Experimentális-rock kabaré? Talán ez az elnevezés fedi
legjobban azt az egyébként teljesen behatárolhatatlan műsort amivel elképesztette a
közönséget a japán noise-rock szintér három élő legendája. 1997-ben, majd két
évvel később újra, kicsit más összetételben már végigjárta Európát a Japanese
New Music Festival, második alkalommal eljutottak Budapestre is és a jelenlévők
beszámolói szerint akkor is nagyot alkottak. Arról a koncertről sajnos lemaradtam,
mivel éppen külföldön bóklásztam valamerre és ezt azóta is bántam nagyon, ezért
is örültem meg annyira mikor megtudtam, hogy újra Európa felé veszik az útjukat,
ráadásul most kiegészülve Makoto Kawabata-val, az Acid Mothers Temple vezetőjével. A hosszas, egész Európán áthaladó turné legközelebbi állomása a bécsi
Szene klub volt, vagyis azt vettem célba. Eseménytelen vonatozás, majd a város CD
boltjainak gyors felderítése után este hét óra körül érkeztem a klubhoz és az
ajtóban igen kellemetlen hír várt. Kis, az ajtóra ragasztott papír adta a
közönség tudomására, hogy Sasaki Hisashi, az est egyik főzenekarának, a Ruins-nak a
basszusgitárosa sajnos nem tudott eljönni a turnéra. Kissé letörten folytattam
befelé az utamat a még szinte üres klubba és a bár részbe befordulva az első amit
megláttam Kawabata összetéveszthetetlen hajkoronája volt. Közelebb érve láttam,
hogy a másik két zenész is ott ül vele. A vacsorára várva James Bond paródiával
és spontán dalocskákkal szórakoztaták magukat, némi előzetest adva a koncert
zsenialitás és őrület határán mozgó zenei világából. Kawabata mellett ült
Atsushi Tsuyama, az AMT másik törzstagja, velük szemben pedig a Ruins duó alapítója
Tatsuya Yoshida, aki így Sasaki nélkül egyszemélyben képviselte a talán legfurcsább
és legeredetibb noise-rock zenekart. Hármukkal ki is merűlt a Japanese New Music
Festival teljes létszáma, mivel az est másik három zenekara mind az AMT és a Ruins
tagjainak projectje volt. Az öt zenekar, habár mindössze három ember alkotta öket
zeneileg nagyon távol áll egymástól, viszont ami nagyon is közös bennük az a
kisérletező hajlam és az a képesség, hogy rengeteg különböző hatást keverve
olyan zenei világot hoztak létre amihez foghatót korábban senki más.
Kezdésnek a magyar
viszonyokban meglepően korainak tünő nyolc óra volt kiírva, azonban az adott
időpontban még mindig alig volt látogató (tizenöt-húsz ember ha lehetett) így a
klubvezető közölte, hogy csúsztatják a programot egy órával, de így legalább volt
idő bőven arra, hogy a vacsora befejeztével a zenészek kis CD bolttá alakítsák a
ruhatár egy részét. A pult fő helyét a turnéra megjelent válogatás CD foglalta el,
viszont mellette mindössze három másik CD volt, valamint egy kis papír miszerintis
sajnos az összes Ruins és AMT album elfogyott az eddigi állomásokon. Kárpótlásnak
viszont volt az új Akaten album, valamint két Kawabata szolólemez.
Szerencsére a várakozás meghozta eredményét és fokozatosan
érkeztek az emberek. Mikor kilenc elött nem sokkal Yoshidáék visszavonultak az
öltözőbe előkészülni a koncertre, már olyan nyolcvan-kilencven fő körül
lehettünk, de még késöbb is érkeztek néhányan.
Zubi Zuva X
(Tsuyama, Yoshida, Kawabata)
Welcome
to the japanese nuuuu music festival!! Three persons, five projects!! First
project is.. Zubi Zuva X!! Az estet a kisérleti énektrió, a Zubi Zuva X nyitotta.
