A Boris Budapesten
2011 július 22, péntek, Dürer Kert
(A cikk eredetileg a
Mondo magazin 2010
szeptemberi számában jelent meg. Szöveg:
BenyoBoy, képek: Case.
A japán experimental rock nagyágyúja, az idén négy nagylemezzel jelentkező
Boris, amely
2008 után végre újra tiszteletét tette hazánkban, 1992-ben alakult
Tokióban, eredetileg négy taggal (Atsuo, Wata, Takeshi
és Nagata). A banda, mely nevét a Melvins legendás, '91-es Bullhead című
lemezének
nyitódalából
kölcsönözte, rengeteg stíluselemből táplálkozik: drone, ambient, noise, doom, sludge,
stoner, a ’70-es évek pszichedelikus rockja és olyan előadók és
együttesek voltak rájuk hatással, mint a Venom, Sleep, Melvins, Nick
Cave és Nick Drake. Első lemezük 1996-ban jelent meg Absolutego címmel,
amin egy gigászi, több mint egy órás szerzemény kapott helyet. A súlyos
és zajos sludge és doom metal alapjaira építkező lemez sajnos nem fért
bele az akkori japán underground szcénába, így egy indie labelhez
verődtek és masszívan elkezdtek
külföldre is nyitni. 2001-ben szerződtek
le az amerikai Southern Lord Recordshoz, akik a világ más pontjain
segítenek az együttes promóciójában és lemezeik terjesztésében. Az első
lemez után Nagata kilépett, és ekkor alakult ki a jelenleg is
változatlan felállás: Takeshi (basszusgitár, gitár, ének), Wata (gitár,
ének), Atsuo (dob, ének). A banda kisérletezéseinek, változatos
lemezeinek és gyakori megjelenéseinek hála elég nagy, széleskörű és
nemzetközi rajongótáborra tettek szert. A '96-os debütjük óta 16
nagylemezt adtak ki, valamint 3 koncertlemezt, és 11 olyan albumot, amit olyan
más előadókkal készítettek közösen, mint a legendás Sunn O))), Ian Astbury
(a Cult énekese), Keiji Haino, Michio Kurihara, vagy a japán zajmester,
Merzbow akivel eddig 6 lemezt készítettek. Legnagyobb durranásukat a 2005
év végén megjelent Pink albummal érték el, a rajongók és a
kritikusok
egyaránt imádták, a Blender és SPIN az év lemezévé választotta 2006-ban,
és a híresen szigorú
Pitchfork Media is beválasztotta a 10 legjobb
albuma közé abban az évben. A 2008-as Smile hasonló, ám mérsékeltebb
sikereket ért el, idén pedig négy új lemezt készítettek, amelyből kettő
alaposan felkavarta a banda körüli ideiglenes állóvizet!
A zajos és
súlyos, elvont rockhoz ugyanis nem voltak restek pop és electro elemeket
is belecsempészni új számaikba (New Album, Attention Please), ami minden
eddiginél változatosabb és elvontabb anyagot eredményezett, amit viszont
a keményvonalas rajongók többsége már nem is tudott megemészteni. Nekik
ellenpontozásként jött ki a stoner rock stílusú Heavy Rocks folytatása,
aki meg zajokra éhezik, annak ott a Merzbow-al közösen készült Klatter.
Hogy az idei évben mennyire nem pihent a japán trió, az abból is
látszik, hogy ennyi izgalmas lemez
megjelenése után nem sokkal már itt is voltak Európában és nálunk is, a Skalar Music jóvoltából. A
Dürer Kert-es koncert július 22-én volt, a színpadot elvileg a cseh
Saade-val osztották volna meg, akik végül nem jöttek el, így viszont egy
közel két órás gigakoncertet kaptunk, az idei év legjobbjaiból,
néha visszatekintve három alapművükre is.
A koncert barátias
hangulatban zajlott,
mivel sajnos nagyon kevesen jöttek el,
viszont szellősen mindenki el is fért, és tolakodni sem kellett, hogy
testközelből szemlélhessük az eseményeket. A merchpultnál (ahol
kazettákon és bandanákon kívül meg lehetett vásárolni a Rainbow gyűjtői
kiadását potom 57000 forintért) kellemes beszélgetések alakultak ki, a
türelmetlenkedők pedig szemügyre vehették a színpadon felsorakoztatott
hangszereket, hangfalakat, és a több tucat effektpedált és torzítót.
Bátran kijelenthetem, hogy a felszerelés alapján nem nagyon maradt olyan
hang, amit ne tudtak volna gitárjukból előcsavarni. Amint felcsendült
aktuális slágerük, a Riot Sugar intrója, az apró kis közönség már
csápolt is, persze a lassú és több tonnás riffekhez méltóan lassú és
egész testes bólogatással! A közönség láthatóan jól szórakozott, és bár
sok kontakt nem volt, az együttes tagjai is láthatóan
élvezték, mindenki beleadott mindent. A dobos Atsuo úgy verte a
hangszert, hogy azt hittem, szétesik, de minimum a cinek széttörnek, a
mögötte látható hatalmas gongot pedig szintén nem dísznek rakták oda. A
mindig csodálatos Wata, mint a banda egyetlen hölgy tagja szintén remek
volt, pontos gitártémáival, amit néha megszakított egy kis billentyűs
kitéréssel. Takeshi hajkoronája alól nem nagyon láttuk az arcát
kivillanni, de kétnyakú, fejnélküli gitárja (ami egy basszusgitár és
"sima" gitár szerepét is betölti) és gyönyörű hangja páratlannak
bizonyult, csak úgy, mint a vendég, Michio (Michio Kurihara - Ghost,
White Heaven, YBO2, stb) aki Gibson SG gitárjával
felszerelkezve töltötte be a szólista szerepét. Őrület, miket nem
játszott nekünk! A két órás koncert ellenére nagyon hamar elment az idő,
és bár az ének szerintem kicsit halk volt, egy bitang jó koncertet
láthattunk egy igazi kuriózum képében, amit biztos sosem felejtek el!
setlist:
01.Riot Sugar
02.8
03.Statement
04.Attention Please
05.Party Boy
06.Flare
07.Spoon
08.Missing Pieces
09.Window Shopping
10.1970
11.Pink
12.Aileron

|