Arisztokrata esztrédműsor
A Versailles Budapesten
2010 július 11
Diesel Club
Nem egyszerű dolog egy koncert szervezőjeként beszámolót írni... ott van
először is az, hogy könnyen felmerülhet az elfogultság vádja, az
esetleges problémákat is másképpen látja az ember, nomeg a
koncertszervezés keserű aranyszabálya az, hogy az ember sose tudja
normálisan megnézni a koncertet, mert azalattra is jut bőven
rohangásznivaló. Szóval talán jobb és
érdekesebb is lesz, ha meg sem próbálok egy hagyományos "kijötek a
színpadra, zenéltek, jó volt, levonultak" típusú irományt
összehozni, inkább valami kis életképet arról, hogy milyen is volt az a
bő másfél nap amig itt volt a zenekar és, hogy milyen is egy koncert a
backstageből nézve...
Rengeteg munka és nagyon hosszú várakozás végére rakott pontot ez a
brutálisan forró, de egyébként minden szempontból fantasztikusan
sikerült nyári este. A koncert szervezése majd másfél éve kezdődött,
még
valamikor 2009 tavaszán, mivel eredetileg akkor, késő ősszel jött volna
hozzánk
a zenekar, azonban augusztusban, amikorra már le volt fixálva minden,
a helyszíntől kezdve az időpontig, beütött a tragédia és megdöbbentően hirtelen
és fiatalon elhunyt Jasmine You, a csapat basszusgitárosa. A zenekar
ezek után érthető mód leállt egy időre és a
turné is halasztva lett és végül az év elején indult újra a
munka. A koncertre kiszemelt dátum július 11, vasárnap lett... amiről
hamarosan kiderült, hogy egyben a foci vb döntőjének is a napja. Ez mondjuk
elvileg igazából sok vizet nem zavart volna, mert esélyes, hogy nem sok
átfedés van a két esemény célközönsége közt, azonban az eredetileg
lefoglalt helyszínen, a Dürer Kertben össznépi focinézős rendezvény lett
volna aznap, ami viszont már problémásabb dolog, így emiatt, meg más
okok miatt is, végül átkerült az esemény a Népligetben levő Diesel
klubba.
A Diesel már csak azért is jobb választásnak bizonyult, mert itt a közönség is sokkal kényelmesebben és nyugisabban tudott
gyülekezni, mint a forgalmas autóútra néző Dürer előtt, amire szükség is
volt, mivel voltak akik már előző nap (!) késő délután letáboroztak a
klub környékén, sokan pedig reggel és később a nap folyamán, de még
mindig bőven hosszú órákkal a hétre kiírt kapunyitás előtt csatlakoztak
hozzájuk. Délutánra egész kellemes kis piknik hangulat alakult ki és míg
a
többség az ekkorra a bejárat előtt tömörülő hosszú, tömött sorokban
cseverészett az ismerősökkel, addig mások a fák alatt hűsöltek, vagy
legalábbis próbálkoztak vele, mondjuk valószínű, hogy kevés sikerrel,
mivel ez volt a nyár addigi talán legmelegebb napja. A várakozás már a
koncert előtt hónapokkal is nagy volt, főleg, hogy köztudott volt, hogy az
előző évi elmaradt turnénál Budapest is a tervezett
célpontok közt volt, így már az újabb turné bejelentése előtt is sokan
nagyban készültek a zenekar hazai látogatására, remélve, hogy most is
bekerülünk majd az utitervbe. És persze bele is kerültünk és a februári
bejelentés után, ahogy várható volt, kitört az általános online
örömújongás, a színfalak mögött pedig beindult a kőkemény szervezői
munka. És végül, több hónapnyi várakozás és szervezkedés után este hétkor
nagy üdvrivalgás kiséretében kinyílt a kapu és elkezdett özönleni befele
a nép a Diesel különleges koncerttermébe.

