DJ
Krush
2010 június 3, szombat
Zöld Pardon
2010 október 26, kedd
A38
+ DJ Bootsie & VJ Kemuri, Sadant, DJ Ozon
"Nah, már megint itt van ez a DJ Krush..." -
legyinthetnénk fásultan és akár jogos is lehetne a dolog: az abstract
hip-hop mestere október végén idén harmadszor (!) járt nálunk. Először
még áprilisban, a Pécsi Egyetemi Napok meghívottjaként látogatott ide,
majd júniusban a
Zöld Pardonban, most pedig az A38-on játszott. Ráadásul, a
pécsin kívűl, egyik hely sem volt újdonság számára: a ZP-ben először két
éve vendégszerepelt, az A38-on pedig most játszott harmadszor, de még
ezeken kívűl is járt nálunk kétszer, szóval összesen... ha jól számolom
2002 óta most nyolcadszor lép kis hazánk földjére kedvenc hip-hop
művészurunk (a korábi látogatások beszámolóit
innen lehet előbogarászni). Vagyis, az elcsépett szófordulattal
élve, tényleg akár ide is költözhetne már, annyit jár ide. Ezért van,
hogy akár jogos is lehetne egy olyan vélemény, hogy megkopott már kicsit a
varázslat, meg, hogy már nem olyan nagy esemény egy-egy Krush vizit,
mint régebben volt. Azonban amig olyan szetteket kapunk tőle, mint
amilyet a két idei budapesti látogatásakor, addig nekem aztán
garantáltan nem lesz ilyen gondom: tőlem aztán járhatna ide hetente is,
akkor is vevő lennék rá.
Mivel a ZP-s este beszámolója nyáron a nagy hajtásban kimaradt, ezért
most, az újabb fellépés kapcsán kettő-az-egyben stílusban pótlom azt
is, meg egyébként is: érdekes is összehasonlítani a két alkalmat, mert
ennél különbözőbbek nem is lehettek volna. Mikor Krush két éve először
játszott a meglehetősen felemás hírű szabadtéri helyen, egy eléggé
tipikus szettet kaptunk tőle, ami
sokban nem különbözött attól amit pár
hónappal azelőtt a hajón prezentált, leszámítva azt,
hogy hosszabb volt,
most viszont, habár az eleje fele még nem lehetett sejteni semmit, finoman szólva is meglepet mindenkit. Az előző alkalommal bevált taktikát követve
már jóval kezdés előtt odamentünk, kikerülve a későbbi tömeget és
sorbanállást és a bárpult környékről hallgatuk a zenéket amiket valami
hazai DJ nyomott, a hip-hop-tól a dubstep-ig. Már vagy tíz perccel a
kíírt hetes kezdés előtt mozgolódás támadt a színpadon, felbukkant a
pult mögött Krush eltéveszthetetlen sapkás alakja és hamarosan
felhangzottak a jellegzetes belassult ütemek és finom scratch-ek. Habár
ekkor
még nem volt akkora tömeg, mint két éve, lehet amaitt is, mert
nyárközéphez képest eléggé hűvös idő volt, de később persze megint zsúfoltságig
megtelt a jókora helyszín, Krush pedig újfent extrahosszú, két órás szettel
kedveskedett az egybegyűlteknek.
Az első órában egy-két kis kitérőt leszámítva a tipukus Krush hip-hop
témákat kaptuk, a gyönyörű, elszállós számoktól az elborultabb,
kisérletibb dolgokig, majd a szett fele környékén jöttek az első
váratan
kanyarok, volt egy kis karibi hangulat is, meg egy rakat egyéb olyan
dolog ami nem igazán megszokott tőle. Mondjuk ez még önmagában
annyira nem lett volna meglepő, máskor is volt már, hogy hasonló
kalandozásokkal dobta fel a szettet, de aztán mindig visszatért a saját
stílusához, itt azonban nem ez történt. Hanem egyszer csak
kikötött a latinosabb beütésű house dolgoknál és... le is ragadt ennél
a vonalnál. Egészen a végéig, leszámítva az utolsó kb. tíz percet,
amikor pedig átváltott drum'n'bass-re, ami mondjuk már egy fokkal
kevésbé volt tőle meglepő.
