A csellista és az otaku - Kanon x
Kanon Budapesten
2011 november 9, szerda, Club 202
Ha egy szóval kellene összefoglalnom azt ami ezen a éjszakán történt,
akkor az a szó kétségtelenül a "bizarr" lenne. A közönség nagy részéhez
hasonlóan én sem tudtam, hogy pontosan milyen is lesz majd ez a
koncerten, de egy biztos: arra, amit végül másfél órába sűrítve kaptunk, nem
igazán számított senki.
Az ok, amiért nem lehetett pontosan tudni, hogy mire készüljön az
egyszeri koncertlátogató, az volt, hogy az este főszereplője, vagyis a
Kanon x Kanon (avagy tetszés szerint kanonxkanon) duó eddig mindöszesen
két kislemezt adott ki, összesen öt számmal, ami meg hát ugyebár nem
igazán elég arra, hogy kitöltse a standard, másfél órás játékidőt.
Annyit persze lehetett tudni, hogy a duó egyik felét alkotó Kanon
Wakeshima a régebbi, szólóban kiadott két nagylemezéről is játszik majd,
szóval elvben a legvalószerűbb felállásnak az tünt volna, hogy a program
nagyobb része az ő saját zenéiből áll majd. Amivel meg az lett volna a
baj, hogy a közönség nagy része egyértelműen a duó másik feléért, az
körülrajongott, de manapság éppen szünetelő AnCafé basszgitárosáért,
Kanonért ment a koncertre, vagyis furán vette volna ki magát, ha őt
össz-vissz csak pár szám erejéig láthattuk volna.
Mondjuk az igazat megvallva, ezen előre nem sokat agyaltam, nem olvastam
beszámolókat a tíz várost érintő EU turné korábbi állomásairól, szóval a
legesélyesebbnek tünő felállásra számítva mentem oda és így meg is
lepődtem, mikor a szervezők mondták, hogy nem két, hanem három részből
áll majd a program (amiről ráadásul kiderült, hogy igazából inkább
négy).
Kanon Wakeshima
Elsőnek, fél kilenckor, a lolita streetfashion irányzat elkötelezett
követőjeként is ismert Wakeshima kisasszony lépett a színpadra, elegáns
fehér, a puccos rokokó időket idéző ruhában és ehhez passzoló kis
kalapkában és parókában, a védjegyének számító vörös csellója
kiséretében. Az igazat megvallva a hölgy munkásságában nem igazán mozgok
otthonosan, csak pár számot ismerek, merthogy ez a fura, animebetétdalos
és klasszikus behatásokkal átitatott hibrid muzsika, amit az ember
leginkább habos-babos loliták elegáns szalonban tartott délutáni
teázásához tud elképzelni háttérzeneként, nem igazán az én stílusom.
Apropó, ha már délutáni teázásnál tartunk: az utóbbi időben amúgy is
egyre inkább terjedő VIP koncertjegyek úgy néz ki az európai JRock
körökbe is betörtek és idén ez volt a második alkalom, hogy a rajongók
élhettek ezzel az opcióval. Az első ugyabár a nyár végi Dir en grey
koncert volt, ahol egy eléggé súlyos összegért cserébe a tagokkal
lehetett találkozni a fellépés előtt, itt pedig Special Tea Party címszó
alatt ülhettek le az este két főszereplőjével teázni, forrócsokizni,
csevegni az elvetemültebbek, stílusosan délután ötös kezdéssel.
Node
vissza a
koncerthez: a nyitó Still Dollt, amivel annak idején
befutott, esélyes, hogy még azok is ismerik, akik hozzám hasonlóan
nincsenek anyira képben a csellista kisasszony zenéivel, aki egyébként
úgy is képes volt nagyon jó hangulatot teremteni, hogy a kopár színpad
és az erőtlen hangosítás ebben nem sokat segített neki. Ráadásul
láthatóan le is volt betegedve, azonban ennek ellenére végig mosolygott,
sokat beszélt a közönséggel, hol angolul, hol japánul és habár az alapok
persze csak felvételről mentek, a csellójátéka lenyűgöző volt. A cselló
miatt egyébként fejmikrofonba énekelt és habár a betegség miatt néha
kicsit fátyolos volt a hangja, ez nem volt zavaró és a szóló rész fél
órája alatt egy nagyon jó kerek, kompakt kis koncertet kaptunk, benne a
legismertebb dalaival (Lolitawork Libretto és társai). Hosszabb távon
lehet unalmasabbá vált volna ez a fajta zene, de ez így abszolúte
optimális volt, nem véletlen kapott jókora tapsot a végén.
VJ Kanon
A rövid szünet alatt körbenéztem
kicsit a teremben és újra realizáltam,
hogy mennyire pang az egész. Persze lehetett sejteni előre, hogy nem
lesz sok ember: Ms Wakeshima eléggé rétegzenét játszik, Mr Kanon pedig,
habár az AnCafé miatt persze komoly rajongótáborral rendelkezik,
őnállóan, ettől a rocktól távol eső zeneil világgal megintcsak nem egy
igazi közönségmágnes. Két dolog volt ami segíthetett volna a
látogatottságban: az egyik a megszokottnál alacsonyabb jegyár, a másik
pedig, hogy, az év eleji, majd augusztusi dömpinghez képest most
közel-s-távol nem volt más koncert a láthatáron. Azonban ezek ellenére
is csak alig több, mint száz ember gyűlt össze, ami egy kisebb klubban
még nem is lett volna nagy gond, de itt, a bő ezer fős Club 202-ben
fájdalmasan kevésnek látszott.