A zenekar gépe már szombat délben landolt Budapesten és egész komoly
kihívás volt beazonosítani az eddig inkább csak képeken, smink és
kosztümhegyek alatt látott tagokat a hétköznapi valójukban, a
kisérőszemélyzet és a csomaghegyek gyűrűjében. Miután sikeresen befurikáztuk őket a
bevárosi szállodájukba, volt aki
elvonult közülük kipihenni az utazgatás és az előző napi koncert fáradalmait, de
volt aki vállalkozóbb szelleműbb volt és térképekkel felszerelkezve, vagy
egyedűl, vagy kisebb csapattal nekivágott a városnak. Mint az
idelátogatók általában, ők is odavoltak a belvárosért és a Dunapart
környékéért és míg a többiek csak szóban áradoztak utólag, a mobiljával
mindent következetesen végigfotózgató Teru egy maratoni blogbejegyzésben
emlékezett meg a kalandjairól.
Este találkoztunk velük újra, amikor elvittük őket vacsorázni egy hangulatos
kis teraszos étterembe és míg az érkezéskor még mindenki
láthatóan fáradt és elnyűtt volt, ekkorra már majd kicsattantak az
energiától és tényleg érezni lehetett, hogy nagyon jót tett nekik a laza
délutáni program, ami kicsit kizökkentette őket a turnézás sokszor azért
nagyon fárasztó rutinjából (kivéve Kamijo-t, aki inkább a hotelben
maradt, mert nem érezte valami jól magát - lásd bővebben az
interjúban). Mondjuk a feltöltődésre szükség is volt,
mert vasárnap nagyon hosszú napnak néztek elébe: dél után nem sokkal
értünk a klubhoz, mivel az előkészületekre 7-8 órát kértek, ami elsőre
talán soknak tünhet, de igazából nem volt az: ők is és a teljes
személyzet is gőzerővel dolgozta végig ezt az időt, hogy tökéletesek
legyenek a sminkek és a kosztümök és az utolsó csavarig ellenőriztek
mindent, hogy rendben menjen a koncert és ne okozzanak semmivel csalódást. Az
utolsó pillanatig folytak az előkészületek és mikor elérkezett a fél
kilences koncertkezdés, a zenekar kérésére lekapcsoltuk a világítást a
backstageben, kint beindult az intro és az előző nap még vígan a
városban fel-alá rohangászó zenészek teljesen átalakulva, a hétköznapi
valójuk utolsó morzsáit is maguk mögött hagyva felvonultak a színpadra,
hogy valami olyat prezentáljanak, amihez hasonlót se láttunk még itthon.

Persze járt már nálunk több, a visual kei színtérhez tartozó előadó is,
de a Versailles volt az első olyan, akik a műfaj leglátványosabb
hagyományait követő nagyságok közül elkeveredtek mifelénk. Így végre
kicsit itthon is belekóstolhattunk abba, hogy milyen is az igazi, a
látványt és a zenét ugyanolyan maximalista módon kezelő vk showműsor,
ami néha már-már olyan volt inkább,
mint egy, az utolsó pillanatig
gondosan megkomponált grandiózus színházi produkció. Pontban fél
kilenckor elsötétült a terem, és az ekkorra már az egész termet megtöltő
rajongók hangos ovációjával kisérve egyenként bevonultak a tagok a
vérvörös fényben úszó színpadra. Mindenki kecses mozdulatokkal
köszöntötte a közönséget, majd mikor Kamijo is elfoglalta a helyét,
felcsendült a Versailles lényegét zeneileg és címében is talán legjobb
összefoglaló Aristocrat's Symphony és elkezdődött a varázslat. A
Versailles repertoárnak megvannak a maga kihagyhatatlan darabjai, vagyis
voltak olyan dalok, amikben mindenki biztos volt, hogy sorrakerülnek
majd, viszont a turné alatt koncertről
koncertre változott a setlist, így mindenki csak tippelgetett, hogy
ezeken a legfőbb közkedvenceken kívűl miket játszanak majd, de a felhozatalra nem igen lehet senkinek
panasza: a lehető legjobb válogatást kaptuk a csapat három nagylemeznyi
anyagából, köztük olyanokat, mint a durvulós, menetelős ritmusú
Zombie, vagy a könnyfakasztó Serenade.
