Tokyo Ska Paradise Orchestra
DJ Krush

2011 július 7, csütörtök
Balaton Sound, OTP Stage, Zamárdi

 



A hazai fesztiválok közül mindig is a Balaton Sound volt az amelyikkel a legkevésbé se szerettem volna közelebbi ismerettségbe kerülni. No nem a zene miatt, azzal sose volt semmi gond, sőt. Hanem egyrészt maga a helyszín nem az én világom, másrészt meg attól a közönségtől ráz ki a hideg is, akiket a rendezvény jórészt vonz és akik miatt egy nagyobb techno buliba se lehet itthon elmenni anélkül, hogy az ember ne akarna sikítva menekülni még a környékről is. Azonban amikor megláttam a plakátokon a fellépők közt a Tokyo Ska Paradise Orchestra nevét, a pillanat tört része alatt tettem félre minden ellenérzésem és egyértelmű volt, hogy ide biza menni kell. A zenekarral jó tíz éve kerülgetjük egymást, egyszer csak pár napon múlott, hogy nem sikerült őket elcsípni Berlinben, máskor viszont csak a koncertnaptárakban lestem, hogy az aktuális nyári európai kiruccanásaik alkalmával a kontinens távoli szegleteiben folyó fesztiválok közül éppen melyiken lépnek fel. Egy önálló koncert kedvéért simán bevállaltam volna egy hosszabb utazást is, de egy extra-drága és rövidebb fesztiválos szereplésért azért nem, így maradt a sóvárgás, meg a koncertvideók nézegetése. Ezek után érthető, hogy nagy volt az öröm, mikor kiderült, hogy most végre mi is bekerültünk utitervbe. Főleg úgy, hogy még egy DJ Krush fellépés (nemeg egy Snoop Dogg) is jutott ugyanarra a napra.

Japán legrégebbi és messze meghíresebb ska zenekarának koncertje rögtön a nyitónapon, csütörtökön volt, 21:30-as kezdéssel, és habár megfordult a fejemben, hogy le kellene már menni korán, alaposabban körülnézni a helyzsínen, végül szerencsére csak szépen, kényelmesen, egy koradélutáni vonattal
céloztam be Zamárdit. Ez nem csak amiatt bizonyult jó döntésnek, mert így sikeresen elkerültem a gyilkos hőséget, hanem azért is, mert így is bőven túl sok volt az az idő amit el kellett tölteni ezen a fesztiválszerű képződményen... amivel végülis még csak nem is a hely, vagy a közönség volt a legnagyobb gond. Az előbbi a maga még hangulatos is lehetett volna a maga módján, ha lett volna bármi tényleges strand jellege, nem olyan lett volna az egész mintha találomra leszórtak volna a partra egy rakat sátornak, színpadnak, kempingszéknek és ki tudja még minek álcázott reklámhordózót, az utóbbi meg keveréke volt a hagyományosabb hazai fesztiválközönségbek, a Balatonpartos suttyóturistának és persze a legordenárébb diszkókat idéző, kitágult pupillájú, aranynyakláncos konditeremszökevényeknek és a hozzájuk tartozó szilikonborzalmaknak.

Ezeket még simán lehetett volna ignorálni, node az igazi problémák éppen ott kezdődtek, hogy nem volt ami elvonja az ember figyelmét, mivel a legtöbb színpad az élvezhetetlenségig alul volt hangosítva.
Színpadból pedig számolatlanul sok volt, voltak helyek, ahol kb. minden 15 méteren volt egy, így a rossz hangosítás mellé még egymásnak is bezavartak a különböző helyszínek. Így fordulhatott elő, hogy például a Radio Bro kis udvarának hangfalai előtt (!) jobban lehetett hallani, hogy mi megy a szemben levő d'n'b színpadon (pedig ott is rettenet ócskán szólt a hangcucc, ráadásul basszus végképp alig volt), miközben minkettőt elnyomta a mellettük levő, Burn Arena néven futó bazinagy party-sátorból kiszűrődő dübörgés... de ha bementél oda, hamar rájöttél, hogy igazából ott is csapnivaló a hangosítás és csak a DJ pult előtti pár méteren szól úgy a zene, ami a normális kellene, hogy legyen. Az indok gondolom az, hogy nem lehet úgy igazán megereszteni a hangerőt, mert zavarja a környéken lakókat, de számos helyen indokolatlanul le volt folytva a hang, annyira, hogy nem, hogy a városig, de pár méterre sem hallataszott el belőle semmi. És akik a fent említett helyeken játszottak, azok még mindig a szerencsésebbek közé tartoztak. A világhírű, az óriásplakátokon is bereklámozott angol DJ Food-ot (vagyis Strictly Kev-et) alig találtam meg, mert annyira eldugott helyen játszott: valami kis partmenti bárszerűségben felállított rozoga viskóban akadtam rá nagynehezen, ahol a kb. tíz-tizenöt körülötte ácsorgó embernek, és néhány, a közelben koktélozó látogatónak nyomta töretlen lelkesedéssel a pokoli jó breakbeat, hip-hop és trip-hop zenéket. Igazából lehetne még tömegével sorolni a fesztivál hibáit, de ez a beszámoló elvileg ugyebár nem erről szól, szóval röviden csak annyit, hogy közel élvezhetetlen az egész, nekem speciel a délutánt csak egy SkaPara turnépóló beszerzése dobta fel, nomeg az a bizarr élmény, hogy láthattam a zenekar harsonazsenijét, Masahiko Kitahara-t csirircsáré fürdőgatyában nagy lelkesen a víz felé igyekezni.


