Az idén októberben harmadik alkalommal nálunk járt Gothika két
tagjával, az énekes Andro-val és a szintis Yoshiki-vel már jó ideje be
volt tervezve egy interjú és mivel most a fellépés előtt pár nappal már
itt voltak Budapesten, végre sikerült is összhozni a dolgot. Alább
olvashatjátok a végeredmény, a témák közt pedig szóba kerül a múlt, a
jelen, nomeg természetesen a közeljövőre vonatkozó tervek.
Soundofjapan.hu (Case): A mostani már a harmadik alkalom, hogy
Budapesten jártok. Van valami különleges emléketek az első két
látogatásról?
Yoshiki: Sajnos mikor legelőször jártunk itt (2006 decemberében - Case),
eléggé le voltam betegedve, de arra még így is emlékszek, hogy milyen
gyönyörű volt az éjszakai panoráma a Dunánál. És véleményem szerint
pár dologban hasonlít egymásra Budapest és Tokió és emiatt meglehetősen
kellemes hely számomra ez a város.
- Számíthatunk új dalokra is a koncerten, vagy valami más változásra a
tavalyi fellépéshez képest?
Yoshiki: Igen, játszunk majd pár új számot, de a régebbiek közül is
újrahangszereltünk néhányat és az elöző fellépés óta egyébként is változott, erőteljesebb lett a
hangzásunk, valamint most Isawo a Black Love Fantom-ból is besegít majd a
színpadon.
- Ki tervezi a CD borítóitokat, a bannereket és egyéb grafikai dolgokat?
Yoshiki: Többnyire én felelek a designért, mivel a zenekarral kapcsolatos
grafikai munka amolyan kellemes kis hobbi számomra.
- És a fellépőruháitokat hol készíttetiket?
Yoshiki: Nem varratjuk, hanem különböző boltokban vesszük őket, mindig szem
előtt tartva, hogy passzoljanak a zenekar koncepciójához ("Sexed Up
Electronica!!")
- Általában mi a számok elkészülésének menete? A szöveg vagy a zene
van meg előbb?
Yoshiki: Általában inkább a zene és mikor elkezdek megírni egy számot, a
kiindulási pontot többnyire valamilyen ötlet, szöveg, hang vagy atmoszféra
adja.
- A korábbi CDitek saját kiadásban jelentek meg, most viszont, az
eredetileg tavaly kiadott debütalbumotok, a 120 Days Of Sodom Európában is
megjelenik, a Das Ich (közismert
német
goth-industrial csapat) tagjai
által vezetett Danse Macabre jóvoltából. Hogy kerültetek kapcsolatba a
kiadóval és lesz-e valami különbség az eredeti és az új kiadás közt?
Yoshiki: A kiadóval már kapcsolatban voltunk pár éve és miután tavaly, egy
orosz turnészervezőnek köszönhetően kétszer is együtt játszottunk a Das
Ich-el, akiket egyébként zeneileg és a munkastílusuk miatt is nagyon
tisztelünk, lehetőséget kaptunk, hogy náluk adjuk ki a lemezünket, ami új
boritóval, de egyébként változatlanul jelenik majd meg.
- Yoshiki, Milyen programokat használsz a zenekészítéshez és koncertek
közben?
Yoshiki: Színpadon és zeneszerzéshez is Cubase SX2-t használok, a
felszerelés többi része azonban hétpecsétes titok.
- Andro, honnan jönnek a dalszövegötleteid? Mi inspirál elsősorban, az
élet, esetleg könyvek, filmek, vagy valami más?
Andro: Két verzió szokott előfordulni. Az egyik, hogy meghallgatom a Yoshiki által szerzett zenét,
ennek hatására magától beugrik vagy a téma, vagy a szöveg kulcsszavai és
ezeken elindulva találom ki a végleges sztorit és dalszöveget. A másik
lehetőség pedig, amikor nekem jut eszembe egy téma és megkérem
Yoshikit, hogy írjon valami ahhoz illő zenét. Az alapötletek pedig mindkét
esetben vagy a való életen alapulnak, vagy a képzeletem termékei, vagy
esetleg az álmaim hatására születnek.
- Minek a hatására kezdtetek zenélni, milyen zenék és előadók voltak
régebben a legfőbb kedvenceitek?
Andro: Én úgy érzem, hogy nekem az, hogy zenész vagyok, nem munkát, vagy
hobbit jelent, hanem számomra ez sokkal inkább amolyan kötelesség és
elhivatottság.
Yoshiki: Annak idején egy véletlennek köszönhetően volt egy gitár ott ahol
laktam, így azon kezdtem el először játszani, a zenei hatásaim pedig nagyon
sokfélék voltak: electro, industrial, noise, ambient, club jazz és
kisérleti zenék.