Jó tíz percnyi szerelgetés után végre minden készen állt a második
felvonásra, mi pedig kiváncsian vártuk, hogy mi
következik... és
innentől kezdve egyik döbbenetből estünk a másikba. Persze magamban
tippelgettem, hogy mi is lesz a titokzatos plusz egy projekt, talán
valami eddig titkolt szólózenék Kanon úrfitól, de ami várt ránk, arra
garantáltan nem számítottam. Merthogy a hősünk felbukkant a színpadon
(sikítás, éljenzés), beállt a csillámló arany terítővel letakart kis
asztalkája mögé, bejelentette, hogy "Hi! I'm Kanon from AnCafé! But
now... I am VJ Kanon!" és... elindított egy anime openingekből előre
összevágott videómixet. Egy ideig majd mindenki fagyott döbbenettel
nézte, ahogy a színpad mögött kifeszített vásznon futnak a különböző
anime nyitányok, stáblistával, mindennel együtt, de pár ismertebb dal
után azért elég sokan ráhangolódtak a dologra és elkezdtek táncolni,
csápolni. Mindeközben Kanon vidáman kalimpált a pultja mögött, a
fejfallhallgatóval a fején néha megpiszkálta a laptopját, vagy éppen
felkapta a mikrofont és lelkesítgette a közönséget. Becsúszott pár
tényleg nagyon jó szám (pl. az Appleseedes Boom Bom Satellites dal), a
végére pedig a közönség legnagyobb örömére a Darker Than Blackből is
ismert AnCafé féle Kakusei Heroism PVje, de ezek sem tudták elnyomni a
dolog masszív WTF jellegét.
Mr. Alien és a chibik
És ezt még lehetett fokozni: miután a VJ úr elbúcsuzott, felbukkant a
vásznon a két Kanon chibi
verziója, elkezdtek csevegni a közönséggel,
majd bemutatták barátjukat, az otaku tánc nagymesterét, Mr. Alient. És
itt jött az egész este talán legzavarbaejtőbb része, amint jó ideig azt
néztük, hogy egy egész alakos földönkívűli jelmezbe öltözött ember (jó
eséllyel maga Kanon) két glowstickkel a kezében idétlenül ugrabugrál
valami rossz minőségű webcammel felvett videón. Mindezt időnként meg-meg
szakítva a chibik újabb monológjaival vagy furcsa feliratokkal (a "Mr
Kanon = Otaku" kiírás lefotózásáról sajna lecsúsztam).

Kanon x Kanon
Mire felocsúdtam a
"mi a frászfene volt ez..?" megdöbbenésből, már el is
kezdődött az este leginkább várt része, a (Calendula Requiem PVből
ismert ruhákba öltözött) két Kanon közös koncertje, vagyis végre újra az
elő zenéé lett a főszerep. Mondjuk amellett, hogy mögé épített, aranyló
lepellel letakart és kétméteres szobanövényekkel feldobott díszlet előtt
párszor megpöcögtette a basszgitárját és nyomogatta a szintijét, Kanon
uraság ezt a részt is inkább furcsaságokkal dobta fel, mint az élőben is
előadott Mr. Alien tánc vagy a koncert kellemes meglepetésének számító
Sailor Moon opening Moonlight Densetsu feldolgozás alatti ámokfutása,
amikor Tuxedo Mask jelmezben szaladgászott a színpadon. A koncertnek ez
a része azonban ezekkel együtt is nagyon rendben volt, a koreografált
tánccal megtámogatott Doll Houseról újra megállapíthattam, hogy
veszedelmesen jó szám és habár a nagy kedvenc, az Umigame Soup sajna
kimaradt, kaptunk helyette egy-két új dalt, a tőlük megszokott
animesong-pop-rock hibrid stílusban.
Mivel ugye kevés számuk van
csak, ráadásra már nem futotta, de helyette,
nagyon kedves gesztusként visszajöttek a közönséggel pacsizni, meg
kiosztani egy raklap autogramot, ami még jobban erősítette az egész
produkciót átszövő közvetlen, baráti hangulatot és ekkor döbbentem rá,
hogy igazából ezzel az egésszel a leges legnagyobb baj az volt, hogy
rosszkor és rossz helyen volt: ez a másfél óra így, ebben a formában
különálló koncertként igencsak nehezen állta meg a helyét, ellenben
ugyanez a produkció egy animeconra tökéletesen passzolt volna. Ott
hatalmas siker lett volna, a zenét, a VJ részt és az egész köritést is
imádta volna az összehasonlíthatatlanul nagyobb közönség, így viszont ez
az este megmarad egy végtelenül fura kitérőnek a hazai japán koncertek
egyre hosszabb sorában.


(A cikk eredetileg a
Mondo magazin 2011
decemberi számában jelent meg. Szöveg és képek Case.
Kanon x Kanon hivatalos
oldal

|