A színpadon a központi szerep természetesen Kamijoé volt, akinek minden
mozdulatán látszott a bő tizenöt évnyi frontemberi tapasztalat,
mimikájában, mozgásában pedig tökéletesen hozta azt az
előkelő,
arisztokratikus szerepet, amit az évek alatt felépített magának.
Jobbján az előben is egy törékeny porcelánbabához hasonlatos Hizaki
pörgött-forgott, miközben könnyedén tolta azokat a szólókat, amik miatt
joggal tartják a vk színtér egyik legjobb gitárosának. A színpad
balfélen az ifjonc nemesúrfira emlékeztető Teru és a csak az idei turnék
alatt a zenekaral tartó beugró basszgitáros, az ennek megfelelően
nagyrészt a háttérben maradó és kevésbé feltűnő, fekete ruhát viselő
Masashi tüsténkedett, hátul Yuki pedig szinte eltűnt a dobok rengetegében és a
mögötte ragyogó reflektorok vontak fényglóriát köré, ami kétségkívűl
felemelő látvány volt, csak éppen nem nagyon látszott emiatt semmi
belőle, node ez a dobosok sanyarú sorsa: ők felelősek az alapritmusért
amire a zene egésze ráépül, mégis mindig hátul, a közönségtől távolra
eldugva tengetik szomorú perceiket, míg a többiek a színpad elején
learatják a dicsőséget és a pancsikolnak a rajongók túláradó
szeretetében.

Persze egy Versailles koncertnek a zenén és a zenészeken kívűl van még
egy fontos főszereplője: a csapat ruhatára. A kosztümök a régebbi
fotósorozatokról és koncertfelvételekről persze már
ismerősek voltak, de
lenyűgöző élmény volt így élőben, testközelből látni őket. Így látszott
csak igazán, hogy milyen gondosan összeválogatott
anyagokból elkészített, a legapróbb részletekig kidolgozott, elképesztő
alapossággal megcsinált műremek az összes. Nomeg persze
ezeknek a lélegzetelállító kosztümöknek van mégegy jellemző
tulajdonsága: az, hogy elképesztően melegek. Maximum egy téli,
szabadtéri fellépés esetén lennének ezek kellemes viseletek, de azt,
hogy itt, hogy bírtak bennük megmaradni a színpadon, az számomra teljességgel
érthetetlen. Persze van a klubnak légkondija, node a kinti harminc fok
feletti dögletes kánikulával és a bent levő bő hatszáz emberrel az sem
tud megbirkózni és a színpadon még ehhez jön pluszba az állandó
szaladgászás, nomeg a reflektorok össztüze, ami önmagában képes közel
elviselheteten hőséget termelni, még lényegesen barátibb időjárás
mellett is.
A hőséget a közönség sem bírta persze gondok nélkül, páran rosszul is
lettek a koncert alatt, de szerencsére semmi komolyabb gond nem volt,
köszönhetően annak, hogy felkészültünk a helyzetre, így a biztonságiak
folyamatosan itatták a könönséget és locsolták az elől, a legnagyobb
hőségben és nyomakodásban állókat.

A Princess előtt Kamijo elhintett egy "last song" megjegyzést, amiről
persze tudta mindenki, hogy csak félig igaz, mert ott van még az
elmaradhatatlan ráadás. Így habár tényleg
ünnepélyesen levonultak a színpadról, persze hamarosan vissza
is tértek és következett az a két szám melyekről mindenki tudta, hogy
nem maradhatnak ki: a
The Red Carpet Day és az itt zárásként szereplő, de annak idején a csapat
pályáját elindító The Revenant Choir, melynek elnyújtott befejezése igazán
katartikusra sikeredett. Mikor azt hitte az ember, hogy már vége, a
közönség tombolásával kisérve mindig
csavartak rajta még egyet és még hosszabbra
és hosszabbra húzták. De azért
persze egyszercsak tényleg
végetért, de még utána is hosszasan időztek a színpadon, mintha
nem tudták volna magukat rászánni az indulásra: egy sor közös fotót
csináltak a rajongókkal, Hizaki még le is mászott a közönség
előtti kordonhoz,
de a többiek is hosszasan búcsuzkodtak a színpadról. Hibátlan koncert
volt, tele olyan különlegesen emlékezetes pillanatokkal, mint a Serenade
szívszaggató pillanatai vagy Teru szólója, ami alatt a többiek
levonultak az öltözőbe és csak ő állt ott egyedűl a gitárjával, a
színpadot pásztázó színes reflektorok gyűrűjében, a minden elborító sűrű
füstfelhő közepén. Vagyis pontosan azt kaptuk amit vártunk: a tökéletes
átmenetet egy koncert és egy teátrális esztrádműsor között.

