Bevezető
http://en.wikipedia.org/wiki/Ry%C5%ABk%C5%8Dka Ez a képesség volt a második világháború utáni gyors felvirágzás egyik mozgatórugója és részben ennek következtében vált Japán a technikai haladás egyik fellegvárává, elég ha csak a walkman jólismert esetére gondolunk, ami már létező, nyugatról átvett technikán alapult, de ezt nekik sikerült úgy újragondolniuk, hogy a végeredmény valami forradalmian új dolog lett. Ez a jellegzetesség az ország huszadik századi zenei kultúrájának is az egyik legfőbb mozgatórugója. Ha végignézük a mai japán zenei színteren, azt az általános képet kapjuk, hogy a zenék gyakorlatilag kívétel nélkül nyugati mintákon alapulnak. Szinte minden létező műfaj megtalálható itt is és szinvonalban a legtöbbször könnyedén tudják hozni a nyugati szintet, azonban ami igazán izgalmassá teszi a dolgokat, az az, hogy számtalan olyan mutáció is kialakult, amihez hasonlót sem találunk máshol. Japán zenei szempontból gyakorlatilag úgy működik mint egy nagy olvasztótégely, ahova minden zene befolyik a világ különböző országaiból és a számtalan különböző alkotóelem keveredéséből időnként olyan új dolgok születnek, melyek máshol nem alakulhattak volna ki. A legizgalmasabb zenék jó része persze itt is elsősorban a független, underground előadóktól származik, de egyrészt ezek közül több idővel maga is a mainstream részévé vált (mint például az egyik legkülönlegesebb színfoltnak számító Shibuya-kei irányzat), másrészt a fővonalbeli, a producerek és nagy lemezcégek által támogatott előadók is előrukkoltak számtalan izgalmasabbnál izgalmasabb produkcióval az évtizedek során. Alábbiakban a japán mainstream zeneipar huszadik századi alakulását tekintjük át, azon belül is elsősorban a pop-zenéket, valamint azt, hogy hogyan vált az ország a világ második legnagyobb és messze legváltozatosabb zenei piacává. Habár a Japánban időnként "idol-music"-ként emlegetett JPop és a mai végtelenül változatos zenei színtér közvetlen gyökerei a 70es évekig nyúlnak vissza, az előzmények sokkal korábban keresendők. A jazz-korszak A századeleji Japán furcsa, kicsit identitászavaros világáig kell visszaásnunk... az ország ekkoriban nyitott egyre inkább a nyugat felé és ölelte keblére a számára egzotikusan új kultúrát, átvéve rengeteg dolgot, miközben más területeken szigorúan kötötték magukat a tradiciókhoz. A nagyvárosokban tömegével bukkantak fel az öltönyös, sétapálcás úriemberek, míg a hölgyek többnyire továbbra is kimonóban és fapapucsban szaladtak dolguk után. Japán az 1800as évek végén kezdett nyitni nyugat felé és az egyéb kultúrális hatásokkal együtt a nyugati zene is lassan begyűrüzött az országba. Megjelentek a katonai és a fúvós zenekarok, valamint a klasszikus-zene azonban az első igazi áttörés az 1920as évek környékén történt. Ebben az időben tombolt Amerikában a jazz-korszak és
néhány fiatal zenész és művész akiket amerikai kiruccanásaik alkalmával teljesen
magával ragadott az izgalmas, soha nem hallott zene és a körülötte kialakult
szubkultúra, visszavitte azt magával Japánba. Miután gramofon-lemezekkel
Pezsgett a zenei élet és a jazz valamint a zeneipar is rohamosan fejlődött, azonban a harmincas évek második felében közbeszólt a politika. Az egyre erősödő szélsőséges, nacionalista hatalom bezáratta a káros nyugati csökevénynek béllyegzett klubbokat, miközben meglehetősen ellentmondásos módon a rádiós propagandaműsorok alatt jazz szólt aláfestő zeneként. A háború alatt gyakorlatilag meghalt a zenei élet, ami maradt belőle az pedig a nacionalista propaganda szolgálatába lett állítva. A japán jazz második fénykorát az ötvenes
években, a világháború utáni amerikai megszállás alatt élte. Ekkor hirtelen
mindent újra elleptek a jazz-klubbok, meghívták koncertezni Amerika élő
jazzlegandáit, visszatértek a háború előtti idők nagyjai és rengeteg
fiatal tehetség is felbukkant. Természetesen ez nem csak valami
nosztalgikus, a századeleji állapotokra visszatekintő mozgalom volt, hanem
az előadók, figyelemmel követve a nemzetközi trendeket gyorsan behozták az
évtizedes lemaradást. Mikor a hatvanas években Brazíliából
hódító útjára indult a bossa-nova, Enka és kayokyoku Egyetlen zenei irányzat volt melynek népszerűsége a háború utáni években meghaladta a jazzét. Ez az 1910es évek derekán megjelent kayokyoku volt, ami a mai popzene ősének tekinthető és eleinte talán a korabeli musicalekben elhangzó dalokra hasonlított leginkább. Az ekkoriban beinduló lemezipar persze rácsapott a kellemes, könnyen énekelhető dalokra és a műfaj virágzásnak indult és ahogy terebélyesedett, úgy vált egyre változatosabbá és megjelentek a különböző alirányzatai is. A műfaj a háború után indult igazán virágzásnak és vált egyre sokszinűbbé, köszönhetően az országban az amerikai megszállás következményeként még a háború előttinél is erősebben megjelenő nyugati hatásoknak, ezen belül is leginkább a rádió elterjedésének és az amerikai katonáknak sugárzó Far East Network adó népszerűségének.