Itt a harmadik tag eredetileg Sasaki lett volna, de most Kawabata helyettesítette. A
project célja, hogy az emberi hang és az ének lehetőségeit kutassák, ami nagyon
komolynak és tudományosnak hangzik, de valójában csöppet sem az, hanem végtelenül
szórakoztató. A minden értelmet nélkülöző szövegeket a legkülönbözőbb
énektechnikákkal adják elő a gregoriántól az artikulátlan hörgésen keresztül a
swing-ig. Míg az előadást halálosan komoly ábrázat kiséri mindhármuk részéről,
a számok közötti mindig ott bújkál a szájuk szegletében a mosoly és Yoshida, meg
főleg Tsuyama vicces kommentárjai gondoskodnak arról, hogy pillanatok alatt közvetlen
és belsőséges hangulat alakuljon ki a közönséggel. Az európai nagyvárosok nevének
felsorolásából és ismételgetéséből álló Europa Suite előtt (melyben minden
városnévből külön kis néhány másodperces szerzemény válik, mind más
énektechnikával előadva) Tsuyama szabadkozik, hogy sajnos Ausztria nincs megemlítve a
számban és, hogy ne legyen sértődés, gyorsan rögtönöznek egy kis darabot
Bécsről.
Akaten
(Tsuyama, Yoshida)
A rövid, 3-4 számos
Zubi Zuva programot az est legszórakoztatóbb zenekara, az Akaten követte. Mindennapi
használati tárgyak hangjait használják fel és furcsa, magávalragadó kis
kompziciókat kreálnak segítségükkel. Van itt minden: cipzár, olló,
zöldségreszelő, fényképezőgép, müanyagflakon, borospohár. Mindegyikhez tárgyhoz
külön kis furcsa hangulatú szám írva, a szokásos furcsa énektechnikákkal követve,
miközben Yoshida effekteket pakol a hangokra, Tsuyama pedig néha gitáron követi a
szerzeményeket.
Akaten standard number!! A fénypont a madárhangokat alapul vevő kis blokk.
Tsuyama (aki megszálott madármegfigyelő) poszáták és hasonlók képet képeit
mutogatja, röviden elmondja milyen hangokat hallatnak, majd villámtámadás szerű
énekdarabokban törnek ki. A végére hagyják a rockosabb madarakat hard rock bird!
progressive rock bird! amiket Yoshida már jellegzetes széteső ritmusú
dobolásával is megtámogat. Még egy szám és bár a közönség még többet akar,
jön a következő formáció, mely számomra az est egyik csúcspontja.
Ruins
(Yoshida)
Next project is Ruins... alone!! Habár a hiányzó Sasaki
(akiről ekkor tudjuk meg, hogy autóbalestebe keveredett nem sokkal a turné előtt és
eltört a karja) basszus/ének témái csak DATról mennek a sokak által Japán legjobb
dobosának nevezett Tatsuya Yoshida így is lenyűgöz mindenkit. A Ruins a Japánban
egyébként is nagyon erős, rengeteg nagyszerű zenekart és előadót magába foglaló
noise-rock szintér legeredetibb zenekara. Kiszámíthatatlan, kifordított ütemeik és a
semmihez sem hasonlító, semmi emberi nyelvre nem
emlékeztető ének, valamint a zenéből áradó hihetetlen energia maga alá teperi a
hallgatót. Azok számára akik azt állítják, hogy zenében mára már nem lehet semmi
újat nyújtani a Ruins az egyik legtökéletesebb ellenpélda. A leggyakrabban használt
hangszerek közé tartozó dobbal és basszusgitárral olyan zenét kreálnak, melyhez
még csak hasonlót sem csinált előttük senki. Yoshida bő félórát játszik, szinte
megállás nélkül, csak a számcímeket mondja be néha. A számok többnyire a
legújabb és minden korábbinál jobban sikerült albumról, a Tzomborgha-ról
származnak és élőben még húzósabbak mint lemezen.
Zoffy
(Tsuyama, Kawabata)
A Ruins
tömény zúzása után az est legnyugodtabb pillanatai következtek. A Zoffy
félelmetesen szép, tradícionális dal utánzatai egy nemlétező ország múltjának
zenéjét idézték. Keveredtek a dél-amerikai, európai és ázsiai elemek és a
középkori trubadúr énekek világa. fake folk songs!! Az első pár szám alatt
Kawabata vonóval játszott a gitárján, éteri hangokat előcsalva belőle, míg Tsuyama
furulyán kisérte, majd az utána következő számokban leginkább valamilyen
dél-európai nyelvre emlékeztető kitalált nyelven énekelt.
