A Gagle hip-hop hármas egyik tagjaként is
ismert, de szólóban is aktívkodó DJ Mitsu The Beats két korábbi európai
kiruccanásáról sajna
lemaradtam, pedig mindkétszer eljutott Bécsbe, sőt
egyik alkalommal még Pozsonyba is. Először egy másik, berlini koncerttel
esett egybe a turnéjának mifelénk eső része, másodszor pedig csak egy-két
nappal a bécsi fellépés előtt tudtam meg hogy újfent erre járkál és akkor
már késő volt leszervezni egy gyors kiruccanást. De szerencsére nyáron
újfent visszatért a kontinensre, ráadásul most nem is egyedül jött, hanem
a Jazzy Sport kiadó színeiben, a lemezcég egyik legjobb csapatát, a
Cro-Magnon-t kisérve. Magáról a kiadóról még 2004-ben
hallottam először, köszönhetően annak, hogy az egyébként a kedvenc japán hip-hop csapataim
közé tartozó Gagle
átszerződött az akkoriban induló kis céghez. Azóta, a pokoli jó érzékkel
összeválogatott előadóiknak köszönhetően, nevük
garanciává vált a minőségre, ha a hip-hop jazzesebb vonaláról volt szó és
utóbbi időben nyugaton is egyre inkább kezdenek ismertté válni. Ez
köszönhető részben Mitsu két 2006-os európai DJ-körútjának is, ahol többek közt a kiadó lemezeit is promótálta. A visszhang
abszolút pozitív volt és szépen lassan kezdett a nevük bekerülni a
köztudatba és ezek után nem igazán meglepő, hogy idén már nem
egyedül tért vissza, hanem hozta magával a többieket is.
Mitsu számára egy nappal korábban kezdődött a turné, mivel hetedikén,
vagyis szombaton, már játszott egy párizsi klubban,
közösen
a kiadófőnök Masaya-val, aki szintén elkisérte a többieket Európába, de a
zenekar számára a vasárnapi volt az első fellépés és egyben ez volt az
első Japánon kívüli koncertjük is. A helyszín az, a magasban futó metró
árkádjai alatt megbúvó B72 klub volt,
ahol két éve a Balzac is fellépett és kicsit
fura volt egy ennyire gyökeresen másfajta koncertre visszatérni oda. A
tervezett turnéról még hónapokkal korábban hallottam először, de aztán
jó ideig nem nagyon bukkant fel semmi újabb infó, míg végül, alig több
mint egy héttel a turnékezdés előtt, kikerültek a dátumok a
Jazzy Sport myspace oldalára. Mitsu elöző két európai kiruccanása alatt
nagyon összehaverkodott a Bécs legjobb soul, funk és hip-hop bulijaiért
felelős The Loud Minority szervezőcsapattal és szerencsére ennek meg is
volt az eredménye és most is ott virított az osztrák dátum a
programban.
Így, alig két héttel a sajnálatos módon végülis kihagyott Cornelius
koncert után mégiscsak az osztrák főváros felé vettem az irányt. Ezúttal
nem volt tervben városi bóklászás, vagy bármi más program, tehát a
koraeste befutó vonattal mentem és így csak a klub kilenc órás nyitásáig
kellett elütni az időt valamivel. Elnézelődtem a pályaudvari újságosnál és csak utána
indultam a
B72 irányába, amihez át kellett menni Bécs leglerohadtabb részén, ahol
szexshoppok, valamint arab és indiai kajaboltok váltják egymást. Persze még így is idejekorán
értem oda, de legalább belekukkanthattam egy kicsit a hangpróbába a
kirakaton keresztül és már a kiszűrődő hangok alapján is sejthető volt,
hogy itt biza valami nagyszerű dolog készül. Elmászkáltam még egy ideig, majd kilenckor első látogatóként
léptem be az ajtón, kissé felkészületlenül érve a jegyszedőt. A zenészek ekkor
kezdtek kiszállingózni az utcára; ott volt Mitsu, a szinte védjegynek
számító félrecsúszott baseball
sapijában, meg még öten, akiket ekkor még nem tudtam beazonosítani, és bepattantak a szervezőkkel
két autóba és elfurikáztak vacsorázni. Bent még
nem volt semmi, ember sem, DJ sem, tehát inkább kiültem a közelbe tovább küzdeni
egy meglepően unalmas krimivel és a tehetségtelen bécsi szúnyogokkal, majd
egy órával később visszanéztem, hogy mi újság. Ekkor már elkezdtek
szállingózni az első emberek és a helyi DJk is elkezdtek ügyködni.