És ezek után még ott volt a meet & greet
a kisteremben, amit annak ellenére vállalt el a zenekar, hogy reggel
kora hajnalban kellett kelniük, hogy kiérjenek időben a reggeli
repülőjükhöz. Miután lezajlott a koncert, le lett zárva a nagyterem alsó
része, ahol elkezdődött a pakolás a színpad körül, mi pedig gyorsan
átrendeztük a kistermet, bekerült egy hosszú asztal, négy székkel
(Masashi, mint support tag nem vett részt a meet & greet-en), majd
igyekeztünk a nagyterem emeleti részén át egészen a bejárat környékéig
kanyargó sort rendbeterelgetni és amikor a tagok kicsit iihenték és
rendbeszedték magukat, megkezdődött a várva várt rajongói találka.
Persze sok mindenre nem volt idő, mert akkor tényleg reggelig ott ültek
volna és egy percet se tudtak volna aludni az utazás előtt, így csak egy
gyors kézfogásra volt idő, meg pár szóra és persze arra, hogy aki hozott
a tagoknak ajándékot, az személyesen nekik tudja odaadni. És persze
ajándékból volt szép számmal, több, kismilló ember által aláírt zászló,
valamint rajzok és egyéb apróságok, meg volt pár olyan dolog is, amit
már megkaptak korábban, mint a hazai (a szervezés hónapjai alatt is
nagyon aktív, főleg a koncertre ideutazó külföldieknek rengeteget
segítő) Versailles Street Team által összehozott gyönyörű,
rószadíszítéses torta, plusz egy-egy névre szóló gravírozott pohár
minden tagnak némi hazai belevalóval (bor + pálesz) együtt, aminek egy
részét már előző nap bepusztították, a többit pedig a
klubban, koncert
előtt és után, ami megmaradt bontatlanul, azt pedig a többi ajándékkal
együtt vitték magukkal. Mert helyük amúgy is volt a visszaúton bőven:
rengeteg merchendise cuccot hoztak magukkal, CDket, posztereket,
törcsit, imádnivalóan giccses világítós műrózsát, Versailles logós
kistáskát, nomeg két fajta pólót és a koncert végére gyakorlatilag
minden elfogyott. Végül valamikor éjfél után vonultak csak vissza végleg a backstage részbe,
kényelmesebb viseletre váltottak, gondosan elcsomagolták a kapott
ajándékokat, majd a hátsó bejárat körül nyüzsgő rajongók gyűrűjében
beszálltak a buszba és elindultak vissza a hotelbe. Mi pedig persze még
maradtunk és a Diesel kistermében egy hajnalba nyúló afterpartival
zártuk a napot.

Minél ismertebb egy zenekar, többnyire annál népesebb kisérősereg
nyüzsög körülöttük a turnék alatt. Jelen esetben a teljes
kompánia tizenkét főre rugott, amiben az öt zenekartagon kívül egy japán
és egy európai turnémanager, egy zenekari manager, egy fény-, egy hang-
és egy színpadtechnikus jutott, nomeg persze ott volt még a tündéri sminkes kisasszony. És sokszor a
személyzet tagjai is legalább annyira érdekes figurák, mint maguk a
zenekartagok. A sminkes kishölgyről például kiderült, hogy mostanában olyanokkal dolgozik még mint a Deluhi, a Matenrou Opera és Kaya,
régebben pedig többek közt a Luna Sea tag gitároslegenda Sugizo is
megfordult a kezei közt, de a többiek is mind sokat tapasztalt alakok
voltak, rengeteg izgalmas sztorival és tapasztalattal. Melyekből a
koncert előtti nap hallhattunk elég sokat, amikor a közös vacsora után a
stáb egy részének eszébe sem volt pihenni, így inkább egy kicsit bizarr
kiruccanás keretei közt elmentünk velük felderíteni a Diesel klubot,
ahol először belefutottunk a már ekkor is a klub előtt táborozó
rajongókba, majd bent megnézhettük, hogy mi a fene is az a habparty,
amely kifejezéssel én speciel korábban még csak buliplakátokon
találkoztam, node lehet jobb is volt úgy nekem.
