Japán jóideje nagyon fontos szerepet
játszik a kisérleti gitár-zenék világában, köszönhetően olyan együtteseknek,
mint a High Rise, Fushitsusha, Ruins vagy a Zeni Geva, akik világszerte hatalmas
elismerést szereztek maguknak egyedülálló zenéjükkel. Az ismertségüket és
elismertségüket az mutatja talán legjobban, hogy a műfaj olyan amerikai nagyjainak,
mint Steve Albini, John Zorn, Fred Frith vagy Jim O'Rourke neve számtalanszor bukkan fel
közreműködőként, lemezeik neves európai és amerikai kiadóknál jelennek meg és
rengeteget hívják őket koncertezni külföldre.A fenti lista
folyamatosan bővül, ahogy sorozatosan bukkanak fel a szigetországban a jobbnál-jobb
bandák és közülük az utóbbi években az egyik legnagyobb visszhangot keltő csapat a
tokiói négyes, a Mono volt. Hozzánk nemrég megjelent második albumuk, a One More Step
And You Die turnéja keretében látogattak el a város szivében található Pesti Est
Caféba egy roppant meleg nyári nap estéjén, két helyi előzenekarral megtámogatva.
Este tíz,
vagyis a behirdetett kezdés előtt nem sokkal értem a Liszt Ferenc téri klubba és még
bőven ment a hangpróba. A Mono négy tagja szépen kényelmesen próbálgatta
hangszereit, miközben a technikusuk fel-alá rohangált köztük és a keverő között.
Mikor külön-külön végigpróbálgatták az összes hangszert az összhatás
ellenőrzéseképpen eljátszottak egy számot és már ez az 5-6 perc elég volt arra,
hogy meggyöződjek arról, hogy kicsit sem túloztak a Mono koncertekről áradozó
kritikák. A szép csendes kezdésből fokozatosan mindent elsöprő hangörvényt
építettek fel, teljesen elképesztve a jelenlevőket. A zenészek közt olyan
tökéletes összhang volt amit nagyon ritkán látni és olyannyira egységes volt a
hangzás mintha nem is négy különböző ember játszott volna. A szám azt hiszem a
Karelia volt az első Mono albumról, de a dalok többsége olyannyira át lett alakítva
és hangszerelve a koncert alatt is az eredeti albumverziókhoz képest, hogy sokszor nem
volt könnyű beazonosítani őket. Együttesek hangpróbáját nem szokás megtapsolni,
de most mégis ezt tette a közönség, mert a hallottakat egyszerüen nem lehetett
reakció nélkül hagyni.
Mikor meggyöződtek arról, hogy minden úgy szól ahogy kell,
levonultak a szinpadról és következhettek az érzésem szerint némileg felesleges
előzenekarok.
Elsőnek a Pozwakowski
nevezetü csapat kászálódott szinpadra, akik láthatólag nemkicsit el voltak szállva
maguktól. Már a Mono hangpróbája alatt is felkeltette a figyelmem egy-két feltünően
arrogáns viselkedésü alak, akikről kiderült, hogy a zenekar tagjai. Vagy negyed
órát szórakoztak azzal, hogy a mindössze félórásra tervezett koncert kedvéért
teljesen átalakítsák a szinpadot, kifeszítve pár vásznat, melyekre aztán négy
lepukkant, ósdi géppel vetitettek különböző unalmas dolgokat, miközben széteső,
teljesen érdektelen zenéjüket voltunk kénytelenek hallgatni. Pontosabban csak elvileg
kellett volna ezt tenni, mert én inkább töltöttem azzal az időt, hogy Monoék
európai kisérője által felügyelt, CD-bolttá átalakított asztalkánál megvettem a
két Mono albumot, a John Zorn kiadójánál kiadott Under the Pipal Tree-t és az új
lemezt, a turnékon árult CDknél megszokott, a boltinál jóval emberibb áron, majd
megvártam a megfelelő pillanatot és egy tollat a kezemben lobogtatva letámadtam a
zenekart. Teljesen odavoltak az örömtől, hogy valaki már a koncert előtt vett a
lemezekből és heves kézrázogatás és vigyorgás közepette aláírták a Pipal Tree
bookletjét.

Nagyboldogan visszaballagtam az alagsorban levő kicsi irgalmatlanul
meleg koncertterembe és az se tudott letörni, hogy a Pozwakowski még mindig a szinpadon
nyomult. Szerencsére ez az állapot már nem tartott sokáig és pár perc múlva
igencsak bizonytalan tapsikolás közepette végre eltávoztak a backstage felé. Utánuk
a háromtagu Flagrum következett, akik szerencsére már sokkal jobbak voltak. Néha
punkos ritmosokat kevertek a zenéjükbe, ami leginkább a kilencvenes évek eleji
altern-rock hangzást idézte kicsit zajosabb verzióban, leginkább csak üvöltésekből
álló énekkel kisérve. Picit a Ruinsra emlékeztettek talán, habár azért az ő
átütő erejük hiányzott a Flagrumból, de ahhoz bőven voltak elég jók, hogy a kb.
negyven percnyi játékidő alatt kicsit se unatkozzak.