Eleinte inkább funk és jazzy hip-hop zenéket toltak, majd egy DJ
váltás után előkerültek a dögösebb hip-hop darabok is és egyre
többen kezdtek el mocorogni a tánctér irányába. Időközben a Jazzy Sport
különítmény is visszaért, én pedig kihasználva az alkalmat leálltam
cseverészni az
egyikükkel, aki egy Gagle Army feliratos
pólóban rohangászott. Mikor kiderült, hogy
honnan jöttem és, hogy csak a koncert miatt
utaztam el idáig, hitetlenkedett egy sort, majd elújságolta a dolgot a
társaság egy másik tagjának is, aki időközben csatlakozott hozzánk és akiről kiderült, hogy nem más mint Masaya, a kiadó vezetője,
akinek egyébként Tettory BLK néven zenekara is van a szintén Jazzy
Sport-os Grooveman Spot-tal közösen. Ezután elnéztem a merch pult felé
is, de sajna, mint kiderült, nem sok mindent hoztak magukkal. A vadonatúj,
a koncert előtt pár nappal megjelent második Cro-Magnon albumot
leszámítva, amire le is csaptam azonnal, csak két Grooveman Spot CDből
volt egy-egy darab, pedig volt pár JS kiadvány, elsősorban a kiadó
előadóiról tökéletes áttekintést adó Pound For Pound válogatás, amit
nagyon szivesen beszereztem volna.
Mikor sajnálkoztam egy sort a jegyszedő / pultosnak, mondta, a sok hangszer és egyéb miatt már így is túl
sok cuccal jöttek és sajna emiatt nem tudtak több CDt hozni magukkal.
Fél tizenkettő fele már egész sokan voltak a klubban és kint a teraszon is
nyüzsögtek még jópáran, nomeg a hangulat is egyre jobb volt, köszönhetően
a pokoli jó háttérzenéknek, így elkezdett készülödni a zenekar is, de
kisebb csúszást okozott, hogy a dobszerkón valami baj volt az egyik cinnel
és azt
elszerelgették
egy jóideig az egyik technikus segítségével. Mikor minden készen lett a
Cro-Magnon három tagja elbukkant a színpadon (és mint kiderült, a JS stáb
egyetlen, addig beazonosítatlan tagja a hangtechnikusuk volt),
előkészítették a hangszereiket és a helyi DJ éppen forgó lemezének
ritmusát felvéve, átmenet nélkül kezdtek bele az első számba, ami ráadásul
a kedvenceim egyike, a Space Love volt. Annak idején az első
találkozásomat a Cro-Magnon-nal kicsit felemás reakciók
kisérték,
mert ismerve a kiadó egyéb dolgait, valami jazz-es, hip-hop-os zenét vártam
és mikor elkezdtem hallgatni a 2006-os debütlemezüket, ehelyett a hetvenes éveket idéző,
funky, diszkózenét kaptam. Elsőre, a meglepetés
miatt, nem tudtam mit kezdeni a dologgal, de mikor, immár tudva, hogy mire
számítsak, újra meghallgattam a lemezt, pillanatok alatt beleszerettem a csapatba és ez a rajongás
tart azóta is. Olyan hitelesen idézik meg a hetvenes évek
zenéinek legjavát, a diszkótól, a funk-on át a fúziós jazz-ig, ahogy keveseknek sikerül, és a különböző hatásokból persze, jó japán szokás
szerint, összehoznak valami egyedi, új és nagyon ütős, energikus
egyveleget. Élőben még magávalragadóbb
a zenéjük, amiben nem kis szerepe volt annak is, hogy a három tagról
csak úgy üvöltött, hogy a lelkesedés hajtja őket és iszonyatosan élvezik amit csinálnak. Ez a lelkesedés, megdobva a pokoli groove-os zene
