A MUCC Budapesten
2011 január 19, szerda, Diesel Club
(A cikk eredeti verziója a
Mondo magazin 2010
márciusi számában jelent meg. Szöveg: Case, képek:
Baldy (koncertfotók) és Case (külső képek).
Alig két-három évvel ezelőtt ugyebár még az is hihetetlennek tünt, hogy
egyáltalán ellátogasson hozzánk egy visual kei zenekar, nemhogy az, hogy
túladagolás közeli állapotba kerüljünk a rengeteg koncert miatt. Pedig
mostanában pontosan ez történik: áprilisban Miyavi jön újra (nomeg
persze Nana Kitade), márciusban a Girugamesh, januárra pedig rögtön két
koncert is jutott ráadásul ugyanarra a hétre: 19-én, szerdán a Mucc,
23-án pedig az -OZ- tette tiszteletét nálunk. Nem csoda, hogy ezek után
az egyszeri vk rajongó csak a fejét kapkodja a hirtelen jött
túlkinálattól, egyszerre örülve annak, hogy sorra házhoz jönnek a
favoritok és szomorúan amiatt, hogy ez milyen hatással lesz a
házikasszára.
Az elsőként, a
Concerto szervezésében érkezett Mucc mára már igazi
veteránnak számít: közel tizenöt éve aktívak és tíz nagylemez van a
hátuk mögött, a Mondo lapjain ellenben eddig még nem esett szó róluk
bővebben, így érdemes kicsit jobban megismerkedni velük, mielőtt
rátérnénk a koncertre. '97-ben alakultak és a kezdetektől fogva mindig
is kilógtak egy kicsit a többi visual kei csapat közül: sem kinézetileg,
sem pedig zeneileg nem igazán követték a szokásos trendeket, hanem a
saját útjukat járták és ebben a korábban bemutatt zenekarok közül
leginkább talán a Plastic Treehez (Mondo 2010/jan) hasonlítanak. Nomeg
abban is, hogy pont a fősodortól való elszakadásnak köszönhetően a
zenéjük közel sem biztos, hogy mindenkinek tetszik, aki egyébként
szereti a műfajt.
A kezdetek kezdetén
még az eroguro al-műfajjal is hírbe hozták őket a
régi német expresszionista horrorfilmeket idéző fotósorozataik és
elmaszatolt fekete sminkjeik miatt, nomeg mivel közismerten jó
batátságban voltak a cali=gari tagjaival, akikkel egy ideig egy kiadónál
is voltak. Azonban hamar kiderült, hogy nem igen lehet őket bepaszírozni
se az eroguro kategóriába, se máshova, így nem is csoda, hogy idővel
átszerződtek a Danger Crue kiadóhoz, amely elsősorban onnan ismert, hogy
hozzájuk tartozik egy sor, a L'Arc~en~Cielhez kapcsolódó zenekar és
szólóprojekt, valamint olyan, stílusilag szintén kissé nehezen belőhető
zenekarok otthonául szolgálnak, mint a Sid, vagy a Girugamesh. Itt már
jobban otthon érezhették magukat és egyedi hangzásuknak köszönhetően
rövid távon bekerültek a legnépszerűbb J-Rock bandák közé. Amikor pedig
az évtized közepén bekövetkezett a nemzetközi vk áttörés, ők is ott
voltak a tengerentúlra először átmerészkedő úttörők közt, a Dir en grey,
a DéspairsRay és pár más zenekar oldalán és azóta is rendszeresen, majd
minden évben visszalátogatnak Európába.