DJ Food és a népes közönség

A Snoop koncert titkos sztárja: biztonsági őr deluxe

Pedig a helyszín nem rossz...

Ez itt mind a d'n'b sátor

Burn!

Radio Bro színpad, ahol a hangerő garantáltan nem zavarta a kikapcsolódást

A zenei mélypont: Radio 1

"A sikosító nyertese pedig..." (Durex színpad a parton)

T-Mobile techno stage, az elviselhetőbb helyek egyike

Az egész, a part mentén sokszáz méteren keresztül elterpeszkedő placcon összesen két helyszín volt normálisan hangosítva: a nagyszínpad és az otp bank színpad néven futó hely, ahol jellemzően inkább élőzenés produkciók voltak, így szerencsére itt lépett fel a SkaPara is. A céltalan téblábolásnak azonban nem az ő koncertjük, hanem Snoop Dogg fellépése vetett véget, aki a hozzánk látogató amcsi hip-hop hírességektől megszokottal ellentétben nem hakniműsorral érkezett, hanem hibátlan, tényleg fullextrás produkcióval, teljes zenekarral, táncosokkal és egy, az egész "azért túl komolyan ne vedd" jellegét alátámasztó, végig a színpadon tébláboló kutyajelmezes kabala-emberkével. Még a ki tudja hány vendégrapper közt is igazi hírességek voltak (Warren G, Kurupt és társaik) és a régebbi rajongók nagy örömére a kötelező közönségsikerek mellé olyan klasszikusokat is előszedtek, mint az ősrégi Deep Cover, szóval hibátlan volt a koncert, csak ezt is a szervezés vágta haza némileg. Merthogy a példul a Szigeten, vagy a Volton megszokottal ellentétben itt nem több méter magas volt a nagyszínpad, hanem kb. fejmagasságban volt, ami egy klubban teljesen oké, egy sokezres fesztiválon azonban nagyon nem az, így ennek köszönhetően, leszámítva azokat, akik az első sorokban voltak, mindenki másnak igazából csak a kivetítőt bámulása maradt opcióként, ha ténylegesen látni is akarták, hogy mi történik éppen.

Snoop nyolckor kezdett, így bő egy óra után leléptem, hogy időben odaérjek a TSPO koncertre, lehetőleg az első sorba, de utóbbi miatt igazán nem kellett aggódnom, mivel még kilenc harminckor is alig-alig lézengett valaki a színpad előtt. Attól persze nem féltem, hogy majd nem lesz kiváncsi rájuk senki, mert szépen lassan azért érkezgettek az emberek, meg egyértelmű volt, hogy amint beindul a koncert, úgyis odagyűlik majd a nép. Mikor odaértem már nagyban dolgoztak a Ska Crew pólós technikusok, így nem volt késés, percre pontosan bukkantak fel a színpadon a zenekar tagjai és pillanatok alatt elfeledtették az elmúlt pár óra viszontagságait. A ska alapvetően is egy nagyon bulizós műfaj és ahogy az lenni szokott az ilyesmi zenékkel, ez is élőben üt igazán, ők meg nemzetközi szinten is a stílus legjobb és legelismertebb képviselői közé tartoznak, több mint huszonöt évnyi (!) tapasztalattal a hátuk mögött, így nem csoda, hogy még le se ment az első szám, az ekkor még mindig maximum ha 40-50 főre rugó közönség már teljesen felpörögve ugrabugrált és táncolt.