hatásával, pillanatok alatt átragadt a közönségre is és ez tipikusan az a fajta
koncert volt, ahol mindenki teli szájjal vigyorog az első pillanattól az
utolsóig, sőt még az után is jó ideig, mert annyira ellenálhatatlanul
elkapja az embereket az eksztatikus hangulat és mindekit hatalmába
kerít az eufória, mintha csak valami vigyoridrogot pumpálna az együttes a
közönségbe a hangfalakon keresztül
A kezdésre is jelemző jammelős, spontán játékstílus végig megmaradt és a
számok nagyrészt egybefolytak az egész koncert alatt. Néha azért persze
volt egy lélegzetvételnyi szünet,
ilyenkor
a
Gagle
pólós gitáros / basszgitáros Tsuyoshi lelkesítette egy kicsit a
közönséget. Ő egyébként, a gitárokon kívűl még egy kis effekt / sampler
kütyüt is kezelt, ami többek közt a Space Love elszállt, retro sci-fi-ket
idéző hangjaiért is felelős volt. A retro alaphangzásért ezt leszámítva
egyébként jórészt a szintis Takumi volt felelős, aki egy elektromos
dobbal, egy újabb és két nagyobbdarab, régi szintivel volt körülvéve és
azokkal hozta a hamisítatlan hetvenes évek feelinget, miközben Tsuyoshi és
a dobos Shige adták hozzá a néha kis, inkább bekiabálás szerű
énekfoszlányokkal kiegészített ritmusalapot. Aztán harmadik, vagy negyedik
számként jött az abszolút katarzis, a "kai-ho". A végig nagyon durván
groovy, váltásokkal teli szám a relatíve visszafogottabb részektől jut el
újra és újra a energiarobbanás szerű csúcspontokig. Egyébként is ez volt a
legfőbb kedvencem az első albumról, de, hogy élőben mennyire ütött, az
szinte visszaadhatatlan szavakkal. Később felbukkant a szintén nagy
kedvenc 'Life Traveller' is, nomeg persze jópár számomra ismeretlen szám
is az új lemezről, melyek közül utólag a 'Sign Of Fire'-t sikerült
beazonosítani, köszönhetően a telitalálat alapütemének, ami első hallásra
is kitörölhetetlenül megragad az ember fejében. A zenekarnak ez volt
ugyebár az
 első
találkozása az európai közönséggel és ennél jobb kezdést elképzelni sem
lehetet volna. A zene, a hangzás, a hangulat, a kicsi klubban összegyűlt
nagyjából hatvan-hetven ember átható lelkesedése olyan atmoszférát
teremtett aminek egyszerűen nem lehetett ellenállni és mind a közönség,
mind az együttes látványosan pokoli jól érezte magát. A hely egyébként
majdnem tele volt, habár nyomakodás és tömeg azért közelsem volt, de a
lenti szinten egészen a bejáratig álltak és a tánctér felett körbefutó
galérián is támasztották páran a korlátot. A koncert egyetlen negatívuma a
rövidsége volt: a három zenész szűk háromnegyed óra után bejelentette,
hogy az utolsó szám következik (ami, ha nem tévedek a Riding The Storm
volt, szintén az új lemezről és amihez PV is készült egyébként), majd át
akarták adni a terepet a lemezjátszók mögött várakozó Mitsu-nak, aki
vigyorogva nézte, ahogy a próbálkozás a közönség tapsa, éljenzése,
üvöltözése és "one more song" bekiabálásainak köszönhetően kudarca fullad.