- És mostanában mit hallgattok a legtöbbet? Vannak esetleg új, csak
nemrégiben felfedezett kedvenceitek?
Andro:
A svéd Covenant az abszolút kedvencem, akiknek az énekesével
nemrégiben felléptem kisérőzenészként is, amikor először járt Tokióban.
Yoshiki: Én a turné előtt a dark electro-t játszó NachtMahr-t és a német,
dallamos death metal zenekart, a Deadlock-ot hallgattam legtöbbet.
- Yoshiki, régebben említetted, hogy Nagoyából származol és hogy
kedvelted az ottani zenekarokat. Kik voltak a kedvenceid és milyen
hatással volt rád később az az időszak?
Yoshiki: Igazából Nagoyában nem túlzottan pezseg a zenei élet, csak a
komorabb stílusú visual kei zenekarokat összefogó "Nagoya band scene" ami
igazán érdekes és nekem közülük speciel a kein volt a kedvencem, akiknek volt
néhány nagyon jó száma.
- Mesélnétek nekünk a kezdeti időkről? Hogyan indult a zenekar és miért
váltottatok nevet Euthanasie-ról Gothika-ra?
Andro: A Euthanasie-t én és Nao indítottuk el, két másik zenésszel
közösen, de ők hamarosan kiléptek és ekkor csatlakozot hozzánk Yoshiki,
aki akkoriban még gitáron játszott. Amikor először turnéztunk Európában, a
szervezők közül többen is közölték, hogy a zenekarnév miatt nem hajlandóak
velünk dolgozni, a jelentése, valamint a német történelemmel és azon belül
is főleg a második világháborúval való kapcsolata miatt. Tehát, miután
megtudtuk, hogy az európaiak számára mit jelent a név, eldöntöttük, hogy
megváltoztatjuk. A Gothika Yoshiki ötlete volt, de persze ez az elnevezés
nem csak a zenei műfajra utal, éppen ellenkezőleg. Úgy gondoljuk, hogy
eléggé unalmas dolog lenne, ha egy Gothika nevű zenekar goth zenét
játszana, így viszont érdekes a dolog a zene és a név jelentése közti
szakadék miatt.
- A harmadik tag, Nao kilépett még 2007 elején. Mi történt vele, mióta
othagyta a csapatot és kerestek-e a helyére új tagokat, vagy megmarad a
duó felállás?
Andro: Ha jól tudom Nao dolgozik, mi pedig folyamatosan keresünk új tagokat,
szintisnek és az elektronikus ütőhangszerekhez, vagyis csak arra
várunk, hogy megtaláljuk a
megfelelő embereket.
- Otthon, Japánban többnyire két kisegítőzenésszel közösen léptek fel,
róluk mit érdemes tudni?
Yoshiki: Az egyikük a 2Bullet alapító Dee Lee, aki a billentyűs
hangszereket kezeli, a másik pedig Hexaman (elektronikus ütőhangszerek).
- Az első európai koncertjeitek előtt még teljesen ismeretlenek voltatok a
kontinensen, vagyis elég merész dolog volt egy hosszabb turnénak nekivágni.
Miért döntöttetek mégis úgy, hogy megpróbáljátok?
Yoshiki: Nem volt különösebb oka, ez számunkra természetes lépés volt,
mivel az európai zenék voltak ránk a legnagyobb hatással.
- Mit tudnátok mondani a japán goth és industrial színtérről? Még mindig
olyan kicsi mint régebben volt? És szerintetek kikre érdemes odafigyelni
az újabb előadók közül?
Yoshiki: Igen, még mindig nagyon kicsi a színtér és én személy szerint a
2Bullet-et ajánlanám, akiket nagyon tisztelek, valamint Selia-t aki pedig
vérbeli profi.
- Az eddigi európai turnéitok tapasztalatai alapján mit gondolsz, van
valami különbség az itteni és a japán közönség közt?
Yoshiki: Igen, de igazából gyakorlatilag minden országban más a közönség.
- Melyik volt számotokra a legemlékezetesebb esemény az eddigi európai turnéitok
alatt?
Andro: Az első Das Ich-el közös koncert.
Yoshiki: Számomra az első orosz koncertünk, mivel az volt az első alkalom,
hogy Japánon kívűl játszottunk.
- Idén felléptetek a lipcsei Wave-Gothik-Treffen-en,
Németországban. Milyen érzés volt a legjelentősebb goth / industrial
fesztiválon, a műfaj legfontosabb előadóival egy helyen játszani? És hogy
tetszett maga a fesztivál, sikerült eljutni pár más zenekar koncertjére
is?
Andro: Olyan volt az egész, mint valami álom! Sajnos a Hocico-t és a
Covenant-ot nem tudtam megnézni, mivel mi csak vasárnap értünk Lipcsébe,
viszont a
NachtMahr és Die Krupps nagyon jó volt élőben.
