb együttese: indulásuk óta szinte minden zenei stílusban működtek, minden erőfeszítés nélkül képesek egyik stílusról a másikra váltani, keverni őket, és mindegyiket a saját képükre formálni. Ugyanúgy otthon vannak a JPop mint a JRock világában, de igazából egyikbe sem tartoznak. Nem törődve a divattal, mindig a saját útjukat járják, ami egyszerre álmodozóan romantikus és földhözragadtan realista, ragyogóan világos és nyugtalanítóan sötét, egyszerre árasztja klausztrofóbia és hihetetlen tágasság érzését. Azonban mindig jellemzi őket a kifinomultság, a könnyed elegancia, és a némi cinizmussal vegyített, kicsit csípős, de soha nem bántó humor.

Ez természetesen nem egyetlen ember munkájának eredménye. A Larukunél minden dal mögött az egész csapat – négy különböző, erős egyéniség – áll. Hyde különleges, több oktávot átfogó, hajlékony hangját és csodaszép, költői dalszövegeit, Ken fantáziadús, eredeti gitárjátékát, Tetsu jellegzetesen dallamos, virtuóz basszusgitár-dallamait, és Yukihiro lendületes, modern dobját a hatalmas tehetség olvasztja össze egy egészen kiszámíthatatlan, különleges, semmi mással össze nem hasonlítható egésszé.

I. Problémás indulás, sima folytatás
A Laruku története 1991-ben kezdődött Oszakában, mikor Tetsu meggyőzte Hyde-ot, a Jelsarem’s Rod exgitárosát, hogy sokkal több tehetsége van az énekléshez, mint a gitározáshoz, és hogy ők ketten nagyon jól tudnának együtt dolgozni. Így aztán februárban megszületett a Laruku: az alapító tagok Tetsu (a vezető), Hyde, Hiro (gitár) és Pero (dob) voltak. Egy év sem telt bele, és Hiro hirtelen, pont egy koncert előtt távozott az együttesből, a kétségbeesett Tetsu pedig régi barátjához, Kenhez fordult segítségért, akinek akkor már csak egy féléve hiányzott építészdiplomájának megszerzéséhez. Tetsu könyörgésére Ken pár nap alatt döntött: otthagyta az egyetemet, és belépett Hiro helyére. Így még ebben az évben kiadhatták első kislemezüket, a Floods of tears-t, ám év végén, épp mikor megkapták a lehetőséget első albumuk felvételére, Pero úgy döntött, követi Hiro példáját, és kilép. Mivel az idő sürgetett, Tetsu végül egy szinte ismeretlen tokiói dobost, Sakurát kérte fel, hogy csatlakozzon az együtteshez. Ha az előbbi példa még nem lett volna elég, Tetsu meggyőzési képességeit tovább bizonyítja, hogy Sakura, aki előtte még csak hírét sem hallotta a Larukunek, Tokióból Oszakába utazott, és egy héttel az album felvételének megkezdése előtt belépett az együttesbe.

Az 1993-as Dune a Laruku történetében talán az egyetlen album, amit lehet kategorizálni, bár nem könnyen. Jellegzetesen korai visual kei hangzás, de ugyanakkor tipikusan eredeti és egyedi, nem hasonlít egyetlen korabeli együtteshez sem. Sötét, mégis könnyed és gyönyörű, és bár nincs meg benne a későbbi albumokra jellemző elegancia, a néhol kicsit kiforratlan hangzás is hozzáad valami különlegeset a zenéhez. Hyde még nem igazán találta el az énekstílusát, szinte minden dalt más-más stílusban és hangszínen énekel (néha az ember rá se jönne, hogy ugyanaz az ember énekli az összes dalt). Az album fénypontjai: a Shutting from the sky, amely kicsit gyorsabb és dallamosabb, mint a többi szám; a furcsa, szaggatott ritmusú, megkínzott hangzású Entichers, amelyben Tetsu igazán megcsillogtathatja basszusgitárosi képességeit; a Floods of tears, amely szintén viszonylag gyors, és dallamos, mondhatni, fülbemászó; és mind közül talán a legjobb szám, a szomorú és gyönyörű As if in a dream.