A vk színtérre koncentráló
német Gan-Shin kiadónál szintén ott voltak az
első leszerződtetett bandák közt, így a lemezeik gond nélkül
beszerezhetőek azóta is Nyugat-Európa nagyobb CD boltjaiban és ezek
közül a legutóbbi, a Karma bemutató-turnéján végre eljutottak hozzánk
is. A 2010 októberi Karma fogadtatása meglehetősen vegyes volt és az
eddigi lemezeik közül talán ez volt az ami legjobban megosztotta a
rajongótábort. Az kétségtelen, hogy már korábban sem voltak tőlük
szokatlanok a stílusbeli kalandozások, pont ezért is voltak mindig is
olyan nehezen behatárolhatóak, mert az altern-rock hatásoktól kezdve, a
durvulós-hörgős megmozdulásokon és balladákon át a tingli-tangli
pop-dalokig minden megtalálható volt a repertoárjukban, de a nagyon
populáris, nagyon visszafogott vonal az új lemezen minden eddiginél
erősebben képviseltette magát, ráadásul befigyelt mellé némi electro
küttyögés is itt-ott, ami szintén nem aratott egyöntetű sikert és sokak
szerint, egy-két jobban eltalált szerzeményt kivéve hiányoztak a
lemezről az igazán kiemelkedő pillanatok is.
Persze az, hogy a Karma megosztotta a közönséget, egyben azt is jelenti,
hogy a fanyalgók mellett bőven voltak olyanok is, akiknek meg nagyon is,
hogy tetszett az album, nomeg a régi, elkötelezett rajongókat, akik
éveket vártak arra, hogy valamelyik európai kiruccanása alatt végre
hozzánk is elkeveredjen a csapat, amúgy sem tántorította el a koncerttől
az, hogy nem
feltétlen ez lett az eddigi legerősebb lemezük. Hogy a
koncerten ettől függetlenül eléggé kevesen voltunk, az (a hirtelen jött
túladagolás mellett) sokkal inkább annak tudható be, hogy a Mucc,
függetlenül attól, hogy milyen régi csapat és külföldön mennyire
népszerű, itthon valahogy soha nem került be az igazi nagy közkedvencek
közé. Van persze egy nagyon elkötelezett, stabil rajongói bázisuk, de ez
kevés volt ahhoz, hogy megtöltsék a Diesel klubot: míg tavaly mindhárom
nagy hazai J-Rock koncerten bő hatszázan voltunk, most alig több mint
kétszáz ember gyűlt össze, hogy megnézze, hogy mit tud a zenekar élőben.
Szerencsére azonban az együttesen egyáltalán nem látszott, hogy zavarná
őket a teltház hiánya, nomeg a koncertterem sajátos elrendezése miatt
annyira azért nem is volt feltünő, hogy a szokásos tömegnek jó ha a
harmada gyűlt össze. Ráadásul akik ott voltak, azok maximálisan kitettek
magukért: a kezdetektől fogva hatalmas lelkesedéssel fogadták a csapat
minden megmozdulását és hamar olyan hangulat lett, hogy az ember el is
felejtette, hogy nem hatalmas, tomboló tömeg veszi körül és ez a
határtalan lelkesedés láthatóan hamar átragadt a négy zenészre is, akik
azért az elején még egy kicsit mintha bizonytalannak tüntek volna, hogy
hogyan fogadja majd őket a közönség a számukra új territóriumnak számító
kis országban.
A hét órás kapunyitás utáni bő egy órában az új lemez stílusbéli
kalandozásaihoz abszolúte passzoló electro és house zenék dübörögtek,
majd elsötétült a terem és felhangzott a Karma intrója, a Chemical
Parade, ami szintén ezt az irányvonalat képviselte. Ez szinte
észrevétlenül váltott át az albumot is nyitó Falling Downba, ahol azért
persze már a hangszerek is előkerültek és ezután a vissza-visszatérő
diszkós alap, valamint az ős-metal gitárzsonglőrködés szokatlan
kettősét
egyesítő stílusgyakorlat után még egy ideig követték tovább a Karma
számsorrendjét, így ezután a lemez talán legdögösebb száma, az instant
közkedvenc zeroshiki következett. A tavaly idelátogató három csapattal
ellentétben ők nem amolyan "best of" tipusú koncertet adtak, hanem végig
az új album dalaira koncentráltak, de azért persze fel-fel bukkantak a
régi sikerek közül is néhány. Ezek közül a sorban a legnagyobb favoritok
közé tartozó Fuzz volt az első, ami annak idején J-Rock rajongók tömegét
csábította be a moziba, a Cloverfield című amerikai óriásszörnyes
középszerre, aminek elvileg felhangzott az egyik jelenetében
(gyakorlatilag a pontos kordináták ismeretében se igen bírta senki
kihallani a számot az adott jelenetben uralkodó hangzavarból), majd ezt
nem sokkal később követte a megtévesztően dallamosan kezdődő, de
egyébként a legfajsúlyosabb Mucc számok közé tartozó Ageha, ami
egyértelműen az este egyik csúcspontja volt.