Szóval igen, ennek a koncertszervezősdi dolognak vannak ilyen igencsak
fura pillanatai is, mint például amikor az ember egy klubban áll és pár
tapasztalt, JRock körökben otthonosan mozgó európai és japán
technikussal, managerrel és egy sminkes kisasszonnyal együtt
megilletődve nézi amint két-három finoman szólva is illuminált
állapotban levő kigyúrt diszkótöltelék derékig habban ácsorogva gagyibb
fajta house zenékre hadonászik. Szürreális. Meg vannak mélypontok is,
mint amikor 24 órás ébrenlét és non-stop rohangászás után az ember a
mindent elborító ólmos fáradtsággal és kómaközeli állapottal küzdve
utazik haza a reptérről metróval és a Klinikák után azonnal a Deák tér
jön és fogalmad nincs, hogy mi történt közben, hova tönt a közben levő
négy megálló. Persze ezzel, meg a többi gonddal, problémával együtt is
megéri ez bőven, mert semmi nem pótolhatja azt az érzést amikor megy a
koncert, amivel sokaknak az egyik legfőbb álma vált valóra és a sok
hónapnyi munka és egyeztetés és problémamegoldás után minden rendben
megy és mind a zenekar, mind a közönség láthatóan hihetetlenül jól érzi
magát.
A zenekar eredetileg egy kicsit aggódva érkezett Budapestre, mert a turné korábbi
állomásain majd mindenhol volt valami kisebb-nagyobb probléma: hol technikában nem azt kapták amit kértek,
hol légkondi nem volt a
klubban, hol meg a színpad nem volt az igazi, vagy éppen a rajongók közül
nem voltak képesek páran normálisan viselkedni. Nálunk viszont miután
látták, hogy minden rendben van és megnyugodtak, látszott rajtuk, hogy nagyszerűen érzik magukat és, hogy ez nem csak a
szokásos japán udvariassági látszat volt, azt tökéletesen bizonyítja, hogy a hivatalos zenekari blogba a turné egyetlen állomása
kapott csak külön bejegyzést, a budapesti, ráadásul nem is akármilyet:
Versailles hivatalos blog, 2010 07 12
Isteni volt a mai koncert!
Elképesztő volt, ahogy a közönség teljesen eggyé olvadt, és ettől szinte
vibrált az energia, a hangulat a maximumon volt!
Én is nagyon a toppon voltam!
És először éreztem úgy egy fellépés közben, hogy nem akarom, hogy vége
legyen!
A legjobb rajongók, a legjobb személyzet gyűrűjében, és a legklasszabb
bandatagokkal körülvéve úgy érzem borzasztóan boldog vagyok!
Nagyon sűrű a beosztásunk, de beleadunk mindent, és nem hagyjuk magunkat
lenyomni!
Most pedig indulunk a turné utolsó állomáshoz, Párizsba.
(Hizaki)
(fordította MaKo)
setlist:
SE
Aristocrat's Symphony
Shout & Bites
gekkakou
Zombie
Prince
The Umbrella of Glass
Reminiscence
SE (pilgrim~des)
God Palace
Ascendead Master
Amorphous
Serenade
Princess
ráadás:
The Red Carpet Day
The Revenant Choir
A cikk eredeti verziója a
Mondo magazin 2010
augusztusi számában jelent meg.
Szöveg: Case
Képek:
Baldy és Case (a filenevekből kiderül, hogy melyiket ki követte el.)
A zenekar
énekesével, Kamijo-val készült interjút
itt olvashatjátok)
A koncert info-oldala
Versailles hivatalos
oldal
Myspace

Klikk a képre a nagyobb verzióért.

|