Alig pár héttel megjelenése után a Dune az Oricon indies toplistájának első helyére került, és a zenekar elindult első turnéjára, amelynek zárókoncertjére szinte azonnal elkelt minden jegy. Még ugyanabban az évben az együttes tagjai felköltöztek Oszakából Tokióba, és következő, téli turnéjukat már onnan indították. 1994 elején a Laruku először került zenei újság címlapjára, és a tévébe is. A turnék, szereplések közben leszerződtek a Sonyhoz, kiadták első major kislemezüket, a Blurry Eyes-t, és első major albumukat, a Tierrát.

A Tierra már nem nagyon sorolható be egyetlen, akkor (vagy bármikor máskor) uralkodó trendbe sem, a legjobban talán a "visual pop" kifejezéssel lehetne jellemezni. Teljesen más stílus, mint a Dune: egyáltalán nem sötét, inkább világos, már a Dune-n is jelen lévő, de itt már sokkal jobban érezhető mediterrán "beütéssel". Légies, néhol kicsit csendes máshol szenvedélyes hangulatú. (Az albumon több dalnak is van a címében utalás szélre, álomra, repülésre… utóbbi egyébként visszatérő téma Hyde dalszövegeiben, amelyek gyakran foglalkoznak a szabadsággal. Ez végigvonul a Laruku egész munkásságán, és csúcsát az – eddig – utolsó, Real című albumon éri el. Talán nem véletlen, hogy Hyde akkoriban tetováltatott szárnyakat a hátára…) Persze a Tierrán is megvannak a sötét pillanatok: az All Dead egy nagyon keserű dal csalódottságról és bosszúvágyról, a Kaze no yukue kétségbeesetten könyörög, hogy "Ne menj el, ne hagyj egyedül", az Inner Core-t pedig mintha legalábbis enyhén betépve írták volna – a téma hallucinációk, "megvilágosodás", önfelismerés. A dalszövegben "Hol a testem, merre van?", "Csak a tudat létezik", és hasonlók vannak, és az egész album legsötétebb pontja, mikor a dal Hyde hisztérikus nevetésébe fullad. A Tierrát végül kicsit szomorú hangulatban zárja le a Laruku egyik legszebb száma, a White Feathers.

A Tierrához külön videó készült, Siesta ~film of dreams~ címmel, amelyen az együttes tagjairól készült, saját koncepciójuk alapján rendezett kisfilmek, illetve a Kaze no yukue PV-je láthatók. A Blurry Eyes-t kiválasztották a DNA2 című anime betétdalának (azóta is a Laruku talán legismertebb dala), ami nagyon jót tett a zenekar népszerűségének, olyannyira, hogy még 1994 decemberében megalakult a hivatalos Laruku fanclub, Ciel néven.

II. Szárnyaló népszerűség, repülés a csúcs felé
A Laruku ekkorra már kényelmesen belehelyezkedett a saját maguknak alakított szerepbe: népszerűségüket kihasználva országos turnékat tartottak, minden koncertjükön, vagy tévés szereplésükön több száz vagy akár ezer rajongójuk sikítozott a közönségben. És az együttes tagjai mindent megtettek, hogy a rajongók örüljenek: tudatosan, vagy tudat alatt, de kialakítottak maguk között olyan szerepeket és kapcsolatokat, amelyek a közönség számára vonzók voltak. Titokzatosak voltak, keveset árultak el önmagukról, elegáns, nőies ruhákat hordtak (egy időben a hosszú, fehér ruha jellegzetesen Hyde stílusa volt), a színpadon sokat játszottak, bolondoztak egymással. Hyde, aki természettől meglévő, rendkívüli szépségének köszönhetően már a kezdetektől fogva a legnépszerűbb volt a tagok közül, nőies mozdulataival és ruháival, hosszú hajával és sminkkel még szebbé változott. Tetsu kezdeti nőies image-ét lecserélve visszahúzódó, hosszú haja mögé rejtőző, törékeny figuraként jelent meg. Ken, aki a legkevésbé vette komolyan az egészet, játszotta a vidám, komolytalan bohócot, és Sakura alakította a kötelező sötét, mindig feketében járó, titokzatos fazon szerepét. A közönség imádattal csüggött Hyde minden mozdulatán (ez egyébként máig nem változott, csak a közönség cserélődött le), az együttes minden megnyilvánulását kitörő lelkesedéssel követték.

