Girugamesh GO Budapest
2011 március 12, szombat, Diesel Club
(A cikk eredetileg a
Mondo magazin 2010
áprilisi számában jelent meg. Szöveg: Case, képek:
Baldy (koncertfotók) és Case (kinti képek). A zenekarral készült interjút
itt olvashatjátok.
Márciusban folytatódott az éveleji visual kei dömping: az OZ és a Mucc
januári koncertje után most a műfaj jelenleg egyik legsikeresebb
csapata, a Girugamesh látogatott el hozzánk és míg a két januári
koncertre sajna a vártnál jóval kevesebben voltak kiváncsiak, azt előre
lehetett tudni, hogy a Girugamesh esetében garantáltan nem lesz ilyen
probléma. A 2003-ban, Chiba városában alakult csapat már a karrierje
legelején, rekordgyorsasággal a reflektorfénybe került: az első,
2005-ben megjlenet kislemezük, a kaisen sengen is egészen a tizedik
helyig kapaszkodott fel az Oricon
függetlenkiadós toplistáján
és ezután
gyakorlatilag hónapok alatt kerültek a semmiből a legfelkapottabb visual
kei bandák közé. A 2006 őszén megjelent debüt-album, a 13's Reborn és az
ezt bő egy évvel követő, sokak által máig legjobbnak tartott, cím
nélküli nagylemezük megintcsak nagy siker lett és ez végképp
biztosította számukra a sztárzenekar státuszt: ekkor már ők is a Mucc
kapcsán is emlegetett Danger Crue kiadónál voltak, folyamatosan
koncerteztek egyre nagyobb és nagyobb helyeken és az eladási mutatóik
meredeken száguldottak felfele. 2007-től Európában is megjelennek a
lemezeik a német Gan-Shin gondozásában és ezek után már persze nem
kellett sokat várni az első tengerentúli koncertekre sem. Európában
először a 2007-es, kölni J-Shock fesztiválon léptek fel, de ezt
hamarosan követte az első igazi turné is, valamint egy vendégszereplés a
Wacken Open Air nevű rangos rock & metal fesztiválon.
Ekkorra már nálunk is a közkedvencek közé kerültek és népszerűségük
azóta is töretlen, annak ellenére, hogy az évek alatt rengeteget
változtak zeneileg. A korai kiadványaikon következetesen csiszolgatták
jellegzetes, a visual kei durvább irányvonalából és az amerikai nu-metal
hatásokból összegyúrt és itt-ott némi elektronikával felturbózott
hangzásukat, aminek olyan alapműveket köszönhetünk mint az első igazi
sikerdalaik egyike, az owari to mirai vagy a Stupid szűk két perces
ámokfutása. Később azonban, főleg a 2008-as album, a Music után egyre
inkább elkezdtek egy jóval visszafogottabb hangzás felé haladni és habár
az egy évvel későbbi NOW még tartogatott pár kellemes pillanatot a
régebbi, keményebb irányvonal kedvelői számára, a most januárban
megjelent ötödik albumot, a GO-t már végig egy minden eddiginél
rádióbarátabb zenei világ jellemzi.
Ez azonban csöppet sem vettette vissza a népszerűségűket, a hazai
koncertre pedig egyértelmű volt, hogy azok is eljönnek a régi nagy
kedvencek kedvéért, akiknek ez az újabb hangzás nem feltétlenül a
szívecsücske. Ezek után nem csoda, hogy a Diesel klub bejárata előtt már
koradélutánra is egész komoly tömeg gyűlt össze, ami koraestére hosszú,
kígyózó sorrá terebélyesedett. Köszönhetően részben annak, hogy ekkora,
némileg megkésve, végre az időjárás is úgy gondolta, hogy ideje lenne
már kitavaszodni, a klub előtti fűves buckákon kellemes piknik-hangulat
uralkodott, zászlódedikálással és hasonlókkal, amit csak időnként zavart
meg egy-egy erősen ittas hajláktalan kisnyugdíjas, vagy a szomszédos
Fradipályáról áttévedt intellektuális futballszurkoló.
A kapukat hétkor nyitották és innentől kezdve a szokásos rend szerint
ment a beengedés: jegy- és csomagellenőrzés, majd fejvesztett rohanás a
terem felé, hajrázva a legjobb helyekért. Miután fél kilenckor végre
elhallgatott a teremben dünnyögő háttérzene (hét óra óta a lehető
legrémesebb aktuális amerikai slágerekkel büntettek minket) és rászakadt
a teremre a hirtelen sötétség, felhangzott az előző nagylemez, a NOW
intrója, bevonult a színpadra a négy zenész (azaz az énekes Satoshi, a
gitáros Nii, a basszer ShuU és a dobos Яyo) és az összegyűlt közel
hétszáz ember ünneplésétől kisérve belevágtak a Bit Crash első
akkordjaiba. Ezt a No Music No Reason követte, vagyis gyakorlatilag
egy-az-egyben lenyomták a NOW elejét és ezután is többnyire megmaradtak
abból a korszakból származó, vagy még régebbi szerzeményeknél és a GO
anyaga a félidő körül lenyomott 13 dayst leszámítva furcsa mód csak a
koncert végefelé került elő három szám erejéig. Igazából nem volt ezzel
semmi baj, sőt, ott helyben fel sem tünt, csak utólag, a tracklistát
bogarászva vált szembetűnővé a dolog, ami egyébként azért volt meglepő,
mert mindenki arra számított, hogy most elsősorban az ekkorra már
Európában is megjelent új lemez lesz előtérben, még akkor is, ha annak
idején, a NOW után nem volt külön EU turné.
