A Number Girl a japán indie-rock színtér
legmeghatározóbb zenekarainak egyike volt, így nem csoda, hogy 2002 végi
feloszlásuk óta a volt zenészek utóéletét is nagy figyelem kiséri és
szerencsére, habár az anyazenekar dallamokat és súlyos, zajos gitár-rock-ot
tökéletesen ötvöző zenéjét nehezen pótolhatja bármi, a ex-tagok eddigi külön
munkái is mind figyelemreméltóak voltak. Legtöbb figyelmet természetesen az
énekes Mukai Shutoku csapata, a Zazen Boys kapta, azonban a Vola And The
Oriental Machine debüt mini-albuma legalább annyi figyelmet érdemel.
A Vola mögött a Number Girl volt dobosa
Ahito Inazawa áll, aki tavalyig szintén a Zazen Boys tagja volt, de onnan
zenei nézeteltérések miatt távozott és rögtön saját zenekar szervezésébe
kezdett, valamint ezzel egyidőben pozíciót is váltott és felcsapott gitáros-énekes
frontembernek. Ez a döntés annak ismeretében annyira nem meglepő, hogy
egyszer már a Number Girl időkben is kipróbálta magát énekesként, számunkra
pedig mindenképpen nagyon szerencsés, mivel elképesztő jól teljesít az új
poszton is. Mindemellett a dobosi teendőket sem adta fel teljesen és a
dobtémák egy részét is ő játszotta fel a stúdióban, habár a zenekarnak van
külön ütőse is, a syrup16g tag Nakahata Daiki személyében. A négytagú Vola
másik felét pedig egy Arie Yoshinori nevű
basszeros, valamint a downy-ból ismerős gitáros Aoki Yutaka alkotja.
A lemezen sok helyen visszaköszönnek elemek a Number Girl erősen Pixies
behatású hangzávilágából és ismerve a többi utódzenekar munkásságát néha már majdnem olyanok mintha az
anyazenekar tudathasadásban
szenvedne és az egykor szoros egységben létező összetevő elemek most
különböző együttesek formájában saját életet élnének és
így teljesednének ki olyan irányokba ami az eredeti keretek közt lehetetlen lett
volna. Mert például míg a Zazen Boys a kisérletezőbb, szétesett, de
mindamellett végtelenül komplex vonalat viszi tovább, addig a Vola,
amellett, hogy megmarad ugyanolyan
komplexnek, a Number Girl
lendületesebb és dögösebb számait idézi, megdobva rengeteg, időnként
igencsak meglepő ötlettel és zenei hatással. Emellett néhol felbukkan
nyomokban a többi tag hatása is, például a kissé elszállósabb 'yume shindan'-ban eléggé
egyértelműen előkerül a downy-s hangulat. A zene másik fontos alkotóeleme a
nagyon erős brit-pop behatás, ami a '90-es években virágkorát élő műfaj
legjobb pillanatait idézí, köszönhetően nem kis részben Ahito hangjának és
énekstílusának melyről akaratlanul is folyton a Suede frontember Brett
Anderson ugrik be.
A lemezt nyitó, kissé prog-rock szerű 'Principle Of Machine' még kevésbé
tipikus
darab, a következő számban azonban már minden
benne van, amitól olyan ütős a Vola: számtalan kis elszórt ötlettel és váltással
megdobott lendületes zene, amihez tökéletesen passzol Ahito kissé furcsa tónusú
hangja. A pörgős, abszolút pozitív kisugárzású rock meg is marad a lemez
végéig és csak a fentemlített relatíve belassultabb számban vesznek kicsit
vissza a tempóból. Jobban belegondolva igazából kissé megfoghatatlan, hogy mitől annyira magávalragadó az
album, mivel forradalmian újat nem igazán nyújt és csak olyan elcsépelt és
meglehetősen semmitmondó formulákat
lehet elsütni vele kapcsolatban, mint 'jellegzetes indie-rock hangzás',
'kiemelkedő kompozóciók' és hasonlók, de az egész varázsa abban rejlik
talán, hogy keveseknek sikerült jólbevált megoldásokat és különböző, első
hallásra egymáshoz nem feltétlenül passzoló
elemeket ennyire tökéletes egységbe olvasztani, úgy, hogy a végeredmény
annak ellenére friss és újszerű legyen, hogy a zenének gyakorlatilag minden
eleme ismerős valahonnan régebbről. Ez egyrészt azt eredményezi, hogy nagyon
gyorsan meg lehet szeretni a lemezt, mert már elsőre is olyan mintha valami
régi kedvencet hallgatnánk újra, másrészt pedig abszolúte közönségbarátnak
tünnek a szerzemények és a többségük tényleg simán beférne valamelyik
toplistabarát japán rádióműsorba is.
Egyébként, habár hivatalosan ez az első Vola kiadvány, valójában mégsem teljesen
ez a helyzet, mivel a mini-albumot megelőzte egy demo is, ami habár forgalomba nem került, de szerencsére a különböző online filecserélgetős
helyeknek köszönhetően mégis közkézen forog. A négyszámos anyag nagyon sokban különbözik a
'Waiting For My Food'-tól, a hangzás itt még határozottan nyersebb volt és
az egész a zenekar egy egészen más, sokkal furcsább arculatát mutatta. A számok közül kettő
('Concour' és 'yume shindan') felbukkan a lemezen is, de jócskán átdolgozva,
ami jót is tett nekik, mivel a végleges változatok sokkalta erősebbek minden
szempontból. Ellenben a demo másik két számához
('Waiting For My Blood' és 'Back Of Love'), melyek a simulékony brit-pop-os
hangzás helyett inkább idéznek egy elvadult new wave bandát a '80as évek
elejőről, nagyon illett a nyers,
csiszolatlan hangzás és valószínüleg még alapos átalakítások után sem
passzoltak volna a mini-album zenei világába. Remélhetőleg egyszer ezek is felbukkannak
majd hivatalos kiadványokon is, de most jobb, hogy kimaradtak, mivel a
'Waiting For My Food' úgy tökéletes, ahogy van és lazán az egyik legerősebb
debüt amit új zenekartól hallottam az elmúlt jópár évben.
01.Principle Of Machine
02.A Communication Refusal Desire
03.Concour
04.nageri to kasuppa
05.yume shindan
06.Fatal Incident (Please Take My Breath Away)
07.Song Of Ruin |