Szörnyek évadja
A D'espairsRay Budapesten
2010 szeptember 29, Diesel Club
(A cikk eredeti verziója a
Mondo magazin 2010
novemberi számában jelent meg. Szöveg: Case, képek:
Baldy (1-25) és Case (26-30). A zenekarral készült
interjút itt olvashatjátok.
Az év végére egyértelművé vált az, amit már év elején is lehetett
sejteni: 2010 hozta el itthon a JRock és visual kei nagy áttörését és
mostanra Budapest is végleg becsatlakozott a japán rockbandák állandó
turnéállomásainak sorába. Ezt bizonyítja, hogy idén immár a harmadik
nagy visual kei csapat látogatott el hozzánk és az LM.C és a Versailles
után a 2000 környékén feltünt új generáció egyik legjelentősebb
zenekara, a D'espairsRay tette tiszteletét nálunk.
A Diesel klub erre az évre amolyan JRock szentély szerűséggé avanzsált:
mindhárom említett zenekar itt lépett fel és ahogy a korábbi alkalmakkor
is történt, most is már kora reggel jópáran lézengtek a klub előtt, sőt,
a hírek szerint újra voltak olyanok, akik már előző éjszaka letáboroztak
a bejárathoz vezető lépcsők előtt, ami már nyár közepén is merész
vállalkozás volt, ezen a hűvöskés szeptember végi napon meg aztán pláne.
Négy körül, amikor én befutottam, ránézésre már vagy háromszáz ember
állt sorba és folyamatosan érkezett az utánpótlás, miközben bentről, az
éppen folyó hangpróbáról a Love Is Dead hangjai szűrődtek ki.
Páran az oldalsó bejárat melletti ventillátor lapátjai közt próbáltak
befele leskelődni, hátha megpillantják egy pillanatra valamelyik tagot,
odaát, a sorban pedig az ilyenkor szokásos türelmetlen várakozás mellett
folytak a lázas zászló-aláirogatós projektek, ment a hadakozás a
tolakodó külföldiekkel és a biztonságiakkal, akik a nem létező korlátok
mögé igyekeztek beterelni az embereket és persze ment a non-stop
sziahellohogyvagy a rég nem látott ismerősök sokaságával.


Miután lement a hangpróba és pihent
egy kicsit a zenekar, bementem és
megejtettük az interjút, ami alatt majd' végig Hizumi és Karyu vitte a
beszélgetés fonalát a csapat részéről, majd mikor lejárt a
kérdezősködésre kiszabott, szerencsére eléggé rugalmasan kezelt negyed
óra, körbenéztem kicsit a klubban. Az ekkor még kongó nagyteremben a
színpad már így, üresen is impresszíven mutatott a két oldalt
kifüggesztett jókora zászlókkal, a merch pultot pedig cselesen még a
kapunyitás előtt megkörnyékeztem, így elkerülve a későbbi kanyargó
sorokat. A kínálat nagyon bőséges volt, a trikótól, plucsitól,
posztertől, kitűzőtől és hasonlóktól kezdve a D'espairsRay zokniig (!)
volt ott minden, azon viszont kicsit meglepődtem, hogy a CD-k közül csak
a nemrégiben megjelent best of lemezt, az Immotalt lehetett
kapni. Persze az is igaz, hogy az egyéb merch cuccokat csak ilyenkor
árulják, a CD-ket ellenben (igaz, egyelőre csak tőlünk nyugatabbra)
bármikor be lehet szerezni, szóval ilyen szempontból érthető, hogy
azokat most nem cipelték magukkal.
Hat, vagyis a nyitás előtt kint már felhangzott a szokásos
visszaszámlálás, majd mikor végre feltárultak a kapuk,
megindult befele
a vérmérsékletől függően sikítva szaladgálós, vagy kényelmesen besétálós
emberáradat és egy szűk óra alatt nagyjából meg is töltötte a termet.
Azt hittem, hogy itt valamivel többen leszünk, mint a két másik idei
koncerten, elvégre mégiscsak régi, klasszikus csaparól van szó, de
végülis most is "csak" bő hatszáz néző gyűlt össze, ami persze még
mindig elképesztő egy mennyiség, főleg abba belegondolva, hogy pár éve
még a teljes hazai vk rajongótábor is csak a töredéke volt ennek. Miután
beért mindenki, a kezdésig, azaz nyolcig, még volt egy órányi holtidő,
de ezalatt legalább mindenki kényelmesen bevásárolhatott a pultnál,
nomeg keresgélhette, hogy honnan lesz a legjobb kilátás, majd végre,
hatalmas hangzavarral kisérve elhalkult a háttérzene, elsötétült a
terem, majd a vérvörös fények áztatta színpadon feltüntek a zenekar
tagjai, elfoglalták a helyüket és megszólalt az a szám, aminél
tökéletesebb kezdést elképzelni se nagyon lehet egy D'espairsray
koncerten: a BORN.
