Arisztokrata esztrédműsor 2010 július 11 Diesel Club
Nem egyszerű dolog egy koncert szervezőjeként beszámolót írni... ott van
először is az, hogy könnyen felmerülhet az elfogultság vádja, az
esetleges problémákat is másképpen látja az ember, nomeg a
koncertszervezés keserű aranyszabálya az, hogy az ember sose tudja
normálisan megnézni a koncertet, mert azalattra is jut bőven
rohangásznivaló. Szóval talán jobb és
érdekesebb is lesz, ha meg sem próbálok egy hagyományos "kijötek a
színpadra, zenéltek, jó volt, levonultak" típusú irományt
összehozni, inkább valami kis életképet arról, hogy milyen is volt az a
bő másfél nap amig itt volt a zenekar és, hogy milyen is egy koncert a
backstageből nézve...
A zenekar gépe már szombat délben landolt Budapesten és egész komoly
kihívás volt beazonosítani az eddig inkább csak képeken, smink és
kosztümhegyek alatt látott tagokat a hétköznapi valójukban, a
kisérőszemélyzet és a csomaghegyek gyűrűjében. Miután sikeresen befurikáztuk őket a
bevárosi szállodájukba, volt aki
elvonult közülük kipihenni az utazgatás és az előző napi koncert fáradalmait, de
volt aki vállalkozóbb szelleműbb volt és térképekkel felszerelkezve, vagy
egyedűl, vagy kisebb csapattal nekivágott a városnak. Mint az
idelátogatók általában, ők is odavoltak a belvárosért és a Dunapart
környékéért és míg a többiek csak szóban áradoztak utólag, a mobiljával
mindent következetesen végigfotózgató Teru egy maratoni blogbejegyzésben
emlékezett meg a kalandjairól. Persze járt már nálunk több, a visual kei színtérhez tartozó előadó is,
de a Versailles volt az első olyan, akik a műfaj leglátványosabb
hagyományait követő nagyságok közül elkeveredtek mifelénk. Így végre
kicsit itthon is belekóstolhattunk abba, hogy milyen is az igazi, a
látványt és a zenét ugyanolyan maximalista módon kezelő vk showműsor,
ami néha már-már olyan volt inkább,
mint egy, az utolsó pillanatig
gondosan megkomponált grandiózus színházi produkció. Pontban fél
kilenckor elsötétült a terem, és az ekkorra már az egész termet megtöltő
rajongók hangos ovációjával kisérve egyenként bevonultak a tagok a
vérvörös fényben úszó színpadra. Mindenki kecses mozdulatokkal
köszöntötte a közönséget, majd mikor Kamijo is elfoglalta a helyét,
felcsendült a Versailles lényegét zeneileg és címében is talán legjobb
összefoglaló Aristocrat's Symphony és elkezdődött a varázslat. A
Versailles repertoárnak megvannak a maga kihagyhatatlan darabjai, vagyis
voltak olyan dalok, amikben mindenki biztos volt, hogy sorrakerülnek
majd, viszont a turné alatt koncertről
koncertre változott a setlist, így mindenki csak tippelgetett, hogy
ezeken a legfőbb közkedvenceken kívűl miket játszanak majd, de a felhozatalra nem igen lehet senkinek
panasza: a lehető legjobb válogatást kaptuk a csapat három nagylemeznyi
anyagából, köztük olyanokat, mint a durvulós, menetelős ritmusú
