Moi Dix Mois

Dix Infernal


2003-03-19 / Midi-Nette

A Moi Dix Mois a 2001 decemberében feloszlott Malice Mizer gitárosának, a (többi volt zenésztársához hasonlóan) különcségéről közismert Mana-nak új, tavaly nyáron indult projectje. A most megjelent első album előtt csak a novemberben megjelent Dialogue Symphonie kislemez, valamint a zenekar első, július végi koncertjének neten keringő mp3 verziója alapján lehetett sejteni, hogy milyen lesz a Dix Infernal hangzásvilága. Annyit azonban már ennyiről is lehetett érezni, hogy a volt tagok közü Mana halad tovább leginkább a Malice által megkezdett vonalon, elsősorban a Beast of Blood/Gensou Rakuen tipusú dalok hangzását továbbfejlesztve.

A rajongók legnagyobb örömére a Malice Mizer szerü hangzás az egész albumra jellemző, ráadásul a Beast of Blood tipusú dalok mellé a zenekar más korszakai is felidéződnek.. több szám mintha az utolsó, Klaha-val készített lemezről a Bara no seidou-ról maradt volna le, míg más dalok a klasszikus Gackt-os időkre emlékeztetnek inkább.

Ellentétben azonban a Malice Mizer-el ahol minden a tagok közös munkájának eredménye volt, a Moi Dix Mois-ban Mana-é a totális kontrol. Az összes számnak ő írta a zenéjét és szövegét is, tőle származik a koncepció, a kosztümök, ő hangszerelt és programozott mindent, no meg persze a producer is ő volt. Olyannyira ki van emelve a project feletti mindenhatósága, hogy a másik két tagról gyakorlatilag semmit sem lehet tudni. A basszusgitáros Kazuno és az énekes Juka (aki hang szempontjából mintha Gackt és Klaha mutáns kereszteződése lenne) Mana sötét köpönyege alól, a semmiből bújt elő.. habár bizonytalan találgatások vannak, igazából senki sem tudja kik ő valójában. De ez is csak hozzáadódik a Moi Dix Mois-t körüllengő titokzatos atmoszférához, ami oly különlegessé teszi a zenekart.

A lemez egyetlen nagyobb hibája a dobhangzás... mert habár Tohru, a Jils-ből érkezett session dobos, egyébként érti a dolgát, de most ebből igen keveset csillanthat meg, mivel szinte végig a black metal csapatokra jellemző kétlábdobos darálásra korlátozódik a tevékenysége. Ez még igazából nem lenne baj, a probléma inkább az, hogy míg a black metal-ban ez a zene szerves része, itt sokszor zavaróan elüt a környezetétől és megbontja a számok egységes hangzását. Valószinüleg ennek köszönhető, hogy sokan mondták a Dix Infernalról, hogy túl egyhangú és ezáltal unalmassá válik, pedig a változatosság megvan, csak a folyamatosan dübörgő, ráadásul némileg túlkevert dobáradat mögött időnként elveszik a háttérben.
Az egyetlen igazi kivétel ezalól a gyönyörű, játékos Solitude mely talán emiatt is a kedvencem az albumról. Nomeg van néhány durvább hangvételű dal is melybe tökéletesen illik Tohru zúzdája, ezek közül legsikerültebb az album egyik fénypontja, a Gloire dans le silence.
Mana közismert vonzódása a black metal-hoz nemcsak a zenében, hanem a boritó-designban is tettenérhető.. a mindent körülölelő lángok, a kastélybelsők, a koponyák, a kisérteties erdő és a csuklyás alakok mind a Cradle of Filth, Dimmu Borgir tipusú közönségbarátabb bandák világát idézik. A legújabb Mana képek pedig csak erősítik ezt a párhuzamot: a májusi Fool's Mate-ben megjelent fotókon a láncokba csavart, vérrel boritott Mana kisértetiesen hasonlít a CoF énekes Dani Filth-re.

Összeségében, hibái ellenére is nagyon jó kis album, annak ellenére, hogy kissé hiányzik belőle a Malice-re jellemző kisérletező hajlam méltó folytatása Mana életművének. A legfrissebb hírek szerint pedig a mostanában tartott koncerteken már játszanak egy új számot is tehát remélhetőleg hamarosan érkezik a folytatás is.

01.Dix Infernal
02.La dix croix
03.front et baiser
04.Ange
05.tentation
06.Solitude
07.Pessimiste
08.Gloire dans le silence
09.L'intelieur Dix
10.Detresse
11.Priere
12.Dialogue Symphonie-x
13.Dix est infini