1995-ben megjelent a Laruku következő albuma, a Heavenly (harmadik lett az Oricon toplistán), ami ismét egy új, az eddigiektől eltérő stílust képvisel, és talán a növekvő népszerűségnek köszönhetően sokkal rockosabbra, könnyebben befogadhatóra sikerült, mint az előbbiek. Leginkább úgy lehetne jellemezni, mint egy átmenet a régi és egy újabb Laruku között: külsőleg is, és zeneileg is teljesen levetették a klasszikus visual jelleget, és egyre szélesebb körben mozogtak, de nem szakadtak még el teljesen a gyökereiktől, és ez a finom, elegáns megoldásokban, néhol franciás hatásban nyilvánul meg. Azonban a Heavenlyn (ami a kísérletezgetés szempontjából az 1999-es ark előfutárának is mondható) már megjelenik az is, ami a későbbiekben annyira jellemző lesz a Larukure: több zenei stílus egy albumon. Ennek köszönhetően a Heavenly energikusan, pozitívan kezdődik, de aztán lassan megjelenik a csendes lemondás és a kilátástalanság is. És noha az első dal, a Still I’m With You címe még az ellenkezőjét bizonygatja, már onnantól kezdve látható, hogy míg a Tierra leginkább talán a találkozás utáni vágyakozásról szól, a Heavenly fő témája az elválás.

Ezen az albumon sok érdekes, stílusokkal kísérletezgető dal található, mint például az And She Said, a Natsu no yuuutsu, vagy a Secret Signs; a Laruku tiszta pop oldalát pedig a feldobott hangulatú Vivid Colors, és a C’est la vie képviseli – utóbbi egy hihetetlenül cukros, karácsonyi hangulatú dalocska, ami a ritka jó basszusgitár-dallamra épül.

A Heavenly nagyon megdobta a Laruku népszerűségét, olyannyira, hogy a megjelenés évében az együttes létezése óta először felléphetett a Music Station című népszerű tévéműsorban. A Tour Heavenly ’95 turné utolsó koncertjére a Nippon Budoukanban került sor, és 28 perc alatt 10166 jegy fogyott el. A "Heavenly-gépezet" beindult: készülni kezdett a Heavenly Films című videó, amin koncertfelvételek, backstage videók, és mindenféle marhulások láthatóak, például képzeletbeli Laruku termékek (macskatáp, biztosítás) reklámjai. Megjelent első photobookjuk (fotó-album), és elindult rádióműsoruk, a Bonjour L’Arc~en~Ciel. Mindeközben folyamatosan koncerteztek, és adták ki a kislemezeket a következő album előszeleként.

III. Süllyedő színvonal, zuhanás és sötétség
A Heavenly utáni első kislemez, a Kaze ni kienaide a JPop egyik gyöngyszeme. Teljesen új hangzás a Larukutől (talán a Vivid Colors hasonlít rá legjobban az addig megjelent dalok közül), de, ahogy később majd kiderül, jellegzetesen Tetsu keze munkája: vidám, fülbemászó pop-dal, amit az ember képtelen nem dudorászni. A következő single a Flower: lendületes, de kicsit szomorkás, tipikusan Larukus pop. Az ezután megjelenő Lies and Truth viszont már szintetizátor-alapú europop stílus, színvonalban alulmúlja addigi bármelyik kislemezüket. És sajnos ez nem volt üres figyelmeztetés...