Zombie, vagy a könnyfakasztó Serenade. Persze egy Versailles koncertnek a zenén és a zenészeken kívűl van még egy fontos főszereplője: a csapat ruhatára. A kosztümök a régebbi fotósorozatokról és koncertfelvételekről persze már ismerősek voltak, de lenyűgöző élmény volt így élőben, testközelből látni őket. Így látszott csak igazán, hogy milyen gondosan összeválogatott anyagokból elkészített, a legapróbb részletekig kidolgozott, elképesztő alapossággal megcsinált műremek az összes. Nomeg persze ezeknek a lélegzetelállító kosztümöknek van mégegy jellemző tulajdonsága: az, hogy elképesztően melegek. Maximum egy téli, szabadtéri fellépés esetén lennének ezek kellemes viseletek, de azt, hogy itt, hogy bírtak bennük megmaradni a színpadon, az számomra teljességgel érthetetlen. Persze van a klubnak légkondija, node a kinti harminc fok feletti dögletes kánikulával és a bent levő bő hatszáz emberrel az sem tud megbirkózni és a színpadon még ehhez jön pluszba az állandó szaladgászás, nomeg a reflektorok össztüze, ami önmagában képes közel elviselheteten hőséget termelni, még lényegesen barátibb időjárás mellett is. A hőséget a közönség sem bírta persze gondok nélkül, páran rosszul is lettek a koncert alatt, de szerencsére semmi komolyabb gond nem volt, köszönhetően annak, hogy felkészültünk a helyzetre, így a biztonságiak folyamatosan itatták a könönséget és locsolták az elől, a legnagyobb hőségben és nyomakodásban állókat. A Princess előtt Kamijo elhintett egy "last song" megjegyzést, amiről persze tudta mindenki, hogy csak félig igaz, mert ott van még az elmaradhatatlan ráadás. Így habár tényleg ünnepélyesen levonultak a színpadról, persze hamarosan vissza is tértek és következett az a két szám melyekről mindenki tudta, hogy nem maradhatnak ki: a The Red Carpet Day és az itt zárásként szereplő, de annak idején a csapat pályáját elindító The Revenant Choir, melynek elnyújtott befejezése igazán katartikusra sikeredett. Mikor azt hitte az ember, hogy már vége, a közönség tombolásával kisérve mindig csavartak rajta még egyet és még hosszabbra és hosszabbra húzták. De azért persze egyszercsak tényleg végetért, de még utána is hosszasan időztek a színpadon, mintha nem tudták volna magukat rászánni az indulásra: egy sor közös fotót csináltak a rajongókkal, Hizaki még le is mászott a közönség előtti kordonhoz, de a többiek is hosszasan búcsuzkodtak a színpadról. Hibátlan koncert volt, tele olyan különlegesen emlékezetes pillanatokkal, mint a Serenade szívszaggató pillanatai vagy Teru szólója, ami alatt a többiek levonultak az öltözőbe és csak ő állt ott egyedűl a gitárjával, a színpadot pásztázó színes reflektorok gyűrűjében, a minden elborító sűrű füstfelhő közepén. Vagyis pontosan azt kaptuk amit vártunk: a tökéletes átmenetet egy koncert és egy teátrális esztrádműsor között. És ezek után még ott volt a meet & greet a kisteremben, amit annak ellenére vállalt el a zenekar, hogy reggel kora hajnalban kellett kelniük, hogy kiérjenek időben a reggeli repülőjükhöz. Miután lezajlott a koncert, le lett zárva a nagyterem alsó része, ahol elkezdődött a pakolás a színpad körül, mi pedig gyorsan átrendeztük a kistermet, bekerült egy hosszú asztal, négy székkel (Masashi, mint support tag nem vett részt a meet & greet-en), majd igyekeztünk a nagyterem emeleti részén át egészen a bejárat környékéig kanyargó sort rendbeterelgetni és amikor a tagok kicsit iihenték és rendbeszedték magukat, megkezdődött a várva várt rajongói találka. Persze sok mindenre nem volt idő, mert akkor tényleg reggelig ott ültek volna és egy percet se tudtak volna aludni az utazás előtt, így csak egy gyors kézfogásra volt idő, meg pár szóra és persze arra, hogy aki hozott a tagoknak ajándékot, az személyesen nekik tudja odaadni. És persze