Goth-Trad

Köszönhetően a távolságnak és sokszor a nyelvi korlátoknak is, kevés olyan japán előadó van akinek sikerül betörnie nyugaton is az élvonalba, így mindig eseményszámba megy, ha valakinek mégis összejön a dolog. A fura nevű Goth-Trad ezen kivételek közé tartozik és kemény munkával, nomeg egy kis szerencsével bekerült az évtized egyik legizgalmasabb új zenei irányzatának, az Angliából indult dubstep-nek a legfelkapottabb képviselői közé. Már csak emiatt is érdemes kicsit közelebbről megismerkedni vele, nomeg azért is, mert már a nyugati áttörés előtti karrierje sem volt éppenséggel szokványosnak nevezhető.

Először
Rebel Familia: Goth-Trad és Heavy az ezredforduló környékén bukkant fel a neve és hamar elismerést szerzett magának két, Japánban egyébként is eléggé szoros kapcsolatot ápoló műfaj, az abstract hip-hop és a kisérleti elektronika rajongói közt, köszönhetően elborult, különleges zenéinek, saját készítésű hangszereinek és annak, hogy olyanokkal dolgozott együtt, mint az idővel az underground hip-hop színtér egyik legfontosabb figurájává váló DJ Baku. Emellett, 2001-ben, az ex-Dry & Heavy tag basszeroslegenda Takeshi "Heavy" Akimoto-val közösen beindították a Rebel Familia-t, a saját stílusukban újraértelmezve a dub műfajt és közösen eddig két lemezt (Rebel Familia - 2003, Guns Of Riddom - 2007), egy remixalbumot (Solidarity - 2004) és egy sor kislemezt adtak ki. Szóval már alapból is több, egymástól eléggé távol eső stílusban mozgolódott és a dolgok később még csak tovább komplikálódtak.

Első, 2003-as szólólemeze még
Saját gyártású hangszerével a The Inverted Perspective boritóján.nagyrészt megmaradt a hip-hop + kisérleti elektronika kettősnél, a 2005 januárban kiadott The Inverted Perspective-en azonban már teljes mértékben az elődjén csak itt-ott felbukkanó zajzenei vonal vette át a főszerepet. Én kb. ekkoriban figyeltem fel rá és annyi már az addigi cuccaiból lejött, hogy kiszámíthatatlan, hogy legközelebb éppen mivel rukkol majd elő, de a következő, sorsfordítónak bizonyuló stílusváltása még így is teljesen váratlanul ért. Merthogy a még szintén 2005-ben, csak már az év végén kiadott új album, a Mad Raver's Dance Floor, ahogy nevéből is sejthető, klubbarát tánczenével lepte meg a hallgatókat. Azért persze nem valami urgiburgi disco dologról volt szó (no nem mintha azzal bármi baj lenne), hanem egy kellemesen súlyos A Back To Chill bulik állandó plakátja.ütemekből és basszusfutamokból összerakott, abszolúte friss és izgalmas lemezről, melyen több számban egyértelműen érezhető volt az Angliában egy-két évvel korábban megjelent új műfaj, a dubstep hatása. Ezek közül is kiemelkedett a szimplán zseniális Back To Chill, ami aztán egy évvel később a Goth-Trad által beindított első japán dubstep bulisorozat névadója is lett. Ekkor, 2006 vége fele hívták el először Tokióba a műfaj pár ismertebb képviselőjét Angliából, köztük a Digital Mystikz lemezcég fejeként is ismert Mala-t, aki meghallva G-T újabb, immár színtisztán a dubstep vonalat követő zenéit, hamarosan le is szerződtette őt az újabb, Deep Medi néven futó kiadójához. 2007 nyarán náluk jelent meg a Cut End / Flags 12", de előbb még a szintén angol Skud Records kihozta a Back To Chill-t is bakeliten, a B oldalon két másik, szintén telitalálat szerzeménnyel és ez a két kiadvány alapozta meg hősünk hírnevét a tengerentúlon.

Európában már korábban is többször járt, többek közt a Mad Raver's turnéja idején is, 2005-ben, de csak az első 12" cuccok
A Deep Medi féle Goth-Trad logó.megjelenése után lett igazán gyakori vendég errefelé. Első hosszabb turnéját, a később jellemzővé váló DJ szettek helyett még liveact-ként, egy rakat kütyüvel utazva, 2007 szeptemberében nyomta le, amikor Angliából kiindulva és Nyugat-Európán végigbarangolva egészen Pozsonyig és Prágáig eljutott. Hozzánk akkor még nem keveredett el, de bő két évvel később ez is bekövetkezett, amikor 2009 októberében a Cadik + Palotai féle Rewind bulisorozat vendégeként lépett fel a Corvintetőn (az erről és a pozsonyi buliról készült beszámolóért klikk ide). Eközben Angliában sorra hozta ki a 12" kiadványokat, nagyrészt továbbra is a Deep Medinél és remixerként is kezd gyakrabban felbukkanni a neve, de az európai ügyködései mellett azért otthon sem lustálkodik. Továbbra is futnak a havonta megrendezett Back To Chill bulik, melyek, köszönhetően annak, hogy a stílus egyre népszerübbé válik ott is, az eredeti helyszínről, a Unit klub Saloon néven futó kisterméből 2008 márciusában átköltöztek a lényegesen nagyobb Club Asia-ba és 2009 szeptemberétől már Oszakában is megrendezik őket. Habár nagylemezt a Mad Raver óta nem adott ki, jópár zenéje jelent meg japán kiadóknál is: (c) Megan Cullen - www.megancullenphoto.com2006-ban a Popgroup Recordings adta ki a műfaj másik japán úttörőjének számító, a breakcore, drum'n'bass, breakbeat, stb. stíluskavalkádjához a dubstep hatásokat 2004 körül hozzácsapó oszakai Cycheouts Ghost duóval közös, négy számos Friendly Sessions Vol.1 EP-t, a női hip-hop MC, Rumi 2007-es albumán két számot is jegyez, remixerként pedig DJ Baku, Ove-NaXx és a Black Ganion számait értelmezte át a saját, azonnal felismerhető stílusában. Szóval a jelenlegi állás szerint otthon és nyugaton is fényes jövó előtt áll, hogy mit várhatunk tőle a közeljövőben, arról pedig leginkább a myspace oldalán lehet tájékozódni, ahova sokszor már jóval a megjelenés előtt felkerülnek az újabb számai, nomeg azt is ott lehet legkönnyebben követni, hogy éppen mikor merre turnézik Japában, vagy Európában.

Kapcsolódó linkek:
Goth-Trad myspace
Back To Chill hivatalos oldal
Back To Chill blog_
Rebel Familia hivatalos oldal
Rebel Familia myspace