Az 1996 végén megjelent True című album a Laruku munkásságának mélypontja. A kislemezeket leszámítva az egész album olcsó popból, unalmas, amerikai stílusú rágógumi-rockból (pl. Round and Round) és szentimentális, túlcukrozott dalokból (I Wish... brrrrr...) áll, amik után az embernek napokig szódabikarbónán kell élnie. Míg az előző albumokon tisztán látszottak a tagok zenei képességei, a True-n szinte minden eltűnik a szintetizátor mögött. A gitár sokszor csak cél nélkül prüntyög, az eddig olyan zseniális basszusgitár-dallamok is ellaposodnak, a dob pedig gyakorlatilag megszűnik létezni: sok helyen mintha csak dobgép adná a ritmust, ritkán lehet észrevenni, ha Sakura is üt egyet-egyet.

Ez az album mélyen alulmúl bármit, amit valaha is kiadtak, de talán a teljesen mainstream pop-rock, és tánczenés stílus miatt hatalmas siker lett, és több mint egymillió példányt adtak el belőle. Elérte az Oricon toplista első helyét, és kilenc hétig maradt az első 10-ben. Elindult a Carnival of True ’96-97 turné, az új stílus egyre több rajongót vonzott. Akik már régebb óta követték az együttest, egyre több joggal gondolhatták úgy, hogy a Laruku feláldozta a minőséget és tehetséget a pénz és a siker oltárán, de a több ezer friss rajongót ez nem érdekelte. Ők boldogok voltak a könnyen hallgatható zenével, Hyde szépségével, Ken és Tetsu poénkodásaival, és a visszahúzódó Sakura titokzatoskodásával.

Azonban 1997 elején olyasmi történt, amire senki nem számított, és ami alapjaiban rázta meg nem csak a rajongótábort, de az együttest magát is. Februárban Sakurát letartóztatták heroin birtoklása miatt, és bár nyugaton ez nem okozott volna nagyobb felháborodást, Japánban egyáltalán nem nézik jó szemmel az ilyesmit. A Laruku minden projektje leállt, a hozzájuk kapcsolódó termékeket bevonták, és visszavonták új kislemezüket, a The Fourth Avenue Cafe-t (amely akkor már futott a tévében, mint a Rurouni Kenshin című anime egyik endingje – megfigyelhető, milyen hirtelen tűnt el, alig néhány epizód után). Nem jelentek meg tévében vagy rádióban, mintha megszűntek volna létezni. Az együttes kénytelen volt szembenézni a keserű tényekkel: vagy Sakura nélkül folytatják, vagy végük. Két hónapi csend után végül hivatalos közleményt adtak ki, amelyben kijelentették, hogy ősszel folytatják a Larukut – Sakura nélkül. Sakura bírósági tárgyaláson két évet kapott, három év próbaidőre felfüggesztve.

A kimerült és levert Tetsut, Hyde-ot és Kent a cég két hétre Európába küldte pihenni, majd visszatérésükkor csendben elkezdték előkészíteni a visszatérést. Augusztus 27-én hivatalosan bejelentették az újrakezdést, októberben megjelent az új kislemez, a Niji, november 4-én pedig Sakura hivatalosan is kilépett az együttesből. A közönség pedig bebizonyította, hogy visszavárja a vihar után a szivárványt: a halálból feltámadó együttes első koncertjére, amit a Tokyo Dome-ban tartottak, az 56000 helyjegyet 4 perc alatt elkapkodták, ezzel megdöntve a stadion jegyeladási rekordját.
a Niji kislemez hirdetése egy újságból
A Niji, noha messze nem a legjobb Laruku dal, mégis az egyik legfontosabb. A "niji" japánul szivárványt jelent, akárcsak a "l’arc~en~ciel" franciául – nem véletlen, hogy pont ez lett a címe. A dal fájdalomról, sebekről és emlékekről szól, de reményről, és a jövőről is. A Niji a Laruku "himnuszává" vált, megjelenése óta szinte minden koncerten előadták, talán hogy emlékeztessék magukat és a közönséget arra, hogy minden vég egyben kezdet is, és hogy a fájdalomból, ha sikerül túllépni rajta, erő születik. Erő ahhoz, hogy a Laruku is felálljon, és továbbinduljon "a végtelen jövőbe."

folytatás >>>

írta: Mufurc