Goth-Trad
Köszönhetően a távolságnak és sokszor a nyelvi korlátoknak
is, kevés
olyan japán előadó van akinek sikerül betörnie nyugaton is az élvonalba, így
mindig eseményszámba megy, ha valakinek mégis összejön a dolog. A fura
nevű Goth-Trad ezen kivételek közé tartozik és kemény munkával, nomeg egy
kis szerencsével bekerült az évtized egyik legizgalmasabb új zenei
irányzatának, az Angliából indult dubstep-nek a legfelkapottabb képviselői közé. Már
csak emiatt is érdemes kicsit közelebbről megismerkedni vele, nomeg azért
is, mert már a nyugati áttörés előtti karrierje sem volt éppenséggel
szokványosnak nevezhető.
Először
az ezredforduló környékén bukkant fel a neve és hamar elismerést
szerzett magának két, Japánban egyébként is eléggé szoros kapcsolatot ápoló
műfaj, az abstract hip-hop és a kisérleti elektronika rajongói közt,
köszönhetően elborult, különleges zenéinek, saját készítésű hangszereinek és
annak, hogy olyanokkal dolgozott együtt, mint az idővel az underground hip-hop színtér
egyik legfontosabb figurájává váló DJ Baku. Emellett, 2001-ben, az ex-Dry &
Heavy tag basszeroslegenda Takeshi "Heavy" Akimoto-val közösen beindították
a Rebel Familia-t, a saját stílusukban újraértelmezve a dub műfajt és
közösen eddig két lemezt (Rebel Familia - 2003, Guns Of Riddom - 2007), egy
remixalbumot (Solidarity - 2004) és egy sor kislemezt adtak ki. Szóval már alapból
is több, egymástól eléggé távol eső stílusban
mozgolódott és a dolgok később még csak tovább komplikálódtak.
Első,
2003-as szólólemeze még
nagyrészt megmaradt a hip-hop + kisérleti
elektronika kettősnél, a 2005 januárban kiadott The Inverted Perspective-en
azonban már teljes mértékben az elődjén csak itt-ott felbukkanó zajzenei
vonal vette át a főszerepet. Én kb. ekkoriban figyeltem fel rá és annyi már az
addigi cuccaiból lejött, hogy kiszámíthatatlan, hogy legközelebb éppen
mivel rukkol majd elő, de a következő, sorsfordítónak bizonyuló
stílusváltása még így is teljesen váratlanul ért. Merthogy a még szintén
2005-ben, csak már az év végén kiadott új album, a Mad Raver's Dance Floor, ahogy nevéből is sejthető, klubbarát tánczenével
lepte meg a hallgatókat. Azért persze nem valami urgiburgi disco
dologról volt szó (no nem mintha azzal bármi baj lenne), hanem egy
kellemesen súlyos
ütemekből és basszusfutamokból összerakott, abszolúte
friss és izgalmas lemezről, melyen több számban egyértelműen érezhető volt az Angliában egy-két évvel korábban megjelent
új műfaj, a dubstep hatása. Ezek közül is kiemelkedett a szimplán
zseniális Back To Chill, ami aztán
egy évvel később a Goth-Trad által beindított első japán dubstep
bulisorozat névadója is lett. Ekkor, 2006 vége fele hívták el először
Tokióba a műfaj pár ismertebb képviselőjét Angliából, köztük a Digital
Mystikz lemezcég fejeként is ismert Mala-t, aki meghallva G-T újabb, immár
színtisztán a dubstep vonalat követő zenéit, hamarosan le is
szerződtette őt az újabb, Deep Medi néven futó kiadójához. 2007 nyarán
náluk jelent
meg a Cut End / Flags 12", de előbb még a szintén angol Skud
Records kihozta a Back To Chill-t is bakeliten, a B oldalon két másik,
szintén telitalálat szerzeménnyel és ez a két kiadvány
alapozta meg hősünk hírnevét a tengerentúlon.
Európában már korábban is többször járt, többek közt a Mad Raver's turnéja idején
is, 2005-ben,
de csak az első 12" cuccok
megjelenése után lett igazán gyakori vendég
errefelé. Első hosszabb turnéját, a később jellemzővé váló DJ szettek helyett még liveact-ként, egy rakat kütyüvel utazva, 2007 szeptemberében nyomta le,
amikor Angliából kiindulva és Nyugat-Európán végigbarangolva egészen
Pozsonyig és Prágáig eljutott. Hozzánk akkor még nem keveredett el, de bő
két évvel később ez is bekövetkezett, amikor 2009 októberében a Cadik +
Palotai féle Rewind bulisorozat vendégeként lépett fel a Corvintetőn (az erről
és a pozsonyi buliról készült beszámolóért klikk ide).
Eközben Angliában sorra hozta ki a 12" kiadványokat, nagyrészt továbbra is a
Deep Medinél és remixerként is kezd gyakrabban felbukkanni a neve, de az
európai ügyködései mellett azért otthon sem lustálkodik. Továbbra is
futnak a havonta megrendezett Back To Chill bulik, melyek, köszönhetően
annak, hogy a stílus
egyre népszerübbé válik ott is, az eredeti helyszínről, a Unit
klub Saloon néven futó kisterméből 2008 márciusában átköltöztek a lényegesen
nagyobb Club Asia-ba és 2009 szeptemberétől már Oszakában is megrendezik
őket. Habár nagylemezt a Mad Raver óta nem adott ki, jópár zenéje jelent meg
japán kiadóknál is:
2006-ban a Popgroup Recordings adta ki a
műfaj másik japán úttörőjének számító, a breakcore, drum'n'bass, breakbeat,
stb. stíluskavalkádjához a dubstep hatásokat 2004 körül hozzácsapó oszakai
Cycheouts Ghost duóval közös, négy számos Friendly Sessions Vol.1 EP-t, a
női hip-hop MC, Rumi 2007-es albumán két számot is jegyez, remixerként pedig
DJ Baku, Ove-NaXx és a Black Ganion számait értelmezte át a saját,
azonnal felismerhető stílusában. Szóval a jelenlegi állás szerint otthon és
nyugaton is fényes jövó előtt áll, hogy mit várhatunk tőle a közeljövőben,
arról pedig leginkább a myspace oldalán lehet tájékozódni, ahova sokszor már
jóval a megjelenés előtt felkerülnek az újabb számai, nomeg azt is ott lehet
legkönnyebben követni, hogy éppen mikor merre turnézik Japában, vagy Európában.
|