A japán indie-rock szintér már eddig is jópár zenekart uszított a világra akiknél a nagyszerű zene mellett a végletesen különc viselkedés is nagyban hozzájárult a sikerhez, elég csak a szinpompás ruhákban parádézó, bölényekről, biciklizésről és ételekről éneklő, imádnivaló Shonen Knife-ra, vagy a zúzós garage-rock nagymestereire, a fekete napszemüvegeikhez és a coolos rocker-image egyéb kellékeihez minden körülmények között ragaszkodó Guitar Wolf-ra gondolni. Ezen zenekarok sorához csatlakozott az utóbbi néhány évben egy új csapat, akik végeláthatatlan turnéikkal, vad koncertjeikkel és furcsa humorú dalszövegeikkel szereztek maguknak hírnevet. Ez a csapat az Electric Eel Shock, a róluk szóló irásnak pedig az adott különleges apropót, hogy 2004 augusztus kilencedikén tiszteletüket tették nálunk is és felléptek a Sziget Fesztiválon. Az oszakai csapat az induláskor még tizenegy tagot számlált, orgonistával, szaxofonistával, ésatöbbivel kiegészülve, de hamarosan rájöttek, hogy ez nem igazán az ő világuk és kialakult a mindmáig stabil háromtagú felállás: Kazuto Maekawa (basszusgitár), Tomoharu 'Gian' Ito (dobok), valamint a fő szövegíró és zeneszerző Akihito Morimoto (ének, gitár). A zenekar első, mára beszerezhetetlen, szerényen csak 'Maybe... I Think We Can Beat Nirvana' címmel ellátott lemezét is már ebben a felállásban adta ki, még 1997 márciusában. A magánkiadásban megjelent, sok későbbi kedvenc kezdetleges verzióit tartalmazó album boritóján az együttestagok anyukái pózolnak, borzaszó giccses dizájnba illesztve. Ezt egy koncertalbum követte következő év februárjában, ami mostanra szintén csak szerencsés gyűjtők polcain lelhető fel. Már ekkoriban is nagy klubkedvencek voltak otthon és Tokióban, de még csak egy viszonylag szűk közönség ismerte őket, azonban ezután egyre inkább felpörögtek körölöttük az események.
A
mindössze szűk félórás Slayer's Bay Blues igazi garage-rock gyöngyszem. Minden
megvan benne ami a műfaj legjobbjait jellemzi: pokoli jól megírt dalok, nyers hangzás,
rekedtes ének/üvöltözés, agyontorzított gitárok, furcsa szövegek, önirónia és
iszonyú mennyiségű erő és energia. A zene a punk és hardcore között van valahol
félúton, keverve az elegyet némi ősmetal, hardrock és tradícionális 50es évekbeli
rock'n'roll hatással. A Innentől kezdve rendszeresen hívják őket koncertezni Amerikába, de többször eljutnak Kanadába is. 2000-ben, mikor már harmadik ottani turnéjukat bonyolítják le, megismerkednek a San Francisco-i illetőségű The Get-Go-val, akik meghívják őket koncertezni a szülővárosukba, következő év júniusában pedig split lemezt adnak ki együtt, amit közös amerikai és japán turné követ. 2002-ben, Japánban kiadnak egy, találóan 'Go America!'-nak elnevezett ötszámos EP-t, majd ezt kiegészítve hét másik, korábban szintén csak Japánban hozzáférhető dallal, év végén kihozzák az album amerikai kiadását és ekkortól kezdve csak nagyritkán térnek vissza Japánba, akkor is csak rövid pihenőre, hogy utána rögtön újra nekivágjanak az amerikai és kanadai országutaknak. A Go America! nagy irányváltást jelentett a korábbi munkáikhoz képest. A lemezeken addig főszerepet kapó nyers garage-rock helyett sokkal inkább előtérbe került a tagok régi heavy metal/stoner rock zenék (és azokon belül is elsősorban a korai Black Sabbath) iránti rajongása és a hangzás is sokkalta letisztultabb lett mint korábban. A zene továbbra is jó, főleg, hogy a számok egy része újra az első albumon szereplő dalok újrafelvett verziója, de hiányzik a lemezből az az átütő energia, ami a 'Slayer's Bay Blues'-t olyan nagyszerüvé tette. Ami menti a helyzetet, az az, hogy szerencsére a humorérzéküket továbbra sem vesztették el, amit a Heavy Metal Vagabond témáját újrahasznosító Rock'n'Roll Can Rescue the World típusú elmebeteg darabok bizonyítanak legjobban. A Go America! ismeretében nem csoda, hogy nem a lemezzel tettek szert komoly hírnévre, hanem a koncertjeikkel. A beszámolók szerint a zene élőben sokkalta jobban üt, de a sikerhez nagyban hozzájárultak a tagok vad szinpadi akciói is. Akihito üvölt, rázza nagy afrofrizuráját és fejéhez csapkodja gitárját, Kazuto fel-alá rohangál és hangfalak tetejéről ugrál, Tomoharu pedig egyszál zokniban (csakazért sem írjuk ide, hogy hol viseli azt a zoknit... lehet találgatni) püföli a dobokat. Kihagyhatatlan élmény. 2002 januárjába járnak először Nagy Britanniában és habár eredetileg csak három fellépés volt betervezve ekkorra, a hírük olyan gyorsan terjedt, hogy végül tiznekét nap alatt tizenöt (!) koncertet nyomnak le. Ezután persze többször is visszatérnek, turnéznak pár zenekarral és 2003 nyarán először ruccannak át más európai országokba is. A Németországot, Dániát és Hollandiát érintő turné csúcspontja a dán Roskilde fesztivál, ahol 7000 ember előtt játszanak. Ezutóbbi fellépésről megjelentetnek egy DVD-t is, majd újfent hosszas turnékba kezdenek az Atlanti óceán mindkét partján.
Az addig központjukként szolgáló USA-ból 2003 második felében egy kis Hong Kong-i kiruccanás után áthelyezik székhelyüket Angliába és az év utolsó két hónapját a hard-core legenda Danko Jones-szal közös európaturnéval töltik, ami néhány Németországi fellépés erejéig csatlakozik a Sepultura éppen futó koncertsorozatához.
|
Kapcsolódó linkek: koncertbeszámoló hivatalos oldal: ![]() |