Miután 2005 egyértelműen meghozta az európai áttörést a
visual kei bandák számára, várható volt, hogy idén még inkább beindul majd a
koncertdömping és szerencsére úgy néz ki, hogy így is lett. Csak az év első
pár hónapjában egy sor vk banda látogat el a kontinensre és azek közül a
legelső rögtön a műfaj egyik legjobbja, a nagoyai Deadman volt. Korábban
jópár név szóba került pletyka szinten, hogy kik várhatóak idén, ők azonban
nem voltak ezek közt, így roppant kellemes meglepetés volt, mikor december
elején a szervező Rock:Identity bejelentette, hogy a banda január 29-én,
vasárnap fellép Frankfurt-ban. Persze rögtön elkezdődött a szervezkedés
itthon és habár egy-két héttel később jött a hír, hogy 28-án Párizsban is
játszik a zenekar, a célpont maradt Frankfurt.
Végülis hárman vágtunk neki a majd félnapos vonatútnak és mivel a két város
közti egyetlen közvetlen járat meglehetősen későn ér Frankfurtba, már
szombat este odaértünk, mikor a zenekar még bőven Párizsban játszott.
Azonban ennek köszönhetően el tudtunk menni a vasárnap
koradélután tartott dedikálásra is, amit egy-két héttel a koncert
előtt jelentettek be. A helyszín mindössze pár percnyire volt a hostelünktől, egy, a
pályaudvar melletti, Hotel Monopol néven futó csilli-villi szállodában és
habár a kezdés 13:45-re volt kiírva, mikor mi odaértünk bő egy órával
korábban, már tömve volt a hall a gyanús öltözetű
fiatalokkal. A hotel személyzete, nomeg persze a vendégek döbbent és
hihetlenkedő arckifejezéssel kerülgették a delikvenseket, mi pedig célbavettük az
emeletekre vezető lépcső mellett felállított merch pultot. Szerencsére a
jegyet is meg lehetett venni az esti koncertre, plusz persze egypár más
ezt-azt
is.
Habár nagyon reménykedtem, hogy régebbi dolgok is felbukkannak majd, csak az
új lemezt, a decemberben megjelent 'in the direction of sunrise and night
light'-ot lehetett kapni, valamint két mini-albumot (şC és 701125+2),
nomeg nagy örömömre turné-pólót. Ellenben kitűző és egyéb random
merch-apróság sajna nem volt, a plakátokat pedig, amire sokan pályáztak
volna, a reptéren felejtették, így azokat csak este a koncerten lehetett
beszerezni. Kiderítettük, hogy a dedikálás a félemeleten lesz egy kisebb
tárgyalóteremben, így a lépcső közelében maradtunk, nomeg persze, még
mielőtt beindult a nagyobb tülekedés mentem egy kört és csináltam pár képet.
Azonban nem nagyon volt mit fotózni, hacsak nem elrettentés volt a célom,
mivel egy-két kivételtől eltekintve (lásd jobboldali fotót) megint a tipikus
európai vk-rajongó kinézet legeslegalját hozta a közönség... félelmetes
izléstelenséggel összeállított ruhák, borzasztó sminkek és az
elmaradhatatlan gyűrőtt, nejlontasakba csúsztatott fotók a kedvencekről a
szakadt táskákra erősítve. Elborzasztó volt az összhatás, pedig a
Kagerou/DéspirsRay koncerten már kezdtem reménykedni, hogy fejlődtek kicsit
a németek, mert ott határozottan kevésbé igénytelen ruhákban bukkant fel a
közönség nagy része.
Maga a dedikálás kis késéssel kezdődött és az összesereglett
nagyjából kétszáz ember hatalmas tolongásba és nyomakodásba kezdett a
lépcsőn
(nem
igazán értem, hogy
mire volt jó ez a hisztéria. itt még az sem volt ami egy koncerten,
hogy a jobb helyekért kellene tülekedni, mert úgyis mindenki sorrakerült, a
sorrend meg aztán igazán nem számít. nahmindegy.). Az embereket kis
csoportokban engedték be a pici tárgyalóterembe, ahol egy hosszú asztal
mögött ült sorban a négy zenekartag: elsőnek a dobos Toki, majd a gitáros
aie (baseballsapkában, amin egy 'ska' feliratú kitűző viritott), a tavaly
kivált Takamasa helyére érkezett Kazuya, aki sorban a csapat harmadik
basszgitárosa, majd végül az énekes Mako. Ő, a teljesen hétköznapi
kinézettel nyomuló többiek mellett, mint mindig most is teljes sminkben volt,
a jellegzetes ajakfestéssel és hosszú fehér szempillákkal. Én az együttes
2003-as lemezének, a No Alternative-nak a bookletjét hoztam magammal ezen
csodás alkalomra, de egyébként is a legtöbben CD boritókat dugtak a zenekar
orra alá, de volt aki az esti jegyet, vagy éppen az emlékkönyvét iratta alá
és habár a szervezők előre kikötötték, hogy mindenki csak egyvalamit vihet
oda és az csakis hivatalos Deadman CD vagy merchendise lehet, Mako-ék már
közelsem vették ilyen szigorúan a dolgot és lelkesen aláírtak mindent amit
eléjük raktak, rövid 'thank you'-k kiséretében, Mako és a kicsit még
zavarban levő Takuya pedig kezet is rázott a legtöbekkel.