De ha volt valami amire soha nem számítottam
volna egy Krush fellépésen, az az, hogy átmegy funky, diszkó-house
örjöngésbe az este, de (amellett, hogy speciel szeretem is az ilyesmi
zenéket) pont emiatt jött ki annyira iszonyat jól a dolog, mert
maximálisan a meglepetés erejével hatott. Nomeg persze, azért mégiscsak
Krush-ról van szó, vagyis, ahogy az elvárható nem a vacakabb house
dolgokat tolta, hanem csupa jobbnál-jobb darabot, de az egészben mégis a
közönség reakcióinak a kettőssége volt a legérdekesebb: voltak akik
ledöbbentek és kicsit csalódottnak, kiábrándultnak tűntek, mindeközben a közönség másik részét,
az első meglepetés után látványosan nem
érdekelte, hogy elvileg itt most mindenféle bólogatós, max középtempós
dolgoknak kellene menni, hanem csak hagyták, hogy elkapja őket a
hangulat és nagyonszerűen elbulizgattak, Krush pedig láthatóan
roppantmód élvezte a helyzetet, hogy kicsit elkalandozhat a tőle elvárt
műfajoktól.
Szerencsére azért bőven az elégedetlenkedők voltak kevesebben és
hatalmas ünneplés és taps köszöntötte Krush-t, amikor perce pontosan két
óra után pár trademark scratch kiséretében lehúzta az utolsó számot is,
majd meghajolt, csinált pár közös fotót a közönséggel és végleg
elbúcsuzott tőlünk. Utána megint egy hazai DJ pakolgatott lemezeket,
méghozzá nem is akármilyeneket (Sukh Knight!), de eddigre egyrészt már
az eső is eleredt, másrészt pedig ezek már csak a ZP este tíz utáni
gyerekbarát hangerején mentek, szóval nem maradtam ott sokáig. Az utólagos
visszhangok persze ugyanilyen kettősek voltak, az viszont kiderült
belőlük, hogy nem csak itt kalandozgatott el ennyire, hanem már
lent Pécsen sem teljesen a megszokott dolgokat játszotta, csak ott éppen nem
house-al, hanem dubsteppel lepte meg a közönséget.

Bő két hónappal később derült ki, hogy nem kell sokat várnunk az
újabb itthoni Krush fellépésre, amire a mester másik kedvenc budapesti
helyszínén, a ZP-től kb. két percnyire található A38 hajón került sor és
ami olyannyira volt más, mint a nyári bulizósabb meglepetés-party,
amennyire csak lehet. Itt persze, ahogy az A38-on szokás, egész kis
rendezvényt kerítettek a fő fellépő köré, ami az eredeti felállás
szerint azt jelentette, hogy egy közös, DJ Bootsie/VJ Kemuri szett
nyitotta és DJ Ozon zárta volna az estét és ehhez csaptak hozzá még
idővel egy Sadant nevű, szintén hazai bandát. Ami tök jó kis line-up,
csak mondjuk kedden, kilences kezdéssel egy kicsit azért necces volt ennyi
fellépő. Node, nem is ez a lényeg, hanem, hogy milyenek voltak.
A Sadant fél tíz fele kezdett és igazából
nem sokat vártam tőlük.
Belehallgattam a számaikba myspace-en és az alapján olyan úgy tünt,
mintha a kilencvenes évek közepén fénykorát élt, Tricky, Portishead és
Massive Attack által fémjelzett trip-hop műfajt próbálnák nagyon erős
fáziskéséssel és nem különösképpen fantáziadúsan feléleszteni, élőben
azonban abszolút pozitív csalódást jelentettek. Egy rapperrel, egy
énekesnővel és full élő felállással játszanak:
basszgitár, dob és két billentyűs, közülük az egyik kiköpött olyan, mintha most
lépett volna ki valami '70-es évekbeli nyugatnémet krimiből. Zeneileg
kellemesen változatosak voltak és jó érzékkel váltogattak a
lendületesebb hip-hop és az élőben sokkal meggyőzőbben
hangzó trip-hop témák közt,
szóval végülis nagyon nem bántam meg, hogy őket is bepaszírozták a
fellépők közé. Szűk
negyven perc, meg egy hosszúra nyúlt átszerelés után kezdett a DJ
Bootsie / VJ Kemuri páros, akiknél viszont sajna kissé fordított előjelű volt a
csalódás. Itt az előzetes elvárások nagyok voltak: Bootsie-t tartják az egyik legjobb hazai hip-hop DJnek,
producernek és én még soha nem láttam élőben (leszámítva egy réges-régi,
még az eredeti zenekarával, Az Árral Szembennel közös fellépést), szóval
kiváncsi voltam, de valahogy nem igazán győzött meg amit aznap
összehozott. Nem volt
rossz sem, persze, meg voltak kifejezetten ütős részek is, de nekem
valahogy sok volt az
üresjárat, sok volt a semmi-extra track és úgy egészében nem tudott
megfogni a zene, a vetités pedig megintcsak nem volt több annál, amit
egy átlagos VJ szokott nyújtani egy átlagos buliban. Mondjuk a közönség többi része
láthatólag jól elvolt a zenével, szóval lehet csak én nem voltam erre a
random törtütemezésre ráhangolódva aznap.
