Az elöző két DJ Krush fellépés közt majd
három év telt el, így nem csoda, hogy nagy volt a meglepetés, amikor alig
pár héttel a februári, A38-as szereplés után felreppentek a hírek, hogy
nyáron újra viszontláthatjuk Budapesten a hip-hop gurut. A visszatérés
tényénél csak a helyszín, vagyis a ZP, azaz a Zöld Pardon okozott nagyobb
meglepetést, mely az általános vélekedés szerint finoman szólva sem
tartozik a város igényesebb szórakozóhelyei közé. A szabadtéri, és emiatt
csak a nyári szezonban működő, igen terjedelmes és zegzugos hely
elsősorban a közönsége miatt örvend elég negatív megitélésnek, de a
különböző fórumokon az állítólag igen punnyatag hangtechnika miatt is
aggodalmaskodtak többen, külön kiemelve azt, hogy az ilyen szempontból
(is) kiugróan jó A38 után micsoda visszalépés lesz majd ez. Én korábban
még soha nem voltam ott, így csak ezekre az itt-ott hallott infókra tudtam
támaszkodni, nomeg arra, hogy útban a szintén a Petőfi híd budai
hídfőjénél, a ZP közvetlen szomszédságában levő A38 felé, többször is
kaptam izelítőt a hely közönségéből. Nopersze (pár online aggályoskodóval
ellentétben) ezen, némiképp negatív előjelek ellenére sem fordult meg
olyan a fejemben, hogy kihagyjam az eseményt, így szépen bekerült a
naptárba a július harmincadikai dátum és kezdődhetett is a
visszaszámlálás. A ZP egyik sajátossága a
jelképes, 200 forintos belépő, ami hozzájárul ahhoz, hogy
boldog-boldogtalan odajárkál (még akkor is, ha a pultok árai közelsem
ennyire jelképesek)
és
egyesek emiatt is aggodalmaskodtak, hogy így majd felhigul a közönség, én
viszont inkább jó dolognak tartottam, hogy így legalább azok is el tudtak
jönni, akiknek a februári jegyárak túl húzósak voltak, vagy akik csak
felületesebben ismerik Krush dolgait és annyit nem ért volna nekik, így
viszont mégiscsak leugrottak megnézni, hogy mit is tud ő élőben, ami miatt
annyian odavannak érte. A hangechnika engem is aggasztott kicsit, de
amiatt reménykedtem, hogy talán azért nem lesz vészes a dolog, mert a ZP
láthatólag programszervezésileg belehúzott idén a dolgokba és míg korábban
szinte kizárólag hazai előadók léptek fel ott, idén nyárra beszerveztek
néhány más elég komoly külföldi nevet is, többek közt olyanokat, mint a
Paradise Lost, vagy a Zion Train és gondoltam, hogy ha már egyszer
ilyeneket hoznak el, akkor talán a hangosításra is jobban odafigyelnek
majd. Az meg szintén pluszpont volt, hogy míg ugyebár a hajón már
elővételben elkapkodták az összes jegyet jóelőre és nagyon sokan nem
jutottak be, itt, a hely méretei miatt, ilyesmitől nem kellett tartani.
Mivel várható volt, hogy jókora tömeg lesz estére, a
nagy tolongást és sorállást megelőzve, már késő délután odamentünk, mikor
még a nappali üzemmódban, azaz belépő és kordonok nélkül, szimpla
szabadtéri beülős gigabüféként működik a hely és így kényelmesen
elücsörögve néztük, ahogy eleinte csak szépen, komótosan, majd egyre
nagyobb számban szállingózott a közönség, köztük sok ismerőssel, valamint
mindeközben próbáltuk értelmezni az átlagosnál is kétségbeejtőbb
biztonsági személyzet különleges viselkedési formáit. Mivel a ZP
szabadtéri hely, ezért csak tíz körülig lehet koncerteket tartani, utána
már csak helyi
DJk
ügyködnek, visszafogott hangerőn, hogy a környék lakóival fenntartott
egyébként sem túl baráti viszony ne romoljon tovább. Emiatt a programok is
relatíve korán kezdődnek, így már valamikor nyolc után célbavettem a
színpadot a fényképezőgéppel felfegyverkezve és habár ekkorra már elég
nagy volt ott a nyüzsgés, viszonylag simán sikerült egy nagyon jó helyet
megcsípni az első sorokban. Egy ideig még valami random háttérzene szólt,
majd fél kilenc előtt mozgás támadt a színpad hátsó fertáján és hamarosan
felbukkant Krush és rövid előkészületek után felkapcsolódtak a színpadi
fények, beindult a háttérvetités és elkezdődött amire mindanyian vártunk.
Ekkorra már persze jókora tömeg lett, a színpad elötti rész teljesen
megtelt, de a ZP egyéb szekcióiban is sokan nyüzsögtek és a bejáratnál még
mindig álltak a sorok.