Persze a pangás nem tartott sokáig, ahogy várható volt a zene mágnesként vonzotta az embereket, így pár számmal később már egész szép kis tömeg gyűlt össze, de nem az a nyomakodós fajta, inkább szellősen ácsorogtak az emberek, hogy mindenkinek legyen helye táncolni, egyedűl, ismerősökkel vagy ismeretlenekkel. A közönségben a leglelkesebb talán az a két japán kishölgy volt, akik az ottlevők nagy részével ellentétben nagyon is tisztában voltak azzal, hogy kik is vannak a színpadon és elképesztő energiával ugrálták végig a koncertet. Zeneileg egyébként a TSPO lemezekhez hasonlóan váltogatták egymást a visszafogottabb, lassabb, vagy középtempós számok és a totális adrenalinbombák (köztük legnagyobb örömöre két személyes favorit, a Down Beat Stomp és a 5 Days Of Tequila) és persze a koncert legemlékezetesebb pillanatait is az utóbbiaknak köszönhettük, ekkor őrült meg végképp a közönség is, nomeg a zenészek is láthatóan ezek alatt voltak leginkább elemükben. Az önfeledt bulizást csak az a szívszorító pillanat törte meg, amikor a tavaszi földrengés után írt számot konferálták fel... ami egyébként jól illeszkedett a rengeteg hasonló japán szám sorába és egy lendületes, mindenféle giccstől mentes, abszolúte pozitív dal volt, ahol nem a sajnálkozáson és a tragédia súlyán volt a hangsúly, hanem sokkal inkább az összefogás fontosságán és azon, hogy nem szabad feladni a reményt és a pozitív hozzáállást. Node nem hiába járt a csodájára az egész világ annak, ahogy a japánok reagáltak a katasztrófára.

A zenekar egyébként maga volt a
megtestesült coolság: kék egyenöltönyeikben úgy néztek ki, mintha egy elit titkösügynökosztag, akik egy hatvanas évek végi japán kémfilmből keveredtek át valahogy a színpadra. A koncert előtt a bariton szaxofonos posztot betöltő Atsushi Yanaka adott egy rövid kis mini-interjút a fesztivál youtube csatornájának (link a cikk végén) és vicces volt, hogy mennyire látható volt rajtuk az, amit ott is említett, hogy a tagok lehető legkülönbözőbb zenei izléssel rendelkeznek; mert példul a gitáros (Takashi Kato) le sem tagadhatná a punk gyökereit, annyira benne van a játékában és minden mozdulatában a színtiszta punkrocker hozzáállás, de a többiek közül is a többségről jó eséllyel helyesen lehetne megtippelni, hogy milyen zenei közegből érkeztek. A csapat otthoni és nemzetközi sikere is részben ennek az eklektikus zenei világnak köszönhető, ezért van az, hogy a SkaPara nem csak egy a sok tipikusabb ska zenekar közül (no nem mintha azokkal bármi baj lenne), hanem zeneileg jóval változatosabbak és populárisabbak (elég csak a zseniális, Puffy duóval közös Hazumu Rhythm című kis csodára gondolni).

Egy óra elteltével azonban,
amilyen hirtelen kezdődött, olyan gyorsan véget is ért a koncert. Bejelentették, hogy az utolsó szám következik, majd még egy utolsó nagy tombolás után elköszöntek, meghajoltak és levonultak a színpadról, a közönség üdvrivalgásától kísérve... ami ki is tartott még jó ideig, mivel mindenki biztos volt benne, hogy visszajönnek még egy-két szám erejéig. De nem, csak a technikusok bukkantak fel lecuccolni a hangszereket. Nem tudom, hogy a csapat, vagy a szervezők miatt lett csak ilyen kis rövidke a koncert, de a dolog már csak azért is értehetlen volt, mivel a programban két óra volt meghagyva a zenekarnak, így utánuk egy órán át (egy max negyed órás átszerelést leszámítva), a következő fellépőig töküresen állt a színpad. A teljesen felpörgetett közönség még pár percig kitartott, de mikor beindult valami háttérzene is, lassan, csalódottan szétszéledtek az emberek, számomra pedig megint kezdődött a kényszerű csatangolás. Kínomban még Tiesto nagyszínpadon folyó produkciójába is belelestem, de egy perc után menekülőre is fogtam a dolgot. Még pár kör, némi ücsörgés a parton, majd végre eljött az egy óra és a következő kiszemelt produkció (megintcsak az otp-s színpadon), a Cadik Travel Agency, Mango és D Stu közreműködésével. Ami sajna egy kissé csalódás volt. Igaz, hogy külön-külön Cadik és Mango talán a két kedvenc hazai DJ-m, de amit itt csináltak, az habár technikailag zseniális volt, zeneileg nekem sokszor zavaróan öncélúnak tünt. Majd egy órányi tömény törtütem, egy raklap egymásra halmozott hangmintával, számrészlettel, scratchel és ki tudja még mi mindennel, de szinte táncolható ritmus, vagy úgy általában bármi ritmus csak nagyritkán bukkant fel, majd amilyen hamar jött, olyan gyorsan el is tünt a breakek rengetegében. Mondjuk a közönség nagyobb része láthatólag élvezte a dolgot, szóval lehet velem volt a baj, de nekem végig az járt a fejemben, hogy ez technikai bemutatónak hibátlan, de egy óra bőven túl sok belőle.

