Toshio Matsuura régi zenekara, a United Future
Organization azon kevés japán csapatok közé tartozott akik nálunk is (meg úgy
általában világszerte) széles körben ismertté váltak. Matsuura, a UFO trió talán
legkreatívabb tagja két éve hagyta maga mögött a formációt és azóta remixeket
csinál, rádióműsort készít, zenéket irogat és DJként ügyködik. Tavaly már
egyszer körbejárta Európát és most az újabb, ezúttal inkább Kelet/Közép
Európára koncentráló turné nyitóállomásaként nálunk is tiszteletét tette. A mindent elborító
hókupacokon átverekedve jutottam el a helyszínként szolgáló A38 állóhajóhoz,
amely a város egyik legjobb és legkülönlegesebb klubja és ami 7-800 főre méretezett
termével tökéletes helyszínt biztosított a partyhoz. A kezdés este tízre volt
kiírva, de mikor a megadott időpont után pár perccel befutottam még csak az
ürességtől kongó folyosók fogadtak és ez még jó ideig így is maradt. A bárban
lézengő emberek között megtaláltam a keresett ismerősöket és szépen
elcseverésztük az időt, miközben elfogyasztottam életem legdrágább baracklevét (a
büfé árai igencsak futurisztikusak...) meg elszórakoztunk azon, hogy a körünkben
levő japán úriemberről mindenki azt hitte, hogy ő Matsuura.
Időnként kinéztünk, hogy van-e
valami fejlemény odakint, de csak valamikor tizenegy után bukkantak fel a
bemelegítésért felelős DJk a szinpad környékén, a még mindig szinte üres teremnek
játszva. Mikor végre elkezdtek gyűlni az emberek és kezdett kissé bemelegedni a
hangulat mi is magunk mögött hagytuk a büfét és meglepődve tapasztaltuk, hogy
mennyire jó zenék mennek a teremben. Az Infra Gandhi/Cyborg Templar (hogy ezeket a
neveket honnan szedik!?) DJ páros nagyon jól összeválogatott zenéket nyomott, olyan
'mindegy mi, csak táncolható legyen' stílusban, de azért nagyjából megmaradva az
ilyesmi helyeken bevált partydaraboknál. Szépen lassan megtelt a terem meglehetősen
vegyes közönséggel, amelyben sajna elég nagy számban voltak, a magukat valamiért
rettentőmód trendynek tartó idegesítő, öntelt, sznob alakok, ami még mondjuk
önmagában nem lett volna baj, ha nem lett volna köztük a közismert médiaripacs
Soma 'művésznő' és a hozzá hasonlóan izléstelen udvartartása. Ekkor persze még
egyszerűen csak arrébb lehetett sétálni a közelükből, hogy kikerüljenek az ember
látóköréből, azonban ez később már nem így volt, de erről majd még alább...
Olyan fél egy magasságában bukkant fel Matsuura mester, elsuhanva
mellettünk a backstage felé, hosszú ballonkabátban, kezében jókora táskával, mint
aki most lépett ki egy hetvenes évekbeli kémfilmből. A két helyi DJ még hergelte a
közönséget egy ideig majd mikor felbukkant mögöttük Matsuura szmokingban és fodros
gallérú ingében, továbbra is ragaszkodva a retro kém imagehez, stílusosan
előszedtek egy Lupin the Third remixet, majd még egy utolsó szám és jöhetett a
japán titkosügynök.
Ha az amit a két hazai DJ csinált
nehezen volt behatárolható műfajilag, akkor Matsuura szettje végképp esélytelenné
és feleslegessé tett minden próbálkozást a beskatulyázásra. Visszaemlékezni is
nehéz lenne, hogy mennyi különböző műfajból kerültek lemezek a tű alá (vagy
éppen a CDjátszókba, mert azokból is volt kettő a pulton, amiket elsősorban
különböző átvezető szösszenetek beiktatására használt, de időnként a zene is
CDről ment). Talán jazzes darabokból volt a legtöbb, de volt még soul, hiphop,
bigbeat, acid jazz, drum'n'bass, bossa, dancehall és még számtalan minden, néha
egészen meredek stílusváltásokkal, de ennek ellenére végig volt egy íve a szettnek
és nem tünt szétesettnek egy pillanatra sem. A modernebb zenék között volt Matsuura
egy nemrég befejezett saját száma is, ami leginkább drum'n'bass felé hajlott
műfajilag. A vadonatúj zenék mellett rengeteg régi, elsősorban a hetvenes évekből
származó darab is sorrakerült, de nem volt zavaró a kontraszt, ellenkezőleg, éppen
ez a változatosság tette olyan izgalmassá és jó értelemben kiszámíthatatlanná a
szettet... soha nem lehetett tudni, hogy milyen is lesz a következő szám, csak annyiban
lehettünk biztosak, hogy az is valami végtelenül groove-os, táncolható darab lesz.