Kinézetileg, a korai eroguro behatású korszakot és az ahhoz való
időnkénti visszatéréseket leszámítva soha nem tartoztak az extrémebb
csapatok közé és most is meglehetősen visszafogottak voltak, főleg a
dobok mögül csak néha előtünő Satochi és a régi bilifrizurája nélkül is
egy nagyranőtt, jóllakott óvodásra emlékeztető basszeros Yukke (aki
kicsit olyan, mint Angus, az AC/DC-ből, aki szintén nem képes
megöregedni). A
többiek viszont, ha nem is a vk csapatokra jellemző módon, de azért
kitettek magukért: a gitáros Miya némi csillogós diszkósminkkel és egy
zavarbaejtően izléstelen, csiricsáré inggel igyekezett sokkolni a népet,
a prímet azonban Tatsurou vitte, aki a buggyosnadrág + pincérmellény
kombó mellé valami, a Karib Tenget kalózait idéző kreálmányt hozott
össze a fejére, ami olyan hatást keltett, mintha most mászott volna ki
egy elfeledett, titokzatos lápmező legmélyebb bugyraiból és még nem lett
volna ideje kigyomlálni a hajába ragadt moszatokat és hínárkötegeket.
A közönséget természetesen nagyrészt ő tartotta szóval, de a végefelé
átadta a szót a többieknek is, és míg Miya csak némi összefüggéstelen,
de annál szórakoztatóbb hadoválást hozott össze, Satochi pedig jóformán
csak a bemutatkozásra szorítkozott, addig a nagyban vigyorgó Yukke
teljesen levette a lábáról a közönséget a mondandójával, főleg a
"Sziasztok! How old are you?" kérdéssel, amire bő kétszázan próbáltak
egyszerre válaszolni a legkülönfélébb nyelveken, valamint a magyar
kosztot méltató megjegyzéseivel.
Hogy a koncert
mennyire nem a durvulós rockerkedésről szólt, azt
legjobban talán az mutatja, hogy a közönségre a megszokott headbangelés
és tombolás helyett sokkal inkább az önfeledt ugrálás és táncikálás volt
a jellemző, még akkor is, amikor az utolsó harmadban azért már inkább a rockosabb témáké lett a főszerep. Ekkor, a ráadás első számaként került
elő egy újabb régi közönségfavorit, a dallamvilágában egyértelműen a
japán háziasszonyok és nyugdíjasok kedvenc műfajának számító,
áltradicionális enka dalokat megidéző saishuu ressha is, a koncertet
pedig, a lemezhez hasonlóan, a csapat dallamosabb számai közül az egyik
legsikerültebb, a freesia zárta. A természetesen megint nagyon hosszúra
nyúlt búcsuzkodás alatt Miya ipari mennyiségű gitárpengetőt szórt szét a
közönség közt, volt közös fotó a tömeggel és a rajongók által készített
zászlókkal, majd idővel kiürült a terem és az emberek, az elképesztő
mennyiségű és fajtájú cuccal teletömött merch-pult felé tett kitérők után
szépen lassan megindultak hazafelé... hogy aztán jópáran alig pár nappal
később felbukkanjanak az A38 Hajón, az -OZ-
koncerten is.
setlist:
- Chemical Parade (intro)
01.Falling down
02.zeroshiki
03.Chemical Parade Blue Day
04.Fuzz
05.Daraku
06.Ageha
07.Circus
08.I Am Computer
09.Polaris
10.hane
11.yakusoku
12.shoufu
13.Shiva
14.houkou
15.Lion
ráadás:
16.saishuu ressha
17.ranchuu
18.Freesia
- Karma (outro)
Mucc hivatalos oldal

|