A koncert előtt a fő kérdés a rajongók közt természetesen az volt, hogy
vajh miket is játszanak majd,
pontosabban, hogy mennyire lesznek régi számok, ami az ő esetükben
különösen fontos
részletkérdés. Merthogy két féle DéspairsRay
rajongó van. Az egyik (mint példul én) mindmáig a régi, a zseniális
debütalbum, a coll:set után lezárt korszakért rajong, amibe az említett
lemez, nomeg az előtte kiadott jó csomó kislemez, mini-album és demo
tartozik és ami a csapat durvulós, mind hangzásilag, mind
kinézetileg meglehetősen aggresszív és nyomasztó korszakát jelenti. A
másik tipus pedig inkább az ez után kezdődött és mindmáig tartó
periódust részesítí előnyben, amit az egyre inkább populáris és
könnyedebb hangzás jellemez és amibe tökéletesen passzol bele az új,
talán minden eddiginél slágeresebb, bulizósabb album. A
nagy kérdésre
pedig a csapat a lehető legjobb választ adta és a koncert mindkét
oldalnak egyaránt kedvezett. Annak ellenére, hogy ez elvileg az új lemez
bemutató turnéja volt, mégis inkább úgy tünt, mintha a best of lemezt
vették volna alapul a számválogatásnál, vagy akár a közönség
kivánságait, merthogy az európai kiruccanásuk előtt egy online
kérdőívvel országonként megszavaztatták a rajongókat, hogy milyen
számokat szeretnének hallani. Ki tudja mi volt a valódi ok, de annyi
biztos, hogy amellett, hogy azért persze a Monsters dalai is szép
számmal szerepeltek, a korábbi lemezekről is bőven válogattak, különös
tekintettel a coll:set körüli korszakra, így az újabb kedvencek, például
a Death Point, vagy a Redeemer mellett játszottak olyan
régiségeket is, mint a még 2004-ből származó fuyuu shita risou.
Viszont volt pár olyan szám is, amin kicsit csodálkotam, hogy nem került
elő: főleg a Brilliant, Horizon, Kamikaze hármas
kimaradása volt feltünő és habár én speciel annyira nem hiányoltam őket,
de furcsa volt, hogy ennyire látványosan megkerülték a Redeemer
album kislemezdalait.
Ahhoz képest, hogy Hizumi a turné előtt kicsit ráijesztett a rajongókra
a betegségével kapcsolatos bejelentéssel,
 itt szerencsére nem nagyon
látszott és főleg hallatszott rajta, hogy bármi különösebb baja lenne. A
hörgősebb részeknél is nagyon megeresztette a hangját, egyáltalán nem
tünt úgy, mintha visszafogná magát, talán csak a számok közti, nagyrészt
persze angolul lenyomott kommentárok alatt lehetett érezni, hogy azért
talán tényleg nincs minden rendben a hangjával. A jobbján Karyu tombolta
végig a koncertet, szinte egy pillanatra se megállva, folyamatosan
headbangelt, rohangászott, pörgött-forgott és látszott, hogy nagyon fel
van spannolva, csak úgy mint Zero, aki ahhoz képest, hogy az interjú
alatt milyen szótlan és visszafogott benyomást keltett, itt
végigvigyorogta az egész koncertet és látványosan élvezett minden
pillanatot, amit a színpadon töltött. Mindeközben pedig Tsukasa... Nos,
ki tudja mit csinált, azt leszámítva, hogy tökéletesen végezte a dolgát
és szolgáltatta az alapritmust, merthogy a dobhegyek mögött, a
reflektorokkal a háta mögött szinte semmit nem lehetett látni belőle,
csak a feje búbját, meg nagynéha a körvonalait.
A két korábbi, idei koncerten voltak
kisebb gondok a hangzással, most
azonban szerencsére tökéletesen szólt minden, az utolsó hangig és mivel
hőség sem volt, meg valahogy a tömeg és a tolongás is kevésbé volt
gyilkos, mint a korábbi koncertek esetében, így a már-már szokásos
rosszullétek és ájulások is kimaradtak, vagyis ilyesmik sem zavarhatták
az élményt. Persze valószínűleg mindenki számára a személyes favoritok
hozták el a koncert csúcspontját, az azonban egyértelmű volt, hogy a
Love Is Dead kezdetekor volt a legnagyobb üdvrivalgás, de a régebbi fő
közkedvenc, a Hollow is nagyon beindította a közönséget. A
koncertnek
az azért mégiscsak inkább az utóbbi három lemez anyagára
koncentráló főszekcióját lezáró Garnet újfent a régi D'esp
híveinek kedvezett, csakúgy, mint a négy számnyi ráadás első
háromnegyede, ami aztán végképp olyan volt, mint egy kis mini időutazás
vissza, az évtized közepére: igazi brutálkodós tocsogás a még mindig
ütős régi hangzásvilágban. Lezárásként megkaptuk még a második album, a
Mirror címadó dalát, majd elkezdődött a most is hosszúra nyúló
búcsuzkodás, tombolás, pengető- és dobverő dobálás és vízfröcsögtetés,
majd azok akik a koncert előtt nem tették, most rohamozták meg a merch
pultot, a többiek pedig szépen lassan kibotorkáltak az esti sötétségbe,
sokan láthatólag még mindig nehezen feldolgozva azt, hogy igen, tényleg
egy sok éves álom vált valóra és tényleg fellépett nálunk is az elmúlt
évtized egyik legjelentősebb vk csapata, ráadásul egy hibátlan
koncerttet adva, amivel tényleg minden rajongó maradéktalanul elégedett
lehetett.
Hivatalos
oldal
Myspace
setlist:
01.BORN
02.Marry of the Blood
03.WEDICIИE
04.fuyuu shita risou
05.DEATH POINT
06.dope
07.13 -Thirteen-
08.LOVE IS DEAD
09.DAMNED
10.Masquerade
11.Human-Clad Monster
12.DEVILS' PARADE
13.abyss
14.Hollow
15.REDEEMER
16.Garnet
Encore:
17.Abel and Cain
18.Forbidden
19.in vain
20.MIRROR
|