Tíz perc híján éjfél volt, mikor Krush a színpadra lépett, de előtte még
a hajó állandó porondmestere mondott pár mondatot felvezetésként,
pontosabban átadta Krush üzenetét, aminek a lényege az volt, hogy nagyon
szereti a magyar közönséget és szeretne többet zenélni, mint az elvileg
általános egy-másfél óra, de ezért cserébe lenne most egy kérése, hogy mindenki
rakja el a
kamerákat, a fényképezős, videózós telefonokat és figyeljen
arra amit játszik és merüljön el a zenében. Persze én is eltettem a
gépet, csak a legelején és a legvégén löttem gyorsan egy-két képet és már ebből a bevezetőből sejteni
lehetett, hogy itt most alighanem valami
egészen mást kapunk majd mint nyáron. És valóban, az akkori
kisérletezgetés helyett most a lehető legszíntisztábban kaptuk azt, ami miatt Krush
jó másfél évtizeddel ezelőtt az
egész világon ismertté vált és ami miatt a abstract hip-hop
legnagyobbjai közt tartják számon azóta is. Lusta, belassult, gyönyörű ütemek,
hol vokállal (volt persze többek közt Final Home, Danger Of Love, meg Meiso is), hol
anélkül, hibátlan átkeverésekkel és a hírneves légies scratchekkel egy
egységes, lenyűgöző egésszé olvasztva. Hihetetlen atmoszférát teremtett a zenéivel,
amit csak fokozott a színpadot végig lassú, színes
fénynyalábokkal pásztázó világítás, már csak a süppedős fotelek és
kanapék, nomeg a hetvenes évekbeli retródíszletek hiányoztak a tökéletes
lounge hangulathoz. Nem is nagyon lehetett volna itt mit
fotózgatni, sok látnivaló nem volt (ellentétben mondjuk a Jaku turnéval), itt most nagyon nem az volt a
lényeg és írni is nehéz bármit, mert
nem is igen történt semmi ebben a
két órában, azt leszámítva, hogy ennél töményebb, esszenciálisabb Krush
szettet tényleg nem nagyon lehet elképzelni sem. Most egyáltalán nem volt semmi stílusbeli
kalandozás, csak a legvége felé volt egy kis vicces
lazítás, amikor a
belassult törtütemek közé beúszott a Queen féle We Will Rock You
alapritmusa, majd maga a szám is, kicsit kicsavart, hip-hop ütemekre
átültetett verzióban, utána pedig a Led Zep féle Whole Lotta Love
és egy AC/DC klasszikus hasonlóan átkeverve, majd még egy Billie
Jean és már kanyarodtunk is vissza a fővonalhoz. A végén persze kaptunk még egy kis ráadást is, majd megint megvolt
a már-már kötelező fotózkodás a közönség előtt és újfent elbúcsuztunk
Krush-tól, aki ezen az estén egyértelműen az eddigi itteni szettjei közül az
egyik legemlékezetesebbel ajándékozott meg
minket.
Ekkora azonban már éjjel kettő volt, így a levezető-szett így hétközben
egyébként sem túl hálás feladatát ellátó Ozon-t már nem vártam meg. Azt
pedig, hogy nem csak én vagyok úgy vele, hogy tőlem aztán jöhet ide Krush
akármikor, akárhányszor, az is tökéletesen bizonyítja, hogy ahhoz képest, hogy
ugyebár bő
negyed éve volt itt utoljára, az A38 oldalára ez alkalommal is kikerült a minden jegy
elkelt felirat. Szóval reméljük meg is tartja ezt a jó szokását, hogy
ilyen gyakran boldogít minket, habár az sem lenne éppen utolsó dolog, ha
végre újra nekiugrana a stúdiómunkának és kiadna egy új albumot, mivel a
legutóbbi, a Jaku, több mint hat éve, 2004 nyarán került a boltokba.


(teljes méretért klikk a képrekre!)
DJ
Krush
A38
Zöld Pardon |