Punk-rock és cukiság túladagolás

Shonen Knife (JP)
(+ Plaided (AT))

2011 augusztus 30

Chelsea, Bécs, Ausztria


A nyolcvanas, kilencvenes években, mikor japán zenekarok egész sora tört be a köztudatba szerte mindenfelé nyugaton, a három buggyant oszakai kiscsajból álló Shonen Knife aratta talán a legnagyobb sikereket. A Riding On The Rocket című kis remekükhöz készült űrhajós, dinós, világmegmentős videót agyonjátszotta az MTV (azokban, a mára már rég a múltba veszett időkben, amikor a csatorna volt a minőségi zenék egyik legfontosabb útmutatója), folyamatosan turnéztak Európában és Amerikában, a lemezeik is megjelentek a tengerentúlon és olyanok tartoztak az elkötelezett rajongóik közé, mint a Nirvana vagy a Sonic Youth tagsága, sőt az amerikai altern-, indie-rock színtéren odáig ment a Shonen Knife őrület, hogy '89-ben a korszak egy sor felkapott zenekara (a Sonic Youth mellett többek közt a Red Kross, a L7 és a Babes In Toyland) feldolgozáslemezt is készített a dalaikból.

A nagy sikert pedig nagyrészt annak köszönhették, hogy ők testesítették meg legjobban azt amit miatt a japán előadókban annyira szeretett a nyugati közönség, vagyis, hogy vettek valami nyugaton már unalomig
ismételt alapot, csavartak rajta egyet, hozzáadták a saját egyéníségűket, meg egy csipetnyi, jellegzetesen japános ízt és kihoztak az egészből valami friss, egyedi, eredeti és egészen elképesztő új dolgot. Esetükben ez az alap a Ramones klasszikus, végletegig szimpla, egyszerűbb-mint-az-egyszer-egy punk-rockja volt, amit nyakonöntöttek egy jókora adag, tipikusan japán, végletekig szirupos pop esztétikával, szürreálisan cuki szövegekkel, kislányos énekkel és ebből az egész bizarr keverékből összehoztak valami egyszerre dögös, ellenállhatatlanul aranyos és fülbemászó egyveleget. És mindezt olyan hihetetlen természetességgel és lelkesedéssel csinálták, hogy az embernek eszébe se jutott, hogy nem az a világ legtermészetesebb dolga, hogy három, alig 160 centis lány, színes egyenrucikban nyomja a punkrockot, headbangel a színpadon és közben süteményekről, Barbie babákról, bölényekről, papagájokról és egyéb cukiságokról énekel.

Nyugaton mindmáig kult-kedvencek maradtak és habár persze manapság már nincs akkora hisztéria körülöttük, mint annak idején,
de még mindig teltházasak a klubturnéik, a lemezeiken pedig következetesen viszik tovább a régi, jól bevált formulát, mind zeneileg, mind szövegekben... immár harminc (!) éve. És habár ezalatt volt pár tagcsere, melyek miatt mára csak az énekes, gitáros Naoko maradt az eredeti hármasból, de ezt a zenén szerencsére egyáltalán nem lehet érezni, az ma is pontosan ugyanolyan magávalragadó, mint a klasszikus Let's Knife album idején. Európába is rendszeresen ellátogatnak pár évente, de általában maximum Németországig jutnak csak, szóval mikor kiderült, hogy a harmincadik évfordulós turné végre igazi nagy EU körút lesz, ami egészen Bécsig elér, nyilvánvaló lett, hogy ezt biza nem szabad kihagyni. Ráadásul az augusztus utolsó előtti napjára eső koncert helyszíne az egyik kedvenc bécsi helyem, a Chelsea volt, ami egy vérbeli old-school underground rock klub, 250-300 fős befogadó képességgel, minden héten egy pár izgalmas koncerttel, részben hazai, részben éppen arrafele turnézó kisebb, külföldi zenekarokkal és stabil törzsközönséggel, ami különleges, családias hangulatot ad a helynek.

Fél tízkor kezdett a helyi
előzenekar, ami egy Plaided nevű, két lányból álló, a nyolcvanas éveket idéző alternatív indie-rockot játszó, ahogy utánaolvastam még nagyon friss duó volt. A zenéjükben nem volt semmi világmegváltó, nem csináltak semmi olyat, amit mások ne csináltak volna meg már réges-rég, de ez nyilvánvalóan nem is volt céljuk, viszont olyan lelkesedéssel nyomták a jófajta, old-schol, néhol zajosabb, néhol dallamosabb altern-rockot, hogy nem lehetett nem szeretni őket. Az utolsó számnál megcserélték egymást közt a gitár és dob poziciót és habár lehetett látni és hallani, hogy kicsit nehézkesebben kezelik a tőlük idegen hangszereket, itt még csak jobban átjött, hogy itt még véletlen sem a hibátlan játékon, vagy a komplex dalokon van a hangsúly, hanem a lelkesedésen, meg a zene szeretetén... ami persze semmit nem ért volna, ha a zene nem lett volna a jó, de szerencsére az volt a helyzet, így nem csoda, hogy a közönség imádta őket és a végén hatalmas tapsot kaptak és alig akarták őket leengedni a színpadról ráadás nélkül.