Ami viszont nagyon feltünő volt, hogy az utóbbi két lemez dalai
mennyivel jobban működnek élőben. Ezek után nem is csoda, hogy az
interjú alatt mind a négyen egyöntetűen azt mondták, hogy a koncertezést
sokkal jobban szeretik, mint a stúdiómunkát: az újabb, dallamosabb
számaik lemezen néha kissé erőtlennek tünnek, de így, élőben
összehasonlíthatatlanul energikusabbak, lendületesebbek voltak, a
zenészeken pedig látszott, hogy mennyire összeszokottak és mennyire
szeretik azt amit csinálnak és ez a lelkesedés persze átragad a
közönségre is... ahogy a közönség lelkesedése is a zenekarra. Mert a
dugig telt teremben megint pokoli jó koncerthangulat uralkodott, a tömeg
tombolt, táncolt, sikítozott, a durvább dalok alatt persze beindult a
headbang is, nomeg egy csomóan együt énekelték a szövegeket Satoshival.
A Girugamesh egyébként, ahogy az a befutott vk bandáknál már lenni
szokott, az idők során nem csak zeneileg, hanem
kinézetileg is sokkal
visszafogottabbá vált, a kezdeti extrém sminkek idővel teljesen eltüntek
és mára már csak annyi maradt a régi szélsőségekből, hogy továbbra is
inkább a sötétebb árnyalatú ruhákat preferálják, de ezt leszámítva nem
igazán lehet róluk ránézésre megmondani, hogy no, ők biza egy visual kei
banda. Nálunk is mind teljesen szimpla ruhában léptek fel, csak ShuU
lógott ki a sorból egy kicsit, aki meglehetősen bizarr ruhakombinációval
örvendeztette meg az egybegyűlteket: a kis fekete öltönyke, az Adidas
póló, a magas szárú, piros kötős sportcipő, nomeg az egyszínű téli
harisnya és a mindezekre ráhúzott szoknya, melyből egyik darab sem
illett a másikhoz még véletlenül sem, bárkit a divatrendőrség azonnali,
kétségbeesett riasztására késztetett volna, ha nem lett volna mindenki
azzal elfoglalva, hogy jól érezze magát és újra és újra elképedjen
Satoshi tébolydából szabadult rosszgyereket idéző mimikáján.
Ahogy várható volt, a régebbi számok jórészt szintén hiányoztak, az első
albumról speciel semmi nem került elő és az utána levő kettőről is csak
egy-két dal, de tényleg nem is várt senki olyan egész karriert átfogó
koncertet, mint amit tavaly, az aktuális lemeze mellett a szintén
akkoriban megjelent Best Of-ot is turnéztató DéspairsRay adott. Viszont
hogy a GO anyagát mennyire kerülték, az akkor volt talán a legfeltünőbb,
amikor a tavalyi, három számos inochi no ki kislemezről két dalt is
lenyomtak... csak pont az albumon is szereplő címadót nem. A számok közt
természetesen megvoltak a megszokott kis átvezető szövegelések is,
jórészt angolul, megszórva egy-egy kö-szö-nöm féle szeretnivaló
próbálkozással, majd a kis szünetek egyike alatt, már a koncert végefelé
Satoshi egy kis csendet kért, majd felolvasta a zenekar kérést, ami arra
vonatkozott, hogy aki tud az adakozzon a merch pultnál elhelyezett
gyűjtődobozban a japán katasztrófa miatt rászorulóknak. Merthogy a
borzalom pont egy nappal a koncert előtt történt, így még nagyon friss
volt az élmény és a zenekart is megrázta, de igazi profikhoz illően ezt
a színpadon egyáltalán nem mutatták ki, leszámítva ezt a kis epizódot és
az ezt követő számot, amit szinte kézzel foghatóan átitatott az a
tehetetlen düh, amit a helyzet miatt éreztek.
Ekkor már nem volt sok hátra a koncertből és a zárás, a kis szünet utáni
ráadásblokk igazi nagyfinálé volt: a legfőbb
közkedvenceik közül került
elő kettő, elsőnek a Break Down, majd a szintén a Music albumról
származó Evolution, amit, a közönség reakciójából itélve nem csak én
vártam nagyon. Persze nem is csoda, hogy ennyire általános örömködést
váltott ki a dal, hiszen egyértelműen ez az egyik legsikerültebb
szerzeményük és mint ilyen, az első perctől kezdve nyilvánvaló volt,
hogy nem maradhat ki. Csak persze trükkösen, a hatás fokozása miatt a
koncert végéig várattak minket vele, így azonban még nagyobbat robbant a
terem amikor végre-végre felhangzottak a számot kezdő kis digitális
püttyögések. Zárásnak, amolyan levezetésként lenyomtak még egy számot a
NOWról és ezután már tényleg nem volt hátra más, mint a búcsuzkodás, a
koncert izgatott megbeszélése az ismerősökkel, nomeg persze az általános
roham a pólók, pulcsik, CDk és egyebek tömegétől roskadozó merch pult
ellen. A ráadást leszámítva zeneileg számomra nem feltétlenül ez volt az
álom-Girugamesh koncert (még az első EU turnéjukra kellett volna elmenni
annakidején), viszont a zenekar lelkesedésének, nomeg a két lézengősebb
januári buli után megint az egész helyet megtöltő közönség által
teremtett hangulatnak nem lehetett ellenállni, így a mérleg végül
maximálisan pozitív lett.
setlist:
(Now) Intro
1.Bit Crash
2.No Music No Reason
3.Endless wing
4.Vision
5.Beast
6.Driving Time
7.Suiren
8.Dirty Story
9.Border
10.13 Days
11.I Think I Can Fly
12.Shining
13.Destiny
14.Mission Code
15.Never-Ending Story
ráadás:
16.Break Down
17.Evolution
18.Arrow
A Girugamesh hivatalos oldala
A koncertplakát ideiglenes...

...és végleges verziója

|