A kisérleti elektronika legfontosabb hazai
éves seregszemléje
jóideig az XPeripheria fesztivál volt, ami négy év után, a nagyszerűen
sikerült 2003-as rendezvényt követően sajnos nagyon úgy néz ki, hogy végéhez ért. Azonban
szerencsére úgy tünik van utódja, mert az elöször 2003-ban megrendezett és
most a második felvonásához érkezett UH Fest, habár zeneileg kicsit más
irányban halad, tudja hozni azt a szinvonalat amit az XP rendezvényeken
megszokhattunk és idén is egész sor
külföldi előadó lépett fel a fesztivál keretein belül. Azonban alább nem
magáról a márciusban megrendezett fesztiválról lesz szó (mivel ott nem volt japán előadó a fellépők között) hanem annak
előzeteséről, melynek keretében a német Karaoke Kalk kiadó éppen turnén levő előadóit
hívták meg a Kultiplexbe. Ezek egyike volt a Takeo Toyama trió, akik, leszámítva a ki tudja hanyadszor visszatérő
Satoshi Tomiie-t, az év első hazai japán fellépői voltak.
Korábban nem sokat tudtam Toyama-ról, azon kívül, hogy
zongorista, nomeg, hogy az általában a kisérleti elektronika nyugisabb ágához tartozó
előadókkal foglalkozó Karaoke Kalk adta ki egyik lemezét. Ennyi alapján nem
nagyon tudtam, hogy mit is várjak, de amikor észrevettem, hogy a tavalyi év talán legjobb lemezén, az
Ego-Wrappin' furcsa hangulatú 'merry-merry'-jén a közreműködök között
volt ő is, rögtön sokkalta izgalmasabbá vált számomra a koncert. Nem sokkal
este tíz elött értünk oda a Kultiplexhez, amikor elvileg kezdődnie
kellett volna a rendezvénynek (és ami egy kicsit későinek tünt,
tekintve a hétközepi időpontot). Már ekkor is egész sokan voltak és mire, bő
órás késéssel elkezdték beengedni az embereket a terembe már közel teltház
volt, tehát úgy látszik azt, hogy kedd este volt a koncert kellően
ellensúlyozta az ingyenes belépés vonzereje.
A programot kezdő német Senking kellemes meglepetésnek
bizonyult. A kisérleti elektronikával nekem sokszor az a problémám, hogy sok
produkció válik gyorsan unalmassá vagy egyhangúvá. Viszont a Senking, ami
Jens Massel egyszemélyes projectje, nagyszerűen találta meg a egyensúlyt a
súlyos, nyomasztó és a nyugisabb témák között, úgy, hogy az ilyen jellegű
zenék egyik gyakori csapdájába sem esett bele és nem lett sem öncélúan
kisérleti, sem túlzottan finomkodó és közönségbarát. Az izgalmasnak nem
mondható "állok a kütyüim mögött és tekergetem a gombokat" típusú előadást
pedig korrektül megcsinált, a zene hangulatát nagyszerűen aláfestő és
kiegészítő vetités dobta fel, amiért nem tudom, hogy a németek, vagy a
helyi erők voltak felelősek, de bárki is volt, nagyszerű munkát végzett. Tehát ilyen szempontból sem lehet semmi panasz a
nagyjából félórás programra, ami nagyszerű bevezető volt a főprodukcióhoz.
Már
a koncert előtt, az előtérben kiszúrtuk Toyama zenekarának egy-két tagját és
míg akkor teljesen hétköznapi ruhákban bóklásztak ide-oda, a szinpadon már
fehér köpenyekben és fekete kalapokban jelentek meg és foglalták el helyüket
a hangszereik mögött. Toyama nagyrészt egy elektromos zongorán, míg a trió
maradék kétharmadát alkotó két lány közül az egyik szintetizátoron, a másik
pedig hegedűn és csellón játszott, de a koncert folyamán fontos szerep
jutott még egy a xilofononnak is, valamint később előkerült még több, jóval
szokatlanabb hangszer is, mint például egy melodica és pár számomra
beazonosíthatatlan ez-az. A zene a hangszerek némelyikéhez hasonlóan
szokatlan és nehezen leírható volt. A számok gerincét többnyire, furcsa
ritmikájú, játékos zongorajáték adta, amit nagyszerűen egészített ki a két
lány a többi hangszerrel és az egész egy furcsa hangulatú, de elbűvölő
eleggyé állt össze. A zene talán Michael Nyman és főleg Wim Mertens
munkáihoz állt a legközelebb ,
de mikor a koncert fele táján már szépen megállapítottam magamban, hogy ez
amolyan kortárs komolyzene szerűség, akkor jött egy teljesen elborult,
beazonosíthatatlan kis küttyögő hangszerekkel (ha egyáltalán hangszerek
voltak) előadott dalocska, ami azonnal fel is borította a szépen megkreált
elméletet. Ezt később még követte több más, hasonlóan fura darab, ami teljes
lehetetlenséggé tette, hogy úgy általában bármilyen kategóriába bele
lehessen őket tuszkolni és pont ez a változatosság tette olyan érdekessé és
kiszámíthatatlanná a Toyama-ék zenéjét. A másik végletet a kissé túlzottan
szétesett és néha némileg fárasztó darabok jelentették, de szerencsére
ezekből csak egy-kettő került a programba, a többségében visszafogott,
megkapó hangulatú számok közé.
A koncert után megint kis szünet, majd elkezdődött az
afterparty, a szintén Karaoke Kalk-os DJ Strobocop prezentálásában, de ő
sajna nem igazán hozta a másik két fellépő szinvonalát és a nem külösebben
fantáziadús
tücc-tücc zenék amiket játszott néhány szám után eléggé unalmassá és
egyhangúvá váltak, így inkább hazafelé vettük az irányt. Kifelé menet még
kicsit leálltunk vásárolgatni a pultnál, ahol a Karaoke Kalk kiadványai
mellett szerencsére ott sorakozott Toyama mind a négy eddigi CDje is, köztük
a legújabb, a "Green" az Ego-Wrappin' énekesnő Yoshi ajánlásával a boritón.
Takeo Toyama egyébként közelsem újonc a zeneiparban, Japánban már harmadik
lemezénél tartott, amikor felfigyeltek rá a Karaoke Kalk emberei és a Hello
című albumát kiadták Európában is. A Green pedig, amely a negyedik lemeze,
pont nem sokkal a koncert előtt jelent meg a Raft Music gondozásában. Toyama
látogatása egyrészt kellemes meglepetés volt a téli holtszezonra, másrészt
érdekes színfoltnak bizonyult a hozzánk ellátogatott japán előadók még
mindig nem különösebben hosszú sorában. |