A Zoffy utolsó két száma megint valami teljesen újat nyújtott. A tradícionális dal
utánzatok mellet a project másik irányvonala különböző rock-klasszikusok
'feldolgozása' ami abból áll, hogy az alapul vett klasszikust darabokra szedve, torzan
és hamisan adják elő úgy, hogy az maximum a refrén vagy apró jellegzetes részletek
alapján marad felismerhető. Ez habár valóban nem hangzik túl bíztatóan, igazából
hihetetlenül szórakoztató, főleg a hisztérikus előadásmóddal kisérve amit a két
őrült zseni nyújtott. very-very famous songs!! A Zoffy első áldozata a Deep
Purple 'Smoke on the Water' című rock-klasszikusa volt, a második dalt viszont,
bármennyire is ismerős volt néhány részlet, nem sikerült felismerni.
Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso
U.F.O. (Underground Freak Out) mode HHH (Heretical Heritage Heroes)
(Kawabata, Tsuyama, Yoshida)
Welcome
to the japanese nuuuu music festival!! Last project is Acid Mothers Temple!! Rövid,
egy-két perces szünet után Yoshida is visszatért a dobok mögé és következett az
est záróprodukciója, a Kawabata vezette Acid Mothers Temple. Az éppen aktuális
albumhoz/koncerthez alkalmazkodva egyébként is folyamatosan változó tagságú AMT-nek,
melynek ezt a csak erre a turnéra kialakult felállását 'mode HHH (Heretical Heritage
Heroes)' névre keresztelték, természetesen az eredeti tervek szerint Sasaki is tagja
lett volna. Azonban itt nem volt olyan feltünő a hiánya, mivel Kawabata olyan
nyilvánvalóan uralta a szinpadot, hogy a másik két zenész, bármennyire is
zseniálisat alkotott abszolút háttérbe, kisérőszerepbe kerűlt. A estet (a Ruins
koncert kivételével) uraló humoros alaptónus teljesen eltünt és az AMT a lehető
legsúlyosabb instrumentális progresszív-rock elszállást nyújtotta, egy hosszú, majd
húszperces, folyton változó és egyre töményebbé váló számmal. Yoshida erőteljes
dobolására és Tsuyama basszusjátékára építkezve Kawabata
valami félelmeteset alkotott. Játékának minden pillanatából áradt az évtizedek
alatt felhalmozott technikai tudás és a műfaj tökéletes ismerete és maximálisan
kihasználta a felsorokoztatott torzítók és effektek lehetőségeit. Mint ahogy igazi
tradícionális prog-rock dalhoz illik, az elején még viszonylag visszafogott darab
egyre súlyosabbá és komplexebbé vált és Kawabata a szám csúcspontján két
gitáron játszott egyszerre, majd visszaváltva egyre nekiugrott mégegyszer a
torzítóknak és a szám katartikus hangorgiába torkollva ért végett. Zenészek le,
közönség tombol.
Kis pihenő után visszajöttek persze és a nemrégiben megjelent, jellegzetesen furcsa
nevezetű 'St. Captain Freak Out And The Magic Bamboo Request' albumról játszották az
éteri szépségű 'Cosmic Magic Of Love'-ot, ami tökéletes levezetés volt mind az AMT,
mind az egész fesztivál programjához.
A koncert után a újra CD árussá alakuló
zenészeket szinte megrohamozta a közönség és a pult közelébe sem lehetett férni
jóideig, ők pedig lekesen válaszolgattak mindenki kérdésére és közben rohamosan
fogytak a CD kupacok. Sasaki hiánya és a kezdeti kis számú közönség miatt kicsit
aggasztóan induló este végülis minden várakozást felülmúlt és a három japán
zenefanatikus az év egyik legjobb koncertjét hozta össze. Reméljük egy-két év
múlva újra belevágnak egy ilyen fesztivál megszervezésébe és akkor megint eljutnak
hozzánk is, mint '99-ben tették.
Még vártam egy kicsit, hogy eloszoljon a tömeg, kérdeztem pár
dolgot tőlük, majd elindultam a hosszú éjjeli városnéző sétámra Bécs
nevezetességei felé, elhatározva, hogy ezután sokkal jobban fogom figyelni, hogy mi
folyik ebben a városban koncert szempontból, mivel majd minden hónapra jut legalább
egy japán csapat valamelyik klubban. |