Délután én még mászkáltam egy kört a közelben levő,
ultra-modern toronyházakkal telezsúfult üzleti nyegyedbe, sajnálkoztam egy
sort, hogy a történelmi városrészt már nincs idő megnézni, majd kocogtam
vissza a hostelbe készülődni. A klub elvileg 19:00-kor nyitott, így mi szűk egy
órával előtte indultunk útnak és rögtön el is akadtunk a metrónál, ahol
hosszadalmas és kilátástalan küzdelmet folytattunk azért, hogy megfejtsük
Frankfurt tömegközlekedési szisztémájának logikáját. A próbálkozások
frusztrálóan eredménytelenek maradtak, hogy egyáltalán milyen jegyet kell
venni azt is csak egy helyi utas segítségével sikerült kideríteni, de az
például, hogy
a jegyet hol kell érvényesíteni már mindörökre titok marad számunkra. Ilyenkor (is) rájön az ember, hogy mekkora mázlink
is van nekünk a BKV-val. Szerencsére azonban nem találkoztunk ellenőrökkel
mialatt a
metró és HÉV keverékének megfelelő S-Bahn-nal elrobogtunk négy megállónyit a
külváros felé.
A nyelvtörő Batschkapp nevet viselő klub Frankfurt északkeleti csücskében
volt, közvetlenül az S-Bahn megálló mellett és mivel a tömeget már messziről ki
lehetett szúrni hang alapján is, el sem téveszthettük volna az irányt.
Felfurakodtunk a kapuhoz vezető kis lépcsőn, majd az ajtó előtt gyülekező
tömeget megkerülve át a másik oldalra, ahol a legkisebb volt a tolakodás. Szerencsére nem volt késés és
nem sokkal hét után ki is nyitották a kapukat és
elkezdődött a hosszadalmas nyomakodás befelé. Csigalassan engedték be az
embereket, mindenkinek átnézve a ruháját, fényképezőgépeket és hasonlókat
keresve és emiatt jó félóra volt
mire végre bekeveredtünk. Bent rögtön kezdhettük is az újabb sorbanállást a
ruhatárhoz, ahol egy
lány egyedül próbálta kezelni a kabátok és táskák
tömegét, aminek következtében persze itt is hihetetlen lassan haladt a sor,
de legalább a kisérőzene feldobta a várakozást (a koncert előtt és után is
Shena Ringo szólt a háttérben), valamint kiderült, hogy rajtunk kivül is
voltak még páran külfödiek, köztük egy finn, néhány hollland, öten Bécsből,
meg még ki tudja ki más. Egy idő után egyre aggodalmasabban pillantgattam az
órámra, mert vészesen közeledett a koncertkezdés és pár perccel nyolc előtt
el is kezdődött a mozgolódás a szinpadon és a bevonulásról sikeresen le is
maradtam, mert pont akkor kerültünk sorra végre-valahára. Amint
megszabadultam a kabátoktól rohantam is előre és mivel nem volt
tömve a terem és mindenki inkább középre csoportosult, simán sikerült a
színpad közvetlen közelébe jutni jobboldalon, alig pár méterre a gitáros
aie-tól.
Kezdésnek pont a három kedvencem ment le az
új albumról (a 'Rip Roll Soil', a 'Raison d'etre' nomeg a durvulós 'Dim Quiet')
megadva a kellő alaphangulatot, valamint közelebb vive ahhoz, hogy jobban megszeressem
az új lemezt. Mindigis inkább a Deadman durvább dolgait kedveltem jobban
és ezt az
irányt egyre inkább kezdik elhagyni újabban.
Vagyis nagyon jól
jött nekem ez így az elejére, főleg, hogy a koncert első felében éppen, hogy az újabb
dalokra, valamint néhány régebbi nyugisabb darabra koncetráltak, de a
szenzációs kezdés után ezeket is sokkal jobban élveztem, főleg, hogy élőben
még a szerintem egyébként kevésbé eltalált számok is sokkal jobban
szóltak. Mako hangja élőben is pont ugyanolyan tiszta és erőteljes
volt mint stúdióban, a többiek pedig precízen, néha egy-két random újítással
megdobva nyomták le sorban a számokat, valamint aie majd minden számban
besegített háttérvokálokkal is. Ő és a basszgitáros Kazuya is fehér pólóban,
plusz fekete ingben volt, Toki pedig fehérben és ennek köszönhetően nem tünt
el teljesen a színpad végében a dobok mögött. Mako, aki leszámítva a
szinte védjegynek számító csikos zoknikat (most éppen zöld-fekete és
rózsaszín-fekete verziókban), full feketében volt, zsabós ingben és
mellényben, feltupírozott, kócos hajjal, a jellegzetes sminkjében és hosszú,
fehér műszempilláiban. Egyébként kiemelkedően jó frontember, néha már-már félelmetes amit
művel a színpadon; időnként olyan mint valami marionettbábú, máskor mint egy
ámokfutó, hibás android, megint máskor pedig mint egy elmegyószintézetből
szabadult közveszélyes őrült, letörölhetetlen, vérfagyasztó vigyorral az arcán.