A közönség nagyon gyorsan ráhangolódott Matsuura stílusára, az
ekkorra már teljesen megtelt teremben rengetegen táncoltak és olyan felszabadult
hangulat uralkozott, amilyet ritkán látni nálunk. Még külön megdobta és szinte
barátivá tette a kialakult különleges atmoszférát mikor Matsuura időnként
megragadta a pulton heverő mikrofont és rövid kis beszédeket intézett a
közönséghez, bíztatva a táncolókat, dícsérve a hangulatot, a helyi italokat,
különböző történeteket mesélve, vagy éppen kommentárokat fűzve az éppen szóló
zenéhez.
Matsuura már alapból vitt fel
magával valami iszogatni valót a szett alattra és ehhez később többen is vittek
utánpótlást, ami miatt egy idő után kezdett úgy kinézni a DJ pult környéke mint
egy koktélbár. Az egyik aki gyanús tartalmú pohárral bukkant fel a fentebb már
említett Soma volt és a problémák akkor kezdődtek mikor nem távozott a színpadról
hanem felvette a pulton heverő mikrofont és énekelni kezdett Matsuura nem kis
csodálkozására. Hogy az ének minden ritmusérzéket nélkülözött és, hogy az
éppen pörgő zenéhez abszolúte semmi köze nem volt láthatóan nem zavarta a
közönség nagy részét, és ők örvendezék vala és sikoltozák vala, hogy helyi
híresember van a színpadon. Az önjelölt vokalista teljesen értelmetlen, repetitív
angol szövegeit szerencsére nem kellett túl sokáig hallgatni, mert pár perc után
letámolygott a színpadról az őt ünneplő sznobtársai közé (vajon egyáltalán
tudták, hogy ki is az az ember ott a színpadon a lemezjátszók mögött... vagy
egyáltalán érdekelte őket?) Reméltem, hogy ez az iszonyatos közjáték ezzel véget
ért, azonban később még kétszer megismétlődött ugyanez... Azért szomorú, hogy a
szervezők ilyen szinten nem figyeltek a produkcióra, hogy ez a tehetségelen tehén
nemhogy egyáltalán a színpadra mehetett, de még vissza is jutott többször, hogy
újra és újra élvezhetetlenné tegye a zenét az iszonyatos énekével. Borzasztó.
Azonban szerencsére az utolsó
felbukkanása után még jó ideig tartott, az egyébként is örvendetesen hosszú szett,
így gyorsan sikerült elfeledkezni a hangulatromboló rettenetről. Az italok színpadra
szállítása folytatódott tovább és Matsuura az egyik alkalmi pincérleánnyal rövid
kis táncbemutatót rögtönzött nekünk. A megszámlálhatatlanul sok színpadon
felbukkanó ital miatt egy-két óra után már észrevehetően illuminált állapotba
került a mester, de egy tökéletes titkosügynökhöz illően ez a teljesítményét
csöppet sem befolyásolta és ugyanolyan jó érzékkel pakolta egymás után a
lemezeket, maximum a számok közötti monológjai lettek egyre kedélyesebbek és a vége
felé az egyik szám alatt kijött a szinpad elejére énekelgetni a refrént, majd
végetért a zenei utazás és Matsuura elköszönt tölünk, összeszedte lemezeit és
elvonult a backstage felé. Később a weboldalán vezetett turnénaplójába nagyon
pozitívan emlékezett meg az estéről (és kevésbé pozitívan, arról, hogy mennyire
másnapos volt következő nap) tehát remélhetőleg visszatér majd hozzánk ha
legközelebb Európa felé jár.
Japánban a UFO másik két tagja is rendszeresen lép fel DJként
klubbokban, jó lenne egyszer őket is látni nálunk, mert a hírek szerint ők is
abszolút hűek stílusban és minőségben a legendás zenekar örökségéhez. |