A zenészek, láthatóan kicsit megilletődve a lelkesedéstől, visszamentek a
helyükre és kaptunk még két számnyi tömény hetvenesévek hangulatot. Aztán
újra felkonferálták Mitsu-t, aki ekkor már tényleg átvette a terepet és az
utolsó számból zökkenőmentesen átvezetve elkezdte bő egy órás szettjét.
Mitsu-t első
tavalyi
bécsi látogatása alatt a szervezők meghívták egy rádióműsorba is és ebben
az adásban, ami szerencsére a netre is felkerült később, végig jobbnál
jobb Jazzy Sport kiadványokat és saját remixeket játszott, így
reménykedtem, hogy most is ilyesmik lesznek. Végülis nem így lett, hanem
eleinte az amerikai hip-hop legjobbjaitól szedett elő zenéket (Talib
Kweli, The Roots és Q-Tip cuccok, meg még sok ez-az,
amit nem tudtam beazonosítani), majd átállt a retro funk & soul vonalra,
de ettől függetlenül nagyon bejött a szett nekem is, meg láthatóan a
közönség többi részének
is.
A vége fele, a retro rész alatt, ahogy a füstgép időnként elárasztotta a
végig tömött táncteret és az emberek feje felett forogtak a színes
diszkólámpák, a színpadon pedig egy tükörgömb szórte
szerte-szét a fénye ket,
miközben szóltak a régi funk ritkaságok néhányszor rámtört az az érzés,
hogy eltévedtem a térben és időben és valahogy
visszakerültem a hatvanas / hetvenes évek fordulójára egy kis detroiti
klubba és azt vártam, hogy a közönség és a Jazzy Sport egész estét
végigbulizó és cseverésző legénysége mögött egyszercsak felbukkan majd
Marvin Gaye vagy a The Supremes énekesleányai. No de ez persze nem történt
meg, de a hangulat így is magávalragadó volt. Mitsu után újra a hazai DJK
vették át a terepet és szintén hasonó, underground hip-hop és retro zenék
közt
ingadozó irányban folytatták, többnyire sikeresen tartva a színvonalat. A
klub négyig volt nyitva és habár az utolsó egy-két órában azért már
kezdett kifáradni és megfogyatkozni a közönség, azért egész sokan
kitartottak majdnem a végéig. Mivel nekem csak 6 után nem sokkal indult a
vonatom, maradtam zárásig és csak akkor indultam el, miután az utolsó DJ
is befejezte a zenélést és a pultosok és technikusok elkezdtek készülődni
záráshoz. Kifelé menet láttam, hogy az előtér két végében békésen, az
asztalra borulva alszik Masaya és Mitsu, kint pedig még beszélgettem
egy
kicsit Tsuyoshi-val. Mondta, hogy terveik
szerint évente legalább egyszer vissza akarnak majd jönni Európába és
borzasztó lelkes
volt,
hogy az első itteni fellépésük ennyire jól sikerült. Vigyorogva
megemlítettem neki, hogy legközelebb eljöhetnének
akár Budapestig is, majd elbúcsuztam és
elindultam
a pályaudvar felé, útközben elmerülve a bécsi streetart
rejtelmeiben (míg nálunk a majom-matrica, nomeg a kétfarkú kutya a divat,
náluk, ki tudja miért, jóllakott kukacokkal van tele minden) és
kerülgettem a csöveseket, nomeg a metrotöltés mellett szaladgáló
patkányokat. De sem ez, sem a bő egy órás, egy elmeháborodott
hajléktalan hölgyemény rikácsolásával végigkisért pályaudvari várakozás,
sem pedig az éjszakázás miatti fáradság nem tudta letörni azt a tömény
jókedvet, ami még mindig a koncert utóhatása volt és ami újra és újra
előbukkan, amikor bekerül a lejátszóba a Cro-Magnon CD és remélhetőleg ki
is tart addig míg újra ellátogatnak mifelénk. |