Habár a koncertképekről ismert lufik most hiányoztak, a
'follow the night light' PV-ből már ismerős tripla mikrofonállványt
viszontláthattuk és a 'Maze Room' alatt a standard színpadi
kelléknek számító kis
kézilámpa is előkerült.
A klub egyébként maximum 7-800 fős lehetett, nagyjából
akkora mint az A38 nagyterme és maximum háromnegyedig lehetett tele, így
leszámítva az közvetlenül a színpad előtti részt, most nyoma sem volt annak a
tülekedésnek és tömegnek ami a Dir en grey és Kagerou/DéspairsRay koncerteket
kicsit nehezen elviselhetővé tette. A közönség pedig amilyen kétségbeejtőnek
tűnt délután, annyira kiválló volt a koncert alatt. Végig mozogtak,
bíztatták a zenekart és nagyon jó hangulatot csináltak és szerencsére elmaradt az a
tömeghisztéria is, ami a fent
említett két koncertet jellemezte és azokkal ellentétben egyébként is sokkal
inkább klub-koncert jellege volt az egésznek: nem voltak közönséget fürkésző
morcos staffosok, sem nagydarab biztonsági emberek, sőt még kordon sem volt
a színpad előtt és Mako rendszeresen előre is jött a közönséghez.
Míg a koncert első fele inkább az újabb számoké volt,
addig később sorra kerültek elő a régi kedvencek, gyakorlatilag felölelve a
teljes eddigi munkásságukat. Természetesen jópár szám előkerült a No
Alternative albumról is, többek közt a 'Lunch Box', a 'jukeisha no nikki', a
'Quo Vadis' valamint a személyes favorit, a 'Through The Looking Glass', ami alatt
Mako, utalva a szám alapjául szolgáló Alice könyvek Fehér Nyuszijára,
tapsifülesként ugrabugrált a színpadon. De még a Site Of Scaffold
mini-albumról is felbukkant egy szám, a 'oboreru sakana', de nagy
örömömre még a különösképpen elvetemült Bodybag No.-t is előszedték.
Zárásnak az 'arizuka' szólt és nekem meggyöződésem, hogy a legvégén pluszba
volt még egy mini-zúzda 'Star Baby' is, de több forrás is az ellenkezőjét
állítja, tehát lehet, hogy csak összekavarodtam kissé, azonban, hogy az arizuka
eredetileg nem úgy ér véget, ahogy itt tette, az teljesen biztos. Mako elbúcsuzott tőlünk és szépen sorban levonultak a színpadról mind a
négyen, de a közönség természetesen még mielőtt egyáltalán leértek volna, elkezdte az 'encore, encore' kórust és
végül, habár csak jópár perc várakozás
után, persze vissza is jöttek.
Sajna ráadásnak csak egy számot kaptunk, de legalább egy olyat aminél nem
nagyon lehet tökéletesebb zárást elképzelni: a szintén a 2001-es Site Of
Scaffold-ról származó Re:Make a zenekar egyik legdurvább száma, ami élőben
ha lehet még jobban ütött mint egyébként, vagyis a végére jutott még egy kis
zúzás, a közönség is tombolt még egy utolsót, majd az összesen majd két
órás koncert tényleg végetért. Még a zseniális
koncert hatása alatt bolyongtunk kicsit a
teremben, összekaptuk magunkat, majd elidultunk az errefelé már a felszinen közlekedő S-Bahn állomás felé,
mely inkább hasonlított valami nagyon külvárosi, sivár és lepukkant
HÉV-megállóra. Párpercnyi várakozás után heves, össznépi sikitozást
hallottunk a klub irányából és gondolkodtunk egy sort, hogy visszamenjün-e
megnézni, hogy mire a nagy izgalom, azonban már jött a metró és mivel nem
akartunk egy sokkal hosszabb várakozást megkockáztatni a brutál hidegben,
ezért inkább felszálltunk és visszaindultunk a központi pályaudvar és a vöröslámpás
negyed közé beékelt szállásunkra és mint utóbb kiderült semmi különösebben
izgalmasról nem maradtunk le, csak a zenekar tagjai bukkantak fel a klub
valamelyik emeleti ablakában és fényképezgették a lelkes tömeget. Ennél az
esténél nem nagyon lehetett volna jobb kezdést elképzelni az idei
koncertévadnak és mivel láthatólag a zenekar is jól érezte magát lehet
reménykedni, hogy idővel újra ellátogatnak a kontinensre egy-pár hasonlóan
lenyűgöző fellépés erejéig, időközben pedig várhatunk arra, hogy hátha
megjelenik végre egy Deadman koncertvideó, hogy azok is láthassák, hogy mire
képesek élőben, akik nem jutottak el a messzi Frankfurtba.
 |