A kayokyoku eleinte furcsa szimbiózisban fejlődött egy másik műfajjal, melynek habár gyökerei jóval korábbra nyúlnak vissza, a háború előtti évektizedekben szinte teljesen egybeolvadt a kayokyoku-val, majd később újra különválva lett a mind a mai napig egyik legnépszerűbb japán zenei irányzat. Ez a műfaj az ország tradicionális kultúrájában gyökerező, de attól igazából mégis nagyon távol álló enka. Eredetileg az enka énekesek a politikusok által felbérelt dalnokok voltak a XIX. század végén, akiket azért fizettek, hogy propagandadalokat énekeljenek a városok utcáit járva. A dalok mind zeneileg, mind énekstílusban a tradícionális népdalokhoz álltak közel és egy idő után a politikai háttér eltünt és az enkaénekesek professzionális utcai dalnokokká váltak. A kayokyoku megjelenésekor az enkaénekesek is bevették ezeket a dalokat a repertoárjukba, majd a lemezkiadók megerősödése után az utcákról egyre többször tértek be a stúdiókba. A két műfaj egyre inkább kölcsönhatással volt egymásra, majd végül szinte teljesen egybeolvadtak és így vált a kayokyoku a japán népzene és a mai popzene közötti összekötő láncszemmé. Az enka igazi fénykorát azonban a kayokyokuhoz hasonlóan a második világháború után élte. Eleinte a kayokyoku-val együtt fejlődve magába olvasztotta a számtalan új nyugati hatást (sanzonok, olasz popdalok, latin ritmusok, stb.) majd az ötvenes évek közepén ezeket részben meghagyva visszakanyarodott a tradicionális gyökerei irányába és a koreai, valamint kínai populáris dalokból is inspirációt merítve kialakult a jellegzetes enka hangzás, melynek egyik legfőbb ismertetőjele a tradicionális japán zenékben is gyakran hallható, sajátos vibrációs énektechnika. Ugyanekkoriban vált gyakorlatilag a műfaj egyenruhájává a hagyományos japán viselet, a kimono is. Azonban habár ekkortól kezdve már részben külön utakon fejlődött a két műfaj, ezután is jóideig kölcsönhatásban maradtak egymással és például még a hetvenes évek második felének egyik legnépszerübb popbálványának, Momoe Yamaguchi-nak jópár dalában is nagyon erősen érezhetőek az enka hatások. Az enka mind zeneileg, mind szövegileg végtelenül melankólikus műfaj. A szővegek egyrészt reménytelen, kudarcra ítélt szerelmekről, elválásról és lemondásról szólnak, másrészt pedig visszavágyódásról a kulturális gyökerek és tradícionális életmód metafórájaként is értelmezhető szülővárosba (ez az oly gyakran emlegetett 'furusato'). Ez, valamint a tradicionalista hangzás erős nemzeti szinezetet ad a műfajnak. Míg a háború sokkja után rengetegen szakítottak az ország múltjával és fordultak az új reményekkel kecsegtető jövő és a begyűrüző nyugati kultúra felé, addig az enka inkább azoknak szólt akik szomorúan merengve tekintettek a múltba. A műfaj hasonló szerepet tölt be Japánban mint a country vagy a blues Amerikában: habár valamennyire mindig alkalmazkodik az adott korhoz és beolvaszt új zenei elemeket, alapjaiban ragaszkodik a tradicióihoz és átszövi az erős nemzeti identitástudat, a múltba való visszavágyódás és a változás elutasítása. Azonban az enka által a dicső múltról sugallt kép olyan szinten idealizált, hogy még véletlenül sem tekinthető a tradicioális kultara igazi letéteményesének.
A hatvanas években folyamatosan érkezett az utánpótlás. Harumi Miyako volt az aki az énekesnők közül leginkább meg tudta közeliteni Hibari Misora népszerüségét, Keiko Fuji pedig a fiatalok között vált népszerűvé, megénekelve a hetvenes évek elején a hatalom ellen lázadó diákmozgalmak résztvevőinek érzéseit. Azonban az ő karriereje hamar végetért amikor az évtized közepén férjhez ment és visszavonult. Miután elvált első férjétől Amerikába költözőtt ahol találkozott késobbi második férjével, a producer Utada Teruzane-val. Az ő lányuk Utada Hikaru, aki az utóbbi évek egyik legnépszerűbb japán popénekesnőjévé vált.
A modern nagyvárosokban született és ott felnövő fiataloknak már másfajta zenére volt szüksége és a hatvanas évek végén szépen lassan elkezdett átalakulni a japán populáris zene, mind stílusilag, mind pedig hozzáállásban és ezek a változások megadták az alapot a következő évtized második felében bekövetkező robbanásszerű változáshoz, ami egyszer, s mindenkorra megváltoztatta a szigetország zenei kultúráját. |