Yoshiki: A WGT olyan lenyűgöző volt, ahogy vártam és szeretnék jövőre is
eljutni oda újra. A nagyobb zenekarok koncertjei pedig egyszerűen fantasztikusak
voltak, láttuk többek közt a NachMahr-t és a Die Krupps-ot is és
rájöttünk, hogy még rengeteget kell fejlődnünk ahhoz, hogy ki tudjuk hozni
magunkból a maximumot élőben.
-
Már korábban is játszottatok a Das Ich-el közösen és most egy hosszú turnéra indultok velük Oroszországban. Hogy ismertétek meg őket és
kinek az ötlete volt a közös turné?
Yoshiki: Hosszú évek óta a rajongójuk vagyok és a zenéjük, a személyíségük
és a fellépéseik is nagy hatással voltak rám és úgy gondolom, hogy a Das
Ich egy minden
szempontból nagyon egyedi zenekar. Még valamikor a névváltásunk előtti időben
vettem fel a kapcsolatot Bruno-val és küldtem el nekik a CDnket, majd
tavaly szerencsére lehetőségünk volt együtt játszani velük Oroszországban
valamint Belorussziában. Lenyűgözött a koncertjük és soha nem fogom
elfelejteni azt a pár napot amit akkor velük töltöttünk. Megegyeztünk
abban is, hogy még majd összehozunk valamit közösen az oroszoknál, vagyis
a koncertek után is kapcsolatban maradtunk és először lehetőséget kaptunk,
hogy a kiadójuknál adjuk ki a lemezünket, most pedig itt állunk a közös
turné küszöbén.
- A mostani turnétok inkább Kelet-Európára összpontosít. Tervezitek, hogy
a közeljövőben visszatértek a kontinens nyugati felére is?
Yoshiki: Ott is lesznek koncertjeink, de közismertebbekké kellene válnunk,
mielőtt igazán sikeresek lehetünk Nyugat-Európában.
- És végül a kötelező zárókérdés: Mik a terveitek a közeljövőre és mikorra
várhatjuk a következő album megjelenését?
Yoshiki: A turné után kezdünk majd el dolgozni az új lemezen, ami
remélhetőleg jővő tavasszal jelenik meg, után pedig néhány
fesztiválfellépés várható. Ennyi ami jelenleg tervbe van véve.
Kapcsolódó linkek:
Gothika
Myspace
+++
Interview with Gothika
October, 2007
I was planning to do an interview with the two members of Gothika
(Andro on vocals and Yoshiki on keyboards) for a long while and now,
during the days they spent in Budapest before their third concert in
Hungary, we finally managed to do it. We were talking about the past, the
present and of course, also about their plans for the near future. Enjoy!
Soundofjapan.hu (Case): This is the third time you play in Budapest. Do
you have any special memories from your two previous visits?
Yoshiki: Unfortunaly at the first time we were here (late December,
2006 - Case), I was sick. But I clearly remember that night view at
Danube river was so amazing. And I personally think that we can find some
common points between Tokyo to Budapest. So Budapest is a quite
comfortable city for me.
- Can we expect some new songs at the concert? Or any other change
compared to your concert last year?
Yoshiki: We will play a few new songs and some songs with new
arrangements. And this time Isawo from Black Love Fantom will play with us
as a support member. Also, our sound became stronger than last time.
- Who is doing the design of your CDs and banners?
Yoshiki: Mainly I'm the one working on the designs. It's a kind of
precious hobby for me.
- And who designs your costumes for the concerts?
Yoshiki: We usually buy them in various shops. We choose them under the
concept "Sexed Up Electronica!!"
- What is the usual process of songwriting? Which comes first, lyrics or
music?
Yoshiki: Normally the music comes first. I start to make the songs from
some variations of ideas, phrases, sounds and atmosphere.
- You released your earlier CDs independently, but now your first full
album, 120 Days Of Sodom will be re-released on a German label, Danse
Macabre (run by the members of Das Ich).
How did you find the label and
will there be any difference compared to the earlier release?
Yoshiki: We were in contact with them for several years and last year,
thanks to a Russian promoter, we played two gigs with Das Ich, whom we
respect for their music and working style and then we were welcome to join
Danse Macabre. And the new release will have different artwork.
- Yoshiki: What programs / software do you use to make music and what
equipment do you use on stage?
Yoshiki: I'm using Cubase SX2 to make tracks and also on stage, but I can
not tell more about the equipment, because the rest is secret...
- Andro: And what is your main influence when you write your lyrics? Do
you draw inspiration from life, books or films maybe?
Andro: There are 2 patterns:
1. When I listen to the music composed by Yoshiki, the main theme, the
keyword of the song naturally appears in my mind. And then I create the
story based on the main theme.
2. I decide about the main theme before the music is created and then I
request Yoshiki to create music that fits this theme.