A végére kicsit már bezsibbadtam, de mikor, egy kis csúszás után, negyed három fele átvette a színpadot DJ Krush persze rövid távon magamhoz tértem. A lemezjátszók messze leghíresebb japán nagymestere most már tényleg számolni se lehet, hogy hanyadszor jár nálunk (csak tavaly háromszor volt itt), de még mindig nem lehet megunni amit csinál. Azok a leheletfinom, bevisszhangosított scratchek, a lusta, abstract hip-hop ütemek és a kitérői a lehető legkülönfélébb egyéb zenék irányába, amikből még vad stílusváltások mellett is képes egységet kovácsolni úgy, hogy a végeredmény 100% színtiszta Krush lesz. Ezek olyan dolgok, amiket akármikor szívesen megtapasztal az ember újra és újra, így nem csoda, hogy a késői időpont ellenére is hatalmas
tömeg várta a színpad előtt. Mondjuk mindettől függetlenül nekem most mégis kicsit hiányzott valami, de inkább az lehetett csak a probléma, hogy még túl élénken élt bennem a két tavalyi pesti fellépés emléke: a Zöld Pardonos akciója, ahol olyan műfajsokkot adott a közönségnek egy hosszabb house kitérő formájában, hogy mindenkinek az álla leesett (függetlenül attól, hogy tetszett-e nekik ez a kis kalandozás vagy sem), majd az A38-as szett, ami pedig maga volt a színtiszta, esszenciális Krush utazás az életmű legemlékezetesebb pillanatainak segítségével. Ezek után ez a mostani "csak" egy szimpla, jól sikerült Krush szett volt, hibátlan zenékkel, hibátlan keverésekkel, de különleges extrák nélkül. Persze azért emlékezetes pillanatok itt is voltak és azután, hogy előkerült egy Tha Blue Herb szám, majd valami másik japán hip-hop track is, amit hosszas agyalás után sem tudtam hova tenni, valahogy helyrebillent minden és innentől kezdve lett igazán tízpontos a szett. Jellemző, hogy nekem meg persze pont ezután nem sokkal kellett lelépnem: mivel mindenképpen el akartam csípni a négy órás vonatot (a következő bő két órával később indult volna csak), így kénytelen-kelletlen ottahgytam Krush, jó negyed órával a befejezés előtt és elvágtattam az állomás felé.

Maga a TSPO koncert fenomenális volt, de a körülmények, vagyis a Balaton Sound még a várakozásokat is messze alulmúlóan tré mivolta, nomeg a rövidség miatt ettől függetlenül inkább csak izelítőnek volt jó. Jó lett volna, ha nem ilyen körülmények közt került sor a csapat első itteni látogatására, de a lényeg azért akkor is az, hogy végre eljöttek hozzánk és nem maradtak meg a szokásos nyugat-európai célpontoknál. Nem tudom mennyire jelenti azt a mostani látogatásuk, hogy Magyarország és Közép-Európa is bekerült a standard turnécélpontok közé, de nagyon remélem, hogy elkeverednek majd valamelyik normálisabb fesztiválunkra is, vagy legalább valahova a környékre (mert pénteken például, DJ Krush-hoz hasonlóan, egy pozsonyi fesztiválon folytatták az EU túrát). Zárásként még pár kép, plusz néhány videó, ami eléggé jól visszaadja a SkaPara és a DJ Krush szett koncert hangulatát.

Tokyo Ska Paradise Orchestra: Down Beat Stomp & Call From Rio

Tokyo Ska Paradise Orchestra: 5 Days Of Tequila

DJ Krush

Az legalább biztos, hogy Krush jól érezte magát, node ő köztudottan nagyon szereti az itteni közönséget:

TSPO
DJ Krush

   
 


Tokyo Ska Paradise Orchestra
   
   
 


DJ Krush