Mikor befejezték, Monoék lejöttek a bár részből ahol addig
csevegtek az eseményt támogató Japán Alapítvány munkatársaival és rövid
átszerelés után végre elkezdődött a koncert amire összesen olyan száz ember
lehetett kiváncsi (nagyon alul volt hirdetve a dolog sajnos, ráadásul a jelenlévők
jórésze vendéglisás volt, tehát tippelni sem merek, hogy fizetős vendég mennyi
lehetett rajtam kívül)
A kezdet, ahogy az várható volt, lassú volt
és nyugodt. Tamaki, a basszgitáros lány, Tujiko Noriko-t idéző vörös ruhában egy
széken ült a szinpad közepén és lecserélve szokásos hangszerét félelmetesen szép
hangokat csalogatott elő egy gitárból, csakúgy mint Takaakira és Yoda, miközben a
dobos Yasunori egy xylofonnal festette alá a tipikus post-rock hangzást. Egy idő után
Takaakira egyre gyakrabban csapott jobban a húrok közé és a szám kezdett fokozatosan
bekeményedni. Végül Tamaki is felállt és felvette a basszgitárját, miközben
Yasunori a dobokra cserélte a xylofont és megkaptuk az első adagot abból a zúzásból
amihez olyannyira ért a japán négyes. A szám a végére ismét lecsendesedett és
Takaakira szinte észrevehetetlenűl halkan játszott a gitárján olyan dolgokat amik a
legjobb prog-rock zenekaroknak is becsületére váltak volna.
A továbbiakban folyamatosan váltogatták a csendesebb és a húzósabb
dalokat, habár inkább a lassabb témák maradtak túlsúlyban. Olyan átéléssel
játszottak amilyet ritkán látni, a nagyrészt ülő közönség pedig idővel közelebb
húzódott a szinpadhoz és szinte családias lett a hangulat a piciny teremben. A
zenészek csak néha-néha pillantottak fel, egyébként el voltak merülve a saját
hangszerük hangjaiban, az összhatás mégis tökéletes volt és minden pillanatban
lehetett érezni, hogy teljesen együtt gondolkodnak a szinpadon. A zúzósabb részeknél
főleg a balszélen álló Yoda indult be, kétrét hajolva tépve a gitárt. A koncert
legszebb pillanata talán a 'where am i' volt, ami alatt Takaakira ült le a szinpad közepén árválkodó székbe, hogy
teljes figyelmét a visszafogott, törékeny hangokból fölépített dalnak szentelje. A
csendesebb részek és a mindent elsöprő gitár hangáradatok közötti átmenet mindig
tökéletesen eltalált volt és a közönség (akik közül a nagy többségnek
valószínüleg ez volt az első találkozása a zenekarral) is teljesen ráhangolódott a
zene változásaira, de ami a koncert végén várt ránk arra még a Mono munkásságát
jobban ismerő kevesek sem voltak felkészülve...
A koncert záró darabja, ahogy sejteni lehetett, az új album központi
szerzeménye, a jó negyedórás, monumentális 'com(?)' volt, ami lemezen hallgatva is
nagyon nagyot tud ütni, de előben a hatása szinte leírhatatlan volt. Már a lassú,
nyugodt kezdés is a Mono legszebb pillanatai között van, de ahogy fokozatosan válik
egyre erőteljesebbé és teltebbé a hangzás és ahogy a repetitív alapdallamra
fokozatosan épülnek rá az újabb hangrétegek úgy válik nyilvánvalóvá, hogy itt
bizony valami egészen elképesztő készül.
Aztán szépen megint lelassul minden.. csak alig hallható hangok örvénylenek a
levegőben, de az időleges nyugalomnak pillanatokkal később vége szakad, hogy átadja
a helyét a szavakkal visszaadhatatlan zúzásnak. A többiek által játszott iszonyú
feszes és súlyos monoton alapot Takaakira szanaszét torzított gitárjának hangjai
egészítették ki, olyan ellenálhatatlan hangáradattá alakulva amitől az eleinte
igencsak visszafogott közönség is teljes extázisba került. Takaakira a végére már
a effekt-pedálos doboz mellett térdelve nyúzta a gitárt, időnként Hendrix módra
tépte a fogaival a húrokat míg Yasunori és a többiek tökéletes összhangban
alakítgatták és vitték tovább az alapot. A végsőkig fokozták a hangáradatot, majd
szépen lassan egyenként befejezték a játékot és levonultak a szinpadról. Utolsónak
Takaakira hagyta ott még mindig gerjedő hangszerét és mikor az utolsó zajok is
elcsendesedtek a közönség felocsúdott a sokkból és heves ünneplésben tört ki,
ráadást követelve. Azonban ahogy várható volt nem volt ráadás, mert egy ilyen
katartikus befejezés után egyszerűen nem lehetett hogy folytatni.
Még maradtam egy kicsit és örömmel láttam, hogy a koncert előtt
még elhagyatottan árválkodó CDs asztalkát megrohanták az emberek. Egy idő után
felbukkant Tamaki is, aki hozott inni valamit a rettenetes hőség miatt szomjhalál
közeli állapotban levő eladónak. Lelkendeztem neki, hogy mennyire jó volt a koncert,
ő pedig megkérdezte, hogy honnan ismertem a zenekart. Mikor mondtam neki, hogy már
régóta hallgatok japán noise-rock dolgokat és ennek köszönhetően bukkantam rájuk
is, meg említettem példaként a Ruins-t elkezdett mosolyogni, hogy ja, így már
érthető. :) Még beszéltünk erröl-arról, majd mondta, hogy reméli, hogy a
legközelebbi Európa turnéjuk alatt is eljutnak majd Pestre. Reméljük tényleg így
lesz és köszönet a szervezőknek, hogy most elhozták őket.
MONO:
Tamaki-basszus
Takaakira Goto-gitár
Yoda-gitár
Yasunori Takada-dobok
Az utóbbi időben adott koncerteken a következő szokottvolt lenni a
playlist:
1. 1612
2. sabbath
3. a speeding car
4. -------
5. the kidnapper bell
6. human highway
7. where am i
8. halo
9. com(?)
nem biztos, hogy itt is ugyanez volt, de amit felismertem (több olyan
szám is volt a programban ami nem jelent meg eddig albumon) az alapján elvileg
többnyire stimmel a dolog. |