Az elszállós, jazzesebb, jellegzetesen finom és légies
scratchekkel megbolygatott kezdés után egy ideig még az a
gerincbizsegetően gyönyörű stílus volt előtérben, ami miatt régen Krush
oly sokak
kedvence
lett, majd fokozatosan kerültek elő az egyre fajsúlyosabb darabok és
keményebb ütemek és a későbbiekben már maradt inkább ez az irány és az
egyik csúcspont megint az volt, amikor előkerült az a már-már breakcore
felé hajló darab, ami az A38-on is akkorát ütött és aminek a brutalitását
még fokozta, hogy Krush élőben effektezte és törte még durvábbra az
egyébként is agyzsibbasztóan pörgős ütemeket. Ezt egy kis hatásszünet
követte, nomeg heves üdvrivalgás a közönség részéről, majd visszaváltott
az abstract hip-hop zenékre, de továbbra is inkább a súlyosabb daraboknál
maradva. Zeneileg egyébként is nagyrészt hasonló volt a felhozatal, mint
februárban, ami persze a két fellépés közelisége miatt várható is volt,
vagyis nagyrészt most is az újabb darabok játszották a főszerepet,
kiegészítve jópár klasszikus közkedvenccel és néhány meglepőbb húzással. A
régiek közt volt többek közt a "Kemuri", nomeg a kb. kihagyhatatlan "Only
The Strong Survive", az újak alapján meg azóta is türelmetlenül lesem,
hogy mikor bukkan fel valami infó a tervezett új albumról. Abban is
hasonlított ez az alkalom a legutóbbi A38-as bulira, hogy ez megintcsak
nem hagyományos DJ szett, hanem live-act volt, pontosabban inkább valami,
a
kettő
közt elhelyezkedő dolog. Úgy néz ki Krush is elkötelezte magát az utóbbi
években egyre inkább tért hódító Final Scratch mellett, amely lehetővé
teszi, hogy a komputeren levő zenéket a hagyományos lemezjátszóra és
keverőre kivezetve lehessen kezelni, scratchelni, így egyesítve a bakelit,
a CD-s DJ deckek és a digitális file-ok előnyeit. DJ körökben eléggé
megoszlanak még mindig a vélemények arról, hogy mennyire jó, vagy nem jó,
hogy ebbe, a digitális irányba haladnak a dolgok, de a Krush-hoz hasonlóan
nagyrészt saját és nagyon sok esetben kiadatlan, nem, hogy bakeliten, de
semmilyen formában nem megjelent zenéket játszó DJk számára mindenképpen
nagyon előnyös ez a megoldás, nomeg az sem elhanyagolható dolog, hogy így
nem a mázsás lemezdobozt kell magukkal cipelni a hosszú turnék alatt,
hanem csak egy laptopot, plusz egy-két kisebb kiegészítőt.
A vetitésről a helyiek gondoskodtak és nem is lett volna
rossz végülis, csak némileg zavaró és amatör dolog volt, hogy több esetben
régebbi bulik logói és láthatóan nem erre az alkalomra összerakott
videóanyagok
mentek. A közönség (legalábbis annak a színpad előtt álló része) végig
nagyon lelkes volt és ezt láthatólag Krush is értékelte, azt pedig onnan
fentről nem láthatta, hogy azért idővel felbukkantak azok a fajta alakok
is, akiktől előzetesen tartottak páran, mint például egy igen
bizonytalanul álló, poharas sörét a tömegben ide-oda lötykölő suttyó
társaság, pár gyanúsan üveges tekintetű egyed és egy szerencsétlen, aki
tört angolsággal, rémesen rossz szövegekkel és igen kevés sikerrel próbált
bevágódni pár, Amerikából idetévedt, ázsiai származású lánynál. De ezek
szerencsére csak kirívó esetek voltak és nem sok vizet zavartak. Az pedig,
hogy, az egyébként is végig láthatólag jó hangulatban levő Krush milyen
elégedett volt a közönséggel, mutatja az is, hogy a majd másfél órás szett
végén, mielőtt az elmaradhatatlan meghajlás után eltünt volna a színfalak
mögött, a színpadi asszisztensként is ügyködő managere
kezébe
nyomott egy fényképezőgépet és vigyorogva beállt a tömeg elé pózolni.
Tehát minden előzetes aggodalmaskodás ellenére nagyon korrekt volt az
egész este, sőt, pár szempontból még talán túl is szárnyalta az A38-as
fellépést, mivel az ottani, fájdalmasan rövid egy óra helyett, itt egy
kerekebb és jobban felépített, közel másfél órás szettet kaptunk, a
hangosítással sem volt végül probléma, még a szabadtér minden előnye is
megvolt, mert a nappali vizonylagos kánikulából estére kellemes langymeleg
maradt csak, aminél ideálisabbat elképzelni is nehéz lett volna és habár a
hely és az emberek egy része valóban igazolta az előzetes aggályokat,
annyira egyik sem volt zavaró, hogy különösebben befolyásolni tudja az
este végkicsengését, vagyis azt, hogy ez az egész egy jó kis kiegészítés
volt a korábbi, merőben más jellegű Krush fellépésekhez. |