Mire felbukkant a Shonen Knife hármasa fél tizenegy körül, teljesen megtelt a klub és az előzenekarnak köszönhetően már a hangulat alapozás is megvolt, így a közönség pillanatok alatt ráhangolódott a koncertre, meg a tempós, könnyed punk-rockra, a második számra pedig, ami az egyik nagy klasszikusuk, a Twist Barbie volt ("Blue eyes, blond hair, Tight body, long legs, She's very smart, She can dance well... I wanna be Twist Barbie!") már úgy vigyorgott mindenki, mint a hülyegyerek. És ez így is maradt a koncert végéig, annyira ellenállhatatlan volt amit ezek hárman műveltek a színpadon. Eleinte egy kicsit fura volt, hogy a képekről, meg régebbi videókról megszokott kislányok helyett most már bőven háziasszonykorú hölgyek állnak előttünk, de mivel a korukon kívűl abszolúte semmi nem változott, sem a zene, sem a körités, sem pedig az a végtelen lelkesedés amivel nyomták a cukiság túladagolásos punkrockjukat, ezért teljesen természetesnek hatott ez az egész, igazából végtelenül szürreális valami, amit csinálnak.

   

Szerencsére a koncert olyan volt, mint valami nagy best of válogatás, így mindegyik korszakukból felbukkant egypár szám. A régi nagy klasszikusok közül a Twist Barbie mellett még a Banana Chips került elő ("Banana Chips, Banana Chips, Banana Chips. Oh, yeah! Banana chips for me! Banana chips for you!"), nomeg persze a kihagyhatatlan Riding On The Rocket, amitől, ahogy várható volt, teljesen megőrült a tömeg: középen egy csapat lány táncolt fülig érő vigyorral, miközben a koncert miatt a németektől átvonatozó amerikai turistától kezdve, a helyi underground színtér fura alakjain át a csuklószorítós, csapzotthajú, ötvenes alkesz punkig mindenki csápolt, meg persze énekelte a szöveget. És ettől a végtelenül vegyes, de a cukker japán pop-punk dalocskákra együtt örjöngő közönségtől ha lehet még magávalragadóbban bizarrá vált az egész este. Habár igazából a pop-punkból a pop rész most eléggé háttérbe szorult: a zenekar jóval karcosabban szólt, mint a lemezeken, vagy akár koncertvideókon, köszönhetően annak, hogy most csak kisebb gitárerősítőket használtak, amiknek alapból nyersebb a hangzása, de ez egyáltalán nem volt gond, sőt, ez a punkosabb, koszosabb megszólalás kifejezetten a koncert előnyére vált és adott az egésznek egy kellemes kis garage-rockos feelinget.


Ritsuko

Emi

Naoko

A Riding On The Rocket mellett a koncert másik csúcspontja az egyik újlemezes szám, az imádnivaló kis karibi ütemekkel feldobott Capybara volt, ami egyben a legjobb bizonyíték arra is, hogy a lányok még ennyi év után is könnyedén képesek instant klasszikusokat összehozni. A szám előtt Naoko elmondta, hogy az egy capybara nevű állatkáról szól, aminek aranyos kis gömölyded teste van, meg naaaaagyon cuki szemei és habár Európában kevésbé ismert, de a japán állatkertekben nagyon népszerű (a Dél-Amerikai kisemlős egyébként magyarul a meglehetősen alacsony cukiság-faktorral rendelkező vízidisznó nevet bírta kapni). A számok közt persze volt még pár hasonló kis leállás, az egyik alatt Naoko arról mesélt, hogy mennyire örül, hogy 18 év után (!) végre sikerült újra elkeveredniük Bécsbe és, hogy a koncert előtti szabadnapjukon a Leopold múzeumba járt és mennyire szép volt az is, meg úgy általában I Love Vienna! Egy későbbi leállás alatt pedig bemutatta a másik két lányt is, a 2006 óta vele zenélő basszgitáros, énekes Ritsuko-t (aki a Kunsthistorisches Museumban járt, aminek egész jól ki tudta mondani a kacifántos német nevét) és a tavaly kilépett Etsuko-t váltó újonc dobost, Emi-t ("Yesterday... I went to Donaukanal! Very beautiful! I love Vienna! And I ate... sushi! Yumm-yumm!")

 

A nagyjából egy órás koncert után pedig jött a meglepetés ráadás: nem sokkal a turné előtt jelent meg egy újabb lemezük, az Osaka Ramones, amin, ahogy a címből is sejthető, Ramones dalokat dolgoztak fel és ezek közül nyomtak le hármat: kezdésnek a Sheena Is a Punk Rocker-t, majd egy kevésbé közismert darabot, amit szégyenszemre én sem ismertem fel, majd zárásként a csapat talán legesszenciálisabb számát, a hírneves, Hey-ho, Let's Go! refrénes Blitzkrieg Bop-ot. És hát hallottam már jópár Ramones feldolgozást, de ezeknél hibátlanabbat, meg hitelesebbet nem igazán, nem csoda, hogy a jelenlevő punkok teljesen oda-vissza voltak a gyönyörtől. Meg úgy egyébként is: egyszerűen tökéletes volt a koncert, az a fajta, amire simán megéri hosszú éveket is várni, ráadásul még a koncert utánra is volt egy kis meglepetésük a lányoknak, mivel a másoknál bevett szokással ellentétben nem a szintén ott bóklászó technikusukat ültették le merch cuccokat árulni, hanem ők maguk álltak be a pult mögé és végig mosolyogva, jó fél óráig állták a CDkért, pólókért, matricákért, nomeg autogramért és közös fotóért sorban állók rohamát. No, de hát így kell ezt: semmi felesleges sztárallűr és egyéb hülyeség. Nálam az év egyik legjobb koncertje volt és nem tudom mikor jönnek megint vissza Európába, de értük bármikor, bárhova, mert ha valami, akkor ez az a fajta élmény volt, amiből egy adag nem elég.

Shonen Knife
Plaided @ soundcloud
Chelsea

Shonen Knife: Sheena Is a Punk Rocker (Ramones cover)

Plaided

 

Shonen Knife

   
   
 

Osaka Ramones