ajándékból volt szép számmal, több, kismilló ember által aláírt zászló, valamint rajzok és egyéb apróságok, meg volt pár olyan dolog is, amit már megkaptak korábban, mint a hazai (a szervezés hónapjai alatt is nagyon aktív, főleg a koncertre ideutazó külföldieknek rengeteget segítő) Versailles Street Team által összehozott gyönyörű, rószadíszítéses torta, plusz egy-egy névre szóló gravírozott pohár minden tagnak némi hazai belevalóval (bor + pálesz) együtt, aminek egy részét már előző nap bepusztították, a többit pedig a klubban, koncert előtt és után, ami megmaradt bontatlanul, azt pedig a többi ajándékkal együtt vitték magukkal. Mert helyük amúgy is volt a visszaúton bőven: rengeteg merchendise cuccot hoztak magukkal, CDket, posztereket, törcsit, imádnivalóan giccses világítós műrózsát, Versailles logós kistáskát, nomeg két fajta pólót és a koncert végére gyakorlatilag minden elfogyott. Végül valamikor éjfél után vonultak csak vissza végleg a backstage részbe, kényelmesebb viseletre váltottak, gondosan elcsomagolták a kapott ajándékokat, majd a hátsó bejárat körül nyüzsgő rajongók gyűrűjében beszálltak a buszba és elindultak vissza a hotelbe. Mi pedig persze még maradtunk és a Diesel kistermében egy hajnalba nyúló afterpartival zártuk a napot.
Minél ismertebb egy zenekar, többnyire annál népesebb kisérősereg
nyüzsög körülöttük a turnék alatt. Jelen esetben a teljes
kompánia tizenkét főre rugott, amiben az öt zenekartagon kívül egy japán
és egy európai turnémanager, egy zenekari manager, egy fény-, egy hang-
és egy színpadtechnikus jutott, nomeg persze ott volt még a tündéri sminkes kisasszony. És sokszor a
személyzet tagjai is legalább annyira érdekes figurák, mint maguk a
zenekartagok. A sminkes kishölgyről például kiderült, hogy mostanában olyanokkal dolgozik még mint a Deluhi, a Matenrou Opera és Kaya,
régebben pedig többek közt a Luna Sea tag gitároslegenda Sugizo is
megfordult a kezei közt, de a többiek is mind sokat tapasztalt alakok
voltak, rengeteg izgalmas sztorival és tapasztalattal. Melyekből a
koncert előtti nap hallhattunk elég sokat, amikor a közös vacsora után a
stáb egy részének eszébe sem volt pihenni, így inkább egy kicsit bizarr
kiruccanás keretei közt elmentünk velük felderíteni a Diesel klubot,
ahol először belefutottunk a már ekkor is a klub előtt táborozó
rajongókba, majd bent megnézhettük, hogy mi a fene is az a habparty,
amely kifejezéssel én speciel korábban még csak buliplakátokon
találkoztam, node lehet jobb is volt úgy nekem. A zenekar eredetileg egy kicsit aggódva érkezett Budapestre, mert a turné korábbi állomásain majd mindenhol volt valami kisebb-nagyobb probléma: hol technikában nem azt kapták amit kértek, hol légkondi nem volt a klubban, hol meg a színpad nem volt az igazi, vagy éppen a rajongók közül nem voltak képesek páran normálisan viselkedni. Nálunk viszont miután látták, hogy minden rendben van és megnyugodtak, látszott rajtuk, hogy nagyszerűen érzik magukat és, hogy ez nem csak a szokásos japán udvariassági látszat volt, azt tökéletesen bizonyítja, hogy a hivatalos zenekari blogba a turné egyetlen állomása kapott csak külön bejegyzést, a budapesti, ráadásul nem is akármilyet:
Versailles hivatalos blog, 2010 07 12 setlist: A cikk eredeti verziója a
Mondo magazin 2010
augusztusi számában jelent meg.
|