The themes basically come from my actual experience or imagination. And
also from my dreams. Because I have 2 lives: one is my real life and there
is another one, in my dreams.
- What ispired you to become a musician? What kind of music you was
listening to and what were your favorite bands?
Andro: I think this is my duty to be a musician. It is not a job, but not
a hobby either.
Yoshiki: I accidentally had a guitar in my house, so at first I started to
play on that. I have many different influences, such as electro,
industrial, noise, ambient, club jazz or experimental music.
- And what kind of music do you listen to nowadays? Any new favorites that
you only discovered recently?
Andro: Covenant from Sweden. I supported the singer as a support player
when he played in
Tokyo for the first time.
Yoshiki: Before the tour, I was mostly listening to the dark electro unit
Naghtmahr and German melodic death metal band, Deadlock.
- Yoshiki: Once you mentioned that you are from Nagoya and that you was
interested in the city's local music scene. Which bands were your
favorites and did they influence you in any way?
Yoshiki: Actually Nagoya had the "Nagoya band scene" for darker visual kei
bands, but normally the city does not have a very active music scene. My
favorite band was kein, which had some good songs.
- Could you tell us about the beginnings of Gothika? How did you meet and
start Euthanasie and then why did you change name?
Andro: The band started as Euthanasie, with Andro and Nao and other two
members and after the other two left, Yoshiki, who was a guitarist at that
time, joined us. When we played in Europe for the first time as our band
name was still Euthanasie and many promoters told me that they would not
organize our show, bacause the band name was deeply related to German
history, particularly the Second World War. So, after we understood the
history related to this word, we decided to change our band name. Gothika
was Yoshiki's idea, but this does not mean only gothic music. We consider
that the gap between the band name and our actual music is more
interesting. If the band whose name is Gothika plays gothic music, it
would be boring.
- The third member, Nao left the band early 2007. What is he doing since
he left and do you plan to include any new member or you will stay a duo?
Andro: I believe that he is doing his job. And we are looking for new
members (synthesizer and electric drummer) and if they fit us, we will
always welcome them as an official member.
- In Japan, you usually play live with support members, could you tell us
about them?
Yoshiki: They are Dee Lee (from 2Bullet), who is another keyboardist and
Hexaman who joins us as an electric drummer.
- Before your first tour, you were totally unknown in Europe, so it was
quite a bold move to organize such a long tour all by yourself. Why did
you decide to try it?
Yoshiki: No particular reason, but it was natural as we are mostly
influenced by European music.
- How is the gothic and industrial scene in Japan? Still very small? Any
new bands that you recommend to check?
Yoshiki: I think that it is still quite small, and my recommendations are
2 Bullet, because I respect their music and Selia whom I believe is really
professional.
- You toured Europe many times by now. Is the audience in Europe and Japan
any different?
Yoshiki: Yes, but actually it is different in each country.
- Which do you consider the most precious moment of your European tours?
Andro: First Gig with Das Ich.
Yoshiki: The best memory was the first Russian gig, because it was the
first time we played in a foreign country.
- This year, you played at Wave-Gothik-Treffen in Leipzig, Germany. How
did it feel to play at the biggest gothic and industrial festival, beside
some of the best known bands of the genres? And how did you like he
festival itself, did you go to see any other bands?
Andro: It was as if in a dream! I could not see Hocico and Covenant,
because we arrived in Leipzig on Sunday, but Nachtmar and Die Krupps were
impressing.
Yoshiki: WGT was as amazing as I expected, I wish to go there again next
year. The big band's performaces were just great and we saw Nachtmar, Die
Klupps and so on and realized that we need more exeperience to make the
best gigs possible.
-
You already played several gigs with Das Ich earlier and now you do a
long Russian tour together. How did you meet them and whose idea was the
joint tour?
Yoshiki: I'd been a fan of Das Ich for years. When I came to know them, I
was quite inspired by their style of sound, show, atmosphere and
character. I think they are unique in all characteristic. I have sent our
CD to them and I contacted Bruno, sometime before we became Gothika.
Fortunately, last year we had a chance to play with them in Russia and
Belarus. I was really impressed by their show. And I will never forget
those days we spent with them. At that time we promised that we would meet
in Russia again. We stayed in contact after that, we were offered to have
releases on their label and now, our Russian tour will start soon.
- The current tour mostly concentrates on the eastern part of Europe. Do
you have plans to return to the Western part of the continent sometime
soon?
Yoshiki: We'll play there as well, but we should be more famous before
returning to Western Europe.
- And the obligatory last question: What are your plans for the near
future? Maybe a new album anytime soon?
Yoshiki: After the tour, we'll start working on our next album and I hope
we can release that next spring and after that we'll play in some
festivals. That's all I can say now.
Links:
Gothika
Myspace